Main Menu
User Menu

Consolidated B-24J Liberator

     
Název:
Name:
Consolidated B-24J Liberator
Originální název:
Original Name:
Consolidated B-24J Liberator
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.08.1943-DD.07.1944 Consolidated Vultee Aircraft Corp., San Diego, California
DD.09.1943-DD.12.1944 Consolidated Vultee Aircraft Corp., Fort Worth, Texas
DD.04.1944-DD.08.1944 Ford Motor Co., Willow Run, Michigan
DD.05.1944-DD.07.1944 Douglas Aircraft Co. Inc., Tulsa, Oklahoma
DD.05.1944-DD.12.1944 North American Aviation, Inc., Dallas, Texas
Období výroby:
Production Period:
DD.08.1943-DD.12.1944
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
66781):
2792 San Diego
1558 Fort Worth
1587 Willow Run
205 Tulsa
536 Dallas
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
10
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
17237 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
25401 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
32296 kg
Rozpětí:
Wingspan:
33.53 m
Délka:
Length:
20.62 m
Výška:
Height:
5.49 m
Plocha křídla:
Wing Area:
97.36 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
4
Typ:
Type:
Pratt & Whitney R-1830-65 o vzletovém výkonu 895 kW
Vrtule trojlisté Hamilton Standard Hydromatic s konstantní rychlostí otáček
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
8949-13680 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
447.4 km/h v 7620 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
346 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
5.2 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
25 min do 6096 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
8534 m
Dolet:
Range:
3379.6 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
5954.6 km
Výzbroj:
Armament:
2x kulomet Colt-Browning M2 ráže 12,7 mm v přední střelecké věži Consolidated A-6A nebo Emerson A-15
2x kulomet Colt-Browning M2 ráže 12,7 mm v horní střelecké věži Martin A-3C nebo A-3D
2x kulomet Colt-Browning M2 ráže 12,7 mm v zadní střelecké věži Consolidated A-6B
2x pohyblivý kulomet Colt-Browning M2 ráže 12,7 mm v bocích trupu
2x kulomet Colt-Browning M2 ráže 12,7 mm ve spodní střelecké věži Sperry

Pumy: 5806 kg
Uživatelské státy:
User States:




?
Poznámka:
Note:
1) včetně
neznámého počtu strojů dodaných do Velké Británie jako Liberator Mk.VI a
~ 350 strojů dodaných US Navy jako PB4Y-1
Zdroje:
Sources:
Bowman, Martin W. Consolidated B-24 Liberator. The Crowood Press, Ramsbury 1998, ISBN 1-86126-143-8.
Davis, Larry. B-24 Liberator in Action (Aircraft number 80). Squadron/Signal Publications, Carrollton 1987. ISBN 0-89747-190-3.
O'Leary, Michael. Consolidated B-24 Liberator. Osprey Publishing, Oxford 2002. ISBN 1-84176-023-4.
http://joebaugher.com/usaf_bombers/b24_18.html
www.nationalmuseum.af.mil
URL : https://www.valka.cz/Consolidated-B-24J-Liberator-t3107#62736Verze : 0
B-24J-195-CO (sériové číslo 44-41108, "Dutchess"), 747th Bombardment Squadron, 456th Bombardment Group, 1945.
Consolidated B-24J Liberator -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Consolidated-B-24J-Liberator-t3107#397224Verze : 0
MOD
.
Consolidated B-24J Liberator - B-24J-15-FO 42-52025, Arsenic and Lace, 765th BS, 461st BG, 49th BW. 17. prosince 1944 vyslala 15. letecká armáda v jihoitalském Bari nad rafinerii Blechhammer-Nord 191 Fortressů 5. bombardovacího křídla, nad Blechhammer-Süd pak 105 Liberatorů 55. bomb. křídla a nad Odertal dalších 231 Liberatorů od 49. a 304. bomb. křídla. Krátce před polednem začala největší letecká bitva nad naším územím, při které došlo ke ztrátě celkem 68 letounů a 222 letců obou bojujících stran. Americké ztráty činily 25 strojů - z toho 18 Liberatorů, 1 Fortress, 4 Lightningy a 2 Mustangy. V 11:45 padl za oběť německým stíhačkám i Liberator Arsenic and Lace. Pět letců se zachránilo na padácích a sešli se posléze v zajateckém táboře Stalag Luft I. Zbylých pět členů osádky zahynulo v troskách letounu, jehož střední část se zřítila na hřbitov v Olomouci-Neředíně. Osádka: kapitán letounu 2nd Lt. Gerald R. SMITH, 2. pilot 2nd Lt. Vrooman L. FRANCISCO Jr., navigátor F/O Milton A. KLARSFELD, spodní střelec Sgt. John R. MODROVSKY, zadní střelec Sgt. Clifton J. STEWART, bombometčík 2nd Lt. Artur H. CARLSON (padl), přední střelec Cpl. David D. BREWER (padl), horní střelec Sgt. Morris R. GOLDMAN (padl), radiooperátor / pravý boční střelec Sgt. Abraham P. ABRAMSON (padl), palubní technik / levý boční střelec S/Sgt. Edwin L. HOWARD (padl).

