Main Menu
User Menu
Reklama

Caudron C.714 C.1 Cyclone

Caudron-Renault CR.714 C.1

     
Název:
Name:
Caudron C.714 C.1
Originální název:
Original Name:
Caudron C.714 C.1
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1938-DD.06.1940 Société anonyme des avions Caudron, Issy-les-Moulineaux /
Období výroby:
Production Period:
DD.06.1939-DD.06.1940 série
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
~ 90
První vzlet:
Maiden Flight:
06.07.1938
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1390 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1746 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
1880 kg
Rozpětí:
Wingspan:
8,970 m
Délka:
Length:
8,630 m
Výška:
Height:
2,870 m
Plocha křídla:
Wing Area:
12,50 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
139,06 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Renault 12R-03 vzduchem chlazený invertní řadový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 373 kW a 335,5 kW v h= 4000 m.
Vrtule trojlistá kovová s nastavitelným úhlem náběhu Ratier typ HG o průměru 2160 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
205 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
465 km/h v 5000 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
360 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
6,9 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
9,67 min do 4000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
9100 m
Dolet:
Range:
900 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
4x pevný kulomet MAC 1934 ráže 7,5 mm v gondolách pod křídly s 300 náboji na hlaveň.
Uživatelské státy:
User States:


( )
Poznámka:
Note:
Viz bitaxeho příspěvek
Zdroje:
Sources:
William Green and Gordon Swanborough, The Complete Book of Fighters, New York, Smithmark, 1994, ISBN 0-8317-3939-8.
Bartolomiej Belcarz, Polskie Skrzydla Nr. 2 - Polish Wings No.2, Morane Saulnier MS 406 C, Caudron CR 714 C1 Cyklone, Bloch MB 151/152 C1, Stratus, Mushroom Model Publications, ISBN: 83-89450-21-6
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
http://www.airwar.ru/enc/fww2/cr714.html
www.avionslegendaires.net
www.aviafrance.com
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Caudron-C-714-C-1-Cyclone-t1047#416113Verze : 0
MOD
Caudron C.R. 714C1 byl dalším z řady konstrukcí šéfkonstruktéra Caudronu Marcela Riffarda. Stejně jako předchozí závodní i stíhací typy šlo o lehký letoun jednoduché konstrukce. Firma vyvinula tlak na francouzské ministerstvo letectví a to vypsalo specifikaci na lehký stíhač který by bylo možno produkovat ve velkém počtu i v menších továrnách a dílnách, motorem měl být některý slabší motor vyráběný ve Francii. Jediným takovým motorem byl v té době Renault 12R03 o výkonu 450 koní. Podle výpočtů se zdálo že i s takovým motorem bude stroj mít solidní výkony a proto byl v roce 1937 objednán prototyp. Prototyp byl označován C. 714-01 měl sériové číslo bylo 7875. Uskutečnil první let už v dubnu 1938 a ještě neměl po zkouškách v CEME když bylo 5.11.1938 objednáno 20kusů s opcí na dalších 180. Později byla objednávka zvýšena na 83 letounů. Stroj měl proti svým předchůdcům nový profil křídla a výzbroj složenou pouze z kulometů, ty se díky tenkému profilu nesly pod křídly v gondolách vně podvozku. Zkoušky prokázaly že se C. 714-01 proti předchozím prototypům výrazně zlepšil, ale zároveň také že stroj má malou stoupavost a jeho šance na vítězství v boji s běžnými letouny nejsou veké. Navíc se výrobu povedlo rozběhnout až v lednu 1940 kdy už byl stroj jednoznačně zastaralý. Jeho dřevěná konstrukce neumožňovala montáž výkonějšího motoru a stroj byl sice lehký a rychlý, ale kromě nízké stoupavosti trpěl i malou obratností.


