Název: Name: | Focke-Achgelis Fa 223 E | |
Originální název: Original Name: | Focke-Achgelis Fa 223 E | |
Kategorie: Category: | víceúčelový vrtulník | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1941-DD.MM.194R Focke-Achgelis & Co GmbH, Delmenhorst / DD.MM.194R-19.07.1944 Focke-Achgelis & Co GmbH, Laupheim / DD.MM.194R-DD.MM.1945 Weser-Flugzeugbau GmbH, Berlín-Tempelhof / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1941-DD.MM.1945 (všechny verze / all versions) | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | ~20 (všechny verze / all versions) | |
První vzlet: Maiden Flight: | 03.08.1940 | |
Osádka: Crew: | 1 - 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Uspořádání rotorů: Rotor Configuration: | rotory vedle sebe | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného vrtulníku: Empty Weight: | 3180 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3680 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 4434 kg | |
Délka s otáčejícími se rotory: Length with Rotors Turning: | ? m | |
Délka trupu: Fuselage Length: | 12,25 m | |
Šířka trupu: Fuselage Width: | 1,651) m | |
Celková výška: Overall Height: | 4,36 m | |
Průměr hlavního rotoru: Main Rotor Diameter: | 2x 12 m | |
Průměr vyrovnávacího rotoru: Tail Rotor Diameter: | - m | |
Plocha disku hlavního rotoru: Main Rotor Disc Area: | 226 m2 | |
Plocha disku vyrovnávacího rotoru: Tail Rotor Disc Area: | - m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of engines: | 1 | |
Typ: Type: | BMW Bramo 323 D - hvězdicový - počet válců: 9 - vzletový výkon: 735 kW (1000 PS) při 2500 ot/min - trvalý výkon: 456 kW (620 PS) při 220 ot/min | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 176 km/h v ? m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 134 km/h v 2000 m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | -2) m/s | |
Statický dostup: Static Ceiling: | ? m | |
Dynamický dostup: Dynamic Ceiling: | 4875 m | |
Dolet: Range: | 475 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 7003) km | |
Přepravní kapacita: Transport Capacity: | 4 | |
Výzbroj a vybavení: Armament and Equipment: | ||
Výzbroj: Armament: | kulomet MG 15 v přídi 2x 250kg puma (SC 250) nebo 2x hlubinná nálož | |
Vybavení: Equipment: | - | |
Uživatelské státy: User States: | (VR-3) | |
Poznámka: Note: | 1) celková šířka 24,50 m 2) 5 minut do 1000 m 3) s přídavnou nádrží | |
Zdroje: Sources: | Ringlstetter, H.: FLUGZEUG CLASSIC Special 8. Deutsche Kolbenmotor-Militärflugzeuge 1933 1945. Zerstörer - Transporter - Aufklärer - Hubschrauber, 2011 Witkowski, R.: Rotorcraft of the Third Reich, Mushroom Model Publications, 2007 |
URL : https://www.valka.cz/Focke-Achgelis-Fa-223-Drache-t1115#588750Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Fa 223 vzlietol na svoj prvý dlhší let 3. augusta 1940.
Vývoj veľkého vrtuľníku pre civilné a vojenské použitie presadzoval osobne Ernst Udet. Z menšieho Fw 61 tak vznikol Fa 266, ktorý sa po vypuknutí vojny zmenil na Fw 223 pre vojenské nasadenie. Tento vrtuľník mal bočne usporiadané rotory, pre vytvorenie stabilnej konštrukcie bola na oboch bokoch trupu namontované ramená, ktoré umožnovali použitie veľkých rotorov. Tento typ mal byť používaný na prenasledovanie ponoriek, prieskum, záchranné operácie, dopravu a výcvik.
Krátko po dosiahnutí pripravenosti Fa 223 k sériovej výrobe boli výrobné zariadenia v meste Bremen poškodené bombardovaním natoľko, že výroba musela byť premiestnená do Laupheimu (pri Stuttgarte) a neskôr do Ochsenhausenu, čo vysvetľuje skutočnosť, že do konca vojny bolo vyrobených iba 11 kusov (a to bez pokusných strojov), napriek tomu bola v roku 1941 zadaná objednávka na 100 strojov, na jeseň 1944 dokonca na 400 sériových vrtuľníkov. Jedna z verzii pre Kriegsmarine mala byť vybavená guľometmi a dvoma bombami 250 kg na boj proti ponorkám.
