Main Menu
User Menu

CZK - VT-34 (vyprošťovací tank)

VT-34


V letech 1957 až 63 bylo vyrobeno přes 300 vyprošťovacích tanků VT-34, přitom 270 kusů bylo vyrobeno dodatečně v letech 1960 - 63. (Výroba T-34-85 skončila v roce 1958)


Vyprošťovací tank VT-34 byl první speciální nástavbou, která v Československu vznikla na podvozku tanku T-34-85. Až do roku 1958 se k vyprošťování a tažení tanků používaly pouze vyprošťovací tanky na podvozku kořistních strojů Pz. V Panther (7 ks) a tahače tanků v podobě upravených podvozků tanků T-34-85 (2 ks), Pz. V Panther (15 ks) a Cromwell (52 ks).


Nevyhovující situace byla řešena vyvinutím vyprošťovacího tanku VT-34 VÝTAH.
Prototyp vznikl v roce 1957 a první stroje byly k útvarům dodány o rok později. Výroba pokračovala do roku 1963 s přetržkou v letech 58-60 a celkem bylo vyrobeno více než 300 strojů. VT-34 byl schopen vyprošťovat a evakuovat tankovou techniku s využitím navijáku o tahu 30 tun, případně s využitím dvou párů dvojitých kladek až 120 tun.



Technický popis:
Strojový spodek byl převzatý z tanku T-34-85. S tankem T-34 měl shodnou i zadní část korby, která kryla motorový prostor. Přední část nástavby byla nové konstrukce, bylo v ní místo pro buben hlavního navijáku tažného lana a pracovní místa dvou členů posádky.
Nástavba tvořila svařenec z pancéřových plátů, které chránili posádku před střelbou z lehkých zbraní a střepinami granátů. Na stropu nástavby byly umístěny dva vstupní poklopy pro posádku. Na pravém, nad místem velitele je umístěný periskop. Za nimi jsou další dva poklopy, které umožňují přístup k navijáku. Po stranách těchto krytů byly ještě poklopy které umožňovaly přístup ke schránkám s doplňkovým vybavením tanku.
Buben navijáku měl průměr 1 090 mm, při délce 1 280 mm. Hlavní ocelové lano o délce 128 m a průměru 33 mm, bylo dimenzováno na tah do 30 tun přímo a s pomocí tří kladek až do 120 tun. Buben byl poháněný přes pomocnou převodovku od klikového hřídele motoru. Hlavní naviják se ovládal z místa řidiče dvěma pákami. Jednou se ovládal chod bubnu vpřed a vzad a druhou se ovládala společná spojka a brzda bubnu. Třetí pákou se ovládala zubová spojka, která spojovala náhon bubnu s pomocnou převodovkou a motorem. Maximální tažná síla jednoduchého lana byla, jak víme, 30 t, proti překročení této hranice, bylo lano vybavené snímačem tahu, který signalizoval posádce okamžité zatížení lana. Pro navedení lana do osy vozidla, byl na konci krytu motoru umístěný takzvaný kříž vodicích kladek. Ten se skládal z dvou vodorovných a dvou svislých kladek. Před tímto křížem byl čistič lana.
Tank má v zadní časti sklopnou radlici-opěru, která zabezpečuje lepší stabilitu a zakotvení vyprošťovacího tanku při tahu silami nad 30 t. Její šířka je 2 300 mm, pro její zdvihnutí a spuštění se používalo tažné lano, které se svým koncovým okem zachytilo v zářezu radlice. V přepravní poloze byla radlice zajištěna dvěma napínáky a napnutým tažným lanem.
V levé zadní časti (ve směru jízdy) byl pomocný naviják, používaný při manipulaci s hlavním lanem. Pomocný naviják byl vybaven lanem o průměru 8 mm a délce 240 m. Maximální tažná síla pomocí tohoto lana byla 500 kg. Po překročení této hodnoty začala prokluzovat spojka, přenášející kroutící moment od hlavního navijáku. Pro správné vedení lana pomocného navijáku sloužila kladka umístěná na levé zadní časti nadstavby motorového prostoru. Na tanku byly zvenku umístěné různé pomocné zařízení.
Na pravém blatníku za nástavbou (ve směru jízdy) byla umístěná schránka s přenosným světlometem a s bubnem na prodlužovací kabel s délky 240 m. Na blatnících byli i dvě tyče, které se spojovaly do „V“ a sloužili na odtáhnutí nepojízdné techniky. Další výbavou byli dvě kladky s třmeny, jedna s okem, čtyři háky „C“, a dva zvedáky „Seguro“ o nosnosti 25 t.
Pohonnou jednotkou tvořil standardní vznětový, vodou chlazený dvanáctiválec V-2-34, později modernizovaný na V-2-34M. Objem vezeného paliva činil 530 l z toho 350 l ve vnitřních nádržích a 180 l ve dvou vnějších nádržích na bocích motorového prostoru.
Vozidlo bylo vyzbrojené lehkým kulometem DTM kalibru 7,62 mm, obsluhovaným velitelem vozidla.



