Main Menu
User Menu

Dewoitine D.770

     
Název:
Name:
Dewoitine D.770
Originální název:
Original Name:
Dewoitine D.770
Kategorie:
Category:
bitevní letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1939-DD.05.1939 Société Nationale des Constructions Aéronautiques du Midi, Toulouse /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1939-DD.05.1939
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
27.06.1939
Osádka:
Crew:
3
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
3998 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
6097 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
15,200 m
Délka:
Length:
9,750 m
Výška:
Height:
3,230 m
Plocha křídla:
Wing Area:
29,85 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
204,35 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Hispano-Suiza 12Yjrs/12Ykrs, kapalinou chlazené vidlicové dvanáctiválce s protoběžným chodem, výkon 772 kW.
Vrtule trojlisté stavitelné.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
1 200 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
502 km/h v 3200 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
440 km/h v 2800 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
8300 m
Dolet:
Range:
850 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
1250 km
Výzbroj:
Armament:
1x kanón Hispano-Suiza HS-404 ráže 20 mm s 60 náboji a
2x kulomet MAC 1934 ráže 7,5 mm (po 500 nábojích pro každý)
1x pohyblivý kulomet MAC 1934 ráže 7,5 mm na konci horní kabiny s 582 náboji a
1x zdvojený pohyblivý kulomet MAC 1934 ráže 7,5 mm v zadním spodním střelišti (582 nábojů pro každou hlaveň).
Pumový náklad: do 400 kg pum (8x 50 kg)
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Viz stručná historie typu.
Zdroje:
Sources:
L+K 12/1991, Václav Němeček, Letadla 1939-45, Dewoitine 770/771.
https://www.airwar.ru/enc/bww2/d770.html
www.aviafrance.com
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Dewoitine-D-770-t113526#396213Verze : 0
MOD
Dewoitine D-770 AB3


Stručná historie:
Francie se koncem třicátých let zoufale snažila o rozsáhlou modernizaci svého letectva, v rámci této modernizace vzniklo poměrně velké množství prototypů a nutno říci, že několik těchto prototypů vypadalo velice slibně. Jedním z těchto slibných strojů byl právě bitevní bombardér Dewoitine D-770.


Projekt tohoto letounu začal vznikat na základě technických specifikací A-51, které francouzské ministerstvo letectví v srpnu 1937 zaslalo právě znárodněné továrně Dewoitine. Továrna Emile Dewoitina byla začleněna do svazu továren SNCAM. Tovární konstrukční tým brzy předložil svůj projekt, který byl ministerstvem letectví schválen a ihned začala stavba dvou prototypů. První prototyp s označením Dewoitine D-770 byl poháněn kapalinou chlazenými dvanáctiválci Hispano-Suiza 12Y a druhý prototyp, označený jako D-771, byl poháněn dvouhvězdicovými čtrnáctiválci Gnome-Rhône 14N 02/03.


Dokončen a zalétán byl pouze první prototyp, dokončen byl s dvouměsíčním zpožděním, zalétán byl 27. června 1939, za kniplem seděl známý zkušební pilot Marcel Doret. Během zkušebních letů bylo zjištěno, že se přehřívaly oba motory, to bylo v důsledku příliš malých chladičů a že letoun je silně nestabilní. Technici továrny Dewoitine se snažili tyto závady odstranit, ale i přes mnoho úprav zůstal letoun nestabilní. Koncem roku byl letoun odeslán ke zkouškám v aerodynamickém tunelu, výsledkem těchto zkoušek bylo zjištění, že na letounu by bylo nutné provést ještě mnoho dalších i zásadních úprav Druhý prototyp označený D-771 byl dokončen v prosinci, ale zalétán již nebyl. Ministerstvo letectví zcela ztratilo o tyto letouny zájem, podporovalo všestrannější letouny typu Bloch MB.175B3 a Breguet Br.691 AB2 / 693 AB2, které unesly i větší pumový náklad. Oba prototypy byly uloženy na továrním letišti.


Letoun byl dvoumotorový středoplošník s trojčlennou osádkou. Pilot a navigátor seděli za sebou v dlouhé prosklené kabině, navigátor a radista v jedné osobě, mohl v případě nutnosti letoun pilotovat, prostřednictvím druhého zapínatelného řízení. Bombometčík/střelec měl své místo ve spodní části trupu. Prostory pro osádku a zároveň palivové nádrže byly chráněny pancéřováním o celkové hmotnosti 150 kg. Palivové nádrže pojaly 1 200 litrů paliva a byly umístněny částečně v trupu a částečně v křídlech. Křídla byla jednonosníková, svislé ocasní plochy byly dvojité. Zajímavým prvkem byla výzbroj, pilot mohl na pozemní cíle útočit jedním dvacetimilimetrovým kanónem Hispano HS-404, kanón střílel společně s dvěma kulomety MAC 1934, pro větší efektivitu bylo možno zbraně sklonit o až 15° dolů, zaměření těchto zbraní měl umožnit zvláštní zaměřovač Baille-Lemarie GH-39, bohužel tento zbraňový komplet nebyl doladěn natolik, aby byl během zkoušek, do letounu vestavěn. Navigátor mohl prostor nahoru za letadlem bránit jedním kulometem MAC 1934 a bombometčík spodní část za letounem bránil dvojkulometem stejného typu. Zbraň byla zdvojena, protože s ní bylo počítáno také pro intenzivní postřelování pozemních cílů. V trupu pod křídlem byla pumovnice pro osm padesátikilogramových pum.


V případě, že by byl letoun přijat do výzbroje bylo by označení Dewoitine D-770 doplněno o AB3, AB znamenalo Assault-Bombardier (bitevní bombardér) a číslo 3 by zde znamenalo počet členů osádky.


Použité prameny:
L+K 12/1991, Václav Němeček, Letadla 1939-45, Dewoitine 770/771.
https://www.airwar.ru/enc/bww2/d770.html
www.aviafrance.com
archiv autora

Dewoitine D.770 -


URL : https://www.valka.cz/Dewoitine-D-770-t113526#396215Verze : 0
MOD