Sestavení soupravy umožňuje její dělení na poloviny i čtvrtiny podle potřeb. Slouží k zřizování doprovodných mostů na plovoucích podporách a přívozových přepravišť pro potřebu přesunu vojsk přes vodní překážky. Hlavní části soupravy PMS jsou automobily pro převoz pontonů, jednotlivé skládací pobřežní a říční díly soupravy PMS (pontony) a automobily pro převoz vozovkových desek ke zřizování vojenských cest (pro zpevňování podkladu).
Technicko-taktická data
Říční díl Rozměry: - délka: 9 900 mm - šířka: 3 190 mm - výška: 3 730 mm
Hmotnost: 21 780 kg
Pobřežní díl Rozměry: - délka: 8 710 mm - šířka: 3 210 mm - výška: 3 675 mm
Hmotnost: 22 100 kg
Pokládka vozovkových desek Rozměry: - délka: 9 450 mm - šířka: 3 050 mm - výška: 3 040 mm
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-813-PMS-pontonova-mostova-souprava-t13329#49205
Verze : 1
Vozidlo určené na prepravu pontónových dielov mostovej súpravy PMS T-813 PMS tvorí strojový podvozok automobilu T-813 a špeciálna nadstavba.
Odchýlky od základnej verzie :
- kabína je len dvojdverové a štvormiestna, pričom zadné sedadlá sú neodpružené a otočené ku krytu motoru, je vybavená filtračným a ventilačným zariadením, - držiaky spätných zrkadiel sú predĺžené a upevnené na predný priečnik kabíny, - kryt motoru je pokrytý proti hlukovou prikrývku, - naftové kúrenie 12 BON 3 je umiestnené v skrini za kabínou, - tlmič výfuku je umiestnený zvisle za kabínou, je vyústenie smeruje hore, - navijak má bubon rozdelený prepážkou pre súčasné navíjanie dvoch lán priemeru 16 mm a dĺžky 50 m, - zadný záves pre príves do hmotnosti 30 t je menšieho typu.
Nadstavba podvozku sa skladá :
- z rámu s pracovnou plošinou, - z mechanizmu rámu, - z odnímateľného príslušenstva .
Zdroj : Žen-24-10Pontónová mostová súprava PMS, predpis ČSĽA Praha 1978
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-813-PMS-pontonova-mostova-souprava-t13329#353706
Verze : 1
Reklama
T813 PMS
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-813-PMS-pontonova-mostova-souprava-t13329#47624
Verze : 0
...
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
(ATOM)
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-813-PMS-pontonova-mostova-souprava-t13329#64046
Verze : 0
Tatra 813 PMS
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-813-PMS-pontonova-mostova-souprava-t13329#142747
Verze : 0
Reklama
Krasavice v autoparku.
Beteer
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-813-PMS-pontonova-mostova-souprava-t13329#154624
Verze : 0
Fotky z vojny ze cvičení...
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Most s připojenými čluny těsně před natažením na vodu.
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Most složený u břehu připravený pro natažení na vodu.
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Prám složený ze dvou pobřežních dílů a jednoho říčního. Používá se s tlačným člunem jako přívoz.
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Motorový tlačný člun MO 634. V popředí jsou vidět vidle pro tlačení pontonů.
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Tatra 813 s PMS pobřežní díl (vpopředí) a říční díl (vpozadí)
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Moje Tatra připravená pro vytažení pontonu z vody (vstyčená kladka).
