DFS 230

     
Název:
Name:
DFS 230 A-1
Originální název:
Original Name:
DFS 230 A-1
Kategorie:
Category:
transportní letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1937-DD.MM.1938 Deutsches Forschunginstitut für Segelflug, Darmstadt-Griesheim /
DD.07.1939-DD.MM.194R Robert Hartwig, Sonneburg /
DD.01.1941-DD.09.1941 Bücker Flugzeugbau GmbH, Rangsdorf /
DD.06.1941-DD.MM.1941 Gothaer Waggonfabrik AG, Gotha /
DD.09.1941-DD.MM.194R Erla-Maschinenwerk GmbH, Leipzig /
DD.10.1940-DD.09.1942 Böhmisch-Mährische Maschinenfabrik AG, Praha /
DD.04.1943-DD.07.1943 Ing. J. Mráz, továrna na letadla, Choceň /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1937-DD.MM.1944
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
~1610:
DFS:
6 DFS 230 V


Hartwig:
622 DFS 230 A
214 DFS 230 B


Erla:
32 DFS 230 A
138 DFS 230 B


Gotha:
23 DFS 230 B
1 DFS 230 V7


Bücker:
170 DFS 230 B


BMM:
391 DFS 230 B


Mráz:
13(30?) DFS 230 C-1
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
2 + 8
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kluzná ližina
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
860 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2100 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
21,98 m
Délka:
Length:
11,24 m
Výška:
Height:
2,74 m
Plocha křídla:
Wing Area:
41,30 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
žádný
Počet motorů:
Number of Engines:
0
Typ:
Type:
-
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
-
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
2901) km/h v ? m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
2102) km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
1600 m
Dolet:
Range:
? km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1x pohyblivý kulomet MG 15 ráže 7,92 mm
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
1) rychlost klouzání
2) maximální rychlost při vlekání
Zdroje:
Sources:
Nowara, Heinz J. German Gliders in World War II, Schiffer Military History Vol. 48. Schiffer Publishing, West Chester. ISBN 0-88740-358-1.
Smith, J. R.; Kay, Anthony L. German Aircraft of the Second World War. Conway Maritime Press, London 1972. ISBN 8-5177-836-4.
Nowarra, Heinz J. Die deutsche Luftrüstung 1933-1945, Band 1: Flugzeugtypen AEG-Dornier. Bernard & Graefe Verlag, Koblenz 1993. ISBN 3-7637-5465-2.
www.luftarchiv.de
URL : https://www.valka.cz/DFS-230-t6466#530632Verze : 0
MOD
www.warbirdsresourcegroup.org

Prototyp Gotha DFS-230 V7
URL : https://www.valka.cz/DFS-230-t6466#24956Verze : 1
MOD
B-1 byla nejpoužívanější varianta, která používala pro zkrácení dojezdu brzdící padák
existovaly ještě
A-1 bez padáku
C-1 s třemi brzdícími raketami na THP n přídi, pomocí kterých bylo možné zkrátit dojezd na 30m
F-1 (DFS 230 V7) prodloužená verze pro 15 mužů
URL : https://www.valka.cz/DFS-230-t6466#44382Verze : 0
MOD
trojpohľadový výkres


URL : https://www.valka.cz/DFS-230-t6466#165110Verze : 0
MOD
Vedle kluzáku leží zásobovací kontejner shazovaný na padácích výsadkářům nebo jednotkám v obklíčení.






URL : https://www.valka.cz/DFS-230-t6466#44383Verze : 2
MOD
.

Ukázka typického zbarvení DFS 230. Většina strojů tohoto typu létala ve standardní kamufláži sestávající ze světle modré RLM 65 na spodních a částečně bočních plochách. Na horních plochách je potom kombinace barev RLM 70 (černozelená) a RLM 71 (tmavě zelená) v ostře lomených polích, která částečně přecházela také na boky trupu, kde se navíc nacházelo množství skvrn RLM 71.




URL : https://www.valka.cz/DFS-230-t6466#403803Verze : 0
MOD
.

Němci konali řadu pokusů s jinými způsoby vleku kluzáků než na laně. Jeden ze zkoušených způsobů, jak dopravit kluzák na žádané místo, zahrnoval jeho spojení s motorovým letounem. První zkoušky byly prováděny s letounem-nosičem Klemm Kl 35B, jehož motorový výkon však nedostačoval k samostatnému startu, proto úlohu nosiče převzal zde zobrazený Focke-Wulf Fw 56.
URL : https://www.valka.cz/DFS-230-t6466#403805Verze : 0
MOD
.

