Main Menu
User Menu

Dewoitine HD.730

     
Název:
Name:
Dewoitine HD.730
Originální název:
Original Name:
Dewoitine HD.730
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1939-DD.05.1940 Société Nationale de Constructions Aeronautiques du Midi, Bagnères-de-Bigorre /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1938-DD.05.1940
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2
První vzlet:
Maiden Flight:
06.01.1940 First prototype
DD.05.1940 Second prototype
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
plováky
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1173 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1840 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
1870 kg
Rozpětí:
Wingspan:
12,600 m
Délka:
Length:
9,350 m
Výška:
Height:
3,180 m
Plocha křídla:
Wing Area:
22,00 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
83,64 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Renault 6Q-03, vzduchem chlazený invertní řadový šestiválec o výkonu 176 kW.
Vrtule dvoulistá
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
230 km/h v 2000 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
187 km/h v 1500 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
14,62 min do 4200 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
5121 m
Dolet:
Range:
1000 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
1362 km
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kulomet Darne ráže 7,5 mm s 300 náboji a
1x pohyblivý kulomet Darne ráže 7,5 mm v zadní části kabiny s 300 náboji.
Pumový náklad: 8x 10 kg puma
Uživatelské státy:
User States:

Poznámka:
Note:
V roce 1938 objednalo francouzské námořnictvo plovákový průzkumný/pozorovací letoun, který měl vzlétat pomocí katapultu z palub válečných lodí. Prací na projektu se ujal Emilie Dewoitine v nové společnosti SNCAM, která byla společenstvím znárodněných leteckých továren. Námořnictvo objednalo stavbu dvou prototypů označených HD-730.
Zdroje:
Sources:
L+K 8/1984, Václav Němeček, Dewoitine HD-730/731, Letadla 39-45
guyrevel.free.fr
ww2photo.mimerswell.com
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Dewoitine-HD-730-t113449#395979Verze : 0
MOD
Stručná historie:

Francouzské letectvo koncem třicátých let dvacátého století stálo před úkolem projít rozsáhlou modernizací. Konstrukční týmy začaly na popud letectva horečně vyvíjet nové projekty letadel a stavět mnoho prototypů letadel všech možných kategorií.
V tomto období tak byly postaveny i dva prototypy pozorovacích letadel pro válečné lodě francouzského námořnictva. Tyto letouny začaly vznikat v nově vytvořené společnosti SNCAM, což bylo společenství v roce 1937 znárodněných továren. Na pozorovacím plovákovém letounu začal počátkem roku 1938 pracovat konstrukční tým pod vedením Emile Dewoitina. Projekt byl továrně označen A50. Brzy po zahájení projektových prací bylo přikročeno i ke stavbě dvou prototypů.

Koncem roku 1939 byl dokončen a připraven ke zkouškám první prototyp. Na hladině jezera Berre byl ke zkouškám připraven celokovový dolnoplošník s křídlem lomeným do písmene W, křídla bylo možno složit podél trupu, tak se ušetřilo místo na palubě válečné lodě. 26. 12. 1939 byl uskutečněn první delší skok, první vzlet byl proveden již 6. 1. 1940. Již během prvních letů se projevila podmotorovanost tohoto letounu, špatné hydrodynamické vlastnosti. Na letounu byly následně provedeny úpravy, které tyto špatné vlastnosti alespoň částečně eliminovaly. V rámci těchto úprav byly posunuty oba plováky více vpřed, zvětšil se úhel náběhu křídla aj., zkoušky potom pokračovaly a od května se do zkoušek zapojil i druhý prototyp. Po kapitulaci Francie byly oba prototypy uloženy blízko Marseille.

Další úpravy byly provedeny v červnu 1941, tedy již ve vichystické republice. Oba prototypy dostaly mírně výkonnější motory Béarn 6D, zalétán byl však pouze druhý prototyp, krom přehřívajícího se motoru se projevovala směrová nestabilita, bylo uvažováno o montáži třetí svislé ocasní plochy. Tyto zkoušky probíhaly pod dohledem italského letectva, Italové zkoušky ukončili v koncem roku 1941 a oba prototypy byly uloženy společně s mírně modernějším prototypem Dewoitine HD-731 ve Vitrolles. Po válce se ještě uvažovalo o obnovení zkoušek, ale v roce 1946 byly všechny práce definitivně ukončeny.

Použité prameny:
L+K 8/1984, Václav Němeček, Dewoitine HD-730/731, Latedla 39-45
guyrevel.free.fr
ww2photo.mimerswell.com
archiv autora

Dewoitine HD.730 -


URL : https://www.valka.cz/Dewoitine-HD-730-t113449#395982Verze : 0
MOD