Main Menu
User Menu
Škoda 973 Babeta

Prototyp terénního automobilu s trvalým pohonem všech čtyř kol (4 x 4). V letech 1952 až 1956 bylo vyrobeno 30 kusů. Otevřená samonosná ocelová karosérie se sklopným čelním sklem a skládací plátěnou střechou byla vyztužená podélníky a příčkami. Měla nezávislé zavěšení kol, doplněné trvalými kolovými redukcemi a odpružení kol bylo zkrutnými tyčemi, kterými se dala nastavit světlá výška od 360 až do 380 mm. Škoda 973 byla vyráběná jako otevřená, čtyřdveřová nebo štábní otevřená, dvoudveřová a ve skříňovém provedení jako pohotovostní radiovůz, označený jako typ 973R. Technickou zajímavostí Škody 973 jsou mechanické kuličkové uzávěry předního i zadního diferenciálu, které jsou propojeny s rozdělovací převodovkou dvěma kardanovými hřídeli.
První prototypy byly vyrobeny na přelomu let 1951/1952 a byly vybaveny motorem o objemu 1221 cm3. V roce 1953 byl připraven prototyp s motorem o objemu 1491 cm3, který se také později zúčastnil konkursu států východního bloku na výrobu vojenského terénního vozidla, obdobnému americkému Jeepu. Při zkouškách v bahnitém i písčitém terénu severně od Drážďan Škoda 973 bez problémů obstála a v AZNP, závod Mladá Boleslav se začala pomalu připravovat jeho sériová výroba. Nakonec dostal přednost sovětský terénní automobil GAZ-69.
V souladu s tehdejším trendem v označování automobilů dostal název Babeta, který má původ v muzikálu Kdyby tisíc klarinetů, kde zpívají Karel Gott a Hana Hegerová píseň Babeta šla do světa právě ve Škodě 973. Při leteckém dni 2. září 1956 vysadila posádka kpt. Němeček a mjr. zahrádka z vrtulníku Mi-4 s označením D-56 také jeden z prototypů Škody 973 s protitankovým kanonem PTK-57 na plochu ruzyňského letiště.
Vojskové zkoušky Škody 973R s radiostanicí RM-31 probíhaly v roce 1955 u 1. spojovací základny v Hradci Králové. Radiostanice RM-31 byla malá vševojsková krátkovlnná radiostanice o výkonu 6 W. Moderně koncipovanou, mechanicky a ergonomicky dobře řešenou radiostanici vyráběl od počátku padesátých let Tesla n.p., Pardubice. Známy jsou čtyři verze radiostanice RM-31: pěchotní RM-31-P, automobilní RM-31-A, tanková RM-31-T s vkv doplňkem RM-31-50 pro spojení v tankové rotě a pro tankosamohybné útvary RM-31-S.

Technické údaje:
Motor: čtyřdobý, zážehový, kapalinou chlazený, řadový čtyřválec OHV, umístěný podél za přední nápravou
Zdvihový objem: 1221 cm3 nebo 1491 cm3
Výkon: 33,1 kW (45 k) při 4200 ot/min nebo 38,3 kW (52 k) při 4200 ot/min
Převodové ústrojí: převodovka a redukční převodovka s mezinápravovou rozvodovkou v bloku s motorem, pohon rozvodovek obou náprav spojovacími hřídeli, stálá redukce v kolech pro zvýšení světlé výšky vozidla
Rozměry:
Délka: 3500 mm
Šířka: 1670 mm
Výška: 1785 mm
Rozvor: 2200 mm
Světlá výška: 360 až 380 mm
Brodivost: 600 mm
Nájezdové úhly (přední/zadní): 55°/55°
Pneumatiky: 7,50 x 16
Hmotnost: vůz 1190 kg užitečná 500 kg
Max. rychlost: 90 km/h
Spotřeba: 12,5 litru na 100 km

Zdroj: www.kani.plivnik.cz, www.automix.centrum.cz, Jaroslav Matoulek Tomáš Soušek: Rotory na obloze, AVIS 2006, Michal Burian, Jiří Rýc: Historie spojovacího vojska, AVIS 2007
CZK - Škoda 973 Babeta - Náhradní akumulátory pro radiostanici RM-31 v automobilu Škoda 973R z expozice Vojenského technického muzea Lešany. Odraz blesku způsobuje plexisklo chránící vybavení automobilu před nenechavci z řad návštěvníků.

