Název: Name: | Curtiss Hawk IV | |
Originální název: Original Name: | Curtiss Hawk IV | |
Kategorie: Category: | stíhací-bombardovací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1936-DD.MM.1936 Curtiss-Wright Corp., Buffalo, New York | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1936-DD.MM.1936 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.RRRR | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | dvouplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1544 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2086 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 9.6 m | |
Délka: Length: | 7.14 m | |
Výška: Height: | 2.98 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 24.34 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Wright R-1820-F56 o výkonu 556 kW třílistá stavitelná vrtule Hamilton Standard | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 416 l 189 l přídavná nádrž | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 399.9 km/h v 3810 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 340.1 km/h v 3810 m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 9053 m | |
Dolet: Range: | 928.6 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 2x kulomet v přídi 1x 227 kg bomba nebo 4x 51kg bomba | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | The tail of a saga - tle last of the Hawk biplanes. Air Enthusiast, 1973/10. Grey, C. G., Brigman, L. Jane´s All the Worlds Aircraft 1938. Sampson Low, Marston & Company, London 1938. Bowers, P. M. Curtiss Aircraft 1907-1947, Putnam Aeronautical Books, London 1979. ISBN 0-370-10029-8. Bowers, Peter. Curtiss Nawy Hawks in Action, In Action No.1156. Squadron/Signal Publications, Carrollton 1995. ISBN 0-89747-342-6. Padin, Jorge Núnez, ed. Curtiss Hawk, Fuerza Aerea Argentina No.5. Bahía Blanca 1999. http://www.aerofiles.com/_curt.html http://www.aviastar.org/air/usa/curtiss_hawk3.php |
Období | - |
Výrobce | Curtiss |
Typ letounu | Curtiss Hawk IV |
Kamufláž | Civilní |
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | 12186 |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | NR14703 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1936 |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Demonstrátor poslední varianty Hawku, Hawk IV. Na rozdíl od předchozích exportních verzí Hawk IV neměl úspěch a zůstal v jediném kusu, prodaném do Argentiny, podoba s následujícími již jednoplošnými stroji je ale nepopiratelná.
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-Hawk-IV-t127616#431433Verze : 0
Aubi
MOD
V roce 1935 si série leteckých nehod vynutila, aby se argentinské ozbrojené složky začaly zabývat modernizací svého letového parku, z velké části tvořeném ještě Dewoitiny D.21 a D.25 a Breguety 19. Smíšená komise složená ze zástupců vojenského letectva i námořnictva dostala k dispozici částku 22 milionů pesos, a obdržela nabídky od deseti firem z celého světa - Chance Vought, Blériot, SPW, Seversky, Curtiss-Wright, Koolhoven, Fokker, Fiat, North American a Breda. Z různých důvodů ale na základnu El Palomar dorazily pouze Vought V-143 a Curtiss Model 78 Hawk IV.
Hawk IV byl posledním pokusem firmy o modernizaci své osvědčené, ale staré řady stíhacích letounů Hawk, která ale vznikla již roku 1924. Šlo v podstatě o mírně upravený Hawk III, s motorem optimalizovaným pro větší výšky a hlavně s přepracovaným hřbetem a plně zakrytou kabinou, jejíž překryt byl odsouvatelný vzad. Šlo tedy o velice podivnou směs prvků - zatahovací podvozek a krytá kabina, celokovový trup, dřevěná křídla a dvouplošné uspořádání... Konkurent od firmy Vought byl již ovšem jako jednoplošník představitelem následující generace stíhacích letounů. Během letových zkoušek v září 1936 Vought V-143 zvítězil snad ve všech ohledech a získal 87,7 bodů oproti 69,5, které získal Hawk, byl ale nakonec zamítnut, protože mateřská firma neudělila povolení otestovat stroj bez použití protivývrtkového padáku. V prosinci 1936 tedy Argentina demonstrátor Hawku IV koupila, zatímco Vought se vrátil domů. Další stroje ovšem koupeny nebyly, místo toho byl vyhlášen nový konkurs. V něm se střetnul s nástupcem Voughtu 141 i zástupce úplně nové řady Hawk, jednoplošný Hawk 75H. Ten již zakázku získal.
Hawk IV byl přidělěn leteckému pluku 2, stíhací skupině 1, která již používala jeho předchůdce, Hawk III. Jeho kariéra byla ale krátká, 20. dubna 1937 sice překonal dosavadní jihoamerický rekord v dostupu, 26. října stejného roku byl ale zničen při havárii na střelnici la Hullera, při které zahynul i jeho pilot Myr. J. Capella. Během své argentinské služby Hawk IV něsl stejné zbarvení jako Hawky III, tedy nátěr hliníkovou barvou na všech plochách a trupové číslo 12. Výzbroj pravděpodobně tvořil 7,65mm kulomet Madsen, doplněný druhým kulometem stejného výrobce, ale ráže 11,35 mm.
Hawk IV byl posledním pokusem firmy o modernizaci své osvědčené, ale staré řady stíhacích letounů Hawk, která ale vznikla již roku 1924. Šlo v podstatě o mírně upravený Hawk III, s motorem optimalizovaným pro větší výšky a hlavně s přepracovaným hřbetem a plně zakrytou kabinou, jejíž překryt byl odsouvatelný vzad. Šlo tedy o velice podivnou směs prvků - zatahovací podvozek a krytá kabina, celokovový trup, dřevěná křídla a dvouplošné uspořádání... Konkurent od firmy Vought byl již ovšem jako jednoplošník představitelem následující generace stíhacích letounů. Během letových zkoušek v září 1936 Vought V-143 zvítězil snad ve všech ohledech a získal 87,7 bodů oproti 69,5, které získal Hawk, byl ale nakonec zamítnut, protože mateřská firma neudělila povolení otestovat stroj bez použití protivývrtkového padáku. V prosinci 1936 tedy Argentina demonstrátor Hawku IV koupila, zatímco Vought se vrátil domů. Další stroje ovšem koupeny nebyly, místo toho byl vyhlášen nový konkurs. V něm se střetnul s nástupcem Voughtu 141 i zástupce úplně nové řady Hawk, jednoplošný Hawk 75H. Ten již zakázku získal.
Hawk IV byl přidělěn leteckému pluku 2, stíhací skupině 1, která již používala jeho předchůdce, Hawk III. Jeho kariéra byla ale krátká, 20. dubna 1937 sice překonal dosavadní jihoamerický rekord v dostupu, 26. října stejného roku byl ale zničen při havárii na střelnici la Hullera, při které zahynul i jeho pilot Myr. J. Capella. Během své argentinské služby Hawk IV něsl stejné zbarvení jako Hawky III, tedy nátěr hliníkovou barvou na všech plochách a trupové číslo 12. Výzbroj pravděpodobně tvořil 7,65mm kulomet Madsen, doplněný druhým kulometem stejného výrobce, ale ráže 11,35 mm.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Curtiss Hawk IV |
Kamufláž | Civilní |
![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-Hawk-IV-t127616#431594Verze : 0
Aubi
MOD
Reklama
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.