URL : https://www.valka.cz/FV1620-Humber-Hornet-t41035#654063
Verze : 0
FV 1620 Hornet spoluautor: Jiří Tintěra
Vozidlo s protitankovými raketami Malkara, bylo pozoruhodnou britskou improvizací. O vzniku tohoto samohybného odpalovacího zařízení se rozhodlo kolem 23. srpna 1959, po té co byla zařazena do výzbroje britské armády protitanková řízená střela (PTŘS) Malkara. Stalo se tak bez ohledu na to, že iniciátorka projektu australská armáda, ukončil vývoj této zbraně bez zavedení do výzbroje.
Při projektování FV1620 se počítalo s tím, že vozidlo bude na místo určení dopravováno letecky a shazováno padákem. Do deseti minut po přistání mělo být vozidlo připraveno k boji. Stanoviště střelce/operátora, který byl zároveň velitelem vozidla, bylo umístěno na levé straně kabiny. Operátor mohl řízení letu střely na cíl provádět dvojím způsobem, buď přímo z vozidla, nebo pomocí výnosného řídícího pultu umístěného do vzdálenosti 80 m od vozidla (jiné materiály mluví o 45 m). Střela byla na cíl naváděna povely přenášenými po vodičích, které se odvíjely z cívek umístěných na vozidle.
Protože se jednalo o malosériovou výrobu, byl k výrobě FV1620 použit upravený podvozek kolového obrněného transportéru firmy Humber jeho zadní části bylo instalováno odpalovací zařízení (OZ) pro dvě PTŘS Malkara. Pod tímto zařízením byl umístěn úložný prostor, který umožňoval přepravu dalších dvou raket v rozebraném stavu. K jejich nabití na odpalovací zařízení postačily vycvičené posádce 2 minuty. Střela měla výkonnou bojovou hlavici, schopnou ničit všechny tehdejší tanky pomocí výtržného účinku (Hopkinsonův jev).
Vozidlo s bojovým jménem Hornet sloužilo v britské armádě od roku 1962 v počtu 24 ks. Jejich požití bylo upraveno zvláštními předpisy, snad díky vysoké pořizovací ceně raket Malkara. Případná střelba se povolovala jen na cíle obzvláště významné. Kdežto cíle nižšího významu, nebo méně odolné, byly ničeny lacinějšími protitankovými zbraněmi.
V 70. letech byly raketové stihače tanků FV1620 Hornet nahrazeny konstrukčně jednoduššími vozidly.
Základní údaje vozidla FV1620 Hornet - země původu: Velká Británie - prototypy údajně vznikly ve firmě: Wharton Engineering - finalistou byla britská firma: Royal Ordnance Factory v Nottinghamu - vyrobeno celkem 24 kusy (3 prototypy a 3 série po 7 kusech) - označení v britské armádě: FV1620 Hornet - ve službě od roku 1962 - po roce 1965 bylo převedeno do zálohy 12 kusů - po roce 1976 byly všechny stroje vyřazeny z výzbroje
- osádka: 3 muži (velitel, řidič, radista)
- max. hmotnost při vysazení z letadla: 7003 kg (16100 lb av) včetně plošiny a padáků - hmotnost bez osádky: 5824 Mg (12840 lb av) - pohotovostní hmotnost: 5216 Mg (11500 lb av)
- paleta pro vysazení z letadla, typ: AATDC - padák, počet a typ: 4x 66-ft (asi průměr padáku: ~20 m) - padák vytahovací, počet a typ: 1x 21-ft (asi průměr padáku: 6,4 m)
Rozměry - délka: 5639 mm (18 ft 6 in) - šířka: 2032 mm (6 ft 8 in) - výška za pochodu: 2337 mm (7 ft 8 in) - výška záměrné osy naváděcího zařízení na vozidle: 2108 mm (6 ft 11 in) - max. výška se zbraní: 3416 mm (11 ft 2,5 in)
Pancéřování - čelo: 12,7 mm (0,5 in) - boky, záď, strop a dno: 6,4 mm (0,25 in)
Pohonná jednotka - typ: Rolls Royce B60 Mk. 5F - obsah: 4,2 dm3 - výkon: 89,5 kW (120 HP SAE) při 3750 obr. za min. - uspořádání: 6 válců v řadě, motor vodou chlazený, benzínový
Převodovka - provedení: mechanická s ručním řazením - uspořádání: 5 rychlostí vpřed a 1 vzad
Výkony - max. rychlost na silnici: ~64 km/h (40 mph) - dojezd: ~400 km (250 miles) - brod: ~0,76 m (2 ft 6 in) - vozidlo nebylo způsobilé k překonávání příkopů
Výzbroj - typ, název: těžká protitanková střela Malkara - počet vezených střel: 4 kusy (2 v odpalovacím zařízení a 2 v úložním prostoru)
V současnosti slouží několik vozidel FV1620 jako exponáty 05BK02 - asi v soukromé sbírce, účastní se mnohých srazů 06BK66 - Tank Museum Bovington, dříve v Museum of Army Transport, V. Británie 11BK42 - Musee des Blindes, Saumur, Francie NFF 672 - asi v soukromé sbírce, účastní se mnohých srazů 1x vrak třetího prototypu v soukromé sbírce, Austrálie
Poznámka Slovo Malkara, čti: Melkere, znamená v jednom nářečí australské křováčtiny: dřevěný obranný štít. Posledním uživatelem FV1620 Hornet byla 16th Independent Parachute Brigade (16. samostatná výsadková brigáda). Anglická soustava měr byla převedena podle Svatopluka Černocha: Strojně technická příručka, SNTL, Praha 1959, ISBN nemá Technické údaje byly zpracovány podle: ČSN 011300, Tabulky SI, Praha 1977
Zdroj Milan Šesták a kolektiv: Rozpoznávání raket - letadel - tanků, Naše vojsko, Praha 1964, ISBN nemá Vjačjeslav Špakovskij: Aeromobil′nyj anti-tank, Tankomastjer 2003/06/43-47, ISSN 1728-9211 Philip Trewhitt: Obrněná bojová vozidla, nakladatelství Svojtka, Praha 2000, ISBN 80-7237-234-3 Chris Bishop: Moderní vojenské zbraně - velká encyklopedie, nakladatelství Svojtka, Praha 2004, ISBN 80-7237-863-5
URL : https://www.valka.cz/FV1620-Humber-Hornet-t41035#380426
Verze : 1
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.