Fairey Albacore Mk.I

     
Název:
Name:
Fairey Albacore Mk.I
Originální název:
Original Name:
Fairey Albacore Mk.I
Kategorie:
Category:
protiponorkový/protilodní letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1939-DD.MM.1943 Fairey Aviation Co. Ltd., Hayes
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1939-DD.MM.1943
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
803 (včetně prototypů)
První vzlet:
Maiden Flight:
12.12.1938 1. prototyp L7074
Osádka:
Crew:
3
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CATOBAR - vzlet pomocí katapultu, přistání s pomocí brzdících lan
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
3295 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
4755 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
5727 kg
Rozpětí:
Wingspan:
15.24 m
Délka:
Length:
12.14 m
Výška:
Height:
4.32 m
Plocha křídla:
Wing Area:
57,88 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
82,15 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Bristol Taurus II, vzduchem chlazený dvouhvězdicový přeplňovyný čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 850 kW, max.bojový výkon 793 kW při 3 225 ot/min po dobu 5 minut v h= 1 525 m, později:
Bristol Taurus XII s nejvyšším výkonem 843 kW při 3 100 ot./min v h= 1 330 m
Vrtule trojlistá kovová s konstantní rychlostí otáček
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
259.1 km/h v 1372 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
225.3 km/h v 1524 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
8,0 min do 1829 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
6309 m
Dolet:
Range:
1142.6 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
1496.7 km
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kulomet Browning Mk.II ráže 7,7 mm v křídle
1x pohyblivý zdvojený kulomet Vickers K ráže 7,7 mm na konci kabiny


Pumy: torpédo ráže 457 mm o hmotnosti 730 kg, nebo
4x 227 kg pum, nebo
1x 680 kg mina
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Zbyněk Válka, Jednomotorová bombardovací a torpédová letadla 1939 - 1945, Nakladatelství Jan Piszkiewicz, rok 2003, ISBN 80-86768-01-5
Jaroslav Schmidt, Stíhací a bombardovací letadla Velké Británie díl 1., Nakladatelství Fraus; ISBN 80-85784-37-8
www.fleetairarmarchive.net
avia.russian.ee
https://www.airwar.ru/enc/sww2/albac.html
https://www.vectorsite.net/avsword.html#m5
https://en.wikipedia.org/wiki/Fairey_Albacore
https://www.cofe.ru/avia/F/F-18.htm
www.jaapteeuwen.com
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Fairey-Albacore-Mk-I-t1348#5267Verze : 0
MOD

Fairey Albacore Mk.I




Historie vzniku a operační nasazení:




V době, kdy byl do výzbroje zaváděn dvouplošný palubní bombardér Fairey Swordfish ( 1936) vydalo britské Ministerstvo letectví technické specifikace S.41/36, ve kterých nově formulovalo své nové technické požadavky na jeho nástupce. Konstruktér firmy Fairey Marcel Lobelle začal na základě této směrnice vyvíjet nový letoun. Připomeňme, že to bylo již období, kdy námořní letectva jiných států opouštěla zastaralou konstrukci dvouplošných letadel (Japonsko B5N1 a B5M1, USA Devastator aj.), konstruktér Lobelle se této koncepce však nevzdal.


Hlavní výhodou této koncepce byla velká nosná plocha, kterou přinášela dvě křídla, to znamenalo výhodu menšího plošného zatížení a tím i nižší vzletové a přistávací rychlosti. Jednoplošníky musely být vybaveny složitou soustavou vztlakových klapek, tomu se Marcel Lobelle vyhnul, tedy jen do určité míry, spodní křídlo bylo osazeno vztlakovými klapkami, které bylo možno použít také jako klapky brzdící. Celkově se však jednalo o konstrukci již nemoderní a ta také velice rychle zastarala. Samozřejmě, nový letoun přinesl oproti svému předchůdci mnohá vylepšení. Trup byl tvořen celokovovou skořepinou, ve které byla poměrně prostorná vytápěná kabina pro všechny tři členy osádky. Pohon obstarával výkonnější motor Bristol Taurus II o výkonu 1 075 koní. Pravdou však je, že hmotnost nového letounu byla o jednu tunu vyšší, než tomu bylo u staršího Swodfishe, a tak se výkony nového letounu příliš nezvýšily. Motor Bristol Taurus přinesl svým vývojem letounu Albacore téměř roční zdržení, první ze dvou postavených prototypů (L7074) vzlétl až 12. 12. 1938 a sériová výroba začala nabíhat již koncem jara roku 1939.


