Main Menu
User Menu

Focke-Achgelis Fa 330 Bachstelze

     
Název:
Name:
Focke-Achgelis Fa 330 Bachstelze
Originální název:
Original Name:
Focke-Achgelis Fa 330 Bachstelze
Kategorie:
Category:
jiná kategorie
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1943-DD.MM.1944 Focke-Achgelis & Co GmbH, Delmenhorst (Hoykenkamp) /
DD.MM.1944-DD.MM.1945 Weser-Flugzeugbau GmbH, Delmenhorst (Hoykenkamp) /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1943-DD.MM.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
~200
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1942
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Uspořádání rotorů:
Rotor Configuration:
jiné uspořádání
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kluzné ližiny
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného vrtulníku:
Empty Weight:
75 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
175 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
190 kg
Délka s otáčejícími se rotory:
Length with Rotors Turning:
? m
Délka trupu:
Fuselage Length:
4,47 m
Šířka trupu:
Fuselage Width:
0,30 m
Celková výška:
Overall Height:
1,67 m
Průměr hlavního rotoru:
Main Rotor Diameter:
7,30 m
Průměr vyrovnávacího rotoru:
Tail Rotor Diameter:
- m
Plocha disku hlavního rotoru:
Main Rotor Disc Area:
42 m2
Plocha disku vyrovnávacího rotoru:
Tail Rotor Disc Area:
- m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
jiný
Počet motorů:
Number of engines:
-
Typ:
Type:
-
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
-
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
40 km/h v ? m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
- m/s
Statický dostup:
Static Ceiling:
- m
Dynamický dostup:
Dynamic Ceiling:
220 m
Dolet:
Range:
- km
Maximální dolet:
Maximum Range:
- km
Přepravní kapacita:
Transport Capacity:
-
Výzbroj a vybavení:
Armament and Equipment:
 
Výzbroj:
Armament:
-
Vybavení:
Equipment:
-
Uživatelské státy:
User States:

1)
1)
1)
Poznámka:
Note:
pozorovací rotorový kluzák


1) pouze pro zkušební účely
Zdroje:
Sources:
Murawski, M. J.: Letadla Luftwaffe 1933-45, část 1, Intermodel, 1997
Griehl, M., Dressel, J.: Deutsche Hubschrauber vor 1945, Waffen-Arsenal 128, Podzun-Pallas Verlag, 1991
URL : https://www.valka.cz/Focke-Achgelis-Fa-330-Bachstelze-t45348#592988Verze : 0
MOD
Focke-Achgelis Fa 330 Bachstelze (Trasochvost, česky Konipas)


Vznikol v roku 1942 na základe objednávky na stavbu rotorového klzáku jednoduchej konštrukcie a malých rozmerov, určeného pre použitie z paluby ponoriek, s možnosťou montáže a demontáže v priebehu niekoľkých minút. Stroj štartoval z malej plošiny uchytenej na zadnej strane veže U-Bootu. Po štarte bol stroj spojený s ponorkou 300 m dlhým lanom, spojenie zabezpečoval palubný telefón. Maximálny dostup umožňoval pilotovi pozorovanie na vzdialenosť približne 53 km (z veže ponorky to bolo asi 8 km). Hlavným typom U-Bootu, ktorý tento typ využíval, bol Typ IXD2. K prvému bojovému nasadeniu malo dôjsť v polovici r. 1942 v južnom Atlantiku. Fa 330 sa vo väčšej miere používali v Adenskom zálive a pri operáciách v Indickom oceáne, kde nehrozilo nebezpečenstvo útokov spojeneckého letectva. V takomto prípade totiž klzák znemožňoval okamžité ponorenie ponorky. V niektorých prípadoch posádka U-Bootu vlečné lano odrezala a pilota, ktorý medzitým pristál na hladine mora, vzala na palubu až po tom ako nebezpečie pominulo a bolo možné sa bezpečne vynoriť. Výcvik pilotov prebiehal v aerodynamickom tuneli v Chalais-Meudon pri Paríži. Vyrobilo sa približne 200 kusov.



Typ: Jednomiestny pozorovací rotorový klzák
Konštrukcia: Rúrkovitá, k vodorovnej, ktorá tvorila trup boli pripevnené pedály riadenia, riadiaca páka, lanká riadenia, zvislá a vodorovná chvostová plocha a sedadlo pilota, na zvislej bol uchytený rotor
Klesavosť pri 40 km/h: 3,5 m/s
Rotor: trojlistový o priemere 7,30 m (posledné vyrobené stroje 8,53 m) oceľovej konštrukcie, potiahnutý plátnom, v oblasti nábežných hrán letecká preglejka


Pri štarte bola potrebná rýchlosť vetra min. 35 km/h.
URL : https://www.valka.cz/Focke-Achgelis-Fa-330-Bachstelze-t45348#176948Verze : 6
Stroj na záberoch je vystavený v Royal Air Force Museum v Cosforde.
Focke-Achgelis Fa 330 Bachstelze -


Focke-Achgelis Fa 330 Bachstelze -


Focke-Achgelis Fa 330 Bachstelze -


Focke-Achgelis Fa 330 Bachstelze -


Focke-Achgelis Fa 330 Bachstelze -


URL : https://www.valka.cz/Focke-Achgelis-Fa-330-Bachstelze-t45348#176949Verze : 2
.
Focke-Achgelis Fa 330 Bachstelze - Vírník Fa 330 zkoušený po válce v USA. Stroj nesl původní světle šedý německý nátěr i s výsostným označením (kříže byly i na VOP). Na svislé ocasní ploše pouze přibylo americké evidenční číslo.

Vírník Fa 330 zkoušený po válce v USA. Stroj nesl původní světle šedý německý nátěr i s výsostným označením (kříže byly i na VOP). Na svislé ocasní ploše pouze přibylo americké evidenční číslo.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Focke-Achgelis-Fa-330-Bachstelze-t45348#432844Verze : 0
MOD
.
Focke-Achgelis Fa 330 Bachstelze - Vírník Fa 330 zkoušený po válce ve Velké Británii. Stroj nesl původní světle šedý německý nátěr. Německé výsostné označení bylo nahrazeno britskými kokardami.

Vírník Fa 330 zkoušený po válce ve Velké Británii. Stroj nesl původní světle šedý německý nátěr. Německé výsostné označení bylo nahrazeno britskými kokardami.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Focke-Achgelis-Fa-330-Bachstelze-t45348#432845Verze : 0
MOD
.
Focke-Achgelis Fa 330 Bachstelze - Tento Fa 330 zkoušelo po válce pro změnu francouzské letectvo, opět původní světle šedý nátěr a francouzská trikolora na SOP.

Tento Fa 330 zkoušelo po válce pro změnu francouzské letectvo, opět původní světle šedý nátěr a francouzská trikolora na SOP.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Focke-Achgelis-Fa-330-Bachstelze-t45348#432849Verze : 0
MOD