Název: Name: | Caproni Vizzola F.6M | Caproni Vizzola F.6M |
Originální název: Original Name: | Caproni Vizzola F.6M | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1941-DD.09.1941 Caproni Vizzola SA, Vizzola Ticino | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1941-DD.09.1941 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 (MM.481) | |
První vzlet: Maiden Flight: | 12.09.1941 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2285 kg | 5038 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2885 kg | 6360 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Rozpětí: Wingspan: | 11,350 m | 37ft 2,85in |
Délka: Length: | 9,150 m | 30ft 0,25in |
Výška: Height: | 3,020 m | 9ft 11in |
Plocha křídla: Wing Area: | 18.81 m2 | 202,5 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 153,376 kg/m2 | 31.41 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Daimler-Benz DB 605 A kapalinou chlazený, invertní vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 1 085 kW (1 475 k) a 1 140 kW (1 550 k) v h= 2 100 m s použitím zařízení Notleistung. Vrtule trojlistá kovová s konstantními otáčkami o průměru 3 400 mm | Daimler-Benz DB 605 A twelve-cylinder liquid-cooled inverted Vee engine, rated at 1,455 hp for take-off and 1,529 hp at 6,890 ft with Notleistung, driving a three-blade constant speed metal propeller of the diameter 11 ft 2in. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 760 l | 167.2 UK gallons (200.8 US gallons) |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 569 km/h v 5000 m | 353.6 mph in 16404 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | ? mph in ? ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | ? ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 5,6 min do 6000 m | 5,6 min to 19685 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10300 m | 33793 ft |
Dolet: Range: | 950 km | 590.3 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný kulomet Breda-SAFAT ráže 12,7 mm nad motorem, 350 nábojů pro každý a 2x pevný kulomet Breda-SAFAT ráže 12,7 mm v křídlech (do křídel nebyly kulomety namontovány). | Two fixed forward-firing 0.5 inch Breda-SAFAT machine-guns mounted in the upper nose, 350 rpg and two fixed forward-firing 0.5 inch Breda-SAFAT machine-guns in the wings (although the wing guns never were mounted). |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Vývoj letounu Caproni Vizzola F.6 začal v roce 1940, kdy se do Itálie dostaly první motory Daimler-Benz DB-605A. Instalace motoru byla poměrně jednoduchá, protože blok motoru DB-601 a DB-605 byl téměř shodný, pro výkonnější motor bylo nutno překonstruovat křídla, ta byla nyní celokovová, starší Caproni Vizzola F.5 měl křídla s dřevěnou konstrukcí. Odtud také označení Caproni Vizzola F.6M, kde písmeno „F“ bylo prvním písmenem konstruktéra Fabriziho a „M“ znamená Metallico. Prototyp Caproni Vizzola F.6M (MM.481) vzlétl v září 1941, původní mohutný chladič pod motorem byl zdrojem aerodynamického odporu, proto byl nahrazen plochým chladičem pod trupem. Prototyp byl v roce 1942 poškozen při havárii na letišti v Bresso a po této nehodě byly zastaveny všechny práce na tomto typu a milánská továrna Società Italiana Caproni soustředila své síly na sofistikovanější projekt stíhačky Caproni Vizzola F.7. | The genesis of the F.6 design was the goal to adapt the airframe of the Caproni Vizzola F.5 fighter to mount the German Daimler-Benz DB 605A engine. To accomplish this, the Caproni company retained the F.5's fuselage but replaced its wooden wings with metal ones. The new aircraft—designated F.6M, with "F" standing for Fabrizi, the designer of the F.5, and "M" for Metallico. The F.6M prototype first flew in September 1941, with a deep radiator bath under its nose. However, the radiator bath created too much aerodynamic drag, and it was replaced with a ventral radiator. The sole F.6M prototype was damaged in a collision while at Bresso airfield. After this accident, Caproni decided to end the F.6M project and instead concentrate on the more advanced Caproni Vizzola F.7 fighter. |
Zdroje: Sources: | William Green and Gordon Swanborough, The Great Book of Fighters, St. Paul, Minnesota, MBI Publishing, 2001, ISBN 0-76031-194-3 Wiesław Bączkowski, Włoskie samoloty wojskowe 1936-1945, Ilustrowana Encyklopedia Techniki Wojskowej, Lampart, Warszawa, 1999, ISBN:8386776498 L+K č. 7/1989 Letadla 39- 45, Caproni Vizzola F6 www.giemmesesto.org http://www.airwar.ru/enc/fww2/f6.html www.fliegerweb.com archiv autora |