Main Menu
User Menu

CZK - VPV (vyproštovací pásové vozidlo)

VPV
(VPV - diskuze)

Vyprošťovací pásové vozidlo VPV bylo vyvíjeno v rozmezí let 1976 až 1983 ve výzkumném vývojovém ústavu ZTS-VVÚ v Martině. Jeho sériová výroba pak od roku 1985 probíhala v Podpolinaských strojárnách Detva.

Je určeno k vyprošťování (při použití namontované radlice jako opory) a odsunu poškozené nebo uvázlé obrněné techniky do 15 000 kg zpravidla mechanizovaných jednotek (při použití speciálních závěsů pro vlečení obrněné techniky podle příslušného typu).

Osádku vozidla tvoří velitel vozidla - jeřábník, řidič - svářeč - vazač a příslušník jednotky technického zabezpečení. Ve vozidle je povoleno kromě obsluhy přepravovat další dvě osoby a osádku poškozeného, popř. vlečeného vozidla.
Pro bezprostřední ochranu je vozidlo vyzbrojeno 7,62mm lafetovaným kulometem PKT obsluhovaný vně vozidla z příklopu velitele.



Uživatelé (odběratelé): Československo (ČR/SR), NDR (pod označením MTP-BMP), MLR, Tunisko, SSSR
URL : https://www.valka.cz/CZK-VPV-vyprostovaci-pasove-vozidlo-t13304#47449Verze : 0
MOD
Název / Name VPV
Výrobce / Manufacturer : Podpolianské strojárne n. p., Detva
Prototyp vyroben / Prototype created : 1984 - 1985 (ověřovací série)
Vyráběn / Production period : 1985 - 19??
Vyrobeno kusů / # of produced : 363
(253 do roku 1989)
Osádka / Crew : 2 + 1
Technické údaje / Technical data
Bojová hmotnost / Combat weight : (kg) 14 300 ± 2%
(Maximální přípojná hmotnost: 15 000 kg)
Celková délka / Overall length : (mm) 7 130
Celková šířka / Overall width : (mm) 2 940
Celková výška / Overall height : (mm) 2 290 (výška bez kulometu a výstražného světla)
2 350 výška s kulometem a výstražným světlem)
6 110 (maximální výška s jeřábem s otočným nástavcem v pracovní poloze)
Světlá výška / Ground clearance : (mm) 360
Nástavba / Superstructure Naviják:
- typ: s tažnými kladkami a ukládacím bubnem
- tažná síla - přímý tah: 125 kN
- zvyšování tažné síly kladkostroji:
-- jedním: 240 kN
-- dvěma: 345 kN
- pracovní délka lana: 120 m
- průměr lana: 19 mm
- vývod lana z vozidla: dopředu

Radlice:
- pohon: hydraulickými válci
- maximální zahloubení: 0,2 m
- maximální kotvicí sila: až 345 kN (podle druhu zeminy)

Jeřáb:
- typ: otočný výložníkový kyvný
- maximální nosnost:
-- základní výložník, vyložení od osy otáčení až 1,45 m při zdvihové výšce háku 3,2 m: 6 500 kg
-- nástavec, vyložení od osy otáčení až 2,9 m při zdvihové výšce háku
4,5 m: 2 500 kg
- vyložení minimální: 1,1 m
- vyložení maximální: 4,6 m
- maximální sklon vozidla při použití jeřábu: 5°


Obloukové svářecí a řezací zařízení:
- zdroj proudu: dynamo motoru
- maximální svářecí a řezací proud: 300 A
- maximální průměr elektrody: 5 mm
- délka kabelů: 10 m
- maximální doba nepřetržitého provozu: 30 min


Výbava pro vlečení: BVP-1, BVP-2, OT-64, BRDM-2, OT-62
Výzbroj / Armament 7,62 mm kulomet PKT
Zásoba munice: 2000 ks
Počet zásobníků (na 250 nábojů): 8
Lafetace: na střelecké věžičce
Náměr: -7° až 80°
Odměr: 360°


