Název: Name: | VEC | |
Originální název: Original Name: | VEC (Vehiculo de Exploracion de Caballeria) | |
Kategorie: Category: | průzkumné vozidlo | |
Výrobce: Producer: | Santa Bárbara Sistemas, Madrid | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1978-DD.MM.RRRR | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 340 | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.MM.1977 Na přelomu let 1977 a 1978 bylo vyrobeno 5 prototypů. In late 1977 and 1978 were built 5 prototypes. | |
Osádka: Crew: | 5 | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Bojová hmotnost: Combat Weight: | 13750 kg | |
Celková délka: Overall Length: | 6100 mm | |
Celková šířka: Overall Width: | 2500 mm | |
Celková výška: Overall Height: | 2510 mm | |
Světlá výška: Ground Clearance: | 400 mm | |
Pancéřování: Armour: | svařované hliníkové pláty Výrobce zaručuje ochranu: - čelní pancíř proti průbojnému střelivu ráže 7,62 mm, - ostatní části korby proti standardnímu střelivu ráže 7,62 mm a střepinám z ručních granátů. | |
Pohon: Propulsion: | ||
Typ: Type: | 6-válcový řadový vznětový motor Pegaso 9157/8 od roku 1996 6-válcový vznětový motor Scania DS9 stejného výkonu | |
Výkon: Power: | 231,17 kW při 2200 ot/min | |
Převodové ústrojí: Transmission: | automatická převodovka ZF 6 HP 500 - 5 rychlostních stupňů pro jízdu vřed a 1 vzad | |
Výkony: Performance: | ||
Rychlost na silnici: Road Speed: | 103 km/h | |
Rychlost v terénu: Cross-country Speed: | ? km/h | |
Jízdní dosah po silnici: Cruising Range on Road: | 800 km | |
Jízdní dosah v terénu: Cross-country Cruising Range: | ? km | |
Překonávání překážek: Obstacles Crossing: | ||
Svah: Gradient: | 27 ° | |
Boční náklon: Side Slope: | 14 ° | |
Překročivost: Trench Crossing: | 1,5 m | |
Výstupnost: Vertical Obstacle: | 0,6 m | |
Brodivost: Fording Depth: | plně obojživelný m | |
Výzbroj: Armament: | 32 vozidel vybaveno věží OTOBREDA TC20. - 1x kanón Rheinmetall RH 20 MK 202 ráže 20 mm 100 vozidel vybaveno věží Hispano-Suiza H-90. - 1x kanón ráže 90 mm, - 1x spřažený kulomet ráže 7,62 mm, - 1x kulomet ráže 12,7 mm nebo 7,62 mm lafetovaný na věži 208 vozidel vybaveno věží italské výroby OTOBREDA TC25, ve španělské licenci pod označením CETME TC-15/M242. - 1x kanón M242 Bushmaster ráže 25 mm, - palebný průměr: 170 nábojů, - rychlost palby: 200 ran za minutu, - úhel odměru: 360 stupňů, - úhel deprese a elevace: od -10 do +50 stupňů, - 1x spřažený kulomet ráže 7,62 mm, - palebný průměr: 2500 nábojů, - 2x3 výmetnice dýmových granátů, - pohon věže: motorický, | |
Vybavení: Equipment: | Standardní vybavení: - posilovač řízení, - poloautomatický protipožární systém Vybavení na přání zákazníka: - klimatizace, - vodomety pro pohyb ve vodě, - filtroventilační zařízení proti účinkům ZHN, - přístroje nočního vidění, - navigační systém, - naviják s tažnou silou 4500 kg, - neprůstřelné pneumatiky | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | - pohon: 6x6, - rozvor: 1650 mm + 1650 mm, - měrný výkon: 16,59 kW/t, - maximální rychlost plavby s pohonem kol: 3 km/h, - max. rychlost plavby s pohonem vodometů: 9 km/h, - dojezd: 800 km, - objem palivové soustavy: 400 litrů | |
Zdroje: Sources: | Christopher F.Foss: Jane´s Tanky - Příručka pro rozpoznávání,vydalo nakladatelství Jan Vašut,první české vydání v roce 2000, ISBN 80-7236-079-5 http://www.army-guide.com/eng/product958.html http://www.military-today.com/apc/vec.htm |
URL : https://www.valka.cz/ESP-VEC-pruzkumne-vozidlo-t83025#427320Verze : 0
Průzkumné vozidlo VEC (Vehiculo de Exploracion de Caballeria) vyvinula španělská firma SANTA BARBARA Sistemas na základě požadavků španělské armády.
