Main Menu
User Menu

FV101 Scorpion

     
Název:
Name:
FV101 Scorpion
Originální název:
Original Name:
FV101 Scorpion
Kategorie:
Category:
obrněné průzkumné vozidlo
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1971-DD.MM.1987 Alvis Ltd., Coventry
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1971-DD.MM.1987
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
cca 3000
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.01.1969
Osádka:
Crew:
3
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
8073 kg
Celková délka:
Overall Length:
4790 mm
Celková šířka:
Overall Width:
2230 mm
Celková výška:
Overall Height:
2102 mm
Světlá výška:
Ground Clearance:
? mm
Pancéřování:
Armour:
svařovaný hliník
- 12,7 mm čelo a boky
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Jaguar J60 (4,2 litrový zážehový šestiválec)
později nahrazen vznětovým motorem Cummins BTA 5.9
Výkon:
Power:
141.7 kW při ot/min
Převodové ústrojí:
Transmission:
automatická převodovka TN15
- počet stupňů: 7 + 7
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
80 km/h
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
640 km
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
27 °
Boční náklon:
Side Slope:
14 °
Překročivost:
Trench Crossing:
2 m
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,5 m
Brodivost:
Fording Depth:
1 m
Výzbroj:
Armament:
hlavní výzbroj:
76,2mm kanón L23A1
- náměr: -10° až +35°
- náboje: 42 kusů


vedlejší výzbroj:
1x koaxiální kulomet
- ráže 7,62 mm
- náboje: 3000 kusů
8x vrhače dýmových granátů

volitelná výzbroj:
- 7,62mm protiletadlový kulomet
Vybavení:
Equipment:
- pasivní noční zaměřovač
- zařízení ochrany proti ZHN
Uživatelské státy:
User States:



















Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
https://en.wikipedia.org/wiki/FV101_Scorpion
www.militaryfactory.com
www.military-today.com
www.tanks-encyclopedia.com
http://www.army-guide.com/eng/product1153.html

FV101 Scorpion -


URL : https://www.valka.cz/FV101-Scorpion-t6325#695249Verze : 1
MOD
Alvis FV 101 Scorpion


Speciální lehké vozidlo určené především k provádění průzkumu. Je vyráběno od roku 1972 firmou Alvis v Coventry jako nástupce těžkého Alvis Saladin (6 x 6).
V roce 1965 vzniklo experimentální pásové obrněné vozidlo TV-15 000 s motorem Rolls Royce B60 o výkonu 130 hp, jenž byl později nahrazený benzínovým Jaguar J60, který umožňoval vozidlu dosahovat požadovanou rychlost. Vozidla vzniklá z této řady nesou označení CVT(T)=Combat Vehicle Reconnaissance (Tracked)
Výraznou novinkou bylo hliníkové pancéřování a hydropneumatické pérování. Použity byly široké pásy. Tyto tři inovace zaručovali nevelkou hmotnost, malý tlak na půdu 0,36kg/cm2 a vynikající pohyblivost v těžkém terénu.
23.1.1969 dodala firma Alvis britské armádě první z 30 objednaných prototypů. Označeno bylo P1-P17 a pojmenováno Scorpion. Dodáno bylo také 6 prototypů P18-P30. V březnu 1970 byly ukončeny zkoušky a armáda objednala 275 Scorpionů s dělem ráže 76 mm a 288 Scimitarů s kanonem ráže 30mm. O rok později se rozběhla na plno sériová produkce.


FV 101 Scorpion byl prvním britským průzkumným vozidlem na pásovém podvozku. Kromě průzkumu je vozidlo určeno i k podpoře pěchoty, k ochraně postupujících křídel, eskortováním konvojů v nebezpečném území. Vozidlo se osvědčilo několikrát i při misích OSN.
V roce 1979 RAF pro ochranu letišť a přistávacích ploch objednává 150 vozů Samson, Scorpion, Spartan, Sultan. V listopadu 1981 je dostává letecký pluk z Cattericku. Do poloviny roku 1987 bylo vyrobeno 3 500 vozů na společné podvozkové bázi samonosného trupu. Vozidla používá 21 států.


