Curtiss XP-60C

     
Název:
Name:
Curtiss XP-60C Curtiss XP-60C
Originální název:
Original Name:
Curtiss XP-60C
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1943-DD.MM.1943 Curtiss-Wright Corp., Buffalo, New York
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1943-DD.MM.1943
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 (42-79424)
První vzlet:
Maiden Flight:
27.01.1943
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
3945 kg 8697 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
4892 kg 10785 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
5368 kg 11835 lb
Rozpětí:
Wingspan:
12,590 m 41ft 3,75in
Délka:
Length:
10,380 m 34ft 1in
Výška:
Height:
3.760 m 12ft 4in
Plocha křídla:
Wing Area:
25,54 m2 274.91 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
191,543 kg/m2 39.23 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Pratt & Whitney R-2800-53 Double Wasp vzduchem chlazený dvouhvězdicový osmnáctiválec o vzletovém výkonu 1 491,4 kW.
Vrtule trojlisté protiběžné Curtiss Electric.
Pratt & Whitney R-2800-53 Double Wasp eighteen-cylinder air-cooled two-row radial rated at 2,000 hp for take-off,
driving a three-bladed contra-rotating propellers.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
666.3 km/h v 6203 m 414 mph in 20350 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
km/h v m mph in ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
19.8 m/s 3890 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
6,0 min do 9144 m 6,0 min to 30000 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
11552 m 37900 ft
Dolet:
Range:
507 km 315 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
4x pevný kulomet Colt-Browning M-53-M2 ráže 12,7 mm v křídlech s 300 náboji pro každý. Four fixed forward-firing 0.5 inch Colt-Browning M-53-M2 machine-guns with 300 rpg mounted in the wings.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- The XP-60C (Model 95C, Army serial number 42-79424) was originally to have had an airframe similar to that of the XP-60A and XP-60B, but fitted with the new and experimental 2,300 hp Chrysler XIV-2220 engine. Since this engine was experiencing development difficulties, an order was given in September 1942 to complete this aircraft with a 2,000-hp Pratt & Whitney R-2800-53 engine driving a a pair of three-bladed contrarotating propellers. Armament was reduced to four 0.50-inch machine guns. First flight of the XP-60C was on January 27, 1943. Apart from somewhat high elevator and rudder forces, the aircraft's flight characteristics were generally satisfactory.

During trials with the XP-60C at Patterson Field, it proved impossible to obtain full rated power. In addition, the experimental wing finish had peeled off from the leading edge of the wing, destroying the smooth laminar-flow characteristics and resulting in a further loss of speed. Consequently, the XP-60C made a very poor impression on the Army, being in fact inferior to the Republic P-47D and the North American P-51B. The P-60 series was henceforth eliminated from any further consideration for production. In June 1943 the Army contract for the P-60A-1-CU was reduced from 500 to just two aircraft.

Following the return of the XP-60C to Curtiss-Wright, some further tests were undertaken, but a forced landing terminated all testing work with this aircraft.
Zdroje:
Sources:
Zbigniew Kolacha a Marek Ryś, Monografie Lotnicze 65, Curtiss P-40 cz.2, AJ-Press 2000, Gdaňsk 5, ISBN 83-7237-040-0
Peter M. Bowers, Curtiss Aircraft, 1907-1947, London, Putnam & Co. Ltd., 1979. ISBN 978-0-370-10029-6.
William Green, War Planes of the Second World War, Volume Four: Fighters, London, MacDonald & Co. Publishers Ltd., 1961, Sixth impression 1969, ISBN 978-0-356-01448-7
Letectví a kosmonautika č. 24/1974, Václav Němeček, Letadla 39-45, Curtiss P-60.
www.nationalmuseum.af.mil
http://www.americancombatplanes.com/xp48_3.html
http://www.airwar.ru/enc/fww2/p60a.html
http://www.joebaugher.com/usaf_fighters/p60.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-XP-60C-t43718#172884 Verze : 0
Prototyp XP-60C továrně označený jako Model 95C (Sn 42-79424) se měl původně podobat letounům XP-60A a XP-60B. Rozdíl měl být pouze v pohonné jednotce, první dva prototypy měl pohánět motor Allison V-1710-55 s turbokompresory GE B-14 a Wright SU-504-2, třetí prototyp měl být poháněn šestnáctiválcovým motorem Chrysler XIV-2220. Tento motor však nikdy nepřekročil stadium vývoje a tak byl třetí prototyp upraven pro montáž dvouhvězdicového osmnáctiválce Pratt & Whitney R-2800-53, který poháněl dvě trojlisté protiběžné vrtule. Výzbroj letounu byla zredukována na čtyři půlpalcové kulomety. Během továrních testů byly zjištěny poměrně uspokojivé letové vlastnosti, tovární piloti si stěžovali jen na velkou sílu pro ovládání kormidel.

USAAF se mezitím (duben 1943) rozhodlo, že na základně Patterson Field provede porovnávací testy všech připravovaných a testovaných letadel s již užívanými stíhačkami. Curtiss-Wright však ještě neměl připravoný čtvrtý prototyp XP-60E a tak do Pattersonu dopravil XP-60C. Během zkoušek motor nedokázal dodávat požadovaný výkon, problémy mělo i laminární křídlo, kterému se odlepovaly nýběžné hrany a tím došlo ke značnému odporu. Armádní piloti neskrývali své rozčarování, protože výkony nedosahovaly ani zdaleka výkonů P-47D a P-51B. Curtiss P-60 tak byl vyřazen z dalšího vývoje financovaného armádou. Předběžná objednávka na 500 stíhacích letadel P-60A-1CU bylo seškrtnuto na pohé dva prototypy.

Po neslavném návratu bylo továrními piloty provedeno ještě několik zkušebních letů, které ukončilo nouzové přistání, po kterém se letoun již neopravoval.
Curtiss XP-60C -


Curtiss XP-60C -


Curtiss XP-60C -


URL : https://www.valka.cz/Curtiss-XP-60C-t43718#172893 Verze : 3
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více