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
T-813 připravoné pro vytažení pontonů z vody.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-813-PMS-pontonova-mostova-souprava-t13329#233006
Verze : 0
Stavění PMS
Tatry s PMS najedou ke břehu již v pořadí, jakém se budou sestavovat pontony. To znamená první a poslední vždy pobřežní díl. Most - pontony se staví u břehu a to vždy proti proudu od místa, kde má být ukotven, aby jej pomohl proud řeky natočit přes vodu. Tatry couvnou k vodě, pontony jsou již odjištěny a drží pouze na háku, kterým se v dostatečné hloubce pontony spustí. Ponton se vlastní vahou na vodě rozevře. Jeden člen osádky jej drží na laně, druhý člen naskočí na ponton a začne spojování mostu u břehu (osádka je řidič+2). Řidiči vozů se shromáždí u paty mostu a začnou zatloukat čtyři kotvy. Po spojení mostu se připojí tlačné čluny (např. motorový člun MO 634), most se u paty připojí na lana přes kladku Tatry pobřežního dílu (ta v místě, kde bude most stát) a začne se se spouštěním na vodu. Všechny osádky stále zatloukají kotvy. Protože most musí být delší než je řeka široká, musí se napřed u paty natáhnout kousek na břeh, a po usazení natlačit zpět na druhý břeh. Protože pobřežní Tatra natahuje již celý most, je to zajímavá podívaná. Byl jsem svědkem, že Tatra stála pouze na dvou zadních kolech, dvoje přední byly ve vzduchu a z toho první náprava cca 1,5 m nad zemí, a to se už hodně prověsila. Po natlačení zpět se přesunou obsluhy na druhý břeh a opět zatlučou čtyři kotvy mostu. Když jsou kotvy upevněny, přikurtuje se k nim most hupcukama, provede se zatěžkávací zkouška a může se začít s provozem. Zatěžkávací zkoušku jsme dělali s AV-15 (30 000 kg). Přemostění Labe na fotkách a to od vyjetí z polního autoparku cca 1 km od místa, nám trvalo 20 min do přejetí prvního vozidla na druhou stranu.
Rozebírání je obdobně, ale obráceně. Za zmínku stojí pouze nakládání pontonu. Provádí se nadvakrát. Prvně se vztyčí kladka, provlečou se navíjecí lana, konce se speciálním způsobem překříží na pontonu a začne se navíjet. Překřížení způsobí zavření pontonu. Po nadzdvihnutí se ponton vytáhne smykem na břeh, to již je zavřený jako na autě. Lana se odpojí, složí se kladka a ponton se připojí na lana jako klasický kontejner a začne se navíjet. Protože naviják má dvě lana a v podstatě dva navíjecí bubny bez ukladače, stává se, že se každé lano navine trochu jinak a tudíž je každé jinak dlouhé, ponton by se při nakládání vykolejil a mohl by i spadnout. Proto se musí navíjení pontonu v pravou chvíli přerušit, a to v poloze, kdy je tzv. na houpačce (téměř vyváženě na zadních kolech kontejnerového lože), a lana se musí pomocí ruční pumpy hydrauliky došponovat/povolit. Po srovnání lan se nakládání dokončí.
Dost často se stávalo že se ponton shodil moc brzy do mělčiny a prorazil se, nebo řidič zmatkoval při navíjení a sjel do vody, nebo se do pontonu při vytahování a zavírání skřípnul kámen z mělčiny.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-813-PMS-pontonova-mostova-souprava-t13329#233116
Verze : 1
Animace... Pro spuštění klikni na obrázek.
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-813-PMS-pontonova-mostova-souprava-t13329#233139
Verze : 0
Zdroj : ATOM č.8 1975
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Situácia tesne pred spustením pobrežného dielu.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-813-PMS-pontonova-mostova-souprava-t13329#254695
Verze : 0
Zdroj : Lidová armáda č.7 1977
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Maskovací náter riečneho dielu PMS ako aj nosného automobilu T 813.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-813-PMS-pontonova-mostova-souprava-t13329#261726
Verze : 0
Diskuse
V souvislosti s PMS, resp. s přepravníky T813 mám dotaz. Týká se i dalších variant tohoto stroje (např. AM-50, atd...), konkrétně vybavení BZ (buldozerovým zařízením). Vždy jsem se dočetl, že lichý vůz soupravy je vybaven BZ a sudý ostatním příslušenstvím nebo vybavením. Chci se proto zeptat, co to je ono ostatní příslušenství, kde je vezeno apod. Díky za odpovědi nebo odkazy, pokud už je toto někde řešeno.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-813-PMS-pontonova-mostova-souprava-t13329#241042
Verze : 0
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.