Název: Name: | Caudron C.714 C.1 | |
Originální název: Original Name: | Caudron C.714 C.1 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1938-DD.06.1940 Société anonyme des avions Caudron, Issy-les-Moulineaux / | |
Období výroby: Production Period: | DD.06.1939-DD.06.1940 série | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | ~ 90 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 06.07.1938 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1390 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 1746 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 1880 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 8,970 m | |
Délka: Length: | 8,630 m | |
Výška: Height: | 2,870 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 12,50 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 139,06 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Renault 12R-03 vzduchem chlazený invertní řadový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 373 kW a 335,5 kW v h= 4000 m. Vrtule trojlistá kovová s nastavitelným úhlem náběhu Ratier typ HG o průměru 2160 mm. | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 205 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 465 km/h v 5000 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 360 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 6,9 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 9,67 min do 4000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 9100 m | |
Dolet: Range: | 900 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 4x pevný kulomet MAC 1934 ráže 7,5 mm v gondolách pod křídly s 300 náboji na hlaveň. | |
Uživatelské státy: User States: | ( ) | |
Poznámka: Note: | Viz bitaxeho příspěvek | |
Zdroje: Sources: | William Green and Gordon Swanborough, The Complete Book of Fighters, New York, Smithmark, 1994, ISBN 0-8317-3939-8. Bartolomiej Belcarz, Polskie Skrzydla Nr. 2 - Polish Wings No.2, Morane Saulnier MS 406 C, Caudron CR 714 C1 Cyklone, Bloch MB 151/152 C1, Stratus, Mushroom Model Publications, ISBN: 83-89450-21-6 Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1 http://www.airwar.ru/enc/fww2/cr714.html www.avionslegendaires.net www.aviafrance.com archiv autora |
URL : https://www.valka.cz/Caudron-C-714-C-1-Cyclone-t1047#416113Verze : 0
Vláďa
MOD
Caudron C.R. 714C1 byl dalším z řady konstrukcí šéfkonstruktéra Caudronu Marcela Riffarda. Stejně jako předchozí závodní i stíhací typy šlo o lehký letoun jednoduché konstrukce. Firma vyvinula tlak na francouzské ministerstvo letectví a to vypsalo specifikaci na lehký stíhač který by bylo možno produkovat ve velkém počtu i v menších továrnách a dílnách, motorem měl být některý slabší motor vyráběný ve Francii. Jediným takovým motorem byl v té době Renault 12R03 o výkonu 450 koní. Podle výpočtů se zdálo že i s takovým motorem bude stroj mít solidní výkony a proto byl v roce 1937 objednán prototyp. Prototyp byl označován C. 714-01 měl sériové číslo bylo 7875. Uskutečnil první let už v dubnu 1938 a ještě neměl po zkouškách v CEME když bylo 5.11.1938 objednáno 20kusů s opcí na dalších 180. Později byla objednávka zvýšena na 83 letounů. Stroj měl proti svým předchůdcům nový profil křídla a výzbroj složenou pouze z kulometů, ty se díky tenkému profilu nesly pod křídly v gondolách vně podvozku. Zkoušky prokázaly že se C. 714-01 proti předchozím prototypům výrazně zlepšil, ale zároveň také že stroj má malou stoupavost a jeho šance na vítězství v boji s běžnými letouny nejsou veké. Navíc se výrobu povedlo rozběhnout až v lednu 1940 kdy už byl stroj jednoznačně zastaralý. Jeho dřevěná konstrukce neumožňovala montáž výkonějšího motoru a stroj byl sice lehký a rychlý, ale kromě nízké stoupavosti trpěl i malou obratností.
Část letounů (celkem 50 kusů) byla tedy urychleně nabídnuta a prodána do Finska (to tehdy bojovalo se SSSR) ale do podepsání příměří se povedlo odeslat jen 6 strojů a finové další dodávku odmítli. První stroje byly vypraveny z Le Havre 12.3.1940. ostatní dostupné stroje byla shromážděny na letišti Bron u Lyonu. Bylo to kolem 40 strojů které zde sloužily k výcviku a vytvořily také na krátko výzbroj polské letky I/145. Jen 19 strojů ale bylo plně vyzbrojeno a letuschopných u ostatních chyběla výzbroj a další vybavení. Továrna vyrobila do konce června 1940 celkem 53 strojů z nichž většina byla dodána právě do Bronu. Po útoku němců se poláci zapojili do bojů ale jejich ztráty byly vysoké, ztratili 5 pilotů, další 4 byli zraněni a bylo ztraceno 9 letounů ve vzduchu a dalších 9 na zemi. Letka I/145 údajně dosáhla 3 vítězství ale nepovedlo se je bohužel potvrdit. V době své krátké bojové kariéry létali poláci na C.R. 714 z letiště Mion. Koncem května byly tyto stroje staženy z bojů rozkazem ministra a sloužily už jen jako cvičné.
Finské letouny byly dodány v bednách a v místní letecké továrně v Tampere v období 24. – 28.5.1940 smontovány. Měly tvořit část výzbroje průzkumné letky 30 v Pori. Při přejímacím letu ale Lt. Nurminen se strojem CA-554 přejel dráhu a stroj přišel o podvozek a vrtuli, stroj byl opraven a po testech přelétnut do Pori. 5.3.1941 byl pak CA-554 a další tři stroje C.R. 714 vráceny do továrny protože operační létání na nich bylo zakázáno. Zdá se že u 30. letky nikdy nesloužily všechny stroje a že CA-553 a CA-556 se u této letky neobjevily. I u jednotky se lety omezily na seznámení se strojem a zkušební lety. V září 1941 byly lety zakázány zcela a stroje které přežily válku odstavené na letišti byly 30.prosince 1949 sešrotovány, tomuto osudu ušel jen CA-556 který byl předán škole pro výcvik mechaniků. Finské označení bylo v řadě CA-551 – CA-556.