První jednotkou, která byla vyzbrojena Albacory, byla 826. peruť FAA, za bojeschopnou byla uznána 15. 3. 1940. Jako první nesla nové Albacory na své palubě letadlová loď HMS Formidable, která se zúčastnila bitvy u mysu Matapan. Její Albacory dokázaly těžce poškodit italskou bitevní loď Vittorio Veneto. Významné bylo také nasazení Albacorů z palub doprovodných letadlových lodí při obraně konvojů ve Středozemním moři a jejich nasazení z pozemních letišť proti Afrika Korpsu maršála Rommela. Albacory tvořily výzbroj 14 perutí FAA a 2 perutí RAF. Operačně létaly u Malajsie nebo bránily konvoje na severních trasách. Poctivý kus práce vykonaly při protiponorkovém hlídkování a při kladení min, zde byl výhodnější mnohem tišší chod motoru Taurus, Swordfishe měly extrémně hlučné motory Pegasus.


Další vývoj Albacorů však nebyl takřka žádný, za zmínku stojí snad jen zástavba motoru Taurus XII s mírně vyšším výkonem. Nejúspěšnějším rokem Albacorů byl asi rok 1942, kdy krom výše uvedených činností napadaly pozemní cíle v okupované Belgii a také poměrně účinně napadaly německou lodní dopravu podél evropského pobřeží. V roce 1943 však již došlo k jejich postupnému stahování z výzbroje jednotek FAA, kde byly nahrazovány modernějšími jednoplošnými Barracudami. Poslední dvě perutě se ještě zúčastnily bojů u Salerna. Nakonec došlo k tomu, že Swordfishe se udržely ve službě ještě celý rok po stažení Albacorů, Albacorům se paradoxně stala osudným jejich větší modernost, a tím i vyšší hmotnost a náročnost na údržbu. Swordfishe navíc mohly pod křídly nést neřízené rakety, a tak se udržely na palubách upravených obchodních lodí MAC, odkud vzlétaly společně s Marlety k protiponorkovým letům.



Použité prameny:
William A. Harrison, Fairey Albacore, Luton, Bedfordshire, UK, Warpaint Books Ltd., Warpaint Series No.52.
William A. Harrison, Fairey Swordfish and Albacore. Wiltshire, UK, The Crowood Press, 2002, ISBN 1-86126-512-3.
Eric Brown CBE, DCS, AFC, RN., William Green and Gordon Swanborough, Fairey Albacore, Wings of the Navy, Flying Allied Carrier Aircraft of World War Two, London, Jane's Publishing Company Ltd, 1980. ISBN 0-7106-0002-X.
Zbyněk Válka, Jednomotorová bombardovací a torpédová letadla 1939 – 1945, Nakladatelství Jan Piszkiewicz, rok 2003, ISBN 80-86768-01-5
Jaroslav Schmidt, Stíhací a bombardovací letadla Velké Británie díl 1., Nakladatelství Fraus, ISBN 80-85784-37-8
https://www.airwar.ru/enc/sww2/albac.html
my-malta.com
www.fleetairarmarchive.net
avia.russian.ee
www.jaapteeuwen.com
vlastní archiv
URL : https://www.valka.cz/Fairey-Albacore-Mk-I-t1348#229838Verze : 0
MOD
Trojpohledový náčrtek a fotografie Fairey Albacore Mk.I
Zdroj uveden v příspěvku zdroje




URL : https://www.valka.cz/Fairey-Albacore-Mk-I-t1348#229841Verze : 0
MOD
Fairey Albacore z výzbroje 832. perutě FAA, letadlová loď HMS Victorious, počátek roku 1942.


URL : https://www.valka.cz/Fairey-Albacore-Mk-I-t1348#467679Verze : 0
MOD
banner 1 top banner 5 top banner 6 top

Rozpočet

Rozpočet valka.cz 2019 : 85.000,- Kč
Příjmy doposud : 64.741,- Kč

♡ Chci přispět

HLEDÁME NOVÉ KOLEGY

Server valka.cz neustále hledá nové kolegy, kteří jsou ochotni pomoci s rozvojem a doplňováním obsahu, koordinací a kontrolou práce, moderováním příspěvků a další činností. Neváhejte a zapojte se do tvorby valka.cz v duchu hesla Čtenáři sobě :)

Přidejte se k nám!