CZK - T 669.0

Lokomotiva řady T669.0 je lokomotiva středního výkonu pro využití v podmínkách těžkého posunu.


Prototyp T699.0001 byl vyroben v roce 1964, v lokomotivce ČKD. Sériová výroba probíhala v letech 1967 - 1969 v závodu Strojárske a metalurgické závody Dubnica nad Váhom.



Technické údaje lokomotivy T669.0


Uspořádání dvojkolí: Co Co
Rozchod: 1435 mm
Přenos výkonu: elektrický
Výkon spalovacího motoru při 750 ot./min.: 1350 k
Délka lokomotivy přes nárazníky: 17 240 mm
Šířka lokomotivy: 3 150 mm
Celkový rozvor:12 600 mm
Výška lokomotivy nad temenem kolejnice: 4 635 mm
Rozvor podvozku: 4 000 mm
Vzdálenost otočných bodů podvozků: 8 660 mm
Průměr hnacích kol: 1 050 mm
Nejmenší poloměr projížděného oblouku. 80 m
Váha lokomotivy ve službě (se dvěma třetinami zásob provozních hmot): 112,5 t
Průměrný nápravový tlak: 18,5 Mp
Zásoby paliva: 6 000 l
Mazací olej pro naftový motor: 500 l
Voda v chladícím okruhu: 1 100 l
Písek: 800 kg
Největší dovolená rychlost: 90 km/hod
Trvalá rychlost (při průměru kol 1050 mm): 14,4 km/hod
Převodový poměr 73:18
Současné označení u ČD: 770 ...-.