Po pádu francie bylo zajištěno 98 strojů v různé fázi rozpracování. Z přeživších kusů 20 zabavili němci (jejich další osud není znám) a malé množství se dostalo do letectva Vichystické francie ani zde však nesloužily a byly rychle vyřazeny.
Část letounů (celkem 50 kusů) byla tedy urychleně nabídnuta a prodána do Finska (to tehdy bojovalo se SSSR) ale do podepsání příměří se povedlo odeslat jen 6 strojů a finové další dodávku odmítli. První stroje byly vypraveny z Le Havre 12.3.1940. ostatní dostupné stroje byla shromážděny na letišti Bron u Lyonu. Bylo to kolem 40 strojů které zde sloužily k výcviku a vytvořily také na krátko výzbroj polské letky I/145. Jen 19 strojů ale bylo plně vyzbrojeno a letuschopných u ostatních chyběla výzbroj a další vybavení. Továrna vyrobila do konce června 1940 celkem 53 strojů z nichž většina byla dodána právě do Bronu. Po útoku němců se poláci zapojili do bojů ale jejich ztráty byly vysoké, ztratili 5 pilotů, další 4 byli zraněni a bylo ztraceno 9 letounů ve vzduchu a dalších 9 na zemi. Letka I/145 údajně dosáhla 3 vítězství ale nepovedlo se je bohužel potvrdit. V době své krátké bojové kariéry létali poláci na C.R. 714 z letiště Mion. Koncem května byly tyto stroje staženy z bojů rozkazem ministra a sloužily už jen jako cvičné.
Finské letouny byly dodány v bednách a v místní letecké továrně v Tampere v období 24. – 28.5.1940 smontovány. Měly tvořit část výzbroje průzkumné letky 30 v Pori. Při přejímacím letu ale Lt. Nurminen se strojem CA-554 přejel dráhu a stroj přišel o podvozek a vrtuli, stroj byl opraven a po testech přelétnut do Pori. 5.3.1941 byl pak CA-554 a další tři stroje C.R. 714 vráceny do továrny protože operační létání na nich bylo zakázáno. Zdá se že u 30. letky nikdy nesloužily všechny stroje a že CA-553 a CA-556 se u této letky neobjevily. I u jednotky se lety omezily na seznámení se strojem a zkušební lety. V září 1941 byly lety zakázány zcela a stroje které přežily válku odstavené na letišti byly 30.prosince 1949 sešrotovány, tomuto osudu ušel jen CA-556 který byl předán škole pro výcvik mechaniků. Finské označení bylo v řadě CA-551 – CA-556.
Po pádu francie bylo zajištěno 98 strojů v různé fázi rozpracování. Z přeživších kusů 20 zabavili němci (jejich další osud není znám) a malé množství se dostalo do letectva Vichystické francie ani zde však nesloužily a byly rychle vyřazeny.
URL : https://www.valka.cz/Caudron-C-714-C-1-Cyclone-t1047#166134Verze : 1
Reklama
.
Caudron C.714 polské stíhací jednotky GC I/145 v létě 1940. Je zajímavé, že Poláci údajně hodnotili nepříliš výkonné Caudrony jakožto lepší než Morane-Saulnier MS.406.
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Caudron |
Typ letounu | Caudron C.714 C.1 Cyclone |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | I222 |
Taktické označení / imatrikulace | 13 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1940 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Caudron C.714 polské stíhací jednotky GC I/145 v létě 1940. Je zajímavé, že Poláci údajně hodnotili nepříliš výkonné Caudrony jakožto lepší než Morane-Saulnier MS.406.
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Caudron |
Typ letounu | Caudron C.714 C.1 Cyclone |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | I222 |
Taktické označení / imatrikulace | 13 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1940 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Caudron-C-714-C-1-Cyclone-t1047#532378Verze : 1
Rad
MOD
Caudron C.714 C1
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Caudron-C-714-C-1-Cyclone-t1047#49524Verze : 0
...
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Caudron-C-714-C-1-Cyclone-t1047#109660Verze : 0
Aubi
MOD
Reklama
Několk málo poznámek.
Ad finské C-714. Zachovaly se dva kusy (nějaké fragmenty) nikoli jeden. Krom letounů měl Francie poskytnout i piloty a to právě poláky co se na 714 přeškolovali.
Tady je odkaz na fotky 556 v muzeu
modelweb.modelforum.cz
Sestřelů bylo jednotce GC 1/145 přiznáno 7 nikoli 3.
Zdroj Časopis Avions - Horse serie - číslo 11 a kniha
GC 1/145 in France 1940 od vydavatelství MMP.
A na závěr několik fotek zde:
www.modelforum.cz
Ad finské C-714. Zachovaly se dva kusy (nějaké fragmenty) nikoli jeden. Krom letounů měl Francie poskytnout i piloty a to právě poláky co se na 714 přeškolovali.
Tady je odkaz na fotky 556 v muzeu
modelweb.modelforum.cz
Sestřelů bylo jednotce GC 1/145 přiznáno 7 nikoli 3.
Zdroj Časopis Avions - Horse serie - číslo 11 a kniha
GC 1/145 in France 1940 od vydavatelství MMP.
A na závěr několik fotek zde:
www.modelforum.cz
URL : https://www.valka.cz/Caudron-C-714-C-1-Cyclone-t1047#387570Verze : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.