GBR - Mobilní letištní osvětlení (letištní světlotechnický systém)

Portable Airfield Lighting
     
Název:
Name:
Mobilní letištní osvětlení Portable Airfield Lighting
Originální název:
Original Name:
Portable Airfield Lighting
Kategorie:
Category:
Světlotechnické zabezpečovací zařízení Lighting Equipment of Airfield
Výrobce:
Producer:
?
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
?
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR
Složení systému:
Composition of System:
1) Petrolejové lampy "Husí krky"
2) Značkovací akumulátorové lampy
3) Sodíková návěstidla typ "FF"
4) Elektrická návěstidla typ "G"
5) Elektrická návěstidla typ "H"
5.a) Směrová návěstidla vysoké intenzity dráhová a prahové příčky
5.b) Všesměrová návěstidla vysoké intenzity dráhová (bílá)
5.c) Všesměrová návěstidla nízké intenzity přibližovací (červená)
1) Gooseneck paraffin flares
2) Marker accumulator lamp
3) Sodium Flarepath type "FF"
4) Electrical Flarepath type "G"
5) Electrical Flarepath type "H"
5.a) Uni-directional High intensity runway and threschold lights
5.b) Omni-directional High intensity orbiting runway white lights
5.c) Omni-directional Low intensity red approach lights
Uživatelské státy:
User States:
Velká Británie
?
Great Britain
?
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
www.airfieldinformationexchange.org
URL : https://www.valka.cz/GBR-Mobilni-letistni-osvetleni-letistni-svetlotechnicky-system-t126437#428683 Verze : 0
Mobilní letištní osvětlení RAF
(Portable Airfield Lighting )


Mobilní/přepravitelný letištní osvětlovací systém byl určen:


1) K světlotechnickému zabezpečení letištních přistávacích ploch/drah, které nebyly vybaveny stabilním světlotechnickým systémem.


2) Tam, kde byl instalován stabilní světlotechnický systém sloužil jako záložní nebo náhrada při jeho poruše.


Zdroj: http://www.airfieldinformationexchange.org
URL : https://www.valka.cz/GBR-Mobilni-letistni-osvetleni-letistni-svetlotechnicky-system-t126437#428711 Verze : 0
Petrolejové lampy "Husí krky"
(Gooseneck paraffin flares)


Petrolejové lampy, známé jako "Husí krky" (Gooseneck) byly vyráběny v mnoha konstrukčních provedeních a objemu.


Základem byla kovová nádoba na petrolej a hrdlo s knotem.
Při objemu 18 l (2 galony) lampa svítila cca 6 hod.
Rozmísťovaly se po obou stranách přistávací dráhy v roztečích 90 m s tím, že na začátku dráhy byly zdvojeny.


Mimo vlastní "řady" kolem přistávací dráhy byly rozmísťovány k vyznačení směru přistání a bodu dosednutí - tzv. "T".


Vyznačovaly i nouzový přistávací pás ("Emergency strip") v počtu min. 6 lamp v roztečích 90 m.


Na letištích byly "Husí krky" používány někdy spolu s akumulátorovou lampou "Glim"(viz. foto).
V pozdějším období pak tyto akumulátorové lampy nahradily "Husí krky" zcela (na př. typ LE 58).


Zdroj: http://www.airfieldinformationexchange.org
GBR - Mobilní letištní osvětlení (letištní světlotechnický systém) - (http://www.airfieldinformationexchange.org)

(http://www.airfieldinformationexchange.org)
GBR - Mobilní letištní osvětlení (letištní světlotechnický systém) - (http://www.airfieldinformationexchange.org)

(http://www.airfieldinformationexchange.org)
GBR - Mobilní letištní osvětlení (letištní světlotechnický systém) - Lampa byla napájena z akumulátoru 2V 

(http://www.airfieldinformationexchange.org)

Lampa byla napájena z akumulátoru 2V

(http://www.airfieldinformationexchange.org)

URL : https://www.valka.cz/GBR-Mobilni-letistni-osvetleni-letistni-svetlotechnicky-system-t126437#428712 Verze : 0
Značkovací lampy
(Marker lamp)


Značkovací/Signalizační lampa byla napájena z akumulátoru 2V a používala se čirým sklem (bílá) nebo v barvě červené, oranžové, modré.
Používala se k vyznačení překážek, staní letounů, letištní techniky, nerovností pojížděcích ploch a pod.