Vývoj
Vozidlo je známé pod názvem BMR-625 nebo Pegaso 3562. Některé zdroje též uvádí označení SANTA BARBARA VEC. Sdílí mnoho společných prvků s vozidlem BMR-600. Prvních pět prototypů bylo dokončeno na přelomu let 1977-78. Španělská armáda odebrala 340 ks (dle některých zdrojů 235 ks ?) vozidel. Vozidla používala výhradně španělská armáda. O vývozu vozidel do jiných zemí není nic známo.
První série 32 vozidel byla vybavena věží italské výroby OTOBREDA TC20 s kanónem 20mm Rheinmetall RH 20 MK 202.
Druhá série 100 vozidel byla vybavena kompletní věží Hispano-Suiza H-90 z vozidla Panhard AML-90 (4 x 4), které bylo postupně vyřazováno ze španělské armády. Tato verze disponovala kanónem ráže 90 mm, spřaženým kulometem 7,62 mm a na věži mohl být ještě nalafetován kulomet 12,7 mm nebo 7,62 mm.
Série zbývajících 208 ks vozidel byla vybavena věží italské firmy OTOBREDA TC25, kterou v licenci vyráběla španělská firma SANTA BARBARA Sistemas. Počítalo se s tím, že hlavní zbraní této verze bude 25 mm kanón Oerlikon KBA Contraves švýcarské výroby, ale na počátku roku 1987 španělská strana oznámila, že se rozhodla pro americký kanón 25 mm Boeing M242 Bushmaster, který je též nainstalován v americkém vozidle M2 Bradley. Podle některých zdrojů kontrakt na dodání 208 ks těchto kanónů vyšel Španělsko na 7 miliónů USD.
Popis
Korba vozidla je svařena z hliníku a čelní pancíř chrání osádku vozidla proti 7,62 mm průbojnému střelivu a zbytek korby vozidla proti standardnímu střelivu 7,62 mm a střepinám z granátů.
Řidičský prostor se nachází v přední části korby nalevo. Je přístupný příklopem v horní části a je opatřen třemi periskopy pro jízdu v bojové poloze. Střední periskop lze nahradit přístrojem pro noční vidění. Dvojmístná věž se nachází ve středu vozidla mezi první a druhou nápravou. Vybavení zbraněmi je závislé na typu věže (viz.vysvětleno výše).
Motorový prostor se nachází v zadní části korby na levé straně. Vozidlo bylo vybaveno 6válcovým vznětovým motorem Pegaso 9157/1 o výkonu 310 ks při 2200 ot/min. Od roku 1996 byly tyto poháněcí jednotky postupně nahrazovány modernějšími motory Scania DS9 též 6válcovými vznětovými motory stejného výkonu, ale kompaktnějšími a hlavně úspornějšími. Tato postupná výměna motorů probíhala souběžně i u vozidla BMR-600.
Bojový prostor se nachází v zadní části korby na pravé straně. Jsou v něm místa pro dva členy osádky, kteří sedí za sebou. Čtvrtý člen osádky sedící napravo za věží má k dispozici příklop s jedním periskopem, pátý člen posádky sedí úplně na konci bojového prostoru napravo a disponuje příklopem vybaveným třemi periskopy. V pravé části zadní stěny bojového prostoru jsou též k dispozici sklopné dveře.
Podvozek vozidla má tři nápravy. Přední a zadní nápravy jsou řiditelné a jsou vybaveny posilovači řízení. Konstrukce podvozku umožňuje měnit světlou výšku vozidla v závislosti na okolním terénu. Vozidlo je plně obojživelné a ve vodě ho pohání kola.
Standardní vybavení vozidla zahrnuje naviják do 4500 kg, protipožární zařízení a 2 ks 5 kg přenosných hasících přístrojů. Nadstandardní vybavení na přání uživatele zahrnuje systém NBC, vodomety pro plavbu, komunikační a navigační systém, větší pneu 14,00 x 20 a klimatizaci.
Výroba byla již ukončena.