Náhradní akumulátory pro radiostanici RM-31 v automobilu Škoda 973R z expozice Vojenského technického muzea Lešany. Odraz blesku způsobuje plexisklo chránící vybavení automobilu před nenechavci z řad návštěvníků.
CZK - Škoda 973 Babeta - Radiostanice RM-31 a sedadlo radisty v automobilu Škoda 973R z expozice Vojenského technického muzea Lešany

Radiostanice RM-31 a sedadlo radisty v automobilu Škoda 973R z expozice Vojenského technického muzea Lešany
CZK - Škoda 973 Babeta - Radiostanice RM-31 v automobilu Škoda 973R z expozice Vojenského technického muzea Lešany

Radiostanice RM-31 v automobilu Škoda 973R z expozice Vojenského technického muzea Lešany
CZK - Škoda 973 Babeta - Další Škoda 973R, tentokrát z expozice Vojenského technického muzea Lešany

Další Škoda 973R, tentokrát z expozice Vojenského technického muzea Lešany
CZK - Škoda 973 Babeta - Škoda 973 s otevřenou karosérií z expozice Vojenského technického muzea Lešany

Škoda 973 s otevřenou karosérií z expozice Vojenského technického muzea Lešany
CZK - Škoda 973 Babeta - Škoda 973 s otevřenou karosérií z expozice Vojenského technického muzea Lešany

Škoda 973 s otevřenou karosérií z expozice Vojenského technického muzea Lešany
CZK - Škoda 973 Babeta - Jeden z dochovaných radiovozů Škoda 973R v Muzeu na demarkační linii v Rokycanech

Jeden z dochovaných radiovozů Škoda 973R v Muzeu na demarkační linii v Rokycanech
CZK - Škoda 973 Babeta - Škoda 973 v muzeu Škoda Auto v Mladé Boleslavi

Škoda 973 v muzeu Škoda Auto v Mladé Boleslavi
CZK - Škoda 973 Babeta - Škoda 973 v muzeu Škoda Auto v Mladé Boleslavi

Škoda 973 v muzeu Škoda Auto v Mladé Boleslavi
CZK - Škoda 973 Babeta - Prototyp radiovozu Škoda 973R

Prototyp radiovozu Škoda 973R
CZK - Škoda 973 Babeta - Jeden z prototypů Škody 973 s protitankovým kanonem PTK-57 po výsadku na plochu ruzyňského letiště 2. září 1956

Jeden z prototypů Škody 973 s protitankovým kanonem PTK-57 po výsadku na plochu ruzyňského letiště 2. září 1956
CZK - Škoda 973 Babeta - Prototyp Škoda 973 s oteřenou karosérií

Prototyp Škoda 973 s oteřenou karosérií
URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-973-Babeta-t36542#227643Verze : 0
Výrobce: Škoda, Mladá Boleslav
Období výroby: 1952 - 1956
Hmotnost: 1690 kg (celková)
Motor: Škoda, řadový čtyřdobý kapalinou chlazený zážehový čtyřválec. Používány dva typy: první o objemu 1221 ccm o výkonu 45 koní při 4200 otáčkách, druhý o objemu 1491 ccm o výkonu 52 koní při 4200 otáčkách.
Poháněná náprava: 4x4
Brzdy: kapalinové
Celkem vyrobeno: 30 vozidel
CZK - Škoda 973 Babeta -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-973-Babeta-t36542#137307Verze : 0
Babeta v akci
CZK - Škoda 973 Babeta - Další z dochovaných kusů. Babeta v terénu na akci O zlomenou poloosu v Třebíči r. 2002

Další z dochovaných kusů. Babeta v terénu na akci "O zlomenou poloosu" v Třebíči r. 2002
URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-973-Babeta-t36542#173012Verze : 0
ŠKODA 973 BABETA v päťdesiatych rokoch v ČSA.


Zdroj : Obrana lidu 1956 č. 115
CZK - Škoda 973 Babeta - ŠKODA 973 BABETA ČSA

ŠKODA 973 BABETA ČSA
URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-973-Babeta-t36542#292368Verze : 0
Škoda 973 Babeta


Zdroj :https://slovari.yandex.ru/dict/milauto/%D0%A8
CZK - Škoda 973 Babeta - ŠKODA-973 s plátennou strechou v roku 1955.

ŠKODA-973 s plátennou strechou v roku 1955.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-973-Babeta-t36542#294714Verze : 0
Diskuse
Název BABETA (spíše ale šlo o přezdívu)pro toto vozidlo se začal používat až po natočení (nebo v průběhu natáčení) filmu "Kdyby tisíc klarinetů" v roce 1964, tedy v době, kdy již bylo o jeho osudu dávno rzhodnuto. Při natáčení filmu byl použit jeden exemplář vozidla, kde se objevuje v několika letmých záběrech, ze kterých ale není úplně zřejmé, o jaké vozidlo se vlastně jedná. Nejdelší scéna filmu s tímto vozidlem je tady pouze v případě, kdy Hana Hegerová na jeho korbě zpívá sólovou píseň s názvem " V opeře". Interpretem písně "Babeta šla do světa" je ve filmu sám autor Jiří Suchý, který jí ale zpívá v jídelně fiktivních kasáren Alkalis.
Při natáčení tohoto filmu byl použit ještě další zajímavý prototyp lehkého teréního vozidla AZNP z té doby, kterým je Škoda Agromobil 998, a to ve dvou exemplářích. Toto vozidlo mělo být určeno pro civilní trh, zejména zemědělství, lesnictví, pro údržbu rozvodných sítí a pod. Nicméně se předpokládalo, že po malé úpravě může být použit i pro vojenské účely. Výroba nebyla realizována z důvodů nedostatku finančních prostředků na její zahájení.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-973-Babeta-t36542#460531Verze : 0