Vyprošťovací tanky VT-34 byly zařazeny u praporů technického zabezpečení tankových a motostřeleckých divizí.
Vlastní výroba v Martině vyprodukovala v letech 1960 až 1963 270 těchto strojů. Údaje o stavech v ČSLA však hovoří o 285 kusech, je tedy zřejmé, že VT-34 byly v Martině i přestavovány ze standardních T-34-85, po jejich stažení od vojsk a průběžně tím udržovány na těchto stavech. Všeobecně se udává, že VT-34 bylo vyrobeno přes 300 kusů.
VT-34 se neexportoval, posloužil však jako vzor pro polské konstruktéry při vývoji a výrobě vlastního vyprošťovacího tanku CW-34.


Všechny výše uvedené variace na podvozku T-34 najdete v detailech na adrese:https://www.tanxheaven.com/referencepictures.htm
CZK - VT-34 (vyprošťovací tank) -


CZK - VT-34 (vyprošťovací tank) -


CZK - VT-34 (vyprošťovací tank) -


CZK - VT-34 (vyprošťovací tank) -


CZK - VT-34 (vyprošťovací tank) -


CZK - VT-34 (vyprošťovací tank) -


CZK - VT-34 (vyprošťovací tank) - VT-34 přejíždí přes kombinovaný pontonový most

VT-34 přejíždí přes kombinovaný pontonový most
CZK - VT-34 (vyprošťovací tank) - VT-34 vyprošťuje T-54A

VT-34 vyprošťuje T-54A
CZK - VT-34 (vyprošťovací tank) - Jeden ze dvou T-34T přestavěných v ČSR a používaný v ČSLA najíždí na kombinovaný pontonový most

Jeden ze dvou T-34T přestavěných v ČSR a používaný v ČSLA najíždí na kombinovaný pontonový most
URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-34-vyprostovaci-tank-t27254#97377Verze : 0
Vyslobodzovací tank VT-34 je konštruovaný na podvozku T-34/85 a je určený k vyslobodzovaniu uviaznutých a k odvlečeniu pokazených tankov.


Vyslobodzovanie je možné vykonávať vo dne i v noci za každých poveternostných podmienok.


Hlavné časti :


- navijak,
- lôžko navijaku,
- prevody,
- ostruha,
- radič lana,
- snímač a ukazovateľ ťahu,
- kríž vodiacich kladiek,
- ovládanie navijaku,
- čistič lana,
- pomocný navijak,
- nadstavba.


Navijak je umiestnený v priestore navijaku, ktorý je totožný s bojovým priestorom tanku T-34/85. Náhon navijaku je realizovaný nadstavcom od motoru na strane rozvodu.


Ukladanie ťažného lana na bubon navijaku s vykonáva radičom, ktorý je pohádaný valčekovou reťazou od bubnu navijaku.


Usmernenie lana do osy vozidla je vykonávané křížím vodiacich kladiek ( usmerňovačom lana ), umiestneným na zadnej časti vozidla. Na kríži vodiacich kladiek je umiestnený čistič lana.


Premiestnenie ťažného lana k vyslobodzovanému vozidlu je umožnené lanom pomocného navijaku.


Ťah v ťažnom lane sa kontroluje na stupnici ukazovateľa ťahu v priestore vodiča. Snímač ťahu je umiestnený na nadstavbe za navijakom. Po dosiahnutí max. ťahu 30 t zapojí sa hrkačka, umiestnená v priestore vodiča.


Zakotvenie VT-34 pri jeho práci sa deje sklopenou ostruhou upevnenou na zadnej časti tanku.


Navijak sa ovláda dvoma pákami, umiestnenými v priestore vodiča. Ľavou sa ovláda spätný chod navijaku a pravou sa ovláda brzda navijaku.