Technické údaje spalovacího motoru


Typ motoru: ČKD K 6 S 310 DR
Jmenovitý výkon motoru: 1 350 k
Jmenovité otáčky klikového hřídele motoru: 750 ot/min
Otáčky při chodu naprázdno - volnoběh: 350 ot/min
Maximální otáčky pro nastavení stop - regulátoru: 825 - 845 ot/min
Pracovní cyklus motoru: čtyřdobý
Způsob vstřikování paliva: přímý vstřik
Typ spalovacího prostoru: ČKD - Hesselmann
Způsob naplňování válců: přetlakové plnění turbodmychadlem
Počet a uspořádání válců: šestiválec, řadový, stojatý
Průměr válců: 310 mm
Zdvih pístů: 360 mm
Zdvihový obsah motoru: 163,2 l
Kompresní poměr: 13:1
Střední pístová rychlost: 9,00 m/sec
Střední užitečný tlak na píst při jmenovitém výkonu: 9,92 kp/cm2
Celkový stupeň nerovnoměrnosti regulátoru otáček při jmenovitém výkonu: maximálně 3%
Nejnižší spouštěcí otáčky studeného motoru při 5 st.C: 80 - 90 ot/min
Váha suchého motoru: 13 470 kg
Kompresní tlak: 40 - 57 kp/cm2
spalovací tlak: 70 - 90 kp/cm2
Měrný výkon motoru: 8,27 k/l
Váha na 1 kg jmenovitého výkonu: 9,97 kg/k
Směr točení: pravotočivý ve směru pohybu hodinových ručiček při pohledu na volný konec klikového hřídele
Pořadí vstřikování: 1, 3, 5, 6, 4, 2
Časování ventilů na klikovém hřídeli: SO - 80 st. před HÚ + 15 st. - 0 st.
SZ - 35 st za DÚ + 15 st - 0 st
VO - 45 st před DÚ + 15 st - 0 st
VZ - 55 st za HÚ + 15 st - 0 st
Překrytí ventilů - proplachování: 135 st
Geometrický začátek dopravy paliva: 26 st před HÚ
Nastavení vůle ventilů za studena: 0,45 - 0,55 mm pro sací
0,45 - 0,55 mm pro výfukové
Nastavený otevírací tlak trysky: 230+- 5 kp/cm2
Spotřeba paliva při jmenovitých otáčkách, jmenovitém výkonu, při spodní výhřevnosti nafty 10 30 kcal/kg a jmenovitém stavu vzduchu: 1/1 - 162 g/kh + 5%
Měrná spotřeba mazacího oleje: 2 - 5 g/kh
Normální teplota chladící vody z motoru: 60-75 st.C
Chladící plocha trubek chladiče oleje: 12,8 m2
Výkon chladiče: 110 000 kcal/hod
Nejvyšší přípustná voda chladící vody z motoru: 85 st.C
Minimální teplota vody za provozu: 50 st. C
Normální teplota mazacího oleje z motoru: 75 - 85 st. C
Nejvyšší přípustná teplota mazacího oleje z motoru: 95 st. C
Teplota výfukových plynů při jmenovitém výkonu na jednotlivých válcích: 430 - 480 st.C
Teplota výfukových plynů před turbínou turbodmychadla: 600 st.C
Nejvyšší rozdíl teplot výfukových plynů mezi jednotlivými válci: 60 st. C
Obsah vody v motoru: cca 400 l
Obsah oleje v motoru: cca 650 l
Množství tepla odvedeného vodou, včetně chlazení turbodmychadla: cca 330 000 kcal/hod
Množství tepla odvedeného olejem: cca 135 000 kcal/hod
Tlak mazacího oleje při jmenovitých otáčkách a normální pracovní teplotě: 4,5 - 6 kp/cm2
Nejnižší tlak mazacího oleje při 350 ot/min a teplotě oleje 85 st.C : 1,5 kp/cm2
Vstřikovací čerpadla: PAL PC 1 X 20 L 167 g
Vstřikovací ventil: PAL VN 180 U 353
Vstřikovací trysky: PAL DO 150 U 845
Vstřikovací trubka: pr. 10x3 mm, dl. 920 mm
Čistič oleje lamelový: 5x HEFA Z 76
Jemný čistič oleje: 2x odstředivý čistič RHO 3a
Čistič paliva: PAL FD 3 CI N
Chlazení motoru a mezichladiče: vodní, odstředivými čerpadly
Mazání motoru: tlakové, zubovým čerpadlem poháněným od motoru
Chlazení mazacího oleje: vodou, trubkovým chladičem
Dopravní čerpadlo paliva: zubové, poháněné od motoru, dodává 0,7 l/sec
Promazávací čerpadlo: zubové, poháněné elektromotorem 110 V ss
Pojištění motoru proti překročení maximálních otáček: při 835 +- 10 ot/min samostatným pojišťovacím odstředivým regulátorem, který ovládá vstřikovací čerpadla nezávisle na sdruženém regulátoru výkonu(voliči výkonu)
Samočinné zastavení motoru: při poklesu tlaku mazacího oleje pod 1 kp/cm2 se motor zastaví; není dostatečný tlak pod pístem hydraulického zesilovače (multiplikátoru)
Spouštění motoru: elektrické, hlavním generátorem, kde se spouštěcí vinutí připojí na napětí baterie
Regulace motoru: voličem výkonu s elektrickým dálkovým ovládáním otáčkových stupňů
Palivo pro motor: motorová nafta ČSN 65 6506
Mazací olej pro motor: OA-M9 ADV - ČSSR, M 12 B, M 14 V, M 12 V (s přísadami) SSSR
Použitá chladící voda: měkká o nejvyšší tvrdosti 5 německých stupňů
Rozměry motoru: 5,13 m x 1,85 m x 2,85 m
Přeplňovací turbodmychadlo: IBZKG - PDH 50 V s mezichladičem vzduchu
Tlak nasávaného vzduchu: 0,033 kp/cm2 abs.
Nejvyšší teplota nasávaného vzduchu: 20 st.C
Tlak v plnícím potrubí: 1,6 kp/cm2 abs.
Množství nasátého vzduchu: 6550 m3/hod
Nejvyšší přípustné otáčky turbíny turbodmychadla: 18 000 ot/min
Nejvyšší trvalá přípustná teplota před turbínou turbodmychadla při provozu: 600 st.C
Nejvyšší trvalá přípustná teplota před turbínou turbodmychadla - krátkodobě: 650 st.C
Normální teplota chladící vody turbodmychadla za provozu: 80 st.C
Váha turbodmychadla: cca 460 kg
Chlazení turbodmychadla: vodou, přívodem napojeným na vodní potrubí chladícího okruhu motoru
Mazací olej turbodmychadla: shodný jako u spalovacího motoru
Váha kompletního motoru spalovacího s hlavním generátorem: 18 120 kg


Zdroj:
Motorové lokomotivy T669.0, T669.1, T669.5, NADAS 1973




Vážený pane kolego,
dovolil jsem si sloučit text z tří kolonek do jedné.


Moderátor Jiří Tintěra
URL : https://www.valka.cz/CZK-T-669-0-t82643#302840 Verze : 0
Lokomotiva T669.0
Zdroj: Motorové lokomotivy T669.0, T669.1, T669.5, NADAS 1973
CZK - T 669.0 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-T-669-0-t82643#302843 Verze : 0
T 669.0 při stavbě železničního koridoru.
Zdroj: soukromý archiv
CZK - T 669.0 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-T-669-0-t82643#302847 Verze : 0
Lokomotiva T 669.0001 v Železničním muzeu Lužná u Rakovníka.
CZK - T 669.0 - Foto autor 9. srpna 2009.

Foto autor 9. srpna 2009.
CZK - T 669.0 - Foto autor 9. srpna 2009.

Foto autor 9. srpna 2009.
CZK - T 669.0 - Foto autor 9. srpna 2009.

Foto autor 9. srpna 2009.
URL : https://www.valka.cz/CZK-T-669-0-t82643#329079 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více