Main Menu
User Menu

Farman MF.11 Shorthorn

     
Název:
Name:
Farman MF.11
Originální název:
Original Name:
Farman MF.11
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1914-DD.MM.191R Farman frères, Boulogne-Billancourt /
DD.MM.1914-DD.MM.191R Aircraft Manufacturing Co., Ltd., Hendon /
DD.MM.1916-DD.MM.191R Whitehead Aircraft Co. Ltd., Richmond /
DD.MM.191R-DD.MM.191R SA Nieuport-Macchi, Varese /
DD.MM.1914-DD.MM.191R Società Italiana Aviazione, Torino / 3)
DD.MM.191R-DD.MM.191R SA Costruzioni Aeronautiche Savoia, Bovisio / 3)
...
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1914-DD.MM.191R
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
4000+
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
620 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
? kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
945 kg
Rozpětí:
Wingspan:
16,131) m
Délka:
Length:
9,232) m
Výška:
Height:
3,00 m
Plocha křídla:
Wing Area:
52,00 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Renault 8C o výkonu 74 kW, nebo
De Dion Bouton o výkonu 59 kW, nebo
De Dion Bouton 12B o výkonu 96 kW, nebo
Salmson Sal.A9 o výkonu 96 kW, nebo
Fiat A-10 o výkonu 74 kW
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
118 km/h v ? m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
? m
Dolet:
Range:
? km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1x pohyblivý kulomet


60 kg pum
Uživatelské státy:
User States:












...
Poznámka:
Note:
1) úvodní série 9,48 m
2) některé série MF.11bis 18,15 m
3) z dostupných pramenů není poznat, zda Shorthorny vyráběla SIA, Savoia nebo obě firmy


subverze:
MF.11bis - ?
MF.11bis-BO - bombardovací
Zdroje:
Sources:
Liron, J. Les avions Farman. Docavia no.21. Editions Lariviere, Paris 1984.
www.hydroretro.net
URL : https://www.valka.cz/Farman-MF-11-Shorthorn-t58197#501598Verze : 0
MOD
Farman MF.11

Víceúčelový dvoumístný jednomotorový dvouplošník, používaný Spojenci na počátku války k leteckému průzkumu a bombardování

Při konstrukci tohoto svého nového stroje Maurice Farman vycházel ze své starší kontrukce MF.7. tentokráte šlo však již o výrazně modernější řešení a kvalitativní posun vpřed. I tentokrát ovšem Maurice trval na tlačném uspořádání svého stroje. Ačkoliv tlačný motor představoval limit z hlediska výkonnosti a byl také jistým nebezpečím pro samotné letce (při nouzovém přistání často docházelo k jeho utržení a rozdrcení gondoly s osádkou), poskytovalo toto na druhou stranu vynikající výhled, což u průzkumného letounu byla neocenitelná vlastnost.

K zásadním změnám se však Maurice rozhodl ohledně uspořádání ovládacích prvků letadla. Výškové kormidlo, které bylo u typu MF.7 umístěno před pilotní gondolou, přemístil totiž dozadu, jak je dnes obvyklé. Tím došlo k zjednodušení konstrukce, zlepšení ovladatelnosti a výhledu osádky.

Podvozek mohl být variabilně měněn - po sejmutí kol je bylo možno nahradit plováky

Absence přdního kormidla také dala letounu přezdívku, zatímco MF.7 s kormidlem vpředu byl letci nazýván "Longhorn" (Dlouhorožec), nový MF.11 dostal přezdívku "Shorthorn" (Krátkorožec).

Osádky si nové stroje rychle oblíbily, byl to spolehlivý, dobře ovladatelný letoun. Jeho kvality ocenili také Britové, kteří jich zakoupili necelou stovku pro námořnictvo a také pozemní RFC (Královský letecký sbor) je používal nejen v Evropě jako bombardéry proti základnám německých ponorek a vzducholodí, ale také v Africe, Mezopotámii a na tureckém bojišti.

MF.11 byl první francouzský letoun nasazený k nočnímu bombardování a také má na kontě zničený německý Zeppelin. Došlo k tomu 7. 6. 1915. kdy Farman z námořní základny v Dunkerque pumami napadl a zničil Zeppelin LZ 38 v jeho hangáru na letišti v Bruselu.

V roce 1915 byly Mf.11 deklasovány novými německými letouny a začaly být z fronty stahovány. Dosloužily pak v roli výcvikových letounů, přičemž některé létaly až do roku 1919.

Prameny:

Václav Němeček: Vojenská letadla 1, nakl. Naše vojsko, Praha 1977, 28-050-77

www.aeroweb-fr.net
https://www.luftfahrtmuseum.com/htmi/itf/mf11.htm
aeroweb.brooklyn.cuny.edu
https://www.constable.ca/shorthrn.htm
Farman MF.11 Shorthorn -


URL : https://www.valka.cz/Farman-MF-11-Shorthorn-t58197#210214Verze : 0
MOD
Zdroj: https://hynek.domalip.sweb.cz/index.html
Farman MF.11 Shorthorn - Rakousko-uherskými letci k přistání přinucené italské letadlo v Maria Gailu u Běláku ( Villachu ) dne 17.4.1917.

Rakousko-uherskými letci k přistání přinucené italské letadlo v Maria Gailu u Běláku ( Villachu ) dne 17.4.1917.
URL : https://www.valka.cz/Farman-MF-11-Shorthorn-t58197#322992Verze : 0
https://www.airwar.ru/enc/bww1/mf11.html

Farman MF.11 Shorthorn -


URL : https://www.valka.cz/Farman-MF-11-Shorthorn-t58197#501599Verze : 0
MOD
https://www.airwar.ru/enc/bww1/mf11.html

Farman MF.11 Shorthorn -


URL : https://www.valka.cz/Farman-MF-11-Shorthorn-t58197#501600Verze : 0
MOD