Naviják sa skladá :


- bubon,
- osa navijaku,
- prevodové a hnacie ústrojenstvo vo vnútri bubnu.



Výzbroj :


- guľomet vz. DTM + 15 zásobníkov ( 945 nábojov ),
- samopal – 1 ks ( počet nábojov 150 ),
- ručné granáty – 25 ks,
- dýmovnice 2 kg ( ŠM-1) – 10 ks.



Hlavné technické údaje :


TTD tanku sú zhodné s tankom T-34/85


Typ tanku : stredný, pásový


Rozmery v mm:


Dĺžka : 7850
Šírka : 3000
Výška : 2460 ( ostruha v dopravnej polohe) / 2025 ( ostruha spustená )


Rozchod : 2450
Svetlosť : 400


Hmotnosť v kg : 31000


Obsah palivových nádrží v l :


- hlavná 407,
- záložné 180.


Okruh činnosti v km :


- na ceste : 220,
- v teréne : 160,
- pri vyslobodzovaní : 19.


Rýchlosti v km / hod.:
- max. – 55,
- komunikácia ( priemerne ) – 30.


Osádka : 2 muži



Zdroj : Tank-21-2 Vyslobodzovací tank VT-34 Technický popis a použitie – predpis ČSĽA, Praha, 1960
CZK - VT-34 (vyprošťovací tank) - Nadstavba.

Nadstavba.
CZK - VT-34 (vyprošťovací tank) - Ostruha.

Ostruha.
CZK - VT-34 (vyprošťovací tank) - Záves ostruhy.

Záves ostruhy.
CZK - VT-34 (vyprošťovací tank) - Radič lana - schéma.

Radič lana - schéma.
URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-34-vyprostovaci-tank-t27254#375979Verze : 0
Název / Name VT-34
Výrobce / Manufacturer : ČKD Sokolovo n.p., Praha (1958 - ověřovací série)
Závody J. V. Stalina n.p., Martin (1960 - 1963 - sériová výroba)
Prototyp vyroben / Prototype created : 1957
Vyráběn / Production period : 1958 - 1963
Vyrobeno kusů / # of produced : více než 290 ? (5 v ČKD - ověřovací série a 285 v ZJVS)
Osádka / Crew : 2
Technické údaje / Technical data
Bojová hmotnost / Combat weight : (kg) 31 000
Celková délka / Overall length : (mm) 7 850
Celková šířka / Overall width : (mm) 3 000
Celková výška / Overall height : (mm) 2 450
Světlá výška / Ground clearance : (mm) 400
Nástavba / Superstructure Základné údaje nadstavby:
Max. priemer bubna hlavného navijaka: 1,09 m
Dĺžka bubna: 1,28 m
Rýchlosť navíjania (odvíjania) pri frekvencii otáčania 1100 - 1800 ot./min: 0,2 - 0,3 m/s
Priemer ťažného lana: 33,5 mm
Dĺžka ťažného lana: 125 m
Menovitá pevnosť ťažného lana: 92,7 t
Max. ťažná sila cez 1 kladku: 60 t
Max. ťažná sila cez 2 kladky: 90 t
Max. ťažná sila cez 3 kladky: 120 t


Pomocný navijak bubnový:
Ťažná sila pri pracovnom chode: 500 kg
Priemer lana: 8 mm
Pracovná dĺžka lana: 240 m
Výzbroj / Armament 7,62 mm kulomet DTM (se zaměřovačem PPU-8-T)
Maximální dálka mířené střelby: 1 000 m
Náboje pro kulomet: 945 kusů
Pancéřování / Armour
Výkony / Automotive performance
Pohonná jednotka / Engine : V-2-34
- dvanáctiválcový do V, čtyřtaktní, vznětový s přímým vstřikováním a kapalinovým chlazením
- maximální kroutící moment: 2 200 Nm při 1 200 ot/min
- palivo: motorová nafta
- chladící kapalina
- - v letním období - voda
- - v zimním období – nízkotuhnoucí směs
- spouštění motoru: elektrické (pomocné spouštění vzduchem)
- objem chladící soustavy: 107 l
- objem mazací soustavy: 85 l / 60 l
Výkon motoru / Engine power : (kW) 368 při 1 800 ot/min
Převodovka / Gearbox : Mechanická
- počet převodových stupňů: 5 vpřed + 1 vzad
- ovládání: mechanické
Rychlost na silnici / Road speed : (km/h) 55 (maximální), 30 (průměrná)
Rychlost v terénu / Cross-country speed : (km/h) 25 (průměrná na polních cestách)
Jízdní dosah po silnici / Cruising range, on road : (km) 220 (bez přídavných sudů)
Jízdní dosah v terénu / Cross-country cruising range : (km) 160 (bez přídavných sudů)
Svah / Gradient : (°) 30
Boční náklon / Side slope : (°) 25
Překročivost / Trench crossing : (m) 2,5
Výstupnost / Vertical obstacle : (m) 0,73
Brodivost / Fording depth : (m) 1,3 (bez přípravy)
Poznámka / Note Spotřeba paliva:
- na silnici: 160 l/100 km
- v terénu: 230 l/100 km


