De Havilland D.H.89M Dragon Rapide

     
Název:
Name:
De Havilland D.H.89M De Havilland D.H.89M
Originální název:
Original Name:
De Havilland D.H.89M
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun reconnaissance/scout aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1935-DD.MM.1937 The de Havilland Aircraft Co. Ltd., Hatfield
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1935-DD.MM.1937
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
93)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1935
Osádka:
Crew:
3-4
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1528 kg 3368 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2437 kg 5372 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
14.63 m 48ft
Délka:
Length:
10.52 m 34ft 6in
Výška:
Height:
3.12 m 10ft 3in
Plocha křídla:
Wing Area:
31.22 m2 336 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
De Havilland Gipsy Six o výkonu 149 kW De Havilland Gipsy Six, power 200 HP
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
238.2 km/h v ? m 148 mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
201.2 km/h v ? m 125 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
4.5 m/s 890 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
5395 m 17700 ft
Dolet:
Range:
885.1 km 550 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný 7,7mm kulomet Vickers Mk.V1) (nebo Vickers E2)) na pravé straně přídě
1x pohyblivý 7,7mm kulomet Lewis Mk.III1) na hřbetě (nebo 1 7,7mm kulomet Vickers F na hřbetě a 1 v podlaze2))


Bomby:
127 kg v pumovnici1)
(nebo 147 kg pod křídly2))
1x fixed .303 Vickers Mk.V1) (or Vickers E2)) machine gun na pravé straně přídě
1x flexible .303 Lewis Mk.III1) machine gun on top of the fuselage (or 1 .303 Vickers F and 1 in the floor2))


Bombs:
280 lbs in the bomb bay1)
(or 325 lbs under the wings2))
Uživatelské státy:
User States:




3)




3)
Poznámka:
Note:
1) prototyp
2) španělské a snad i ostatní sériové stroje
3) podle jednoho pramene tři stroje používalo íránské letectvo, bokorys ovšem ukazuje irácký marking - chybí podklady
1) prototype
2) spanish and probably other planes
3) one source claims three planes for Iranian air force, but posibly these are iraqian
Zdroje:
Sources:
Moss, Peter W. De Havilland Rapide, Profile No.144. Profile Publications, Leatherhead, 1966
Jackson, A.J. de Havilland aircraft since 1909, Naval Institute Press, Annapolis 1987. ISBN 0-87021-896-4
Thetford, Owen. Aircraft of the Royal Air Force since 1918, Putnam Aeronautical Books, London 1976. ISBN 0-37010-056-5
Mondey, David. The Hamlyn concise guide to British aircraft of World War II, Chancellor Press, 1982. ISBN 0600349519
en.wikipedia.org
http://wp.scn.ru/en/ww15/t/110

De Havilland D.H.89M Dragon Rapide -


De Havilland D.H.89M Dragon Rapide -


URL : https://www.valka.cz/De-Havilland-D-H-89M-Dragon-Rapide-t91476#341955 Verze : 0

Diskuse

Shores v knize Dust Clouds in the Middle East uvádí, že irácké letectvo mělo jednu jednotu vybavenou mixem různých strojů, včetně kulomety vzbrojenými letouny Dragon, což vypdá na letoun DH.84M, aspoň podle wiki - http://en.wikipedia.org/wiki/De_Havilland_Dragon.
Dále uvádí, že používala několik Dragon Rapide, což (opět podle wiki - en.wikipedia.org) by mohly být letouny od iráckých aerolinek, úravděpodobně tedy ne DH.89M.
URL : https://www.valka.cz/De-Havilland-D-H-89M-Dragon-Rapide-t91476#341963 Verze : 0
O Dragonech (D.H.84M) vím, problém je v tom nákresu s iráckými znaky (prý ze SAM Modeller, ale nevím číslo). Ty Íránce jsem taky nikde jinde nenašel. Možná že Iráčani ty civilní Rapidy dozbrojili kulometem na hřbetě, a někomu se podle popisu pomotali s 89M (který má ale navíc tu prodlouženou kýlovku). 84M má dost odlišnou příď a hlavně kapotáž podvozku.

Edit: www.aerospacetalk.ir mluví o objednávce oněch tří D.H.89 pro Írán, ovšem jako o transportních strojích, není zmíněna žádná výzbroj, navíc sloužily v armádě, ale pro potřeby ministerstva pošt a nakonec skončily u aerolinek. Írán tedy pravděpodobně D.H.98M nepoužíval.
URL : https://www.valka.cz/De-Havilland-D-H-89M-Dragon-Rapide-t91476#341965 Verze : 0
Výše uvedená kniha se o žádném letounu z rodiny Dragon ve stavu íránského letectva nezmiňuje. Těžko říct, jak to tedy bylo a kterou verzi kdo používal. V knize samozřejmě žádná fotka těchto letadel není Sad
URL : https://www.valka.cz/De-Havilland-D-H-89M-Dragon-Rapide-t91476#342016 Verze : 0
Kulomety (v přídi i na hřbetě) byly montovány například ve Španělsku oběma stranami montovány i do běžných D.H.89, podle fotek to navíc vypadá že na to výrobce "pamatoval" protože montáže jsou zdá se stejné, byť třeba nacionalisté takhle konvertovali původně britský stroj G-ADCL. Navíc podle fotek se zdá že stroj 6311 možná tu zvětšnou kýlovku neměl (španělské stroje byly 6310, 6311 a 6312) Na fotkách si tím bohužel nejsem zcela jist.
URL : https://www.valka.cz/De-Havilland-D-H-89M-Dragon-Rapide-t91476#342035 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více