V8H-Sv

     
Název:
Name:
V-8-H-Sv V-8-H-Sv
Originální název:
Original Name:
V-8-H-Sv
Kategorie:
Category:
střední tank medium tank
Výrobce:
Producer:
-
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
pouze projekt / project only
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
?
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
cca 20000 kg ~ 44092 lb
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
5350 mm 17ft 6,62in
Délka korby:
Hull Length:
? mm ?
Celková šířka:
Overall Width:
2500 mm 8 ft 2 ⅜ in
Celková výška:
Overall Height:
2200 mm 7 ft 2 ⅝ in
Světlá výška:
Ground Clearance:
400 mm 1 ft 3 ¾ in
Šířka pásu:
Track Width:
? mm ?
Měrný tlak:
Ground Pressure:
? MPa ? psi
Pancéřování:
Armour:
Korba:
čelo - 20-60 mm
boky - 40 mm
spodné boky - 30 mm
zadok - 30 mm
strop - 10 mm
kryt motora - 16 mm

Veža:
čelo - 60 mm
boky - 40 mm
zadok - 30 mm
strop - 10 mm
stredná časť stropu - 16 mm
Hull:
front - 20-60 mm
sides - 40 mm
lower sides - 30 mm
rear - 30 mm
top - 10 mm
engine deck - 16 mm

Turret:
front - 60 mm
sides - 40 mm
rear - 30 mm
top - 10 mm
middle of the top - 16 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Praga V8H (zážihový objemu 14 litrov) Praga V8H (gasoline, 14 litre)
Výkon:
Power:
179 kW při 2000-2200 ot/min 240 bhp at 2000-2200 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
40 km/h 25 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
? km ? mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
? ° ? %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
? m ?
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m ?
Brodivost:
Fording Depth:
? m ?
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
? ?
Vedlejší:
Secondary:
? ?
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Viď. príspevky nižšie
URL : https://www.valka.cz/V8H-Sv-t176589#522800 Verze : 0
V-8-H-Sv

Ve švédském vojenském archivu byl nalezen dopis z 8.9.1941 z ČKD (BMM), (složka Dnr MB3/H43), popisující návrh tanku Praga V8H-Sv s dodatečným pancéřováním a nabízející jeho licenční výrobu Švédsku. Kromě detailního popisu celého vozidla (který zhruba odpovídá původnímu návrhu tanku V-8-H) dopis uvádí schéma přídavného pancéřování, a to takto:

Přední pancéř trupu: 60 mm (sklon 30° od vertikály)
Přední pancéř trupu : 20 mm (sklon 60°)
Boční vrchní pancéř trupu, bok bojového prostoru: 40 mm
Boční spodní pancéř trupu: 30 mm
Zadní pancéř: 30 mm

Přední pancéř věže: 60 mm
Boční pancéř věže: 40 mm
Zadní pancéř věže: 30 mm

Střední strop věže a kryt motoru: 16 mm
Ostatní plochy (strop trupu, věže): 10 mm

Mezi motorem a bojovým prostorem je 3 cm pancéřová přepážka.

Rozměry vozidla:
Délka: 5350 mm
Šířka: 2500 mm
Výška: 2200 mm
Světlá výška: 400 mm

Dle dopisu je vozidlo poháněno osmiválcovým motorem Praga "V8H" o objemu 14 litrů a o výkonu 240 k.s. v rozmezí 2000-2200 RPM. Tento stroj pak váží 20 tun (+/-8 procent) a dosahuje rychlosti 40 km/h.
Složka rovněž obsahovala řadu korespondence a detailů o licenční výrobě stroje TNH-Sv ve Švédsku, bohužel vše švédsky.

Foto zveřejněno s laskavým svolením autora.

V8H-Sv -


URL : https://www.valka.cz/V8H-Sv-t176589#520722 Verze : 3
Fotografie prototypu tanku V8H-Sv s "původním" pojezdovým ústrojím (údajně se zesíleným pancířem, jak uvádí zpráva, jejíž součástí byla fotografie), jak byl předveden švédské delegaci v květnu 1942 v Praze.

Foto zveřejněno s laskavým svolením autora.

https://i.imgur.com/GUY8ywd.jpg

V8H-Sv -


URL : https://www.valka.cz/V8H-Sv-t176589#521162 Verze : 1
Podklady na tento typ sa švédskemu Ministerstvu obrany odoslali 25.9.1941. Švédska komisia vedená pplk. Gilbertom a s členmi mjr. Holmgrenom, Ing. Forslundom z firmy Scania a kpt. vo výslužbe Burmanom z firmy Jungler navštívila BMM v dňoch 14.5.1942 až 16.5.1942. Švédi pre licenciu i prototyp, ktorý mala firma BMM postaviť požadovali, aby sa použil švédsky motoro Volvo, maximálna rýchlosť mala stúpnuť na 45 km/hod., špecifický tlak na pôdu nemal presiahnuť 0,6 kg/m2, kanón mal byť minimálne kalibru 75 mm a tank mal mať tretí guľomet v zadnej strane veže.
Komisii bol predvedený prototoyp z roku 1939, ktorý predviedol slušné výkony. Ing. Forslund prejednával s Ing. Surinom možné problémy s nábehom licenčnej výroby vo švédskej firme Scania-Vabis. Firma Jungler mala zakúpiť prototyp, ktorý mala vyrobiť firma BMM. Švédi požadovali porovnávacie skúšky V8H-Sv so švédskym typom Landsverk Lago a v prípade víťazstva českého tanku by švédske Ministerstvo obrany preplatilo firme Jungler cenu prototypu. Vzhľadom na pokrok pri vývoji švédskeho tanku (Strv m/42), záujem o V8H-Sv opadol a nebol dotiahnutý do podoby prototypu. Švédi ešte vyjednávali o zakúpení licencie na zosilnenú prevodovku Praga-Wilson, no bez úspechu.


Vladimír Francev - LT vz.38 Tank, který se povedl - rodinný portrét, vydavateľstvo Svět křídel, Cheb, rok vydania 2019, ISBN: 978-80-7573-057-2
URL : https://www.valka.cz/V8H-Sv-t176589#684253 Verze : 2

Diskuse

Vážení,
pár slov k tomuto zajímavému projektu na přestavbu podvozku podle jednoho z patentů Alexeje Surina - viz čsl. patent č. 60230 z roku 1937.

Díky zveřejnění výkresu 1SPE2245 nyní víme, že se uvažovalo i o této variantě podvozku pro tanky V8H-Sv.

Poznámka pod čarou
Pokud je mi známo, tak továrny ČKD vyrobily pouze dva prototypy tanků konstrukční řady V8H. Prvním byl V8He (export), který byl na přání čsl. vojenské správy přestavěn na V8H. Druhý prototyp nesl označení V8Hz (zwei) a byl konstruován dle požadavků Wehrmachtu. Oba prototypy byly vybaveny pojezdovými koly menšího průměru.

Jeden z těchto prototypů byl předveden švédské nákupní komisi v roce 1942.

Korespondence s kolegou Silentstalkerem.
URL : https://www.valka.cz/V8H-Sv-t176589#520842 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více