Název: Name: | Mobilní letištní osvětlení | |
Originální název: Original Name: | Portable Airfield Lighting | |
Kategorie: Category: | Světlotechnické zabezpečovací zařízení | |
Výrobce: Producer: | ? | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | ? | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.MM.RRRR | |
Složení systému: Composition of System: | 1) Petrolejové lampy "Husí krky" 2) Značkovací akumulátorové lampy 3) Sodíková návěstidla typ "FF" 4) Elektrická návěstidla typ "G" 5) Elektrická návěstidla typ "H" 5.a) Směrová návěstidla vysoké intenzity dráhová a prahové příčky 5.b) Všesměrová návěstidla vysoké intenzity dráhová (bílá) 5.c) Všesměrová návěstidla nízké intenzity přibližovací (červená) | |
Uživatelské státy: User States: | Velká Británie ? | |
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | www.airfieldinformationexchange.org |
URL : https://www.valka.cz/GBR-Mobilni-letistni-osvetleni-letistni-svetlotechnicky-system-t126437#428683Verze : 0
Mobilní letištní osvětlení RAF
(Portable Airfield Lighting )
Mobilní/přepravitelný letištní osvětlovací systém byl určen:
1) K světlotechnickému zabezpečení letištních přistávacích ploch/drah, které nebyly vybaveny stabilním světlotechnickým systémem.
2) Tam, kde byl instalován stabilní světlotechnický systém sloužil jako záložní nebo náhrada při jeho poruše.
Zdroj: http://www.airfieldinformationexchange.org
(Portable Airfield Lighting )
Mobilní/přepravitelný letištní osvětlovací systém byl určen:
1) K světlotechnickému zabezpečení letištních přistávacích ploch/drah, které nebyly vybaveny stabilním světlotechnickým systémem.
2) Tam, kde byl instalován stabilní světlotechnický systém sloužil jako záložní nebo náhrada při jeho poruše.
Zdroj: http://www.airfieldinformationexchange.org
URL : https://www.valka.cz/GBR-Mobilni-letistni-osvetleni-letistni-svetlotechnicky-system-t126437#428711Verze : 0
Reklama
Petrolejové lampy "Husí krky"
(Gooseneck paraffin flares)
Petrolejové lampy, známé jako "Husí krky" (Gooseneck) byly vyráběny v mnoha konstrukčních provedeních a objemu.
Základem byla kovová nádoba na petrolej a hrdlo s knotem.
Při objemu 18 l (2 galony) lampa svítila cca 6 hod.
Rozmísťovaly se po obou stranách přistávací dráhy v roztečích 90 m s tím, že na začátku dráhy byly zdvojeny.
Mimo vlastní "řady" kolem přistávací dráhy byly rozmísťovány k vyznačení směru přistání a bodu dosednutí - tzv. "T".
Vyznačovaly i nouzový přistávací pás ("Emergency strip") v počtu min. 6 lamp v roztečích 90 m.
Na letištích byly "Husí krky" používány někdy spolu s akumulátorovou lampou "Glim"(viz. foto).
V pozdějším období pak tyto akumulátorové lampy nahradily "Husí krky" zcela (na př. typ LE 58).
Zdroj: http://www.airfieldinformationexchange.org
(http://www.airfieldinformationexchange.org)
(http://www.airfieldinformationexchange.org)
Lampa byla napájena z akumulátoru 2V
(http://www.airfieldinformationexchange.org)
(Gooseneck paraffin flares)
Petrolejové lampy, známé jako "Husí krky" (Gooseneck) byly vyráběny v mnoha konstrukčních provedeních a objemu.
Základem byla kovová nádoba na petrolej a hrdlo s knotem.
Při objemu 18 l (2 galony) lampa svítila cca 6 hod.
Rozmísťovaly se po obou stranách přistávací dráhy v roztečích 90 m s tím, že na začátku dráhy byly zdvojeny.