B-24J-15-FO 42-52025, "Arsenic and Lace", 765th BS, 461st BG, 49th BW. 17. prosince 1944 vyslala 15. letecká armáda v jihoitalském Bari nad rafinerii Blechhammer-Nord 191 Fortressů 5. bombardovacího křídla, nad Blechhammer-Süd pak 105 Liberatorů 55. bomb. křídla a nad Odertal dalších 231 Liberatorů od 49. a 304. bomb. křídla. Krátce před polednem začala největší letecká bitva nad naším územím, při které došlo ke ztrátě celkem 68 letounů a 222 letců obou bojujících stran. Americké ztráty činily 25 strojů - z toho 18 Liberatorů, 1 Fortress, 4 Lightningy a 2 Mustangy. V 11:45 padl za oběť německým stíhačkám i Liberator "Arsenic and Lace". Pět letců se zachránilo na padácích a sešli se posléze v zajateckém táboře Stalag Luft I. Zbylých pět členů osádky zahynulo v troskách letounu, jehož střední část se zřítila na hřbitov v Olomouci-Neředíně. Osádka: kapitán letounu 2nd Lt. Gerald R. SMITH, 2. pilot 2nd Lt. Vrooman L. FRANCISCO Jr., navigátor F/O Milton A. KLARSFELD, spodní střelec Sgt. John R. MODROVSKY, zadní střelec Sgt. Clifton J. STEWART, bombometčík 2nd Lt. Artur H. CARLSON (padl), přední střelec Cpl. David D. BREWER (padl), horní střelec Sgt. Morris R. GOLDMAN (padl), radiooperátor / pravý boční střelec Sgt. Abraham P. ABRAMSON (padl), palubní technik / levý boční střelec S/Sgt. Edwin L. HOWARD (padl).
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Consolidated-B-24J-Liberator-t3107#612640Verze : 0
MOD
.
Consolidated B-24J Liberator - B-24J Liberator sériového čísla 44-41016 s identifikačním číslem 35 od 765. squadrony, 461. BG  se také zúčastnil 17. 12. 1944 velké letecké bitvy nad Hanou. K prvnímu úderu německých stíhačů na box Liberatorů od 49. BW došlo kolem 11:50 v prostoru mezi Olomoucí a Přerovem. Liberator 35 po útoku stíhačů začal hořet, utrhla se mu část pravé poloviny křídla, Liberator se dostal do vývrtky a pak ve vzduchu vybuchl. Osádku exploze vymrštila ven do zimního chladu, ale jen 4 muži se zachránili na padácích. Ostatní byli nalezeni mrtví poblíž vraku, jenž se zřítil poblíž obce Troubky. Zraněného radistu a bombometčíka zajali Němci krátce po doskoku. Druhý pilot s navigátorem se pokusili přejít na Slovensko, avšak kruté zimní podmínky je pátého dne útěku donutily vzdát se. Osádka: kapitán letounu 2nd Lt. Thomas K. West (padl), 2. pilot  2nd Lt. Edward A. Kasold Jr.,  navigátor 2nd Lt. Thomas W. Qualman, bombometčík 2nd Lt. Thomas M. Noesges, mechanik a boční střelec Sgt. Frederick H. Gaul (padl), radista a boční střelec S/Sgt. Trefry A. Ross, přední střelec Sgt. Roy L. Doe (padl), horní střelec S/Sgt. Thomas E. Deibert (padl), spodní střelec Cpl. Frank C. Yesia Jr. (padl), Zadní střelec S/Sgt. Joseph G. Mergo (padl).