Typy vozidel:
FV 101 Scorpion - průzkumné vozidlo
FV 102 Striker - stíhač tanků
FV 103 Spartan - obrněný transportér
FV 104 Samaritan - pancéřované sanitní vozidlo
FV 105 Sultan - pancéřované velitelské vozidlo
FV 106 Samson - technické zabezpečovací vozidlo
FV 107 Scimitar - lehký tank
Sabre - lehký tank
Scorpion 90 - lehký tank
MARDI - pancéřované dálkově řízené vozidlo


Trup Scorpionu je ze svařovaných plátů pancéřování na hliníkové bázi (hliník + cín + magnesium). Tento pancíř bezpečně chrání posádku před účinkem střel ráže 7,62 mm a před střepinami z děl ráže 105 mm o poloměru dopadu 30 m, zepředu odolává rážím 14,5mm ze vzdálenosti 200 m.
V předu vlevo je prostor pro řidiče vpravo od něj je motorový prostor. Bojový prostor je společně s věží v zadní části vozidla a je spojený s prostorem řidiče.
Řízení se provádí pomocí dvou pák, řazení pedálem, řidič pozoruje terén pomocí širokoúhlového periskopu který je možné zaměnit přístrojem k zesilování zbytkového světla a obrazu II. generace NV 39S. Ve věži jsou dvě bojová stanoviště, nalevo velitele - ten má k dispozici 7 periskopů a optickým zaměřovacím zařízením No 71 v rozsahu úhlu 85°. Pro střelce jsou určeny 2 periskopy a optický zaměřovač No 54.
Na pravé straně děla se nachází noktovizorový zaměřovací systém L2A1 nebo L3A1 (jinak SS 100 i
SS 110). Před moc silným světlem jej chrání elektooptický převodník s iridiovou clonou a před zábleskem při výstřelu elektromagnetickou clonou, která se automatický spouští při zmáčknutí spouště.
Mířidla jsou cloněny jen v době zaměřování. Každé z nich má vlastní stěrače. Scorpiony nejsou vybaveny termovizí. Střelbu a zaměřování děla může provádět jen střelec, z jiné pozice nelze ovládat dělo.
Tank byl vybaven 3 radiostanicemi VRC 321, VRC 322 i VRC 353. V zadní části věže jsou dvě radiostanice VRC 353. Veškeré zařízení je napájeno proudem o napětím 28,5 V. Strj má čtyři akumulátory.


Výzbroj : Hlavní výzbrojí je kanón L23A1 ráže 76,2 mm o délce 23 ráží. Je to vlastně lehčí verze děla L5 z OT Alvis Saladin. Max. dostřel je 5000 m s max. rychlostí střelby 6 ran./min, náměr od -10° do +35°, délka zpětného rázu je 280 mm. Náměr děla a pohyb věže je prý ovládán ručně. Ke střelbě se používá munice: L29 HESH, L24 HE, L32 Smoke (dýmový),L33 Canister ("kartáč" na ničení živé síly na vzdálenost do 100 m). Celkem je ve vozidle vezeno 40 ks. munice. Dodatečnou výzbrojí je spřažený kulomet L43A1 r. 7,62 mm se zásobou 3 000 nábojů umístěný nalevo od děla. 4 výmetnice zadymovacích granátů jsou umístěny na předních rozích věže.
Na přání importérů byla část Scorpionů vybavena belgickým kanónem Cockerill Mk 3 ráže 90 mm.
Motor Scorpionu je 6-válcový benzínový motor Jaguar J6 o výkonu 195 kW při 5 000 otáčkách, (7,75:1). Část vozidel byla opět z důvodů exportu vybavena naftovým motorem (Botswana, Chile, Španělska).
Mechanické pohonné ústrojí TN15 obsahuje převodovku (7 stupňu vpřed a dozadu).
Pro plavbu se okolo vozidla umísťují speciální plovací pontonky, které zvětšují hydrostatický vztlak vozidla. Pohyb ve vodě zaručují pásy - 6,5 km/h nebo lodní šroub - 9,5 km/h.


