FFVS J 22

     
Název:
Name:
FFVS J 22 FFVS J 22
Originální název:
Original Name:
FFVS J 22
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1942-DD.MM.1946 Flygförvaltningens Flygverkstad i Stockholm, Stockholm
Období výroby:
Production Period:
23.10.1941-21.09.1942 stavba prototypu
23.11.1943-06.04.1946 sériová výroba
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
141 - J 22A
57 - J 22B
První vzlet:
Maiden Flight:
21.09.1942
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2020 kg 4453 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2835 kg 6250 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
10,000 m 32ft 10in
Délka:
Length:
7,800 m 25ft 7in
Výška:
Height:
3,600 m 11ft 10in
Plocha křídla:
Wing Area:
16,00 m2 172.22 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
177,188 kg/m2 36.29 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
SFA STWC-3G (Pratt & Whitney R-1830 SC3-G Twin Wasp) vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 794 kW (1 080 k).
Vrtule trojlistá stavitelná typu 3E50-E2270.
SFA STWC-3G (Pratt & Whitney R-1830 SC3-G Twin Wasp) fourteen-cylinder air-cooled two-row radial engine rated at 1,065 hp for také-off,
driving a three-blade variable-pitch propeller Type 3E50-E2270.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
525 l 115.5 UK gallons (138.7 US gal)
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
575 km/h v 3500 m 357.3 mph in 11483 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
340 km/h v 4000 m 211.3 mph in 13123 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
8,4 m/s 1653.5 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
9300 m 30512 ft
Dolet:
Range:
1270 km 789.1 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
J 22A:
2x pevný kulomet M/39A ráže 13,2 mm a
2x pevný kulomet M/22F ráže 7,9 mm


J 22B:
4x pevný kulomet M/39A ráže 13,2 mm.
Všechny zbraně byly uloženy v křídlech a střílely mimo okruh vrtule.
J 22A:
Two fixed forward-firing 0.52 inch M/39A machine-guns and
two fixed forward-firing 0.31 inch M/22F machine-guns.


J 22B:
Four fixed forward-firing 0.52 inch M/39A machine-guns.
All weapons were mounted in the wings and firing was conducted outside of the circle propeller.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- Celkem byly postaveny dva prototypy, oba havarovaly, první prototyp havaroval pravděpodobně pro nedostatečné množství kyslíku pro pilota a druhý prototyp měl závadu na motoru.
- Šéfkonstruktér Bo Lundberg navrhl z hlediska výroby i údržby velmi jednoduchou konstrukci. Později se do výroby zapojilo více než 500 subdodavatelů, kteří neměli žádné zkušenosti s výrobou letadel a na kvalitu a rychlost výroby to nemělo velký vliv.
- Letoun J 22 byl vyroben ve dvou verzích, které se od sebe odlišovaly pouze výzbrojí.
J 22A měl dva kulomety ráže 13,2 mm a dva ráže 7,9 mm
J 22B nesl čtyři kulomety ráže 13,2 mm.
- Piloti i pozemní personál měly letouny J 22 v oblibě, s ohledem na výkon motoru byl rychlý a do výšky 5 000 m si zachovával dobré výkony, byl dobře ovladatelný. Na údržbu a opravy byl nenáročný.
Total were produced a two prototypes. Both protypes crashed, one probably due to oxygen starvation of the pilot, the other due to engine failure during landing.
The production programme involved over 500 sub-contractors, hardly any with experience of aircraft construction. Bo Lundberg had as a primary objective simplicity of manufacture and in this he succeeded.
Two versions of the J 22 were built, these differing only in armament: the J 22A had two 0.31in machine-guns and two 0.52in machine-guns and the J 22B four 0.52in machine-guns.
The J 22 was well liked by its pilots and possessed good manoeuvrability and responsive controls. Because of its simple systems the J 22 was very easy to maintain and service.
Zdroje:
Sources:
L+K č. 11 / 1972, Václav Němeček, Monografie FFVS J 22, str. 33 a 34.
ipmsstockholm.org
www.x-plane.org
http://www.avrosys.nu/aircraft/Jakt/113J22.htm
http://www.airwar.ru/enc/fww2/j22.html
www.x-plane.org
http://www.aviastar.org/air/sweden/ffvs_j22.php
www.flugzeuginfo.net
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/FFVS-J-22-t17715#472575 Verze : 3
FFVS J-22


- Byl středokřídlý jednomístný jednomotorový stíhací letoun s plně zatahovacím podvozkem záďového typu.