Mimo vlastní "řady" kolem přistávací dráhy byly rozmísťovány k vyznačení směru přistání a bodu dosednutí - tzv. "T".
Vyznačovaly i nouzový přistávací pás ("Emergency strip") v počtu min. 6 lamp v roztečích 90 m.
Na letištích byly "Husí krky" používány někdy spolu s akumulátorovou lampou "Glim"(viz. foto).
V pozdějším období pak tyto akumulátorové lampy nahradily "Husí krky" zcela (na př. typ LE 58).
Zdroj: http://www.airfieldinformationexchange.org
Období | - |
Typ stroje | GBR - Mobilní letištní osvětlení (letištní světlotechnický systém) |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
(http://www.airfieldinformationexchange.org)
Období | - |
Typ stroje | GBR - Mobilní letištní osvětlení (letištní světlotechnický systém) |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
(http://www.airfieldinformationexchange.org)
Období | - |
Typ stroje | GBR - Mobilní letištní osvětlení (letištní světlotechnický systém) |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Lampa byla napájena z akumulátoru 2V
(http://www.airfieldinformationexchange.org)
URL : https://www.valka.cz/GBR-Mobilni-letistni-osvetleni-letistni-svetlotechnicky-system-t126437#428712Verze : 0
Značkovací lampy
(Marker lamp)
Značkovací/Signalizační lampa byla napájena z akumulátoru 2V a používala se čirým sklem (bílá) nebo v barvě červené, oranžové, modré.
Používala se k vyznačení překážek, staní letounů, letištní techniky, nerovností pojížděcích ploch a pod.
Zdroj: http://www.airfieldinformationexchange.org
(http://www.airfieldinformationexchange.org)
(Marker lamp)
Značkovací/Signalizační lampa byla napájena z akumulátoru 2V a používala se čirým sklem (bílá) nebo v barvě červené, oranžové, modré.
Používala se k vyznačení překážek, staní letounů, letištní techniky, nerovností pojížděcích ploch a pod.
Zdroj: http://www.airfieldinformationexchange.org
Období | - |
Typ stroje | GBR - Mobilní letištní osvětlení (letištní světlotechnický systém) |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
(http://www.airfieldinformationexchange.org)
URL : https://www.valka.cz/GBR-Mobilni-letistni-osvetleni-letistni-svetlotechnicky-system-t126437#428744Verze : 0
Sodíková návěstidla typ "FF"
(Sodium Flarepath type "FF")
Sodíková návěstidla vynikala vysokou "svítivostí" a byla převážně používána ke "zvýraznění" dalšího světelného zabezpečovacího zařízení - na př. návěstidel přibližovací soustavy, k vyznačení počátku/hranice přistávací plochy nebo "vložením" do samotné přistávací řady ("ob" 2 nebo 3 - v roztečích 180 nebo 270 m).
("Plný" svit nastával do 15´ po zapnutí)
K napájení byla používána letištní síť nebo elektrocentrála. Komplet byl ovládán z pultu na letové kontrole ("věže") nebo mobilního stanoviště řízení letů ("caravanu").
Zdroj: http://www.airfieldinformationexchange.org
http://www.airfieldinformationexchange.org
http://www.airfieldinformationexchange.org
(Sodium Flarepath type "FF")
Sodíková návěstidla vynikala vysokou "svítivostí" a byla převážně používána ke "zvýraznění" dalšího světelného zabezpečovacího zařízení - na př. návěstidel přibližovací soustavy, k vyznačení počátku/hranice přistávací plochy nebo "vložením" do samotné přistávací řady ("ob" 2 nebo 3 - v roztečích 180 nebo 270 m).
("Plný" svit nastával do 15´ po zapnutí)
K napájení byla používána letištní síť nebo elektrocentrála. Komplet byl ovládán z pultu na letové kontrole ("věže") nebo mobilního stanoviště řízení letů ("caravanu").