Zdroje:
http://www.army-guide.com/eng/product958.html
http://www.military-today.com/apc/vec.htm
Christopher F. Foss: Jane´s Tanky - Příručka pro rozpoznávání, vydalo nakladatelství Jan Vašut, první české vydání v roce 2000, ISBN 80-7236-079-5
VEC
VEC
VEC
VEC
Vývoj
Vozidlo je známé pod názvem BMR-625 nebo Pegaso 3562. Některé zdroje též uvádí označení SANTA BARBARA VEC. Sdílí mnoho společných prvků s vozidlem BMR-600. Prvních pět prototypů bylo dokončeno na přelomu let 1977-78. Španělská armáda odebrala 340 ks (dle některých zdrojů 235 ks ?) vozidel. Vozidla používala výhradně španělská armáda. O vývozu vozidel do jiných zemí není nic známo.
První série 32 vozidel byla vybavena věží italské výroby OTOBREDA TC20 s kanónem 20mm Rheinmetall RH 20 MK 202.
Druhá série 100 vozidel byla vybavena kompletní věží Hispano-Suiza H-90 z vozidla Panhard AML-90 (4 x 4), které bylo postupně vyřazováno ze španělské armády. Tato verze disponovala kanónem ráže 90 mm, spřaženým kulometem 7,62 mm a na věži mohl být ještě nalafetován kulomet 12,7 mm nebo 7,62 mm.
Série zbývajících 208 ks vozidel byla vybavena věží italské firmy OTOBREDA TC25, kterou v licenci vyráběla španělská firma SANTA BARBARA Sistemas. Počítalo se s tím, že hlavní zbraní této verze bude 25 mm kanón Oerlikon KBA Contraves švýcarské výroby, ale na počátku roku 1987 španělská strana oznámila, že se rozhodla pro americký kanón 25 mm Boeing M242 Bushmaster, který je též nainstalován v americkém vozidle M2 Bradley. Podle některých zdrojů kontrakt na dodání 208 ks těchto kanónů vyšel Španělsko na 7 miliónů USD.
Popis
Korba vozidla je svařena z hliníku a čelní pancíř chrání osádku vozidla proti 7,62 mm průbojnému střelivu a zbytek korby vozidla proti standardnímu střelivu 7,62 mm a střepinám z granátů.
Řidičský prostor se nachází v přední části korby nalevo. Je přístupný příklopem v horní části a je opatřen třemi periskopy pro jízdu v bojové poloze. Střední periskop lze nahradit přístrojem pro noční vidění. Dvojmístná věž se nachází ve středu vozidla mezi první a druhou nápravou. Vybavení zbraněmi je závislé na typu věže (viz.vysvětleno výše).
Motorový prostor se nachází v zadní části korby na levé straně. Vozidlo bylo vybaveno 6válcovým vznětovým motorem Pegaso 9157/1 o výkonu 310 ks při 2200 ot/min. Od roku 1996 byly tyto poháněcí jednotky postupně nahrazovány modernějšími motory Scania DS9 též 6válcovými vznětovými motory stejného výkonu, ale kompaktnějšími a hlavně úspornějšími. Tato postupná výměna motorů probíhala souběžně i u vozidla BMR-600.
Bojový prostor se nachází v zadní části korby na pravé straně. Jsou v něm místa pro dva členy osádky, kteří sedí za sebou. Čtvrtý člen osádky sedící napravo za věží má k dispozici příklop s jedním periskopem, pátý člen posádky sedí úplně na konci bojového prostoru napravo a disponuje příklopem vybaveným třemi periskopy. V pravé části zadní stěny bojového prostoru jsou též k dispozici sklopné dveře.
Podvozek vozidla má tři nápravy. Přední a zadní nápravy jsou řiditelné a jsou vybaveny posilovači řízení. Konstrukce podvozku umožňuje měnit světlou výšku vozidla v závislosti na okolním terénu. Vozidlo je plně obojživelné a ve vodě ho pohání kola.
Standardní vybavení vozidla zahrnuje naviják do 4500 kg, protipožární zařízení a 2 ks 5 kg přenosných hasících přístrojů. Nadstandardní vybavení na přání uživatele zahrnuje systém NBC, vodomety pro plavbu, komunikační a navigační systém, větší pneu 14,00 x 20 a klimatizaci.
Výroba byla již ukončena.
Zdroje:
http://www.army-guide.com/eng/product958.html
http://www.military-today.com/apc/vec.htm
Christopher F. Foss: Jane´s Tanky - Příručka pro rozpoznávání, vydalo nakladatelství Jan Vašut, první české vydání v roce 2000, ISBN 80-7236-079-5
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
VEC
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
VEC
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
VEC
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
VEC
URL : https://www.valka.cz/ESP-VEC-pruzkumne-vozidlo-t83025#304512Verze : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.