Fa 223 aj tak zohral priekopnícku úlohu tým, že plnil úlohy, ktoré sa mali po roku 1945 stať doménou vruľníkov. Fa 223 bol vybavený navijákom na vyprosťovanie zostrelených pilotov a osvedčil sa v nasadení pri Lufttransportstaffel 40. Bol použitý aj v horách. Vysokých dôstojníkov Wehrmachtu a SS jeden Fa 223 prepravoval k príjmaniu rozkazov a vyznamenávaniu na Hitlerov Berghof v Berchtesgadene. Na konci vojny boly letuschpné len 3 exempláre, z nich jeden Fa 223 ukoristený US Army ako prvý vrtuľník preletel kanál La Manche.
Po roku 1945 boli v Československu vyrobené dva stroje Fa 223 s ukoristenými nemeckými konštrukčnými zostavami, ktoré však boli používané len obmedzene. Po vojne bol používaný taktiež vo Francúzsku.
Vývoj veľkého vrtuľníku pre civilné a vojenské použitie presadzoval osobne Ernst Udet. Z menšieho Fw 61 tak vznikol Fa 266, ktorý sa po vypuknutí vojny zmenil na Fw 223 pre vojenské nasadenie. Tento vrtuľník mal bočne usporiadané rotory, pre vytvorenie stabilnej konštrukcie bola na oboch bokoch trupu namontované ramená, ktoré umožnovali použitie veľkých rotorov. Tento typ mal byť používaný na prenasledovanie ponoriek, prieskum, záchranné operácie, dopravu a výcvik.
Krátko po dosiahnutí pripravenosti Fa 223 k sériovej výrobe boli výrobné zariadenia v meste Bremen poškodené bombardovaním natoľko, že výroba musela byť premiestnená do Laupheimu (pri Stuttgarte) a neskôr do Ochsenhausenu, čo vysvetľuje skutočnosť, že do konca vojny bolo vyrobených iba 11 kusov (a to bez pokusných strojov), napriek tomu bola v roku 1941 zadaná objednávka na 100 strojov, na jeseň 1944 dokonca na 400 sériových vrtuľníkov. Jedna z verzii pre Kriegsmarine mala byť vybavená guľometmi a dvoma bombami 250 kg na boj proti ponorkám.
Fa 223 aj tak zohral priekopnícku úlohu tým, že plnil úlohy, ktoré sa mali po roku 1945 stať doménou vruľníkov. Fa 223 bol vybavený navijákom na vyprosťovanie zostrelených pilotov a osvedčil sa v nasadení pri Lufttransportstaffel 40. Bol použitý aj v horách. Vysokých dôstojníkov Wehrmachtu a SS jeden Fa 223 prepravoval k príjmaniu rozkazov a vyznamenávaniu na Hitlerov Berghof v Berchtesgadene. Na konci vojny boly letuschpné len 3 exempláre, z nich jeden Fa 223 ukoristený US Army ako prvý vrtuľník preletel kanál La Manche.
Po roku 1945 boli v Československu vyrobené dva stroje Fa 223 s ukoristenými nemeckými konštrukčnými zostavami, ktoré však boli používané len obmedzene. Po vojne bol používaný taktiež vo Francúzsku.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Focke-Achgelis Fa 223 Drache |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Focke-Achgelis-Fa-223-Drache-t1115#4761Verze : 8
Reklama
Stroj Fa 223 V11 (DM+SO) byl zalétán dne 5.2.1943. V březnu téhož roku byl zkoušen zařízením pro vstřikování metanolu a vody do motoru pro krátkodobé zvýšení výkonu (MW). Stroj sice rychleji stoupal během vzletu, k dalším pokusům se systémem MW však už nedošlo.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | - |
Typ letounu | Focke-Achgelis Fa 223 Drache |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | DMSO |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.02.1943 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Focke-Achgelis-Fa-223-Drache-t1115#397221Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Fa 223 V16 (DM+ST) poprvé vzlétl v březnu 1944, přičemž byl opatřen výškovým motorem Bramo 323 Y-1.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | - |
Typ letounu | Focke-Achgelis Fa 223 Drache |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | DMST |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.03.1944 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Focke-Achgelis-Fa-223-Drache-t1115#397217Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Fa 223 V14 v původní německé kamufláži, avšak s výsostnými znaky nového uživatele - RAF.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | - |
Výrobce | Ostatní - zatím nezařazeno |
Typ letounu | Focke-Achgelis Fa 223 Drache |
Kamufláž | Kořistní |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Focke-Achgelis-Fa-223-Drache-t1115#397215Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Reklama
Vrtulník Fa 223 zkoušený krátce po druhé světové válce americkým letectvem nesl tmavě zelené zbarvení na všech plochách, které bylo doplněno výsostnými znaky USAAF.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Focke-Achgelis Fa 223 Drache |
Kamufláž | Kořistní |
![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Focke-Achgelis-Fa-223-Drache-t1115#397218Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Druhý československý VR-3.2 (imatrikulace OK-BZX) provozovalo Bezpečnostní letectvo. Příď měl nastříkanou červenou barvou, na SOP je vidět trojúhelníkový výsostný znak charakteristický pro letadla policejních sil.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Focke-Achgelis Fa 223 Drache |
Kamufláž | Policejní |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | OK-BZX |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Focke-Achgelis-Fa-223-Drache-t1115#397220Verze : 1
Martin Smíšek
MOD
Jeden ze dvou československých vrtulníků typu Focke-Achgelis Fa 223 Drache v průběhu zkoušek ve Vědeckém leteckém ústavu v Praze-Letňanech v roce 1948. U československého letectva nosil typové označení VR-3 (někdy uváděné jako VR-1).