Pokusy s motorovými nosiči kluzáků DFS 230 vyvrcholily použitím stíhacího Me 109 E-1. Tento stroj již byl schopen odstartovat s plně naloženým kluzákem. Kluzák však musel mít modifikovaný podvozek, kvůli vyšší hmotnosti letounu-nosiče. Ačkoliv žádná z těchto metod dopravy kluzáků do žádaného prostoru se v praxi neuplatnila, získané zkušenosti byly velmi cenné při pozdější realizaci projektu Mistel.
URL : https://www.valka.cz/DFS-230-t6466#403806Verze : 0
MOD
Nemecký výsadkár opúšťa po pristáti klzák DFS-230, Kréta 1941


zdroj: www.bundesarchiv.de


URL : https://www.valka.cz/DFS-230-t6466#535212Verze : 0
MOD
Zaujímavá, zrejme poľná úprava klzáku DFS 230, spočívajúca v montáži ľahkého guľometu MG 34 na pravú stranu trupu pod kabínou. Na prvý pohľad sa javí, že ide iba o ušetrenie miesta v kabíne a guľomet slúži pre vysádzané vojská. Napovedá tomu aj dvojnožka a nosný remeň ponechané na zbrani. Deflektor umiestnený na trupe pred hlavňou však evokuje možnosť jeho použitia aj za letu. Kovový deflektor mohol slúžiť na ochranu plátenej obšívky pred plameňom šľahajúcim z hlavne. V takom prípade by musel byť nábojový pás vedený cez trup z kokpitu pilota.
Neznáme letisko na Sicílii, Taliansko, 1943.


edit: podarilo sa mi nájsť manuál s názvom Bedienungsvorschrift für die starre Schusswaffe (MG 34) z roku 1940 (v prílohe). V tomto materiály je popísaný spôsob uchytenia, nastrelenia a používania ľahkého guľometu MG-34 na tomto klzáku pre poľné dielne luftwaffe. Guľomet sa nabíjal ešte pred štartom, odpaľoval sa z pilotnej kabíny, kde bola umiestnená aj schránka s 250 nábojovým guľometným pásom. Na cielenie slúžil jednoduchý nitkový kríž umiestnený na vnútornej časti čelného skla kabíny. Po pristátí mohol byť guľomet jednoducho sňatý a použitý v pozemnom boji.


www.bundesarchiv.de
www.lexikon-der-wehrmacht.de/.../DFS230-2.pdf












Bedienungsvorschrift für die starre Schusswaffe (MG 34)
URL : https://www.valka.cz/DFS-230-t6466#536354Verze : 10
MOD
O tom, aké stiesnené podmienky boli v kabíne určenej pre výsadok svedčí tento záber z neznámeho letiska v Taliansku, september 1943.


zdroj: www.bundesarchiv.de


URL : https://www.valka.cz/DFS-230-t6466#536446Verze : 0
MOD
www.bundesarchiv.de



DFS 230 s pomocnou vrtuľkou na hornej časti trupu, účel ktorej sa mi nepodarilo zatiaľ zistiť.

Sicília, Taliansko, 1943

Sicília, Taliansko, 1943
URL : https://www.valka.cz/DFS-230-t6466#536768Verze : 0
MOD
Výkresová dokumentácia DFS 230.


www.rcgroups.com




pristávacia lyža

ostruha

štartovací odhadzovací podvozok

zariadenie pre upnutie ťažného lana

brzdiace háky
URL : https://www.valka.cz/DFS-230-t6466#536771Verze : 2
MOD
www.deutscheluftwaffe.de


celkový pohľad na tzv. ťažnú tyč

detailný pohľad na zámok ťažnej tyče, vľavo DFS 230, vpravo vlečné lietadlo
URL : https://www.valka.cz/DFS-230-t6466#536773Verze : 0
MOD
banner 1 top banner 5 top banner 6 top

Rozpočet

Rozpočet valka.cz 2019 : 85.000,- Kč
Příjmy doposud : 64.741,- Kč

♡ Chci přispět

HLEDÁME NOVÉ KOLEGY

Server valka.cz neustále hledá nové kolegy, kteří jsou ochotni pomoci s rozvojem a doplňováním obsahu, koordinací a kontrolou práce, moderováním příspěvků a další činností. Neváhejte a zapojte se do tvorby valka.cz v duchu hesla Čtenáři sobě :)

Přidejte se k nám!