Main Menu
User Menu
     
Název:
Name:
Škoda PA-I
Originální název:
Original Name:
Škoda PA-I
Výrobce:
Producer:
Škodovy závody, Plzeň /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1922-DD.MM.1923
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
4 (5)
Technické údaje:
Technical Data:
 
Náhon:
Configuration:
4x4
Pohotovostní hmotnost:
Curb Weight:
? kg
Užitečné zatížení:
Payload:
? kg
Celková hmotnost:
Gross Vehicle Weight:
7600 kg
Celková délka:
Overall Length:
6600 mm
Celková šířka:
Overall Width:
2260 mm
Celková výška:
Overall Height:
2740 mm
Světlá výška:
Ground Clearance:
400 mm
Rozvor:
Wheelbase:
3800 mm
Rozchod:
Track:
1600 mm -
Brzdová soustava:
Braking System:
mechanické
Elektrický systém:
Electrical System:
?
Pneumatiky:
Tyres:
-
Pancéřování:
Armour:
3 - 5,5 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Škoda (Hanomag WD-70 HP) (vodou chladený zážihový 4-valec objemu 9733 cm3 s výkonom 51,48 kW)
Převodovka:
Gearbox:
4+(4xR)
Spojka:
Clutch:
-
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
70 l
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
70 km/h
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h
Spotřeba paliva:
Fuel Consumption:
? l/100 km
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
200 km
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Nájezdový úhel přední/zadní:
Angle of Approach/Departure:
? ° / ? °
Svah:
Gradient:
? °
Boční náklon:
Side Slope:
? °
Překročivost:
Trench Crossing:
? m
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m
Brodivost:
Fording Depth:
? m
Výzbroj:
Armament:
2x ťažký guľomet Maxim 08 (3500 nábojov)
Uživatelské státy:
User States:
/
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Ivo Pejčoch, Oldřich Pejs - Obrněná technika 5, Střední Evropa 1919-1945 1.část, vydavateľstvo ARES, Praha 2004, ISBN 80-86158-32-2
Vladimír Francev, Charles K. Kliment - Československá obrněná vozidla 1918-1948, vydavateľstvo ARES, 2.vydanie Praha 2004, ISBN 80-86158-40-3
URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-PA-I-t41202#560306Verze : 1
MOD
Neuspokojivé parametre projektu obrneného automobilu Škoda-Praga L viedli k požiadavke armádnych zložiek k vývoji nového typu OA.
Firma Škoda po samostatnom vývoji predstavila novú konštrukciu PA-I (pancierový automobil,typ I), ktorá bola výnimočná tým, že nevyužívala podvozok klasického nákladného vozidla, ako bolo v tom čase zvykom, ale vyvinula špeciálny podvozok priamo určený pre náročné špecifikácie bojového vozidla. Výroba dvojice prototypov prebiehala v roku 1922, dokončené boli v polovici roku 1923. Vznikol stroj s pohonom 4x4, resp. 4x2, ktorý mal dvojité riadenie (2 vodiči), ktoré umožňovalo variabilné smerové riadenie a pohon oboch náprav (podrobnejšie viď. citácia).


Citace - Jiří Tintěra :

obrněná vozidla PA-II, PA-IId a OA vz. 27 (PA-III), měla při svém zdvojeném řízení pro jízdu vpřed, či vzad, jednu pozoruhodnost. Svým způsobem se jednalo o dvě nápravy řídící vybavené náhonem. Každý teď řekne - to je klasika - to je 4x4. Ale opak je pravdou.


Firma Škoda vyrobila konstrukčně pozoruhodný podvozek, ale bez možnosti řídit a pohánět obě nápravy zároveň. Naopak, příslušný řidič pro jízdu vpřed, či pro jízdu vzad, vždy zablokoval z jeho hlediska zadní nápravu. Proto k řízení vozidla sloužila pouze jedna, kdežto druhá pracovala jako hnaná. To znamená, že podvozky vyjmenovaných vozidel patřily konstrukčně k systému 4x2 - čtyři kola z toho dvě poháněná.


Toto složité uspořádání řízení a pohonu, bylo poplatné tehdejší armádní doktríně, která nevědomky znevýhodnila manévrovací a jízdní schopnosti obrněných automobilů.



Konštrukcia bola charakterizovaná symetrickými tvarmi korby vytvorenej z rovných plechov spájaných nitovaním. Hrúbka plechov bola 3 - 5,5 mm.
Po prevzatí prototypov Práporom útočnej vozby v Miloviciach prebehlo ich testovanie armádou. Tá s touto podobou OA vyjadrila nespokojnosť. Výhrady mala k obmedzenému bojovému priestoru posádky, k malej svetlej výške vozidla, nedostatočnej priečnej stabilite, chladeniu motora a nedostatočnej výzbroji, ktorú tvorili 2 guľomety Maxim 08 ráže 7,92mm. Firma mala tieto výhrady napraviť prekonštruovaním prototypov k spokojnosti armády. Upravené prototypy mali slúžiť len k výcviku a nerátalo sa so sériovou výrobou tohoto typu OA. Záujem armády sa sústredil na modernejšiu konštrukciu PA-II. Úpravy sa však započali v roku 1925 a boli dokončené až v roku 1929(!). Po rekonštrukcii prototypy opäť slúžili v útočnej vozbe až do roku 1932,kedy boli prevedné k Zbrojně technickému úřadu č.1 v Plzni. Tam slúžili ako skúšobné vozidlá. Vozidlá sa dočkali okupácie v roku 1939 a o ich osude nieje viac údajov.
Vozidlá obdržali 2.8.1923 evidenčné čísla 16 a 17,neskôr nahradené označeniami N IX-9 a N IX-10 a od roku 1933 novými ev.číslami 13.239 a 13.240. Ich neoficiálne označenie malo byť OA vz.23. Vďaka svojemu tvaru boli známe i pod prezývkou "žehlička". Kamufláž bola tvorená 5 farebnou diamantovou schémou.



*zdroj :
Vladimír Francev, Charles K. Kliment - Československá obrněná vozidla 1918-1948, vydavateľstvo ARES, 2.vydanie Praha 2004, ISBN 80-86158-40-3
Ivo Pejčoch, Oldřich Pejs - Obrněná technika 5, Střední Evropa 1919-1945 1.část, vydavateľstvo ARES, Praha 2004, ISBN 80-86158-32-2
www.favcars.com
www.aviarmor.net




Prehľad útočnej vozby PA-I
CZK - Škoda PA-I -


CZK - Škoda PA-I -


CZK - Škoda PA-I -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-PA-I-t41202#159110Verze : 7
MOD