Ochrana proti ZHN:
- žádná


Napětí v elektrické síti vozidla: 24 V


Objem palivových nádrží: 587 l


Spojovací prostředky:
Radiostanice: R-113
- frekvenční rozsah: 20,000-22,375 MHz
- dělení frekvenčního
Tankové hovorové zařízení: R-112



Zdroje
1) Hlavní takticko-technická data tankové a automobiní techniky ČSLA, Naše vojsko 1976
URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-34-vyprostovaci-tank-t27254#304215Verze : 0
MOD
...
CZK - VT-34 (vyprošťovací tank) -


CZK - VT-34 (vyprošťovací tank) -


CZK - VT-34 (vyprošťovací tank) - Povšimněte si hnacího kola z T-54/55

Povšimněte si hnacího kola z T-54/55
CZK - VT-34 (vyprošťovací tank) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-34-vyprostovaci-tank-t27254#97764Verze : 0
MOD
Pár nakresov zo jeraby.wz.cz
CZK - VT-34 (vyprošťovací tank) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-34-vyprostovaci-tank-t27254#98112Verze : 0
a našliel sa ešte jeden nákres z toho istého zdroja.
CZK - VT-34 (vyprošťovací tank) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-34-vyprostovaci-tank-t27254#98113Verze : 0
VT-34 niekde v Košiciach v časoch minulých... ešte kým bola na nej výbava.
CZK - VT-34 (vyprošťovací tank) - www.tanxheaven.com

www.tanxheaven.com
URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-34-vyprostovaci-tank-t27254#98115Verze : 0
Tá istá VT-34 v časoch súčastných tiež niekde v Košiciach.
CZK - VT-34 (vyprošťovací tank) - www.tanxheaven.com

www.tanxheaven.com
CZK - VT-34 (vyprošťovací tank) - www.tanxheaven.com

www.tanxheaven.com
URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-34-vyprostovaci-tank-t27254#98116Verze : 0
Niekoľko detailov vyprošťovacieho tanku VT-34 - exponátu Vojenského múzea vo Svidníku.















(©Norbert Mogyorósi)
URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-34-vyprostovaci-tank-t27254#185231Verze : 0
MOD
Foceno v Železničním depu Ústí n/Labem .
Soukromý archiv.
CZK - VT-34 (vyprošťovací tank) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-34-vyprostovaci-tank-t27254#185888Verze : 0
VT-34 vo VHM Piešťany, vlastné foto 16.6.2007





URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-34-vyprostovaci-tank-t27254#225819Verze : 0
MOD
VT-34 který je součástí soukromé sbírky bratří Czudkových z Hrádku.


zdroj: vlastní foto
CZK - VT-34 (vyprošťovací tank) -


CZK - VT-34 (vyprošťovací tank) -


CZK - VT-34 (vyprošťovací tank) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-34-vyprostovaci-tank-t27254#231268Verze : 0
MOD
Několík dalších, detailnějších pohledů na výše popisovaný stroj.


zdroj: vlastní foto
CZK - VT-34 (vyprošťovací tank) -


CZK - VT-34 (vyprošťovací tank) -


CZK - VT-34 (vyprošťovací tank) -


CZK - VT-34 (vyprošťovací tank) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-34-vyprostovaci-tank-t27254#231275Verze : 0
MOD
VT-34 z ověřovací série (?) na mizerném snímku z konce padesátých let.
CZK - VT-34 (vyprošťovací tank) - (archiv)