- Trup tvořila kostra svařená z ocelových tenkostěnných trubek, která byla pokryta panely z březové překližky. Dvounosníkové křídlo bylo stejné konstrukce. U křidélek bylo jako potahový materiál použito plátno. To samé bylo použito i pro ocasní plochy. Pilotní kabina byla zcela zakryta průhledným překrytem, který se odklápěl vpravo. Podvozkové nohy byly kotveny do trupu. Výhodou tohoto řešení bylo zjednodušení a odlehčení křídla. Nevýhodou byl malý rozchod, což zmenšilo stabilitu letounu při pojíždění, vzletu a přistání.


- Pohon letounu zajišťoval dvouhvězdicový čtrnáctiválec Pratt and Whitney R-1830 Twin Wasp o výkonu 1 065 k. K pohonu tohoto stroje musel být využit právě tento motor, protože jiný se v té době ve Švédsku nevyráběl. Švédové neměli na Twin Wasp licenci, ale přesto ho vyráběli celou válku. K narovnání s americkým výrobcem došlo až po válce.


- Výzbroj letounu byla umístěna v křídlech a všechny zbraně střílely mimo okruh vrtule. U verze A byla střelecká výzbroj tvořena kombinací dvou kulometů Madsen M/22F ráže 7,9 mm a dvou M/39A ráže 13,2 mm, vždy po jednom 7,9 a 13,2 v každém křídle. U verze B byla ráže kulometů sjednocena, takže v tomto provedení letoun disponoval celkem čtyřmi kulomety M/39A ráže 13,2 mm a to po dvou v každém křídle.




Zdroje :
- HPM 3/2001
- archiv autora
URL : https://www.valka.cz/FFVS-J-22-t17715#252248 Verze : 0
Výroba letounů FFVS J-22

Prototyp - zalétávací pilot Major Olof Enderlein, náčelník zkušebního střediska letectva
První série - verze J-22 A - 60 ks - výrobní čísla 22101 až 22160
Druhá série - verze J-22 B - 138 ks - výrobní čísla 22161 až 22298

Důležitá data
23.10.1941 - začala montáž prototypu
21.03.1942 - objednávka 60 ks J-22 A
01.09.1942 - vzlet prototypu
19.06.1943 - havárie prototypu
23.11.1943 - první sériový J-22
06.04.1946 - ukončena výroba letounu J-22
.........1952 - poslední J-22 vyřazeny z výzbroje


Zdroje :
- HPM 3/2001
- archiv autora
URL : https://www.valka.cz/FFVS-J-22-t17715#252249 Verze : 0
Švédské stíhací letouny J-22 nesly standardní kamufláž, tvořenou tmavě zeleným odstínem na horních a bočních plochách a světle šedým na spodních. Výsostné znaky jsou obvyklého typu. Zobrazený stroj patřil do stavu křídla F10. Na přídi se nachází emblém jednotky — erb s hlavou mýtické nestvůry Grippena.
FFVS J 22 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/FFVS-J-22-t17715#403111 Verze : 0
J-22 se spirálou na vrtulovém kuželu náležel do stavu křídla F3. Po vyřazení ze služby se zachoval v muzeu v Malmö.
FFVS J 22 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/FFVS-J-22-t17715#403112 Verze : 0
J-22 křídla F9 s emblémem čerta s vidlemi na boku - znakem letky.
FFVS J 22 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

FFVS J 22 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/FFVS-J-22-t17715#403113 Verze : 0
Další z letounů jednotky F9, zde její 2. letky. Stroj vyzdobili symbolem letky - figurkou vosy v letecké kukle a kožených botách, s nataženými boxerskými rukavicemi.
FFVS J 22 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/FFVS-J-22-t17715#403114 Verze : 0
J-22A ze sestavy 2. letky křídla F9 v závěru se operační kariéru u švédského letectva.
FFVS J 22 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/FFVS-J-22-t17715#486087 Verze : 0
Letoun J-22B, který v roce 1945 sloužil ve stavu křídla F10.
FFVS J 22 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

FFVS J 22 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/FFVS-J-22-t17715#486086 Verze : 0
FFVS J-22

Zdroje:
http://www.airwar.ru/image/idop/fww2/j22/j22-6.jpg
http://www.airwar.ru/image/idop/fww2/j22/j22-2.jpg

FFVS J 22 -


FFVS J 22 -


URL : https://www.valka.cz/FFVS-J-22-t17715#339364 Verze : 0
F10 museum, Ängelholm, vlastni foto
FFVS J 22 -


FFVS J 22 -


FFVS J 22 -


FFVS J 22 -


FFVS J 22 -


FFVS J 22 -


FFVS J 22 -


FFVS J 22 -


FFVS J 22 -


URL : https://www.valka.cz/FFVS-J-22-t17715#541592 Verze : 2
Zdroj : www.aviastar.org
FFVS J 22 - FFVS J-22 třípohledový náčrt

FFVS J-22 třípohledový náčrt
URL : https://www.valka.cz/FFVS-J-22-t17715#252757 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více