V roce 1994 britská armáda vyřadila poslední ze Scorpionu FV 101 z důvodu nevyhovujících vlastností - nárokům na současném válečném poli nevyhovuje kanón L23A1. Ostatní verze mají být staženy kolem roku 2007.
URL : https://www.valka.cz/FV101-Scorpion-t6325#48809Verze : 2
Vozidla z řady CVR(T) FV 10x byla a jsou ve výzbroji armád mnoha států, včetně dosti exotických.
V příloze jsou fotografie vozidel FV 101 Scorpion Ozbrojených sil Nového Zélandu v efektní kamufláži...
FV101 Scorpion -


FV101 Scorpion -


URL : https://www.valka.cz/FV101-Scorpion-t6325#144415Verze : 0
Plavební schopnosti vozidel řady CVR(T) FV 10x jsou založeny na stejném principu, jaký byl využit u spojeneckých DD tanků – tedy na zvětšení „efektivního objemu“ vztyčením gumotextilní bariéry kolem vozidla a na odběru točivého momentu lodních „vrtulí“ z náhonu hnacích kol.
Z britských vozidel řady CVR(T) byly přípravky pro plavbu již v minulosti demontovány, ale například belgické Scorpiony a Scimitary jsou jimi stále vybaveny…
Na přiložených snímcích jsou zachycena vozidla
- s gumotextilní „bariérou“ uloženou pod krytem na blatníku kolem celého vozidla,
- se vztyčenou gumotextilní „bariérou“ na výjezdu z vody (při plavbě je strop věže těsně nad úrovní vodní hladiny, všimněte si, jak vysoko sahá stopa vody na stěně „bariéry“)
- detaily montáže náhonu lodních „vrtulí“ a plechových štítů u hnacích kol
FV101 Scorpion -


FV101 Scorpion -


FV101 Scorpion -


FV101 Scorpion -


URL : https://www.valka.cz/FV101-Scorpion-t6325#144616Verze : 0
Na přiloženém snímku je výše zmiňovaný náboj 76 mm L33 Canister Round – rovné čelo svědčí o tom, že je to skutečně náboj „brokový“… Evil or Very Mad
FV101 Scorpion -


URL : https://www.valka.cz/FV101-Scorpion-t6325#144618Verze : 0
Vozidla CVR(T) FV 101 Scorpion v počtu 17 ks používá také Tercio de Armada, tedy španělská Námořní pěchota. Vozidla jsou částečně upravena (zástavba vznětové pohonné jednotky, není instalován střelecký světlomet na masce kanónu, montáž účinnějšího odsávání spalin s ventilátory na věži atd.), kromě národního označení je použit výrazný marking INFANTERIA DE MARINA a znak v místě instalace věžového světlometu.
FV101 Scorpion -


FV101 Scorpion -


URL : https://www.valka.cz/FV101-Scorpion-t6325#144639Verze : 0
Exportní variantu CVR(T) Scorpion s kanónem ráže 90 mm Cockerill Mk.3 používají kromě dalších zemí také ozbrojené síly Indonézie (4 snímky vozidel v efektní kamufláži, povšimněte si montáže kulometu na věži) a Venezuely (1 snímek).
FV101 Scorpion -


FV101 Scorpion -


FV101 Scorpion -


FV101 Scorpion -


FV101 Scorpion -


URL : https://www.valka.cz/FV101-Scorpion-t6325#144641Verze : 0
vlastní foto Bovington 05
FV101 Scorpion -


FV101 Scorpion -


FV101 Scorpion -


URL : https://www.valka.cz/FV101-Scorpion-t6325#380392Verze : 0
MOD
(©Radek Havelka)


URL : https://www.valka.cz/FV101-Scorpion-t6325#380857Verze : 0
MOD
(©Radek Havelka)


URL : https://www.valka.cz/FV101-Scorpion-t6325#381147Verze : 0
MOD