+ výzbroj osádky
Pancéřování / Armour
Výkony / Automotive performance
Pohonná jednotka / Engine : UTD-20
- šestiválcový do V (pod úhlem 120°), čtyřdobý, kapalinou chlazený, vznětový
- maximální kroutící moment: 980 (+49 / - 98) Nm
- hmotnost: 665 kg + 5%
- rozměry:
-- délka: 791 mm (včetně vyčnívajícího hřídele)
-- šířka: 1 150 mm
-- výška: 732 mm
- kompresní poměr: 15,8
- objem válců: 15,9 l
Výkon motoru / Engine power : (kW) 220 při 2 600 ot/min
Převodovka / Gearbox : Mechanická, se stálým záběrem ozubených kol,
synchronizovaná na 2., 3., 4. a 5. rychlostním stupni
- počet rychlostních stupňů: 5 vpřed + 1 vzad
- hmotnost převodovky s hlavní spojkou a planetovým směrovým ústrojím: 536 kg
Rychlost na silnici / Road speed : (km/h) 60 (maximální), 20 (při vlečení)
Rychlost v terénu / Cross-country speed : (km/h) 40
Jízdní dosah po silnici / Cruising range, on road : (km) 550 - 600, 300 - 350 (při vlečení)
Jízdní dosah v terénu / Cross-country cruising range : (km) ?
Svah / Gradient : (°) 35
Boční náklon / Side slope : (°) 25
Překročivost / Trench crossing : (m) 2,5
Výstupnost / Vertical obstacle : (m) 0,7
Brodivost / Fording depth : (m) Vozidlo je schopno překonávat vodní překážky plavbou
- maximální rychlost při plavbě vpřed: min. 7 km/h
- maximální rychlost při plavbě vzad: asi 2 km/h
Poznámka / Note Průměrná spotřeba paliva: 92 - 100 l/100 km


VPV je vybavené zariadením k ochrane osádky proti účinkom tlakovej vlny a k zabráneniu vnikania radioaktívnych častíc do vozidla, k ochrane proti chemickým a bakteriologickým zbraniam


Spojovací prostředky:
Radiostanice: R-123M
- dosah ve dne i v noci: do 20 km


Tankové hovorové zařízení: R-124


Přenosná radiostanice: PR-22 (nebo VXW 10)
- počet: 2 kusy



Zdroje
1) Technické zabezpečenie jednotiek ČSĽA v boji ČVUT 1989
2) Zupko, Š., Zupko, J.: Obrnená technika 1944 - 2001, Výroba v Slovenskej republike, Magnet Press, 2002
3) Tanková a automobilová technika v české a slovenské armádě, Naše vojsko, Praha 2003




upravil Martin Smíšek, 17.4. 2009
URL : https://www.valka.cz/CZK-VPV-vyprostovaci-pasove-vozidlo-t13304#252364Verze : 0
Utajovaný čsl. patent č. 271252 B1


- autor patentu: Ing. Miroslav Maťaš z Martina
- přihlášení patentu: 18.12.1980
- vydání patentového spisu: 25.07.1991


Stručný popis patentu a přiloženého obrázku
Podstatou navrženého vozidla je rozdělení vzduchotěsně uzavřené korby, v přední části zešikmené (1), umístěné na pásovém podvozku (2), na tři základní prostory:
- motorový prostor (3) v přední časti korby vpravo
- bojový prostor (4) v střední části a v přední části korby vlevo
- nákladně-dílenský prostor (5) v zadní části korby (1)


V motorovém prostoru (3) je uložena silová část navijáku (7) s vývodem lana (16) v předním šikmém pancíři, pod kterým se nachází podpěra (10) pro vyprošťování. Bubnový zásobník (8) lana (16) je umístněn na vnější straně korby (1) na stropu bojového prostoru, kde je též umístěna střelecká věžička (9), Na stropě nákladně-dílenského prostoru (5) je umístěn jeřáb (12) a v zadní části korby jsou umístěny dveře (15), pod kterými je tažný hák (13).


Zdroj
Úřad průmyslového vlastnictví, Praha.
CZK - VPV (vyproštovací pásové vozidlo) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-VPV-vyprostovaci-pasove-vozidlo-t13304#326305Verze : 0
MOD
Zdroj : Tank-26-26 Vyprosťovacie pásové vozidlo - Technický popis, predpis ČSLA Praha 1984
CZK - VPV (vyproštovací pásové vozidlo) - Pôdorys VPV.

Pôdorys VPV.
CZK - VPV (vyproštovací pásové vozidlo) - Bokorys VPV.

Bokorys VPV.
CZK - VPV (vyproštovací pásové vozidlo) - Korba - popis.

Korba - popis.
CZK - VPV (vyproštovací pásové vozidlo) - VPV - pohľad zhora.

VPV - pohľad zhora.
CZK - VPV (vyproštovací pásové vozidlo) - Ľavá strana VPV.