Zdroj: http://www.airfieldinformationexchange.org
GBR - Mobilní letištní osvětlení (letištní světlotechnický systém) - (http://www.airfieldinformationexchange.org)

(http://www.airfieldinformationexchange.org)
URL : https://www.valka.cz/GBR-Mobilni-letistni-osvetleni-letistni-svetlotechnicky-system-t126437#428744 Verze : 0
Sodíková návěstidla typ "FF"
(Sodium Flarepath type "FF")


Sodíková návěstidla vynikala vysokou "svítivostí" a byla převážně používána ke "zvýraznění" dalšího světelného zabezpečovacího zařízení - na př. návěstidel přibližovací soustavy, k vyznačení počátku/hranice přistávací plochy nebo "vložením" do samotné přistávací řady ("ob" 2 nebo 3 - v roztečích 180 nebo 270 m).
("Plný" svit nastával do 15´ po zapnutí)


K napájení byla používána letištní síť nebo elektrocentrála. Komplet byl ovládán z pultu na letové kontrole ("věže") nebo mobilního stanoviště řízení letů ("caravanu").




Zdroj: http://www.airfieldinformationexchange.org
GBR - Mobilní letištní osvětlení (letištní světlotechnický systém) - http://www.airfieldinformationexchange.org

http://www.airfieldinformationexchange.org
GBR - Mobilní letištní osvětlení (letištní světlotechnický systém) - http://www.airfieldinformationexchange.org

http://www.airfieldinformationexchange.org
URL : https://www.valka.cz/GBR-Mobilni-letistni-osvetleni-letistni-svetlotechnicky-system-t126437#428746 Verze : 0
Elektrická návěstidla typ "G"
(Electrical Flarepath type "G")


Návěstidla byla označována jako světla "nízké/střední intezity" (low/medium intesity)a byla určena pro letiště bez stabilního osvětlení.
Zdrojem byla letištní elektrická síť nebo elektrocentrála.



Zdroj: http://www.airfieldinformationexchange.org
URL : https://www.valka.cz/GBR-Mobilni-letistni-osvetleni-letistni-svetlotechnicky-system-t126437#428818 Verze : 0
Elektrická návěstidla typ "H"
(Electrical Flarepath type "H")


a) Směrová návěstidla vysoké intenzity dráhová a prahové příčky.
Návěstidla byla používána v různých kombinacích:
- jednosměrové
- obousměrové (nejčastěji kombinace zelená/červená pro signalizaci povolení/zákaz)
- obousměrové s všesměrovým


b) Všesměrová návěstidla vysoké intenzity dráhová (bílá)


c) Všesměrová návěstidla (červená)
nízké intenzity - přibližovací soustava, ozn. překážek a pod.



Zdroj: http://www.airfieldinformationexchange.org
GBR - Mobilní letištní osvětlení (letištní světlotechnický systém) - http://www.airfieldinformationexchange.org

http://www.airfieldinformationexchange.org
GBR - Mobilní letištní osvětlení (letištní světlotechnický systém) - http://www.airfieldinformationexchange.org

http://www.airfieldinformationexchange.org
URL : https://www.valka.cz/GBR-Mobilni-letistni-osvetleni-letistni-svetlotechnicky-system-t126437#428819 Verze : 0

Diskuse

Podle sdělení pamětníků, kteří "prošli" pilotním výcvikem v LU Prostějov, byly "Husí krky" používány při "nočním létání" (což byly i případy v době před 22.00 hod) v našem letectvu ještě počátkem padesátých let.


Z vlastní zkušenosti ("výuky" prostředků zabezpečovací služby) byly "Husí krky" v našem letectvu nahrazeny fakticky až zasazením sovětského systému LUČ-1.
URL : https://www.valka.cz/GBR-Mobilni-letistni-osvetleni-letistni-svetlotechnicky-system-t126437#428743 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek