Název: Name: | Curtiss P-40N-1CU Warhawk | |
Originální název: Original Name: | Curtiss P-40N-1CU Warhawk | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.03.1943-DD.06.1943 Curtiss-Wright Corp., Buffalo, New York | |
Období výroby: Production Period: | DD.03.1943-DD.06.1943 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 400 (z celkem 5 219 P-40N) (42-104429/104828) | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.RRRR | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2724 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3360 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 4018 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 11,370 m | |
Délka: Length: | 10,160 m | |
Výška: Height: | 3,760 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 21,92 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 172,765 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Allison V-1710-81 (F20R) kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 896 kW, trvalý výkon 746 kW v h= 5 000 m a maximální výkon 839 kW v h= 5 276 m a 1 000 kW při vstřiku vody do kompresoru. Vrtule trojlistá Curtiss Electric s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 360 mm. | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 462 l a přídavná nádrž o objemu 196, 289, 578 nebo 655 l. | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 608.3 km/h v 3676 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 463.5 km/h v 4999 m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 11.66 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 6,7 min do 4572 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 11590 m | |
Dolet: Range: | 386 1) km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 1866.8 km | |
Výzbroj: Armament: | 4x pevný kulomet Colt-Browning M-53-M2 ráže 12,7 mm (201-281 nábojů na hlaveň). Pumový náklad: 1x 227 kg | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | 1) S pumou o hmotnosti 227 kg. | |
Zdroje: Sources: | Zbigniew Kolacha a Marek Ryś, Monografie Lotnicze 65, Curtiss P-40 cz.2, AJ-Press 2000, Gdaňsk 5, ISBN 83-7237-040-0 Ing. Vlastimil Ehrmann, Curtiss P-40, nakl. MBI, 1993, ISBN 80-901263-3-2 William Green, War Planes of the Second World War, Fighters, Volume Four, Doubleday, 1964. www.historyofwar.org www.joebaugher.com http://www.airwar.ru/enc/fww2/p40n.html www.pilotfriend.com archiv autora |
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-P-40N-1CU-Warhawk-t126102#427927Verze : 0
Vláďa
MOD
Historie:
Podle původních plánů se tyto letouny již neměly vyrábět, ale modernější letoun Curtiss P-60 se do výzbroje nedostal a tak byla sjednána objednávka na další Warhavky. Továrna Curtiss však již nedostávala motory Packard V-1610-1, což byl v licenci stavěný Rolls-Royce Merlin 28 a tak se musela vrátit k původním motorům Allison.
Letouny označené P-40N-1-CU, měly základ ve verzi P-40L, jednalo se tedy odlehčené stroje, které byly ve své první verzi odlehčeny ještě více. Zůstala redukovaná výzbroj čtyř půlpalcových kulometů, vypuštěny byly také křídelní nádrže před hlavním nosníkem, chladič byl z lehkých hliníkových slitin a kola podvozku byla také odlehčena a vyrobena z hořčíkové slitiny, dále byl odstraněn elektrický startér, nouzový hydraulický systém, kulomety přišly o hydraulické nabíjení (bylo je nutno natáhnout na zemi před vzletem) a byly odstraněny křídelní závěsníky. Těmito úpravami bylo dosaženo úspory hmotnosti – 272 kg. Pohonnou jednotku tvořil vidlicový dvanáctiválec Allison V-1710-81, který při vstřiku vody do kompresoru dosahoval ve výšce 3 375 m krátkodobě výkonu 1 000 kW. Tato varianta se tak stala nejrychlejším sériově vyráběným Warhawkem a byl využíván především jako čistě stíhací letoun. Piloti si však stěžovali na malou palebnou sílu a tak po 400 vyrobených letounech přichází další varianta označená jako P-40N-5CU, která již nesla obvyklých šest půlpalcových kulometů a unesla vyšší pumový náklad, Warhawk se opět stal stíhacím bombardérem.
Mechanici tento letoun v oblibě, protože v rámci odlehčení přišel o výstroj, která zjednodušovala pozemní přípravu, chyběla například i baterie a letoun byl odkázán na vnější zdroj. Podle některých pramenů se zhoršila i kvalita výroby. Všeobecně byl považován za příliš ořezanou verzi mezi ostatními Warhawky. V roli stíhače neměl ani zdaleka takové výkony a dolet jako P-51 Mustang nebo P-38 Lighting a pro útoky na pozemní cíle měl zase nedostatečnou výzbroj.
Použité prameny:
Ing. Vlastimil Ehrmann, Curtiss P-40, nakl. MBI, 1993, ISBN 80-901263-3-2
Letectví a kosmonautika 25/1979, Václav Němeček, Cirtiss P-40 N Warhawk
www.joebaugher.com
archiv autora
Podle původních plánů se tyto letouny již neměly vyrábět, ale modernější letoun Curtiss P-60 se do výzbroje nedostal a tak byla sjednána objednávka na další Warhavky. Továrna Curtiss však již nedostávala motory Packard V-1610-1, což byl v licenci stavěný Rolls-Royce Merlin 28 a tak se musela vrátit k původním motorům Allison.
Letouny označené P-40N-1-CU, měly základ ve verzi P-40L, jednalo se tedy odlehčené stroje, které byly ve své první verzi odlehčeny ještě více. Zůstala redukovaná výzbroj čtyř půlpalcových kulometů, vypuštěny byly také křídelní nádrže před hlavním nosníkem, chladič byl z lehkých hliníkových slitin a kola podvozku byla také odlehčena a vyrobena z hořčíkové slitiny, dále byl odstraněn elektrický startér, nouzový hydraulický systém, kulomety přišly o hydraulické nabíjení (bylo je nutno natáhnout na zemi před vzletem) a byly odstraněny křídelní závěsníky. Těmito úpravami bylo dosaženo úspory hmotnosti – 272 kg. Pohonnou jednotku tvořil vidlicový dvanáctiválec Allison V-1710-81, který při vstřiku vody do kompresoru dosahoval ve výšce 3 375 m krátkodobě výkonu 1 000 kW. Tato varianta se tak stala nejrychlejším sériově vyráběným Warhawkem a byl využíván především jako čistě stíhací letoun. Piloti si však stěžovali na malou palebnou sílu a tak po 400 vyrobených letounech přichází další varianta označená jako P-40N-5CU, která již nesla obvyklých šest půlpalcových kulometů a unesla vyšší pumový náklad, Warhawk se opět stal stíhacím bombardérem.
Mechanici tento letoun v oblibě, protože v rámci odlehčení přišel o výstroj, která zjednodušovala pozemní přípravu, chyběla například i baterie a letoun byl odkázán na vnější zdroj. Podle některých pramenů se zhoršila i kvalita výroby. Všeobecně byl považován za příliš ořezanou verzi mezi ostatními Warhawky. V roli stíhače neměl ani zdaleka takové výkony a dolet jako P-51 Mustang nebo P-38 Lighting a pro útoky na pozemní cíle měl zase nedostatečnou výzbroj.
Použité prameny:
Ing. Vlastimil Ehrmann, Curtiss P-40, nakl. MBI, 1993, ISBN 80-901263-3-2
Letectví a kosmonautika 25/1979, Václav Němeček, Cirtiss P-40 N Warhawk
www.joebaugher.com
archiv autora
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Curtiss P-40N-1CU Warhawk |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-P-40N-1CU-Warhawk-t126102#427931Verze : 0
Vláďa
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.