Zdroj: http://www.airfieldinformationexchange.org
Období | - |
Typ stroje | GBR - Mobilní letištní osvětlení (letištní světlotechnický systém) |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
http://www.airfieldinformationexchange.org
Období | - |
Typ stroje | GBR - Mobilní letištní osvětlení (letištní světlotechnický systém) |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
http://www.airfieldinformationexchange.org
URL : https://www.valka.cz/GBR-Mobilni-letistni-osvetleni-letistni-svetlotechnicky-system-t126437#428746Verze : 0
Reklama
Elektrická návěstidla typ "G"
(Electrical Flarepath type "G")
Návěstidla byla označována jako světla "nízké/střední intezity" (low/medium intesity)a byla určena pro letiště bez stabilního osvětlení.
Zdrojem byla letištní elektrická síť nebo elektrocentrála.
Zdroj: http://www.airfieldinformationexchange.org
(Electrical Flarepath type "G")
Návěstidla byla označována jako světla "nízké/střední intezity" (low/medium intesity)a byla určena pro letiště bez stabilního osvětlení.
Zdrojem byla letištní elektrická síť nebo elektrocentrála.
Zdroj: http://www.airfieldinformationexchange.org
URL : https://www.valka.cz/GBR-Mobilni-letistni-osvetleni-letistni-svetlotechnicky-system-t126437#428818Verze : 0
Elektrická návěstidla typ "H"
(Electrical Flarepath type "H")
a) Směrová návěstidla vysoké intenzity dráhová a prahové příčky.
Návěstidla byla používána v různých kombinacích:
- jednosměrové
- obousměrové (nejčastěji kombinace zelená/červená pro signalizaci povolení/zákaz)
- obousměrové s všesměrovým
b) Všesměrová návěstidla vysoké intenzity dráhová (bílá)
c) Všesměrová návěstidla (červená)
nízké intenzity - přibližovací soustava, ozn. překážek a pod.
Zdroj: http://www.airfieldinformationexchange.org
http://www.airfieldinformationexchange.org
http://www.airfieldinformationexchange.org
(Electrical Flarepath type "H")
a) Směrová návěstidla vysoké intenzity dráhová a prahové příčky.
Návěstidla byla používána v různých kombinacích:
- jednosměrové
- obousměrové (nejčastěji kombinace zelená/červená pro signalizaci povolení/zákaz)
- obousměrové s všesměrovým
b) Všesměrová návěstidla vysoké intenzity dráhová (bílá)
c) Všesměrová návěstidla (červená)
nízké intenzity - přibližovací soustava, ozn. překážek a pod.
Zdroj: http://www.airfieldinformationexchange.org
Období | - |
Typ stroje | GBR - Mobilní letištní osvětlení (letištní světlotechnický systém) |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
http://www.airfieldinformationexchange.org
Období | - |
Typ stroje | GBR - Mobilní letištní osvětlení (letištní světlotechnický systém) |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
http://www.airfieldinformationexchange.org
URL : https://www.valka.cz/GBR-Mobilni-letistni-osvetleni-letistni-svetlotechnicky-system-t126437#428819Verze : 0
Podle sdělení pamětníků, kteří "prošli" pilotním výcvikem v LU Prostějov, byly "Husí krky" používány při "nočním létání" (což byly i případy v době před 22.00 hod) v našem letectvu ještě počátkem padesátých let.
Z vlastní zkušenosti ("výuky" prostředků zabezpečovací služby) byly "Husí krky" v našem letectvu nahrazeny fakticky až zasazením sovětského systému LUČ-1.
Z vlastní zkušenosti ("výuky" prostředků zabezpečovací služby) byly "Husí krky" v našem letectvu nahrazeny fakticky až zasazením sovětského systému LUČ-1.
URL : https://www.valka.cz/GBR-Mobilni-letistni-osvetleni-letistni-svetlotechnicky-system-t126437#428743Verze : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.