Ľavá strana VPV.
URL : https://www.valka.cz/CZK-VPV-vyprostovaci-pasove-vozidlo-t13304#344291Verze : 0
VPV ("bílá 624") z výzbroje 142. praporu oprav, květen 2004 (?).
CZK - VPV (vyproštovací pásové vozidlo) -


CZK - VPV (vyproštovací pásové vozidlo) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-VPV-vyprostovaci-pasove-vozidlo-t13304#47453Verze : 0
MOD
VPV ("bílá 150"), Vojenské technické muzeum, Lešany, 2004.
CZK - VPV (vyproštovací pásové vozidlo) -


CZK - VPV (vyproštovací pásové vozidlo) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-VPV-vyprostovaci-pasove-vozidlo-t13304#47556Verze : 1
MOD
VPV ("bílá 242") z výzbroje OS SR.
CZK - VPV (vyproštovací pásové vozidlo) -


CZK - VPV (vyproštovací pásové vozidlo) -


CZK - VPV (vyproštovací pásové vozidlo) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-VPV-vyprostovaci-pasove-vozidlo-t13304#114820Verze : 0
MOD
.....
CZK - VPV (vyproštovací pásové vozidlo) -


CZK - VPV (vyproštovací pásové vozidlo) -


CZK - VPV (vyproštovací pásové vozidlo) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-VPV-vyprostovaci-pasove-vozidlo-t13304#117278Verze : 0
MOD
VPV z výzbroje Vyprošťovací a odsunové roty 142. praporu oprav, červen 2008.
CZK - VPV (vyproštovací pásové vozidlo) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-VPV-vyprostovaci-pasove-vozidlo-t13304#308281Verze : 0
MOD
VPV z výzbroje Roty logistiky 42. mechanizovaného praporu na pražské vojenské přehlídce, 28.10. 2008.
CZK - VPV (vyproštovací pásové vozidlo) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-VPV-vyprostovaci-pasove-vozidlo-t13304#308337Verze : 0
MOD
VPV ("bílá 986") z výzbroje Vyprošťovací a odsunové roty 142. praporu oprav, červen 2007.
CZK - VPV (vyproštovací pásové vozidlo) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-VPV-vyprostovaci-pasove-vozidlo-t13304#308344Verze : 0
MOD
VPV jako statický exponát na Tank Power Show 9.5.2009, Přelouč
CZK - VPV (vyproštovací pásové vozidlo) - vlastní foto

vlastní foto
CZK - VPV (vyproštovací pásové vozidlo) - vlastní foto

vlastní foto
CZK - VPV (vyproštovací pásové vozidlo) - vlastní foto

vlastní foto
CZK - VPV (vyproštovací pásové vozidlo) - vlastní foto

vlastní foto
CZK - VPV (vyproštovací pásové vozidlo) - vlastní foto

vlastní foto
URL : https://www.valka.cz/CZK-VPV-vyprostovaci-pasove-vozidlo-t13304#313074Verze : 0
MOD
Zdroj : Katalóg 2000, Magnet-Press, Slovakia
CZK - VPV (vyproštovací pásové vozidlo) - VPV ČSĽA  610.

VPV ČSĽA 610.
URL : https://www.valka.cz/CZK-VPV-vyprostovaci-pasove-vozidlo-t13304#326260Verze : 0
VPV z výzbroje Opravárenského praporu OS SR, 2009 (?).



Fotografie: Opravárenský prápor
CZK - VPV (vyproštovací pásové vozidlo) -


CZK - VPV (vyproštovací pásové vozidlo) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-VPV-vyprostovaci-pasove-vozidlo-t13304#394528Verze : 0
MOD
VPV dobrovoľných hasičov z Trnavy (POLE). Vozidlo bolo nasadené 1. a 2.3.2012 na Orave (reportáž TV JoJ) a Kysuciach v rámci pomoci pri mimoriadnej situácii spôsobenej topiacim sa snehom.



Zdroj: https://www.dhztt.sk
CZK - VPV (vyproštovací pásové vozidlo) - VPV

VPV
URL : https://www.valka.cz/CZK-VPV-vyprostovaci-pasove-vozidlo-t13304#426618Verze : 0
MOD
Diskuse
chcel by som sa spytat aky je rozdiel medti nasim VPVckom a tymto vozidlom oznacenym ako BREM-4 A.R.V.
www.flickr.com
www.flickr.com
URL : https://www.valka.cz/CZK-VPV-vyprostovaci-pasove-vozidlo-t13304#406358Verze : 0
no mne to pride podla tych fotiek viac menej rovnake.
ked mam pravdu povedat tak ma to trapi hlavne z modelarskeho hladiska.cize ci to robi iny vyrobca alebo to ma inak rozlozeny vnutorny priestor mi je jedno.ja len za ak to postavim ci to mozem nazvat VPV? na nete som zasa nenasiel tolko fotiek aby som to dokazal riadne porovnat.
URL : https://www.valka.cz/CZK-VPV-vyprostovaci-pasove-vozidlo-t13304#406361Verze : 0
Opravím sa - rozdiel nie je žiaden.... Ale BREM-4 A.R.V. neexistuje. Správne ruské označenie je БРЭМ-Ч (BREM-Č - ako: československý) a je to VPV vyrábané v Detve.


V Kubinke: https://museum-tank.ru/IIIwar/pages3f/brem-ch.html
URL : https://www.valka.cz/CZK-VPV-vyprostovaci-pasove-vozidlo-t13304#406374Verze : 0
MOD