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Focke-Achgelis Fa 223 Drache |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Focke-Achgelis-Fa-223-Drache-t1115#16586Verze : 2
Podle vrtulnik.cz je označení VR-1 chybné. Vzniklo údajně zjednodušením zápisu prvního stroje z VR-3.1 na VR-1. Jsou známy tři stroje a to VR-3.1, VR-3.2 a VR-3.3, z nichž VR-3.3 vznikl sestavením z dvou předchozích a je také později označován znovu jako VR-3.1. Tento stroj s označením V-26 také mimo jiné havaroval 5.3.1952 na letišti v Přelouči, kde jeho kariéra (a kariéra tohoto typu celkově v Československu) zřejmě touto nehodou skončila.
Článek První vrtulníky v ATM 4/2008 uvádí označení VR-1.1, VR-1.2 a VR-3.1, které mělo vzniknout omylem.1)
Oba prameny se však shodují na počtu strojů a jejich vzniku.
Edit Janko Paliga:
V publikácii Miroslava Irru Focke Achgelis Fa 223 / VR-3 v Československu autor udáva označenie VR 3 (VR-3), kde číslo 3 malo súvislosť s originálnym označením Fa 223. Podobne tak boli označené La-5 (S-95), La-7 (S-97) či Me 262 (S-92) v československom letectve.
Zdroj:
https://www.vrtulnik.cz/fa-223.htm
www.vrtulnik.cz
ATM 4/2008
1)Je pravdou, že tato označení by byla logičtější, když první dva kusy byly v podstatě prvními československými vrtulníky a označení 3.1 by mohlo vzniknou také tím, že VR-2 bylo již zabráno budoucím HC-2 a tak byl "nový" stroj označen jako třetí "typ" v pořadí. Ale toto je pouze moje myšlenková konstrukce pro tuto variantu označení. Server vrtulnk.cz se údajně ve svých tvrzeních opírá o záznamy z letových knih Avie. Takže těžko říct.
Článek První vrtulníky v ATM 4/2008 uvádí označení VR-1.1, VR-1.2 a VR-3.1, které mělo vzniknout omylem.1)
Oba prameny se však shodují na počtu strojů a jejich vzniku.
Edit Janko Paliga:
V publikácii Miroslava Irru Focke Achgelis Fa 223 / VR-3 v Československu autor udáva označenie VR 3 (VR-3), kde číslo 3 malo súvislosť s originálnym označením Fa 223. Podobne tak boli označené La-5 (S-95), La-7 (S-97) či Me 262 (S-92) v československom letectve.
Zdroj:
https://www.vrtulnik.cz/fa-223.htm
www.vrtulnik.cz
ATM 4/2008
1)Je pravdou, že tato označení by byla logičtější, když první dva kusy byly v podstatě prvními československými vrtulníky a označení 3.1 by mohlo vzniknou také tím, že VR-2 bylo již zabráno budoucím HC-2 a tak byl "nový" stroj označen jako třetí "typ" v pořadí. Ale toto je pouze moje myšlenková konstrukce pro tuto variantu označení. Server vrtulnk.cz se údajně ve svých tvrzeních opírá o záznamy z letových knih Avie. Takže těžko říct.
URL : https://www.valka.cz/Focke-Achgelis-Fa-223-Drache-t1115#484081Verze : 1
MART.in
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.