Název: Name: | Curtiss XPW-8A | |
Originální název: Original Name: | Curtiss XPW-8A | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1924-DD.MM.1924 Curtiss Enginneering Corp., Garden City, New York | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1924-DD.MM.1924 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 (23-1203) | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.RRRR | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | dvouplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 910 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 1279 1) kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 9.14 1) m | |
Délka: Length: | 6.86 m | |
Výška: Height: | 2.44 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 23.69 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Curtiss D-12 o výkonu 313 kW dvoulistá vrtule | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 200 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 286.5 5) km/h v 0 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 6.916) min do 3048 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 6858 m | |
Dolet: Range: | 547.2 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 2x 7,62mm kulomet | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | XPW-8B: 1) 1271 kg 2) 9,60 m 3) 6,76 m 4) 23.23 m2 5) 268,8 km/h 6) 7,3 min | |
Zdroje: Sources: | Bowers, P. M. Curtiss Aircraft 1907-1947, Putnam Aeronautical Books, London 1979. ISBN 0-370-10029-8. Bowers, P. M. Curtiss Army Hawks, Aircraft in Profile No.45. Profile Publications, Leatherhead 1965. United States Army and Air Force Fighters 1916-1961, Harleyford Publications, Letchworth 1961. Fahey, James C. U.S. Army Aircraft 1908-1946. Ships and Aircraft, Falls Church, 1964. Bowers, P. M. Forgotten Fighters/2 and Experimental Aircraft U.S. Army 1918-1941, Arco Publishing Company, New York 1971. ISBN 0-66802-403-8. www.americancombatplanes.com www.shu-aero.com http://www.aviastar.org/air/usa/curtiss_pw-8.php http://joebaugher.com/usaf_fighters/p1.html |
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-XPW-8A-t124393#423726Verze : 0
Aubi
MOD
Třatí prototyp XPW-8 (23-1203) si ponechali v továrně kvůli instalaci nových jednopříhradových křídel. Ta měla těžší nosník, takže byla dostatečně pevná i jen s jednou sadou vzpěr. Od předchozích prototypů se také lišila novým chladičem, tentokrát klasickým a zabodovaným naplocho do středu horního křídla, a směrovkou bez vyvážení. V této podobě dostal firemní označení Model 34 a armádní označení XPW-8A, a byl armádním letectvem převzat v září 1934. 4. října 1924 byl nasazen do závodu o Pulitzerův pohár, předtím byl ale stále ještě problematický chladič v křídle nahrazen novým, tunelovým umístěným pod přídí, po vzoru konkurenčního XPW-9. Takto upravený XPW-8A pilotovaný poručíkem Stonerem dosáhl třetího místa a rychlosti 270 km/h.
Během října 1924 pak proběhlo další kolo testů na McCook Field, kde byl nasazen XPW-8A proti XPW-9. Oba stroje při nich dosahovaly víceméně stejných rychlostí, rychlosti stoupání i střemhlavého letu, Boeing ovšem stále vedl co se týče obratnosti a ovladatelnosti, což přesvědčilo armádu k přiobjednání dalších sériových PW-9, a dokonce v prosinci navrhla Curtissu, aby zvážil úpravu svého stroje zástavbou lichoběžníkových křídel po vzoru Boeingu. Curtiss souhlasil, a XPW-8A tak dostal opět nová křídla o nestejném rozpětí, tentokrát s profilem Clark Y a půdorysem okopírovaným z fotografií Boeingova stroje, a dalšími menšími úpravami. Upravený stroj, nyní s označením XPW-8B, byl letectvem převzat v březnu následujícího roku.
S novou podobou již bylo letectvo dostatečně spokojeno, a 7. března 1925 byla od Curtissu objednána sériová výroba tohoto typu. V květnu 1924 se letectvo rozhodlo opustit komplikovaný a v praxi nefunkční systém sedmi stíhacích kategorií, a sériová verze XPW-8B se tak stala prvním typem, označeným podle nového schématu - P-1.
Závěrečná podoba XPW-8A, s tunelovým chladičem pod motorem. Brzy poté dostal i nová křídla a byl přejmenován na XPW-8B.
Během října 1924 pak proběhlo další kolo testů na McCook Field, kde byl nasazen XPW-8A proti XPW-9. Oba stroje při nich dosahovaly víceméně stejných rychlostí, rychlosti stoupání i střemhlavého letu, Boeing ovšem stále vedl co se týče obratnosti a ovladatelnosti, což přesvědčilo armádu k přiobjednání dalších sériových PW-9, a dokonce v prosinci navrhla Curtissu, aby zvážil úpravu svého stroje zástavbou lichoběžníkových křídel po vzoru Boeingu. Curtiss souhlasil, a XPW-8A tak dostal opět nová křídla o nestejném rozpětí, tentokrát s profilem Clark Y a půdorysem okopírovaným z fotografií Boeingova stroje, a dalšími menšími úpravami. Upravený stroj, nyní s označením XPW-8B, byl letectvem převzat v březnu následujícího roku.
S novou podobou již bylo letectvo dostatečně spokojeno, a 7. března 1925 byla od Curtissu objednána sériová výroba tohoto typu. V květnu 1924 se letectvo rozhodlo opustit komplikovaný a v praxi nefunkční systém sedmi stíhacích kategorií, a sériová verze XPW-8B se tak stala prvním typem, označeným podle nového schématu - P-1.
Období | - |
Výrobce | Curtiss |
Typ letounu | Curtiss XPW-8A |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | 23-1203 |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Závěrečná podoba XPW-8A, s tunelovým chladičem pod motorem. Brzy poté dostal i nová křídla a byl přejmenován na XPW-8B.
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-XPW-8A-t124393#423729Verze : 0
Aubi
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.