(archiv)
URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-34-vyprostovaci-tank-t27254#237447Verze : 0
MOD
VT-34 Bratislava 2008
Jde o stroj čerstvě stažený odněkud ze SD. Stojí ještě ten jeden v Košicích Laughing



+


VT-34 (ČSD?) při odstraňování neštěstí u Přelouče. Přesné datum neznám ( - je to zasláno ve složce nadepsané 70-80.léta Confused )
CZK - VT-34 (vyprošťovací tank) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-34-vyprostovaci-tank-t27254#296591Verze : 0
Tak ještě jednou z Přelouče, ale současnost. Areál firmy zabývající se prodejem vojenské techniky v Přelouči. 6.2.2009
CZK - VT-34 (vyprošťovací tank) - vlastní foto

vlastní foto
CZK - VT-34 (vyprošťovací tank) - vlastní foto

vlastní foto
CZK - VT-34 (vyprošťovací tank) - vlastní foto

vlastní foto
CZK - VT-34 (vyprošťovací tank) - vlastní foto

vlastní foto
CZK - VT-34 (vyprošťovací tank) - vlastní foto

vlastní foto
URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-34-vyprostovaci-tank-t27254#296630Verze : 0
MOD
Pohled do kabiny
CZK - VT-34 (vyprošťovací tank) - vlastní foto

vlastní foto
CZK - VT-34 (vyprošťovací tank) - vlastní foto

vlastní foto
CZK - VT-34 (vyprošťovací tank) - vlastní foto

vlastní foto
URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-34-vyprostovaci-tank-t27254#297684Verze : 0
MOD
Košice
Foceno 9.12.2006 při konané akci války.cz Very Happy
CZK - VT-34 (vyprošťovací tank) -


CZK - VT-34 (vyprošťovací tank) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-34-vyprostovaci-tank-t27254#298397Verze : 0
VT-34 v akcii


Zdroj: ATOM 1978 č. 10
CZK - VT-34 (vyprošťovací tank) - VT-34 pri vyťahovaní konštrukcie mostu z rieky Labe.

VT-34 pri vyťahovaní konštrukcie mostu z rieky Labe.
URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-34-vyprostovaci-tank-t27254#305848Verze : 0
Vyslobodzovací tank sa používal na vyslobodzovanie a nasledujúce odtiahnutie uviaznutých tankov a iných bojových vozidiel. V československej armáde bolo v prvých povojnových rokoch k dispozícii 7 ks vyslobodzovacích anglických tankov Cromwell ARV a 13 ks trofejných tankov Bergepanther, ktoré zanechala na území ČSR Nemecka armáda. Naša armáda používala na tieto účely sovietske tanky T-34/85. Tento stav nebol dlhodobo udržateľný. V prípade armádnej operácie by totiž muselo byť vyčlenených 70 – 80 bojových tankov na vyslobodzovacie prace.


V roku 1951 bolo prijaté rozhodnutie o vývoji vlastného vyslobodzovacieho vozidla, ktoré malo využívať podvozok a korbu stredného tanku T-34/85. V zadnej časti korby sa počítalo s namontovaním sklopnej ostrohy, rydla na zakotvenie tanku pri vyslobodzovacích prácach. Navijak mal byť zabudovaný do bojového priestoru korby tanku T-34, tak aby bol chránený pred streľbou. V decembri 1952 bol za hlavného riešiteľa projektu vyslobodzovacieho tanku pod krycím označením VÝTAH určený závod ČKD Sokolovo v Prahe. Počas prac na projekte došlo k niekoľkým čiastkovým úpravám. Ťah na lane navijaka bol znížený z pôvodných 60 t na 30 t. Takmer po roku predstavil závod konečný projekt tanku, ktorý bol schválený. Samotný prototyp tanku bol hotový 30. júna 1954. Začiatkom augusta sa prototyp podrobil podnikovým kontrolným skúškam v priestore Doksy. Kontrolne skúšky prebiehali od 10. do 15. januára 1955 v priestore Strašíc. Prototyp vykonal 22 stredných a 15 ťažkých akcií a vyhovel. Napriek tomu museli byť odstránené čiastkové nedostatky náhonu kužeľovej reverznej skrine a pružnej spojky. V období od apríla do konca júla 1955 bol prototyp VT-34 podrobený vojskovým skúškam vo Vojenskom výcvikovom priestore Mimoň. Po ich absolvovaní boli navrhnute úpravy výšky vozidla, nadstavby, ochrany navijakoveho mechanizmu proti prachu a úprava náhonu navijaka, ktorý mal byť spúšťaný aj počas chodu motora. Doplňujúce skúšky sa začali až v máji 1957, aby mal riešiteľ dostatok času na odstránenie nedostatkov zistených počas vojskových skúšok, neodhalili záväznejšie nedostatky. Ich výsledky ukázali, že vyslobodzovací tank dokáže uvoľniť vozidlo pri ťahu na lane do 20t za 15 minút a do 90t za 50 minút.


