Název: Name: | Fokker G.IB | |
Originální název: Original Name: | Fokker G.IB | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1939-DD.MM.1940 N. V. Nederlandsche Vliegtuigenfabriek Fokker, Amsterodam / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1939-DD.MM.1940 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 25 - 26 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 16.03.1937 demostrátor X-2 | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 3150 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 4400 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 4800 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 16,500 m | |
Délka: Length: | 10,380 m | |
Výška: Height: | 3,370 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 35,70 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 123,25 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 2 | |
Typ: Type: | Pratt & Whitney SB4-G Twin Wasp Junior, vzduchem chlazený přeplňovaný dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vletovém výkonu 615 kW a nominálním výkonu 550 kW. Vrtule trojlisté s nastavitelným úhlem náběhu. | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 432 km/h v ? m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 364 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 10,2 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 9100 m | |
Dolet: Range: | 1390 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný kanón Madsen ráže 23 mm v přídi 2x pevný kulomet Madsen ráže 7,92 mm v přídi a 1x pohyblivý kulomet ve střeliši na koci trupové gondoly. Pumový náklad: do 400 kg. | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Kanóny Madsen nebyly dodány a tak byly pouze čtyři letouny, z dvánácti tehdy postavených, nouzově vyzbrojeny čtyřmi kulomety FN-Browning ráže 7,92 mm, tyto stroje létaly až do kapitulace Nizozemska jako průzkumné. Fokker G.I byl představen v listopadu 1936 na Pařížském aerosalonu. Letoun byl prezentován jako těžký stíhač, přepadový stíhač nebo bitevní letoun. Svým vzhledem, prezentovanými výkony a výzbrojí způsobil značný rozruch, ve skutečnosti se však tehdy jednalo o nezalétaný předváděcí letoun - demonstrátor. Po přehlídce byl Fokker G.I odeslán na letiště Welschap, kde byl dne 16. března 1937 zalétán. Nejprve byl prototyp G.I poháněn motory Hispano-Suiza 80-82, které měly navzájem protiběžný chod, ale také značné problémy, protže se potíže s novými motory obtížně a pomalu odstraňovaly, došlo na jejich výměnu, vybrány byly americké čtrnáctiválce Pratt & Whitney SB4-G Twin Wasp Junior. Po svém debutu v Paříži se o nový letoun začali zajímat zahraniční zákazníci a Fokker exportní verzi označil jako G.IB. Předběžné zahraniční objednávky byly z těchto zemí: Finsko (26), Estonsko (9), Švédsko (18) a Republikánské Španělsko (12), o licenční výrobu mělo předběžně zájem Dánsko a Maďarsko chtělo tyto letony vyrábět v továrně Manfred Weiss. Nizozemská vláda vyhlásila embargo na export zbraní do Španělska, ale dodávka do Finska byla dána do výroby. Po kapitulaci Nizozemska Němci několik letadel této verze nechali dokončit a zřejmě je testovali bez výzbroje. 5. května 1941 na jednom stroji G.1B ulétl tovární zalétávač Leegstra společně s inženýrem Vossem do Anglie. | |
Zdroje: Sources: | William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three: Fighters, London, Macdonald & Co.(Publishers) Ltd., 1961, ISBN 0-356-01447-9. Bart Van der Klaauw, Profile Publications, The Fokker G-1, Number 134, Profile Publications Ltd., Windsor, Berkshire, UK, 1966 http://www.go2war2.nl/artikel/190 http://www.aviastar.org/air/holland/fokker_g-1.php http://www.cofe.ru/avia/F/F-112.htm archiv autora |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Fokker-G-IB-t114354#398285Verze : 1
Vláďa
MOD
Stroj 348 byl na Ockenburgu ukořistěn Němci, kteří ze začátku ponechali původní kamufláž a pouze překryli dosavadní výsostné označení svými trámovými kříži.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | - |
Typ letounu | Fokker G.IB |
Kamufláž | Kořistní |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | 348 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1940 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Fokker-G-IB-t114354#420393Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Fokker G.1B nesoucí standardní německou kamufláž (RLM 70 a RLM 71 na horních a bočních plochách s RLM 76 na plochách spodních). Stroj s označením NE+UN byl v září 1940 umístěn na letišti v Maldegenu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | - |
Typ letounu | Fokker G.IB |
Kamufláž | Kořistní |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | NE+UN |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.09.1940 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Fokker-G-IB-t114354#420395Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Jediný Fokker G.1B, který se dostal do rukou RAF díky odvaze dvou nizozemských zalétávacích pilotů, si ponechal původní kamufláž, doplněnou ovšem britskými kokardami.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | - |
Typ letounu | Fokker G.IB |
Kamufláž | Kořistní |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1940 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Fokker-G-IB-t114354#420396Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.