Název: Name: | Curtiss R-6 | |
Originální název: Original Name: | Curtiss R-6 | |
Kategorie: Category: | jiná kategorie | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1922-DD.MM.1922 Curtiss Enginneering Corp., Garden City, New York | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1922-DD.MM.1922 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 2 (68563-68564) | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.1922 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | dvouplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 660 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 885 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 5.79 m | |
Délka: Length: | 5.77 m | |
Výška: Height: | 2.41 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 12.82 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Curtiss D-12 o výkonu 343 kW dvoulistá kovová vrtule Curtiss-Reed | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 379.8 km/h v ? m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | ? m | |
Dolet: Range: | 455.4 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | - | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | Bowers, P. M. Curtiss Aircraft 1907-1947, Putnam Aeronautical Books, London 1979. ISBN 0-370-10029-8. Němeček, Václav. Curtiss CR/R-6, L+K 1992/13. www.nationalmuseum.af.mil http://www.airwar.ru/enc/law1/curtissr6.html |
Období | - |
Výrobce | Curtiss |
Typ letounu | - |
Kamufláž | Jinak nestandardní |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | 68564 |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1922 |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Druhý z armádních závodních letounů Curtiss R-6. Křídla a výškovky byly žluté, zbytek černý. Během Pulitzerova poháru v roce 1922 nesl na trupu bílé číslo 43.
Období | - |
Výrobce | Curtiss |
Typ letounu | - |
Kamufláž | Jinak nestandardní |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | 68564 |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1922 |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-R-6-t124370#423660Verze : 0
Aubi
MOD
Krátce po ukončení Velké války panovala mezi oběma americkými ozbrojenými složkami velká rivalita, podpořená i neustálými boji o finance. Tato rivalita se projevovala i na půdě mnoha leteckých závodů které ve 2. letech probíhaly - od poháru Gordona Benneta po ten nejznámější, Schneiderův. V roce 1921 v závodě o pohár bratří Pulitzerů vyhrál Curtiss CR-2, patřící námořnictvu, což vedlo armádu k tomu, že si u stejné firmy také objednalo dvojici závodních speciálů se záměrem nasadit je do příštího ročníku. Armádní označení pro tyto stroje znělo R-6 (Curtiss s továrním označením R-6 již ovšem existoval, šlo o torpédové bombardéry pro námořnictvo). Objednány byly 27. května 1922 a byly dokončeny a předány zákazníkovy za 90 dní, za cenu 71000 dolarů plus 5000 za náhradní díly.
R-6 převzaly více méně nezměněný trup CR, měly ale nová křídla s menším rozpětím a novým profilem Curtiss C-27 a vzpěrami ve tvaru I. Nový byl také podvozek a motor D-12 upravený pro výkon 460 hp / 343 kW, s povrchovým chlazením zabudovaným do obou křídel. V rozporu se zažitým postupem k prvnímu vzletu obou strojů došlo na továrním letišti v Garden City poté, co si pro ně přijeli jejich armádní "žokejové", poručíci Russell Maughan a Lester J. Maitland. Maughanův stroj, 68564 se závodním číslem 43, vložené naděje naplnil, když Pulitzera 1922 vyhrál, s dosaženou rekordní rychlostí 331,19 km/h, a Maitlandův "44" byl s rychlostí 319,93 km/h druhý. "43" si o čtyři dny později na letišti Selfridge Field půjčil i sám brigádní generál William "Billy" Mitchell, který vzápětí ustavil absolutní rychlostní rekord 358,84 km/h. Od části tisku nakloněné námořnictvu, které mu nemohlo zapomenout nedávné škrty v rozpočtu ve prospěch armádního letectva, zato vzápětí sklidil bouřlivou kritiku za zneužití funkce. Maughan se pak pokusil o další navýšení v březnu 1923, a také uspěl - mezitím Mitchellův rekord překonal rychlostí 375 km/h Francouz Lecointe, Maughan ale dosáhl 380,74 km/h. Současně se o překonání rekordu pokusil i Maitland, komise mu ale jeho 386,17 km/h neuznala kvůli porušení pravidel.
Armádní letectvo nasadilo R-6 i do Pulitzerovy ceny roku 1923, Curtiss ale mezitím pro námořnictvo postavil nové stroje, R2C-1, a armádní Curtissy dosáhly pouze pátého a šestého místa. Následujícího roku se také zúčastnily, stroj 68564 (nyní se závodním číslem 68) ale krátce po startu havaroval. Druhý stroj, "69" pilotovaný poručíkem Brookleym, dosáhl s rychlostí 345,69 km/h druhého místa, ale i jeho osud byl brzy poté zpečetěn a v roce 1925 padl za oběť statickým testům.
Curtissy R-6 jsou kromě toho, že to s nimi v roce 1922 armádní letectvo námořnictvu "natřelo" významné hlavně tím, že pod jejich vlivem armáda objednala od Curtissu i stíhací stroj, PW-8, který stál na samém začátku relativně úspěšné série Curtissů Hawk, Mohawk a Warhawk.
R-6 převzaly více méně nezměněný trup CR, měly ale nová křídla s menším rozpětím a novým profilem Curtiss C-27 a vzpěrami ve tvaru I. Nový byl také podvozek a motor D-12 upravený pro výkon 460 hp / 343 kW, s povrchovým chlazením zabudovaným do obou křídel. V rozporu se zažitým postupem k prvnímu vzletu obou strojů došlo na továrním letišti v Garden City poté, co si pro ně přijeli jejich armádní "žokejové", poručíci Russell Maughan a Lester J. Maitland. Maughanův stroj, 68564 se závodním číslem 43, vložené naděje naplnil, když Pulitzera 1922 vyhrál, s dosaženou rekordní rychlostí 331,19 km/h, a Maitlandův "44" byl s rychlostí 319,93 km/h druhý. "43" si o čtyři dny později na letišti Selfridge Field půjčil i sám brigádní generál William "Billy" Mitchell, který vzápětí ustavil absolutní rychlostní rekord 358,84 km/h. Od části tisku nakloněné námořnictvu, které mu nemohlo zapomenout nedávné škrty v rozpočtu ve prospěch armádního letectva, zato vzápětí sklidil bouřlivou kritiku za zneužití funkce. Maughan se pak pokusil o další navýšení v březnu 1923, a také uspěl - mezitím Mitchellův rekord překonal rychlostí 375 km/h Francouz Lecointe, Maughan ale dosáhl 380,74 km/h. Současně se o překonání rekordu pokusil i Maitland, komise mu ale jeho 386,17 km/h neuznala kvůli porušení pravidel.
Armádní letectvo nasadilo R-6 i do Pulitzerovy ceny roku 1923, Curtiss ale mezitím pro námořnictvo postavil nové stroje, R2C-1, a armádní Curtissy dosáhly pouze pátého a šestého místa. Následujícího roku se také zúčastnily, stroj 68564 (nyní se závodním číslem 68) ale krátce po startu havaroval. Druhý stroj, "69" pilotovaný poručíkem Brookleym, dosáhl s rychlostí 345,69 km/h druhého místa, ale i jeho osud byl brzy poté zpečetěn a v roce 1925 padl za oběť statickým testům.
Curtissy R-6 jsou kromě toho, že to s nimi v roce 1922 armádní letectvo námořnictvu "natřelo" významné hlavně tím, že pod jejich vlivem armáda objednala od Curtissu i stíhací stroj, PW-8, který stál na samém začátku relativně úspěšné série Curtissů Hawk, Mohawk a Warhawk.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Curtiss R-6 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-R-6-t124370#423662Verze : 0
Aubi
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.