Main Menu
User Menu

Curtiss P-40N-1CU Warhawk

Curtiss Kittyhawk Mk.IV

     
Název:
Name:
Curtiss P-40N-1CU Warhawk
Originální název:
Original Name:
Curtiss P-40N-1CU Warhawk
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.03.1943-DD.06.1943 Curtiss-Wright Corp., Buffalo, New York
Období výroby:
Production Period:
DD.03.1943-DD.06.1943
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
400 (z celkem 5 219 P-40N) (42-104429/104828)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2724 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3360 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
4018 kg
Rozpětí:
Wingspan:
11,370 m
Délka:
Length:
10,160 m
Výška:
Height:
3,760 m
Plocha křídla:
Wing Area:
21,92 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
172,765 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Allison V-1710-81 (F20R) kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 896 kW, trvalý výkon 746 kW v h= 5 000 m a maximální výkon 839 kW v h= 5 276 m a 1 000 kW při vstřiku vody do kompresoru.
Vrtule trojlistá Curtiss Electric s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 360 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
462 l a přídavná nádrž o objemu 196, 289, 578 nebo 655 l.
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
608.3 km/h v 3676 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
463.5 km/h v 4999 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
11.66 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
6,7 min do 4572 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
11590 m
Dolet:
Range:
386 1) km
Maximální dolet:
Maximum Range:
1866.8 km
Výzbroj:
Armament:
4x pevný kulomet Colt-Browning M-53-M2 ráže 12,7 mm (201-281 nábojů na hlaveň).
Pumový náklad: 1x 227 kg
Uživatelské státy:
User States:




Poznámka:
Note:
1) S pumou o hmotnosti 227 kg.
Zdroje:
Sources:
Zbigniew Kolacha a Marek Ryś, Monografie Lotnicze 65, Curtiss P-40 cz.2, AJ-Press 2000, Gdaňsk 5, ISBN 83-7237-040-0
Ing. Vlastimil Ehrmann, Curtiss P-40, nakl. MBI, 1993, ISBN 80-901263-3-2
William Green, War Planes of the Second World War, Fighters, Volume Four, Doubleday, 1964.
www.historyofwar.org
www.joebaugher.com
https://www.airwar.ru/enc/fww2/p40n.html
www.pilotfriend.com
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-P-40N-1CU-Warhawk-t126102#427927Verze : 0
MOD
Historie:
Podle původních plánů se tyto letouny již neměly vyrábět, ale modernější letoun Curtiss P-60 se do výzbroje nedostal a tak byla sjednána objednávka na další Warhavky. Továrna Curtiss však již nedostávala motory Packard V-1610-1, což byl v licenci stavěný Rolls-Royce Merlin 28 a tak se musela vrátit k původním motorům Allison.


Letouny označené P-40N-1-CU, měly základ ve verzi P-40L, jednalo se tedy odlehčené stroje, které byly ve své první verzi odlehčeny ještě více. Zůstala redukovaná výzbroj čtyř půlpalcových kulometů, vypuštěny byly také křídelní nádrže před hlavním nosníkem, chladič byl z lehkých hliníkových slitin a kola podvozku byla také odlehčena a vyrobena z hořčíkové slitiny, dále byl odstraněn elektrický startér, nouzový hydraulický systém, kulomety přišly o hydraulické nabíjení (bylo je nutno natáhnout na zemi před vzletem) a byly odstraněny křídelní závěsníky. Těmito úpravami bylo dosaženo úspory hmotnosti – 272 kg. Pohonnou jednotku tvořil vidlicový dvanáctiválec Allison V-1710-81, který při vstřiku vody do kompresoru dosahoval ve výšce 3 375 m krátkodobě výkonu 1 000 kW. Tato varianta se tak stala nejrychlejším sériově vyráběným Warhawkem a byl využíván především jako čistě stíhací letoun. Piloti si však stěžovali na malou palebnou sílu a tak po 400 vyrobených letounech přichází další varianta označená jako P-40N-5CU, která již nesla obvyklých šest půlpalcových kulometů a unesla vyšší pumový náklad, Warhawk se opět stal stíhacím bombardérem.
Mechanici tento letoun v oblibě, protože v rámci odlehčení přišel o výstroj, která zjednodušovala pozemní přípravu, chyběla například i baterie a letoun byl odkázán na vnější zdroj. Podle některých pramenů se zhoršila i kvalita výroby. Všeobecně byl považován za příliš ořezanou verzi mezi ostatními Warhawky. V roli stíhače neměl ani zdaleka takové výkony a dolet jako P-51 Mustang nebo P-38 Lighting a pro útoky na pozemní cíle měl zase nedostatečnou výzbroj.


Použité prameny:
Ing. Vlastimil Ehrmann, Curtiss P-40, nakl. MBI, 1993, ISBN 80-901263-3-2
Letectví a kosmonautika 25/1979, Václav Němeček, Cirtiss P-40 N Warhawk
www.joebaugher.com
archiv autora

Curtiss P-40N-1CU Warhawk -


URL : https://www.valka.cz/Curtiss-P-40N-1CU-Warhawk-t126102#427931Verze : 0
MOD