Vyslobodzovací tank bol zavedený do výzbroje čs.armády ako VT-34 v roku 1958. V tom istom roku závod ČKD Sokolovo vyrobil päťkusovú overovaciu sériu. Sériová výroba, resp. prestavba bojových T-34/85 na VT-34 prebiehala v rokoch 1959 – 1963 v závodoch J. V. Stalina v Martine, kde vyrobili dovedna 285 kusov. Vševojskové divízie a mobilizačné opravne prápory disponovali dostatočným počtom týchto tankov, čo umožňovalo vyradiť pôvodné vozidlá vojnovej výroby. VT-34 sa v armáde používali do polovice 70. rokov, keď ich postupne nahrádzali modernejšie VT-55A. Menší počet VT-34 prevzalo ministerstvo dopravy pre vlakové súpravy na likvidáciu železničných nehôd.


Vyslobodzovacie zariadenie vozidla VT-34 pozostávalo z navijaka, lôžka navijaka, prevodov, ostrohy, ukladača lana, snímača a ukazovateľa ťahu, kríža vodiacich kladiek, ovládania navijaka, čističa lana, pomocného navijaka a nadstavby.Celkove množstvo paliva, motorovej nafty, predstavovalo 530 l, čo umožňovalo jazdný dosah 350 km po komunikáciách alebo vyslobodzovaciu činnosť v trvaní 30 pracovných hodín. Tank disponoval lafetovaným guľometom DTM kalibru 7,62 mm a samopalom kalibru 7,62 mm.



Zdroj : Mgr. Jozef Rodák, VHÚ – VHM Piešťany – Múz. oddelenie Svidník - "Projekt VÝTAH" Obrana č.10 mesačník MO SR


Foto : G. Baško
CZK - VT-34 (vyprošťovací tank) - VT-34 expnát VHÚ - MO Svidník

VT-34 expnát VHÚ - MO Svidník
URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-34-vyprostovaci-tank-t27254#498026Verze : 0
Diskuse
Poznámku kolegy Loskillerose: "VT-34 niekde v Košiciach v časoch minulých ..." si dovolím co pamětník upřesnit: Takto zaparkovaný vyprošťovací tank stával v devadesátých letech minulého století v areálu železniční stanice Košice - Hlavní nádraží v blízkosti trati směřující do Rožňavy. Díky za krásnou vzpomínku. P.S. Má někdo zdokumentovánu verzi VT-34, vzniklou rekonstrukcí samohybky SU-85 (100) ?
URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-34-vyprostovaci-tank-t27254#98131Verze : 0
MOD
Pro Jiřího Tintěru: na výše zmíněné adrese: https://www.tanxheaven.com/referencepictures.htm si můžeš podniknout nostalgický "Walk Around".


Ale teď vážně.
Fotky vyprošťovací SU mám ale pouze ze služby v NDR a PLR, není mi známo, že by nějaká sloužila u nás v ČSLA. Písemné informace jsou i z SSSR, ale to by patřilo spíš jinam a tak to přidám do Nezařazených, DEU a časem snad do samostatné stati věnované T-34.
V nezařazených a DEU jsou pod názvy:
POL - WPT-34 (vůz technické pomoci) foto "WPT-34 SU 00"
GDR (DDR) SU-85/100T (vyprošťovací vozidlo na podvozku SU)
URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-34-vyprostovaci-tank-t27254#98180Verze : 0
Ako autor fotiek označených ako "VT-34 z Košíc v časoch minulých, resp. súčastných" (originály na tanxheaven.com) pre úplnosť uvádzam, že toto VT-čko stále stojí v areály železničnej stanice v Košiciach medzi veľkou a malou stanicou a fotil som ju minulý rok (2004). Tie čiernobiele fotky sú z r. 1996-97.
URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-34-vyprostovaci-tank-t27254#98358Verze : 0
MOD