Letecké odznaky a Čestné letecké odznaky v našich sbírkách.
Mezi sběrateli leteckých odznaků se i v Čechách a na Moravě nacházejí pilotní a obecně letecké odznaky, které jsou ceněné jako zajímavé artefakty a památky doby mezi dvěmi válkami. Na vzácných obrázcích našich pilotů ve Francii v roce 1940 nacházíme fotografie statečných letců, kteří na uniformě mají tyto odznaky (Litva, Estonsko, Polsko, Jugoslávie) o kterých zde budeme hovořit. Je zajímavé, že právě tyto odznaky tvoří nádherné doplnění našich sbírek. V Anglii již podobné obrázky nenalezneme, neb tradice a zvyklosti ve Velké Britanii nošení cizích odznaků byť spřátelených a spojeneckých armád nebylo trpěno.
Piloti ČSR především v rámci Malé dohody (Jugoslávie a Rumunsko) se stýkali na společných cvičeních případně studovali na Válečných školách a tak vyvstal problém jak ocenit dobré přátelé a vojenské kamarády. Řešení bylo jednoduché a elegantní. Tak jak se mezi vojáky pozemního vojska udělovala vyznamenání, řády i medaile, v letectvu bylo více ceněno dekorování pilotním odznakem dané země.
Ale i na dalších cvičeních, která se konala v Pobaltí i v SSSR bylo toto respektováno a vzácněji nacházíme pilotní odznak SSSR na stejnokroji našeho důstojníka (kpt. Černý). Obecné víme, že Pobaltské země (Estonsko, Litevsko, Lotyšsko) své národní armády budovaly a to především na základě francouzských zkušeností, ale v těchto zemích působilo několik našich instruktorů a dále několik důstojníků studovalo na naši Válečné akademii. Byl zde tedy opět důvod k udělení odznaku.
Každý sběratel si však musí uvědomit, že tyto odznaky jsou udělené jako tak zvané Čestné odznaky „Honoris causa". Tato problematika byla respektována i velitelstvím armády neb Československo nemělo jiný řád či medaili, kterou by bylo možno udělit. Proto udělování leteckých odznaků ČSR nahrazovalo a částečně tuto situaci řešilo. Odznaky jsou pečlivě zhotovené, velmi dobře detailně vypracované a celkově jako doplněk uniformy mimořádně krásné. Výrobou těchto Čestných odznaků se zabývala i firma Karnet-Kyselý Praha, která vyráběla především odznaky královské Jugoslávie, ale i odznaky Estonské. Na obrázcích předvedeme, jak tato situace vypadala v praxi.
Prameny:
Veškeré doklady, fotografie, odznaky jsou ze soukromé sbírky pana Mariaše a Altmanna
kpt.letectva Černý,který má tyto Čestné letecké odznaky:Československý,Francouzský,Polský,Jugoslávský, SSSR
Důstojníci Maršálek a Černý s odznaky letectva Francie ČSR,Estonska,Polska, Lotyšska, a CCCR (ne všechny jsou dobře viditelné
Mezi sběrateli leteckých odznaků se i v Čechách a na Moravě nacházejí pilotní a obecně letecké odznaky, které jsou ceněné jako zajímavé artefakty a památky doby mezi dvěmi válkami. Na vzácných obrázcích našich pilotů ve Francii v roce 1940 nacházíme fotografie statečných letců, kteří na uniformě mají tyto odznaky (Litva, Estonsko, Polsko, Jugoslávie) o kterých zde budeme hovořit. Je zajímavé, že právě tyto odznaky tvoří nádherné doplnění našich sbírek. V Anglii již podobné obrázky nenalezneme, neb tradice a zvyklosti ve Velké Britanii nošení cizích odznaků byť spřátelených a spojeneckých armád nebylo trpěno.
Piloti ČSR především v rámci Malé dohody (Jugoslávie a Rumunsko) se stýkali na společných cvičeních případně studovali na Válečných školách a tak vyvstal problém jak ocenit dobré přátelé a vojenské kamarády. Řešení bylo jednoduché a elegantní. Tak jak se mezi vojáky pozemního vojska udělovala vyznamenání, řády i medaile, v letectvu bylo více ceněno dekorování pilotním odznakem dané země.
Ale i na dalších cvičeních, která se konala v Pobaltí i v SSSR bylo toto respektováno a vzácněji nacházíme pilotní odznak SSSR na stejnokroji našeho důstojníka (kpt. Černý). Obecné víme, že Pobaltské země (Estonsko, Litevsko, Lotyšsko) své národní armády budovaly a to především na základě francouzských zkušeností, ale v těchto zemích působilo několik našich instruktorů a dále několik důstojníků studovalo na naši Válečné akademii. Byl zde tedy opět důvod k udělení odznaku.
Každý sběratel si však musí uvědomit, že tyto odznaky jsou udělené jako tak zvané Čestné odznaky „Honoris causa". Tato problematika byla respektována i velitelstvím armády neb Československo nemělo jiný řád či medaili, kterou by bylo možno udělit. Proto udělování leteckých odznaků ČSR nahrazovalo a částečně tuto situaci řešilo. Odznaky jsou pečlivě zhotovené, velmi dobře detailně vypracované a celkově jako doplněk uniformy mimořádně krásné. Výrobou těchto Čestných odznaků se zabývala i firma Karnet-Kyselý Praha, která vyráběla především odznaky královské Jugoslávie, ale i odznaky Estonské. Na obrázcích předvedeme, jak tato situace vypadala v praxi.
Prameny:
Veškeré doklady, fotografie, odznaky jsou ze soukromé sbírky pana Mariaše a Altmanna
kpt.letectva Černý,který má tyto Čestné letecké odznaky:Československý,Francouzský,Polský,Jugoslávský, SSSR
Důstojníci Maršálek a Černý s odznaky letectva Francie ČSR,Estonska,Polska, Lotyšska, a CCCR (ne všechny jsou dobře viditelné