Název: Name: | Saveljevův čtyřplošník | |
Originální název: Original Name: | Четырехплан Савельева | |
Kategorie: Category: | průzkumný/pozorovací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1916-DD.04.1916 Aviapark No.2, Smolensk / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1916-DD.04.1916 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 prototyp / prototype | |
První vzlet: Maiden Flight: | 15.04.1916 | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | čtyřplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 360 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 660 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 8,5 m | |
Délka: Length: | 6 m | |
Výška: Height: | ? m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 24 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 27,5 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Gnome Lambda, 7 válcový vzduchem chlazený o výkonu 80 k (59 kW) | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 70 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 116 km/h v ? m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | více než 2000 m | |
Dolet: Range: | ? km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | žádná | |
Uživatelské státy: User States: | - | |
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | www.century-of-flight.net www.taringa.net https://mysite.cherokee.k12.ga.us/.../WWI%20Weapons.pdf https://www.wwiaviation.com/russia1916.html www.roslyakov.ru |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Ctyrplosnik-Saveljev-t102217#368776Verze : 1
Saveljev Quadruplane
Четырехплан Савельева
V roce 1916 Vladimír Fjodorovič Saveľjev (Владимир Федорович Савельев) a Vladislav Zalevskij postavili experimentální dvoumístný letoun, určený k leteckému průzkumu. Ke stavbě využili trup letounu Morane G, který vybavili nosnými plochami vlastní konstrukce. Šlo o 4 poměrně štíhlé plochy, spojené celkem 4 vzpěrami - vždy 2 na každé straně. Celek byl pečlivě zpevněn výztužnými dráty. Pohon zajišťoval 80 koňský motor Clerget, pohánějící dvojlistou vrtuli. Stroj se poprvé vznesl do vzduchu 15. dubna 1916. Podle zprávy pilota Ungmejstera byl letoun dobře ovladatelný a dosahoval lepších výkonů nežli Albatros se 165 hp motorem. Přesto pilot doporučil montáž silnější pohonné jednotky, motoru Gnome Monosoupape o 100 hp.
Po výměně motoru a drobnějších úpravách byla uskutečněna ještě řada zkušebních letů. Letoun nakonec do sériové výroby neprošel.
Четырехплан Савельева
V roce 1916 Vladimír Fjodorovič Saveľjev (Владимир Федорович Савельев) a Vladislav Zalevskij postavili experimentální dvoumístný letoun, určený k leteckému průzkumu. Ke stavbě využili trup letounu Morane G, který vybavili nosnými plochami vlastní konstrukce. Šlo o 4 poměrně štíhlé plochy, spojené celkem 4 vzpěrami - vždy 2 na každé straně. Celek byl pečlivě zpevněn výztužnými dráty. Pohon zajišťoval 80 koňský motor Clerget, pohánějící dvojlistou vrtuli. Stroj se poprvé vznesl do vzduchu 15. dubna 1916. Podle zprávy pilota Ungmejstera byl letoun dobře ovladatelný a dosahoval lepších výkonů nežli Albatros se 165 hp motorem. Přesto pilot doporučil montáž silnější pohonné jednotky, motoru Gnome Monosoupape o 100 hp.
Po výměně motoru a drobnějších úpravách byla uskutečněna ještě řada zkušebních letů. Letoun nakonec do sériové výroby neprošel.
https://airwar.ru/enc/other1/savelev.html
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Ctyrplosnik-Saveljev-t102217#368774Verze : 3
Konštruktérmi boli Rus Vladimir Fjodorovič Saveľjev a Poliak Wladyslaw Zalewski (v prepise do ruštiny Vladislav Zalevskij). Saveljev bol za 1. svetovej vojny technický šéf 2. leteckého parku (aviaparku) imperiálneho ruského letectva vo Varšave, pred rokom 1914 spolupracoval aj s I.I. Sikorským a podieľal sa na výstavbe veľkolietadla Russkij Viťaz.
W. Zalevski narukoval ku ruskej armáde a bol pridelený do 2. leteckého parku vo Varšave.
Stroj Štvorplošník No.1 (Четырехплан No.1, neskôr označovaný ako S.Z.No.1, Zalewski si ho pre seba označoval W.Z.III) vznikol v Smolensku, kam Aviapark No. 2 ustúpil z Varšavy. Kostry nosných plôch a ich vzpery boli upravené z vyradeného Farmanu a vodorovná chvostová plocha pochádzala z Albatrosa B.I. Stroj dokončili 19.4.1916 a 23.4.1916 ho zalietal plukovník Jungmejster.
Po týchto skúškach došlo k prestavbe stroja. Vznikol tak stíhací-pozorovací štvorplošník S.Z.No.2 (W.Z.IV) alebo Четырехплан No.2.
Zdroj:
Balous, Miroslav: Saveljev-Zalevskij S.Z.No.2 (W.Z.IV), Letectví a kosmonautika 2013 / 03
W. Zalevski narukoval ku ruskej armáde a bol pridelený do 2. leteckého parku vo Varšave.
Stroj Štvorplošník No.1 (Четырехплан No.1, neskôr označovaný ako S.Z.No.1, Zalewski si ho pre seba označoval W.Z.III) vznikol v Smolensku, kam Aviapark No. 2 ustúpil z Varšavy. Kostry nosných plôch a ich vzpery boli upravené z vyradeného Farmanu a vodorovná chvostová plocha pochádzala z Albatrosa B.I. Stroj dokončili 19.4.1916 a 23.4.1916 ho zalietal plukovník Jungmejster.
Po týchto skúškach došlo k prestavbe stroja. Vznikol tak stíhací-pozorovací štvorplošník S.Z.No.2 (W.Z.IV) alebo Четырехплан No.2.
Zdroj:
Balous, Miroslav: Saveljev-Zalevskij S.Z.No.2 (W.Z.IV), Letectví a kosmonautika 2013 / 03
URL : https://www.valka.cz/Ctyrplosnik-Saveljev-t102217#484139Verze : 2
Janko PALIGA
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.