Main Menu
User Menu

Combat Car M1

     
Název:
Name:
Combat Car M1
Originální název:
Original Name:
Combat Car M1
Kategorie:
Category:
lehký tank
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1935-DD.MM.1937 Rock Island Arsenal, Rock Island Township
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1935-DD.MM.1937
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
89
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1934 T5 Combat Car
Osádka:
Crew:
4
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
8523 kg
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
4140 mm
Délka korby:
Hull Length:
4140 mm
Celková šířka:
Overall Width:
28651 mm
Celková výška:
Overall Height:
2261 mm
Světlá výška:
Ground Clearance:
381 mm
Šířka pásu:
Track Width:
295 mm
Měrný tlak:
Ground Pressure:
0.06 MPa
Pancéřování:
Armour:
Korba:
- horní přední: 16 mm, sklon 17°
- přední: 16 mm, sklon 69°
- dolní přední: 16 mm, sklon 21°
- boční: 13 mm, sklon 0°
- zadní: 6 mm, sklon 0°
- horní: 6 mm, sklon 90°
- spodní: 6 mm, sklon 90°

Věž:
- přední: 16 mm, sklon 30°
- boční: 16 mm, sklon 0°
- zadní: 16 mm, sklon 0°
- horní: 6 mm, sklon 90°
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Continental R-670-3 čtyřdobý hvězdicový zážehový sedmiválec
(také Continental R-670-3, R-670-5 a WR-670-8)
Výkon:
Power:
186.4 kW při 2400 ot/min
Převodové ústrojí:
Transmission:
kluzné, se stálým převodem, 5 rychlostí vpřed, 1 vzad
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
72 km/h
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
193 km
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
27 °
Boční náklon:
Side Slope:
? °
Překročivost:
Trench Crossing:
1.22 m
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0.61 m
Brodivost:
Fording Depth:
1.09 m
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
Levá strana:
kulomet M2HB ráže 12,7 mm (1100 náb.) nebo
kulomet M2HB ráže 7,7 mm (6700 náb.)

Pravá strana:
kulomet M2HB ráže 7,7 mm (6700 náb.)
Vedlejší:
Secondary:
pohyblivý kulomet M2HB nebo M1919A4 ráže 7,7 mm (6700 náb.)
protiletadlový kulomet M2HB nebo M1919A4 ráže 7,7 mm (6700 náb.)
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Hunnicutt, R. P. Stuart: A History of the American Light Tank, Part 1. Presidio, Novato 1992. ISBN: 0-89141-462-2.
Zaloga, Steven J. Early US Armor: Tanks 1916-1940. Osprey Publishing Ltd., Oxford 2017. ISBN: 978-1-47281-808-9.
https://afvdb.50megs.com/usa/combatcarm1.html
tanks-encyclopedia.com
www.historyofwar.org
URL CZ: https://www.valka.cz/Combat-Car-M1-t6353#14757Verze : 1
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Combat-Car-M1-t6353#14757Version : 0
MOD
Combat Car M1

V medzivojnovom období mohla v armáde spojených štátov tanky používať iba pechota (Uvedené pravidlo sa stanovilo základe zákulisných ťahaníc v armáde USA po 1. svetovej vojne v zákone - The National Defense Act.) Tieto stupídne pravidlá sa podarilo kavalérii obísť označením ľahkých tankov ako Combat Car M1. Už od pohľadu išlo o stroje veľmi príbuzné ľahkým tankom M2A1, pričom hlavným rozdielom bol tvar veže. Prvé kusy Combat Car M1 ju mali v tvare do D. Bez zaujímavosti určite nie je, že do troch exemplárov bol inštalovaný dieselový motor Guiberson T-1020 (tie sa potom preznačili na M1A1E1). V roku 1940 boli všetky verzie Combat Car M1 preznačené na ľahké tanky M1A2.

zdroj: https://afvdb.50megs.com/usa/combatcarm1.html

Combat Car M1 -


Combat Car M1 -


URL CZ: https://www.valka.cz/Combat-Car-M1-t6353#225514Verze : 1
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Combat-Car-M1-t6353#225514Version : 0
Combat Car M1 mal trup a vežu tvorenú zmiešanou - nýtovanou a zváranou konštrukciou. Výzbroj bola umiestnená v otáčajúcej sa veži (2x guľomet v čele veže) a na čele korby tanku (1 pohyblivý guľomet). Tanky prvých sérií mali zaokrúhlenú zadnú časť korby, neskôr vyrobené tanky mali zadnú časť hranatú. Podobne boli rozdiely aj v konštrukcii veže - prvých 58 tankov bolo vybavených vežou v tvare D, zvyšné osemuholníkovou vežou zvarenou z 8 ks pancierových plátov. Strecha veže bola tvorená trojicou pancierových plátov s typickým zvrásnením spôsobených vzájomným prekrytím plátov. Ďalšou zmenou oproti prvým vyrobeným tankom bola inštalácia synchronizovanej prevodovky.


P.S.: v ruskom zdroji sa udáva počet vyrobených tankov 90, z toho 3 boli v roku 1937 vybavené dieselovým motorom (a preznačené na M1E1)


Zdroj: https://afvdb.50megs.com/usa/combatcarm1.html
Барятинский М.: Бронеколлекция 1/09 - Бронетанковая техника США 1939-1945 гг.; Моделист-конструктор Москва 2009
URL CZ: https://www.valka.cz/Combat-Car-M1-t6353#336992Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Combat-Car-M1-t6353#336992Version : 0
MOD
Poznámka k počtu vyrobených kusů:
Do výzbroje byl přijat prototyp jezdeckého tanku T5E2 jako Combat Car M1. Počty vyrobených kusů se mírně liší podle toho zda autoři historických studií čerpají z výročních zpráv, nebo z výčtu seriových čísel. Například Hunnicutt uvádí:
1935 - 38 kusů (seriová čísla: 1-41)
1936 - 19 kusů (seriová čísla: 42-60)
1937 - 32 kusů (seriová čísla: 61-90)


To znamená, že v letech 1935 až 1937 byl vyroben 1 prototyp (T5) a 89 kusů tanků s označením Combat Car M1. K výše uvedeným počtům je nutné připočítat 24 kusů tanků s výrobním č. 91-114 (17x M1A1 a 7x M1A1E1), které armáda používala pod označením Combat Car M1A1.


V začátkem roku 1940 bylo 88 kusů tanků Combat Car M1 modernizováno na úroveň Combat Car M2.


22.08.1940 byly modernizované tanky Combat Car M1 (M1, M1A1, M1A2) přejmenovány na Light Tank M1A2.


Zdroj
R. P. Hunnicutt: Stuart - A History of the American Light Tank, Volume 1, Presidio Press, 1992, ISBN 0-89141-462-2
Fred W. Crismon: U. S. Military Wheeled Vehicles, Motorbooks Int′l Publ. 1994, ISBN 0-87938-907-9


Internet
www.globalsecurity.org
https://www.wwiivehicles.com/usa/combat-cars/m1.asp
URL CZ: https://www.valka.cz/Combat-Car-M1-t6353#337005Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Combat-Car-M1-t6353#337005Version : 0
MOD