Část letounů (celkem 50 kusů) byla tedy urychleně nabídnuta a prodána do Finska (to tehdy bojovalo se SSSR) ale do podepsání příměří se povedlo odeslat jen 6 strojů a finové další dodávku odmítli. První stroje byly vypraveny z Le Havre 12.3.1940. ostatní dostupné stroje byla shromážděny na letišti Bron u Lyonu. Bylo to kolem 40 strojů které zde sloužily k výcviku a vytvořily také na krátko výzbroj polské letky I/145. Jen 19 strojů ale bylo plně vyzbrojeno a letuschopných u ostatních chyběla výzbroj a další vybavení. Továrna vyrobila do konce června 1940 celkem 53 strojů z nichž většina byla dodána právě do Bronu. Po útoku němců se poláci zapojili do bojů ale jejich ztráty byly vysoké, ztratili 5 pilotů, další 4 byli zraněni a bylo ztraceno 9 letounů ve vzduchu a dalších 9 na zemi. Letka I/145 údajně dosáhla 3 vítězství ale nepovedlo se je bohužel potvrdit. V době své krátké bojové kariéry létali poláci na C.R. 714 z letiště Mion. Koncem května byly tyto stroje staženy z bojů rozkazem ministra a sloužily už jen jako cvičné.


Finské letouny byly dodány v bednách a v místní letecké továrně v Tampere v období 24. – 28.5.1940 smontovány. Měly tvořit část výzbroje průzkumné letky 30 v Pori. Při přejímacím letu ale Lt. Nurminen se strojem CA-554 přejel dráhu a stroj přišel o podvozek a vrtuli, stroj byl opraven a po testech přelétnut do Pori. 5.3.1941 byl pak CA-554 a další tři stroje C.R. 714 vráceny do továrny protože operační létání na nich bylo zakázáno. Zdá se že u 30. letky nikdy nesloužily všechny stroje a že CA-553 a CA-556 se u této letky neobjevily. I u jednotky se lety omezily na seznámení se strojem a zkušební lety. V září 1941 byly lety zakázány zcela a stroje které přežily válku odstavené na letišti byly 30.prosince 1949 sešrotovány, tomuto osudu ušel jen CA-556 který byl předán škole pro výcvik mechaniků. Finské označení bylo v řadě CA-551 – CA-556.


Po pádu francie bylo zajištěno 98 strojů v různé fázi rozpracování. Z přeživších kusů 20 zabavili němci (jejich další osud není znám) a malé množství se dostalo do letectva Vichystické francie ani zde však nesloužily a byly rychle vyřazeny.
URL : https://www.valka.cz/Caudron-C-714-C-1-Cyclone-t1047#166134Verze : 1
.
Caudron C.714 C.1 Cyclone - Caudron C.714 polské stíhací jednotky GC I/145 v létě 1940. Je zajímavé, že Poláci údajně hodnotili nepříliš výkonné Caudrony jakožto lepší než Morane-Saulnier MS.406.

Caudron C.714 polské stíhací jednotky GC I/145 v létě 1940. Je zajímavé, že Poláci údajně hodnotili nepříliš výkonné Caudrony jakožto lepší než Morane-Saulnier MS.406.
Caudron C.714 C.1 Cyclone -


URL : https://www.valka.cz/Caudron-C-714-C-1-Cyclone-t1047#532378Verze : 1
MOD
Caudron C.714 C1
Caudron C.714 C.1 Cyclone -


Caudron C.714 C.1 Cyclone -


URL : https://www.valka.cz/Caudron-C-714-C-1-Cyclone-t1047#49524Verze : 0
...
Caudron C.714 C.1 Cyclone -


URL : https://www.valka.cz/Caudron-C-714-C-1-Cyclone-t1047#109660Verze : 0
MOD
Diskuse
Několk málo poznámek.


Ad finské C-714. Zachovaly se dva kusy (nějaké fragmenty) nikoli jeden. Krom letounů měl Francie poskytnout i piloty a to právě poláky co se na 714 přeškolovali.


Tady je odkaz na fotky 556 v muzeu


modelweb.modelforum.cz


Sestřelů bylo jednotce GC 1/145 přiznáno 7 nikoli 3.
Zdroj Časopis Avions - Horse serie - číslo 11 a kniha
GC 1/145 in France 1940 od vydavatelství MMP.


A na závěr několik fotek zde:


www.modelforum.cz
URL : https://www.valka.cz/Caudron-C-714-C-1-Cyclone-t1047#387570Verze : 0