Main Menu
User Menu

CZK - TN SPE-34 (policejní obrněný automobil)

     
Název:
Name:
TN SPE-34
Originální název:
Original Name:
TN SPE-34
Výrobce:
Producer:
ČKD, Praha /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.RRRR-DD.MM.1934
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
3
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
3
Technické údaje:
Technical Data:
 
Náhon:
Configuration:
4x2
Pohotovostní hmotnost:
Curb Weight:
? kg
Užitečné zatížení:
Payload:
? kg
Celková hmotnost:
Gross Vehicle Weight:
~12000 kg
Celková délka:
Overall Length:
7990 mm
Celková šířka:
Overall Width:
2200 mm
Celková výška:
Overall Height:
2650 1) mm
Světlá výška:
Ground Clearance:
250 mm
Rozvor:
Wheelbase:
5200 mm
Rozchod:
Track:
1650 mm - 1.
1660 mm - 2.
Brzdová soustava:
Braking System:
?
Elektrický systém:
Electrical System:
?
Pneumatiky:
Tyres:
36x8 SS (zodpovedá 9.00-20)
Pancéřování:
Armour:
motorový priestor, kabína - 4 mm
veža - 8 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Praga Tn 2.séria (vodou chladený zážihový 6-valec objemu 7069 cm3 s výkonom 62,5 kW)
Převodovka:
Gearbox:
4+R
Spojka:
Clutch:
?
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
160 l
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
40 km/h
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h
Spotřeba paliva:
Fuel Consumption:
? l/100 km
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
200 km
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Nájezdový úhel přední/zadní:
Angle of Approach/Departure:
? ° / ? °
Svah:
Gradient:
20 °
Boční náklon:
Side Slope:
? °
Překročivost:
Trench Crossing:
? m
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m
Brodivost:
Fording Depth:
0,6 m
Výzbroj:
Armament:
- vodné delo (dostrel 45 metrov, objem nádrže: 5000 litrov)
- 1x ľahký guľomet ZB vz.30 kalibru 7,92 mm (1000 nábojov)
- ručné granáty dýmové, slzotvorné (100 ks)
- nádrže so slzným plynom (6x 100 litrov)
- osobné zbrane posádky
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
1) Výška bez veže.
Zdroje:
Sources:
Jirka Tintěra - viď. príspevok nižšie
Vladimír Francev, Charles K. Kliment - Československá obrněná vozidla 1918-1948, vydavateľstvo ARES, 2.vydanie Praha 2004, ISBN 80-86158-40-3
Ivo Pejčoch, Oldřich Pejs - Obrněná technika 5, Střední Evropa 1919-1945 1.část, vydavateľstvo ARES, Praha 2004, ISBN 80-86158-32-2
Hubert Procházka, Jan Martof: Praga, Computer Press, Brno 2004, ISBN 80-722-6862-7
URL : https://www.valka.cz/CZK-TN-SPE-34-policejni-obrneny-automobil-t52491#560412Verze : 1
MOD
TN SPE - 34


V třicátých letech minulého století konstrukční kanceláře ČKD: vojenských vozidel (SPE), silniční techniky (SIL) a konstrukční kancelář Pragovky, vyvinuly na žádost bukurešťské policie takzvaný protitemonstrační obrněný automobil. Policejní obrněný automobil byl postaven na chassis nákladního automobilu Praga TN a byl exportován v malých sériích rumunskému četnictvu (jandarmi). Vozidla TN SPE byla v roce 1940 použita v Bukurešti k potlačení nepokojů, které propukly po té co rumunská území Besarábie, Dobrudži a Transylvánie, byla bez boje vydána Sovětskému svazu, Bulharsku a Maďarsku. Některé zdroje tvrdí, že během druhé světové války tato vozidla sloužila jako výpomoc bukurešťského hasičstva. TN SPE byly údajně natřeny světle modrou barvou.


Základní údaje
- výrobce: ČKD a Praga
- označení výrobce: TN SPE, nebo TN SPE-34
- označení rumunského četnictva: není známé
- počet vyrobených kusů: 3
- rok výroby: 1934


- osádka: 3 osoby (velitel vozu, řidič, střelec)
- hmotnost pohotovostní: nezjištěna
- hmotnost max.: 12000 kg


Rozměry
- délka: 7990 mm
- šířka: 2200 mm
- výška celková: nezjištěna
- výška vez věže: 2650 mm
- světlá výška: 250 mm


Pohonná jednotka
- motor, typ: Praga TN, 2. série
- druh: benzínový, vodou chlazený, 6 válců v řadě
- obsah: 7070 cm3
- výkon: 62,5 kW (85 k) při 1600 otáčkách za minutu
- převodovka: Praga TN
- počet rychlostních stupňů: 4 vpřed, 1 vzad


Podvozek
- chassis: Praga TN, vyčleněna k přestavbě pravděpodobně z 2. série
- náhon kol: 4x2
- pneumatiky: 36x8 SS (odpovídá 9.00-20)
- rozvor: 5200 mm
- rozchod vpředu: 1650 mm
- rozchod vzadu: 1660 mm


Výkony
- maximální rychlost: 40 km/h
- dojezd: až 200 km
- stoupavost: 20°
- boční náklon: nezjištěn
- stupeň: výstupnost nezjištěna
- zákop: překročitelnost nezjištěna
- brod: do 0,6 m


