Eurocopter AS365 Dauphin

Eurocopter AS565 Panther - přehled verzí

Aérospatiale SA 365 Dauphin 2 / Eurocopter AS365 Dauphin




Přehled verzí:


Civilní verze:


SA 360C Dauphin
- jednomotorový vrtulník určený jako náhrada za Alouette III, pevný kolový podvozek, motor Turboméca Astazou XVIIIA; 34 ks.


SA 361H Dauphin
- varianta pro použití v horských a horkých oblastech, motor Astazou XXB s rotorem Starflex; 1 + 2 konverze SA 360C.


SA 361HCL Dauphin
- protitanková a výsadková varianta SA 361H, 8 raket HOT; 1 konverze SA 361H.


SA 365C Dauphin 2
- dvoumotorová verze SA 360, první vzlet 24.01.1975, začátek produkce v prosinci 1978, motor 2x Turboméca Arriel 1 o výkonu 470 kW (630 bhp), max. vzletová hmotnost 3400 kg (7496 lb); vyrobeno 26 kusů.


SA 365C1 Dauphin 2
- varianta poháněná motory Turboméca Arriel 1A1, certifikováno v březnu 1979; 29 ks + 13 konverzí.


SA 365C2 Dauphin 2
- varianta poháněná motory Turboméca Arriel 1A2, certifikováno v únoru 1980; 24 ks + 17 konverzí.


SA 365C3 Dauphin 2
- varianta poháněná motory Turboméca Arriel 1C, certifikováno v lednu 1982; 21 konverzí.


AS 365N Dauphin 2
- vylepšená varianta verze SA 365C poháněná motory Turboméca Arriel 1C o výkonu 492 kW (660 bhp), max. vzletová hmotnost 3,850 kg (8,490 lb), později 4,000 kg (8,800 lb), zatahovací tříbodový kolový podvozek, vylepšená transmise, přepracovaný hlavní rotor, kryty motorů, ocasní plochy; první vzlet 31.03.1979, začátek produkce v roku 1982; cca 160 ks.


AS 365N1 Dauphin 2
- pro verzi byly použity vylepšení vyvinuté pro typ SA 366 G1 (HH-65A Dolphin US Coastal Guard), modernizované motory Turboméca Arriel 1C1 o výkonu 526 kW (705 bhp), vylepšený 11-lopatkový fenestron se sníženou hlučností, vyšší max. vzletová hmotnost vrtulníku 4100 kg (9000 lb). Cca 55 ks.


AS 365N2 Dauphin1)
- motory Turboméca Arriel 1C2 o výkonu 549 kW (737 bhp), vylepšení převodovky, zvýšení maximální vzletové hmotnosti na 4250 kg (9370 lb), úprava dveří a interiéru, zvětšený chvost, kompozitový fenestron, začátek dodávek verze v roku 1990, licenční výroba v Číně (Z-9, Z-9A. Cca 140 ks.


1) po roce 1992 se dvojka v názvu přestala používat


AS365 N3 Dauphin
- verze pro použití v horských a horkých oblastech, motory Turboméca Arriel 2C o výkonu 635 kW (851 bhp) vybavené jednokanálovou řídíci digitální jednotkou DECU, vylepšená transmise pro let s jedním motorem, vylepšený 10 lopatkový fenestron, zvýšená vzletová hmotnost, začátek dodávek v roce 1998; cca 200 ks


AS365 N3e Dauphin
- modernizace s novou avionikou, autopilotem atd. 25+ ks


AS365 N4 Dauphin
Produkován jako typ EC 155B.


AS365 X
- experimentální stroj známý také jako DGV 200 (Dauphin Grand Vitesse), vyvinutý z X-380 DTP (Developpement Technique Probatoire), pvní vzlet 20.03.1989, vzlet v konfiguraci AS365 X v březnu 1991, menší fenestron, přepracovaný pětilistý hlavní rotor s kompozitní hlavou, motory Turboméca Arriel IX o výkonu 624 kW (837 bhp), v tříde E1e (3000 až 4500 kg) dosáhl rekordní rychlosti 201 uzlů (372 km / h; 231 mph).