B-24J Liberator sériového čísla 44-41016 s identifikačním číslem "35" od 765. squadrony, 461. BG se také zúčastnil 17. 12. 1944 velké letecké bitvy nad Hanou. K prvnímu úderu německých stíhačů na box Liberatorů od 49. BW došlo kolem 11:50 v prostoru mezi Olomoucí a Přerovem. Liberator "35" po útoku stíhačů začal hořet, utrhla se mu část pravé poloviny křídla, Liberator se dostal do vývrtky a pak ve vzduchu vybuchl. Osádku exploze vymrštila ven do zimního chladu, ale jen 4 muži se zachránili na padácích. Ostatní byli nalezeni mrtví poblíž vraku, jenž se zřítil poblíž obce Troubky. Zraněného radistu a bombometčíka zajali Němci krátce po doskoku. Druhý pilot s navigátorem se pokusili přejít na Slovensko, avšak kruté zimní podmínky je pátého dne útěku donutily vzdát se. Osádka: kapitán letounu 2nd Lt. Thomas K. West (padl), 2. pilot 2nd Lt. Edward A. Kasold Jr., navigátor 2nd Lt. Thomas W. Qualman, bombometčík 2nd Lt. Thomas M. Noesges, mechanik a boční střelec Sgt. Frederick H. Gaul (padl), radista a boční střelec S/Sgt. Trefry A. Ross, přední střelec Sgt. Roy L. Doe (padl), horní střelec S/Sgt. Thomas E. Deibert (padl), spodní střelec Cpl. Frank C. Yesia Jr. (padl), Zadní střelec S/Sgt. Joseph G. Mergo (padl).
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Consolidated-B-24J-Liberator-t3107#612684Verze : 0
MOD
.
Consolidated B-24J Liberator - Patrně nejrozsáhlejší nose-art nosil tento B-24J-190-CO. Kapitánem letounu byl Joseph Pagani (jindy psáno Pagoni) a autorem nose-artu Staff-Sergeant Sarkis E. Bartigan. Letoun patřil 64. peruti 43. bombardovací skupiny 5. letecké armády a létal od července 1945 z ostrova Ie Šima. Joe Pagani vypověděl, že letoun byl kvůli svému naápadnému markingu vždy středem pozornosti japonských stíhačů. Přesto stroj úspěšně absolvoval celkem 85 bojových misí, přežil válku a po ní byl uskladněn na základně Kingman v Arizoně, kde byl posléze sešrotován. Dnes jeho marking nosí jeden z mála zachovaných létajících B-24, jako pocta všem veteránům, kteří létali v Pacifiku.

Patrně nejrozsáhlejší "nose-art" nosil tento B-24J-190-CO. Kapitánem letounu byl Joseph Pagani (jindy psáno Pagoni) a autorem "nose-artu" Staff-Sergeant Sarkis E. Bartigan. Letoun patřil 64. peruti 43. bombardovací skupiny 5. letecké armády a létal od července 1945 z ostrova Ie Šima. Joe Pagani vypověděl, že letoun byl kvůli svému naápadnému markingu vždy středem pozornosti japonských stíhačů. Přesto stroj úspěšně absolvoval celkem 85 bojových misí, přežil válku a po ní byl uskladněn na základně Kingman v Arizoně, kde byl posléze sešrotován. Dnes jeho marking nosí jeden z mála zachovaných létajících B-24, jako pocta všem veteránům, kteří létali v Pacifiku.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

Consolidated B-24J Liberator - Letoun nesl nose-art pouze z pravé strany, na levé se nacházelo pouze výsostné označení a sériové číslo.

Letoun nesl "nose-art" pouze z pravé strany, na levé se nacházelo pouze výsostné označení a sériové číslo.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Consolidated-B-24J-Liberator-t3107#404565Verze : 0
MOD
Consolidated B-24J Liberator
Consolidated B-24J Liberator -


URL : https://www.valka.cz/Consolidated-B-24J-Liberator-t3107#62738Verze : 0
B-24J Liberator sériového čísla 44-44175, který je dnes exponátem arizonského Pima Air Museum. Na pravé straně nese kamufláž letounu sloužícího v roce 1968 u 6. perutě indického letectva, na levoboku je pak nanesen marking 446th Bomb Group, která v roce 1944 operovala z britského letiště Bungay.



upravil Martin Smíšek, 16.9.2006









































URL : https://www.valka.cz/Consolidated-B-24J-Liberator-t3107#9552Verze : 0
MOD
Consolidated Vultee B-24J, serial number 44-41064 bol celkovo 5000-im vyrobeným bombardérom tohto typu. Z výrobnej linky vyšiel v závode v San Diegu a dostal označenie V-GRAND 5000. Na jeho trup sa podpísali stovky zamestnancov závodu i príležitostných hostí. Stroj slúžil v 780th Bombardment Squadron, 465th Bombardment Group. Trpel však početnými poruchami a to najmä motorov, preto po skončení operačného nasadenia bol vyradený.


Na snímkoch je výmena jeho motorov na základni na ostrove Vis, Chorvátsko, 13.11.1944. Na tejto základni pristál dvakrát a v oboch prípadoch bola potrebná výmena motora.


zbierka autora

Consolidated B-24J Liberator -


Consolidated B-24J Liberator -


Consolidated B-24J Liberator - mechanik zopnutými rukami naznačuje posádke úspešné nahodenie motorov, vľavo na lešení dvaja juhoslovanskí vojaci

mechanik zopnutými rukami naznačuje posádke úspešné nahodenie motorov, vľavo na lešení dvaja juhoslovanskí vojaci
Consolidated B-24J Liberator -


URL : https://www.valka.cz/Consolidated-B-24J-Liberator-t3107#540120Verze : 2
MOD