Výzbroj
- vodní dělo: typ nezjištěn
- dostřel: až 45 m
- porážecí účinek: do 10 m
- lehký kulomet: 7,9 mm ZB-26
- nádrže se slzným plynem: 6x 100 dm3
- granáty: dýmotvorné, slzotvorné (vrhány ručně)
- osobní zbraně osádky


Zásoba vezeného střeliva
- pro kulomet: 1000 kusů (50 zásobníků)
- ruční granáty: 100 kusů
- nádrž s vodou: 5000 dm3 (některé prameny uvádějí 2000 dm3)
- nádrže se slzným plynem: 600 dm3


Pancéřování
- motorový prostor, kabina osádky: 4 mm
- věž: 8 mm
- ostatní části vozidla bez pancíře


Poznámka
Použité fotografie jsou z níže uvedených zdrojů.
Technické údaje zpracovány podle ČSN 011300: Tabulky SI, Praha 1977


Zdroj
Zaniklý podnikový archiv ČKD-Praha, fond AS, export, typové listy a fotografie řady 110 a 112
Zaniklé odd. projekce ČKD-Slaný, nalezené výkresy z roku 1934: 0-SIL-419, 0-SIL-421, z roku 1937 0-SIL-445
Jiří Tintěra: Osobní difrologické poznámky z let 1970-1990
Korespondence s ing. Ivanem Bajtošem, modelářská rekonstrukce vozidel TNSPE, roky 1984-1985
Ivan Bajtoš: výkresy TNSPE-34 a TNSPE-37, rok 1985
Josef Dumek: Obrněný automobil Praga-TNSPE, časopis ATOM, rok 1990, č. 2. str. 53
Pavel Pilař: Policejní obrněné automobily zn. Škoda a Praga, časopis Historie a plastikové modelářství, rok 1999, č. 8, str. 2-7
Emil Příhoda: Devadesát let výroby automobilů Praga, Unium, Praha 1998, ISBN 80-902542-1-7
Vladimír Francev a Charles Kliment: Československá obrněná vozidla, Ares, Praha 1999, ISBN 80-86158-06-03
Hubert Procházka, Jan Martof: Praga, Computer Press, Brno 2004, ISBN 80-722-6862-7
Oldřich Pejs, autor kapitoly: Československo, z knihy: Obrněná technika 5, Ares, Praha 2004, ISBN 80-86158-32-2


Internet
en.wikipedia.org
forum.axishistory.com
mailer.fsu.edu
https://utocnavozba.wz.cz/foto/galerie3.htm
www.ordersofbattle.darkscape.net
https://www.sturmvogel.orbat.com/romafv.html


P. S.
Z popudu O. Pejse, člena Difrologického klubu, opraveny některé údaje.
CZK - TN SPE-34 (policejní obrněný automobil) - Prototyp a první kus ze tří, serie TNSPE z roku 1934.

Prototyp a první kus ze tří, serie TNSPE z roku 1934.
CZK - TN SPE-34 (policejní obrněný automobil) - Prototyp a první kus ze tří, serie TNSPE z roku 1934.

Prototyp a první kus ze tří, serie TNSPE z roku 1934.
URL : https://www.valka.cz/CZK-TN-SPE-34-policejni-obrneny-automobil-t52491#197165Verze : 0
MOD
TN SPE-34
CZK - TN SPE-34 (policejní obrněný automobil) - Prototyp a první kus ze tří, serie TNSPE z roku 1934 - via zaniklý archiv VHJ ČKD Praha.

Prototyp a první kus ze tří, serie TNSPE z roku 1934 - via zaniklý archiv VHJ ČKD Praha.
CZK - TN SPE-34 (policejní obrněný automobil) - Prototyp a první kus ze tří, serie TNSPE z roku 1934 - via zaniklý archiv VHJ ČKD Praha.

Prototyp a první kus ze tří, serie TNSPE z roku 1934 - via zaniklý archiv VHJ ČKD Praha.
URL : https://www.valka.cz/CZK-TN-SPE-34-policejni-obrneny-automobil-t52491#197167Verze : 0
MOD
Diskuse
Vážení,
na internetu jsem narazil na reklamu knihy Mariána Šumana-Hreblaye s názvem: Vojenská vozidla, ISBN 978-80-264-0179-7. Během prohlídky jsem zjistil chybu, která vznikla záměnou fotografií na straně 59. Přiložený text uvádí, že nahoře je TN SPE-34 a dole TN SPE-37 - opak je však pravdou.


Rychlé rozlišení vozidel
TN SPE-34 měl zadní kola s běžnými blatníky,
TN SPE-37 měl zadní kola kapotovaná.


Odkazy
knihy.cpress.cz
https://www.valka.cz/topic/view/52491/
https://www.valka.cz/topic/view/52493/
CZK - TN SPE-34 (policejní obrněný automobil) - Foto převzato a upraveno z knihy: Vojenská vozidla, str. 59.

Foto převzato a upraveno z knihy: Vojenská vozidla, str. 59.
URL : https://www.valka.cz/CZK-TN-SPE-34-policejni-obrneny-automobil-t52491#504778Verze : 0
MOD