EC 155B
- původně značená jako verze AS365 N4, v roce 1997 přeznačená na EC155 B, motory jako u verze N3 Turboméca Arriel 2C se systémem řízení chodu motoru FADEC, hlava rotoru typu Spheriflex, hlavní kabina zvětšená o 30 %; první vzlet 17.06.1997; 45 ks Arriel 2C.


EC155 B1
- modernizace s motory Arriel 2C2; 140+ ks.


H155
- označení pro EC155 B1 po roce 2014.


Vojenské verze:


SA 365F Dauphin 2
- vojenská varianta AS 365N, námořní záchranný vrtulník se záchytným hákem, radarem, větším rotorem fenestronu a dalšími úpravami, motory Arriel 1MN; cca 20 ks.

SA 365F/15TT Dauphin 2
- obdoba SA 365F s protilodním radarem a čtyřmi raketami AS.15TT; 20 ks.


SA 365F1 Dauphin 2
- malé množství SA 365F dokončených nebo upravených pro motory Arriel 1M1


AS 365M Panther
- ozbrojený rychlý výsadkový vrtulník; snížená radarová signatura, motory Turboméca TM 333-1M; 2 ks


AS 365K Panther
- sériová podoba AS 365M, původní označení pro AS 565AA/565UA/565CA.

AS 565AA Panther
- ozbrojený víceúčelový vrtulník, motory Arriel 1M1; vyráběn v licenci v Brazílii, celkem 36 ks, brazilské armádní označení HM-1 Pantera.


AS 565UA Panther
- neozbrojená obdoba AS 565AA; 2 ks.


AS 565CA Panther
- protitanková obdoba AS 565AA; nestavěn.


AS 565SA Panther
- přejmenované AS 365F1; námořní záchranný a spojovací vrtulník, možnost protilodní výzbroje; 19? ks.

AS 565MA Panther
- neozbrojená obdoba AS 565SA; 5 ks.

AS565 SB Panther
- protilodní vrtulník, motory Arriel 2C1; 7 ks.


AS565 MB Panther
- ozbrojený námořní záchranný a spojovací vrtulník, motory Arriel 2C1; 23 ks.


AS565 UB Panther
- neozbrojená armádní víceúčelová verze, motory Arriel 2C1; nestavěna


AS565 MBe Panther
- modernizace AS565 MB s motory Arriel 2C2 a novou avionikou; 17+ ks.


SA 366G Dauphin 2
- varianta AS 365N, záchranný vrtulník pro US Coast Guard s americkou avionikou a motory Avco Lycoming LTS101-750A-1; ještě před předáním uživateli vybaveny větším fenestronem z AS 365F/N a přejmenovány na SA 366G1.

366G Panther 800
- obdoba AS 365K nabízená US Army; 1 konverze.


HH-65A Dolphin
- označení USCG pro SA 366G.


HH-65B Dolphin
- modernizace avioniky, dva víceúčelové displeje; 63 konverzí HH-65A.


HH-65C Dolphin
- konverze s motory Arriel 2C2-CG, delší přídí a dalším upgradem avioniky; 96 HH-65C/MH-65C přestavěných z HH-65A/HH-65B.


MH-65C Dolphin
- ozbrojená obdoba HH-65C; 5 nových, 96 HH-65C/MH-65C přestavěných z HH-65A/HH-65B, jednoho AS 365N1 a jednoho AS 565UA.


MH-65D Dolphin
- další stupeň modernizace s novým navigačním systémem.


MH-65E Dolphin
- další stupeň modernizace se "skleněným" kokpitem a avionikou podobnou té použité na MH-60T.


Zdroj:
en.wikipedia.org
URL : https://www.valka.cz/Eurocopter-AS365-Dauphin-t194864#561168 Verze : 12
Panther byl vyvinut z typu AS 365 a má výrazně snížené vyzařovací hodnoty radaru, infračerveného záření a hluku.


Vysoká priorita byla kladena na možnost přežití, sedadla jsou dimenzována aby při nárazu vydržela působení až 20g


k uživatelům Pantherů patří například Saudská Arábie, Francie, Chile, USA, Brazílie...
URL : https://www.valka.cz/Eurocopter-AS365-Dauphin-t194864#33373 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více