Název: Name: | Curtiss PN-1 | |
Originální název: Original Name: | Curtiss PN-1 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1921-DD.MM.1921 Curtiss Enginneering Corp., Garden City, New York | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1921-DD.MM.1921 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.08.1921 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | dvouplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 740 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 1048 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 1263 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 9.4 m | |
Délka: Length: | 7.16 m | |
Výška: Height: | 3.12 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 27.87 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Liberty 6 o výkonu 164 kW dvoulistá dřevěná vrtule | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 189 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 173.8 km/h v ? m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 5.5 min do 1981 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 7285 m | |
Dolet: Range: | 410.4 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný 7,62mm kulomet Browning M1919 | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | Bowers, P. M. Curtiss Aircraft 1907-1947, Putnam Aeronautical Books, London 1979. ISBN 0-370-10029-8. United States Army and Air Force Fighters 1916-1961, Harleyford Publications, Letchworth 1961. Fahey, James C. U.S. Army Aircraft 1908-1946. Ships and Aircraft, Falls Church, 1964. Bowers, P. M. Forgotten Fighters/2 and Experimental Aircraft U.S. Army 1918-1941, Arco Publishing Company, New York 1971. ISBN 0-66802-403-8. http://www.aerofiles.com/_curtx.html http://www.aviastar.org/air/usa/curtiss_pn-1.php www.americancombatplanes.com |
Období | - |
Výrobce | Curtiss |
Typ letounu | Curtiss PN-1 |
Kamufláž | Prototypová |
![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | 63276 |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1921 |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-PN-1-t124368#423647Verze : 0
Aubi
MOD
Jeden z prvních stíhacích typů postavených Curtissem, a opět jeden z typů Curtissem nenavržených (podobně jako Orenco D, které ale továrně přineslo podstatně víc peněz). PN-1 vznikl v technickém oddělení armádního letectva (Engineering Division) a představoval jediného zástupce v roce 1919 vytvořené kategorie nočního stíhacího letounu PN (po boku "hlavních" stíhacích kategorií - stíhače s vodou chlazeným motorem PW a stíhače s vzduchem chlazeným motorem PA). Stavba byla objednána 23.února 1920. Jak je vidno na křídlech, byl silně ovlivněn konstrukcí Fokkeru D.VII. Poháněn byl řadovým šestiválcem Liberty, přímým předchůdcem mnohem úspěšnějšího dvanáctiválce Liberty 12A. První stroj byl dokončen se samonosnými křídly, ale neúspěšné statické testy na McCook Field v prosinci 1920 vedly k jejich doplnění na druhý stroj. Vzhledem k dobovým možnostem vybavení pro noční stíhání patrně znamenalo jen na výfuk protažený až za pilotní kabinu a osvícení palubních přístrojů. K usnadnění provozu na malých zatemněných letištích měla pomoci také samotný konstrukce křídel s malým plošným zatížením.
Druhý stroj byl pravděpodobně předán armádnímu letectvu v srpnu 1921, kdy snad také podstoupil letové zkoušky. Ohledně PN-1 ovšem panuje řada nejasností, různí autoři se liší v tom, zda byly objednány tři stroje nebo pouze dva (uváděné serialy jsou 63276, 63277, a snad 63278 nebo 63275, fotograficky je doložen pouze první z nich), respektive jestli byly dokončeny dva nebo pouze jeden, který nebyl zalétán, ale vzhledem k tomu, že 63276 měl být vyřazen z majetku letectva až v lednu 1926 je pravděpodobné dokončení dvou strojů, jak již bylo zmíněno nahoře.
V každém případě PN-1 nebyla úspěšná konstrukce, testovaný stroj měl stěží dosahovat rychlostí v té době již běžných pro bombardéry, které měl stíhat, a v prosinci 1921 byly další práce na PN-1 ukončeny. Nevznikl ani žádný další stroj této kategorie - pro to ostatně nebyl ani důvod, když v podstatě stejného výsledku šlo v této době dosáhnout malými úpravami na standardních stíhacích strojích.
Druhý stroj byl pravděpodobně předán armádnímu letectvu v srpnu 1921, kdy snad také podstoupil letové zkoušky. Ohledně PN-1 ovšem panuje řada nejasností, různí autoři se liší v tom, zda byly objednány tři stroje nebo pouze dva (uváděné serialy jsou 63276, 63277, a snad 63278 nebo 63275, fotograficky je doložen pouze první z nich), respektive jestli byly dokončeny dva nebo pouze jeden, který nebyl zalétán, ale vzhledem k tomu, že 63276 měl být vyřazen z majetku letectva až v lednu 1926 je pravděpodobné dokončení dvou strojů, jak již bylo zmíněno nahoře.
V každém případě PN-1 nebyla úspěšná konstrukce, testovaný stroj měl stěží dosahovat rychlostí v té době již běžných pro bombardéry, které měl stíhat, a v prosinci 1921 byly další práce na PN-1 ukončeny. Nevznikl ani žádný další stroj této kategorie - pro to ostatně nebyl ani důvod, když v podstatě stejného výsledku šlo v této době dosáhnout malými úpravami na standardních stíhacích strojích.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Curtiss PN-1 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-PN-1-t124368#423654Verze : 0
Aubi
MOD
Reklama
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.