Main Menu
User Menu
     
Název:
Name:
Praga RV
Originální název:
Original Name:
Praga RV
Kategorie:
Category:
valník
Výrobce:
Producer:
Českomoravská-Kolben-Daněk a.s., automobilní oddělení Praga, Praha-Libeň /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1935-DD.MM.1940 Praga RV
DD.MM.1936-DD.MM.1939 Praga RVR
DD.MM.1948-DD.MM.1948 Praga RVM
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
3289 Praga RV
59 Praga RVR
15 Praga RVM
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1935
Počet míst k sezení:
Troop Seating Capacity:
1 + 1 (1 + 2 Praga RVR)
Technické údaje:
Technical Data:
 
Náhon:
Configuration:
6x4
Pohotovostní hmotnost:
Curb Weight:
3810 kg
Užitečné zatížení:
Payload:
20001) kg
Celková hmotnost:
Gross Vehicle Weight:
58102) kg
Přípojná hmotnost:
Gross Trailer Weight:
? kg
Celková hmotnost s přívěsem/návěsem:
Gross Combination Weight:
? kg
Celková délka:
Overall Length:
5690 mm
Celková šířka:
Overall Width:
2000 mm
Celková výška:
Overall Height:
20903) mm
Světlá výška:
Ground Clearance:
260 mm
Rozvor:
Wheelbase:
3100 mm - 920 mm
Rozchod:
Track:
1350 mm - přední náprava
1500 mm - zadní nápravy
Brzdová soustava:
Braking System:
provozní - hydraulická
parkovací - mechanická
Elektrický systém:
Electrical System:
napětí elektrické sítě: 12 V
akumulátor: 12 V / 60 Ah (nebo 12 V / 75 Ah)
Pneumatiky:
Tyres:
6,00 – 20
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
- zážehový, řadový, čtyřtaktní, kapalinou chlazený, SV
- počet válců: 6
- vrtání: 80 mm
- zdvih: 115 mm
- objem válců: 3 468 cm3
- maximální točivý moment: 182 Nm při 2000 ot/min
- maximální výkon: 50 kW (68 k) při 3000 ot/min
Převodovka:
Gearbox:
mechanická, 4+1
Spojka:
Clutch:
suchá, jednokotoučová
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
142 l
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
57 km/h
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h
Spotřeba paliva:
Fuel Consumption:
30-35 l/100 km
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
390 km
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Nájezdový úhel přední/zadní:
Angle of Approach/Departure:
? ° / ? °
Svah:
Gradient:
? °
Boční náklon:
Side Slope:
? °
Překročivost:
Trench Crossing:
? m
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m
Brodivost:
Fording Depth:
? m
Uživatelské státy:
User States:




Poznámka:
Note:
1) na silnici, 1500 kg v terénu
2) na silnici, 5310 kg v terénu
3) s plachtou
Zdroje:
Sources:
motomuseum-hostalek.cz
URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-RV-t13589#49622Verze : 1
Vážení,
nejsem vzdělán v oboru nákladních vozidel předválečného Československa, ale díky bádání v podnikovém archivu VHJ ČKD Praha a v příručním archivu konstrukční kanceláře np. Praga, jsem měl několik příležitostí seznámit se s vozidlem Praga RV. Takže si dovolím přiložit i něco svých úlovků. Zároveň si dovolím oponovat prohlášení, že zkratka "RV" znamená "rychlý vojenský". Toto tvrzení není doloženo v mě známých archiváliích a je v jistém rozporu s pragováckým systémem označení vozidel. Pojem Praga RV spíše znamená vozidlo konstrukční řady "R" v provedení "vojenský". Pojem Praga RVR může označovat "radiovůz", ale i exportní sérii do Rumunska.

Benzínový motor a převodovka převzaty z vozu Praga RN. Zádní nápravy soustavy Dobelhof. Koncepce vozu 6x4.

Výrobní čísla vozidel Praga RV
44605, rok 1935, kusů 1, prototyp
44810-44858, rok 1935, kusů 49, série 1 a 2
46160-46213, rok 1936, kusů 54, série 3
46514-46832, rok 1936, kusů 319, série 4
46833-48535, rok 1936, kusů 1521, série 5
48381-48392, rok 1938, kusů 12, série 5
48410, rok 1936 (?), kusů 1, série 5
50497-50826, rok 1938, kusů 330, série Mann
50827-50853, rok 1937, kusů 27, série 5
52518-53478, rok 1939, kusů 961, série 6
53480-53490, rok 1939, kusů 11, série 6
58395, rok 1939, kusů 1, série Mann
59396, rok 1940, kusů 1, série 6
59398, rok 1940, kusů 1, série Mann

Celkem vyrobeno 3289 kusů Praga RV.

Výrobní čísla vozidel Praga RVR
48394-48409, rok 1936, kusů 16, série 1
52415-52430, rok 1938, kusů 16, série 2
52491-52502, rok 1938, kusů 12, série 3
52503-52517, rok 1939, kusů 15, série 4

Celkem vyrobeno 59 kusů Praga RVR.

Poznámka
Použitý motor Praga není typ SV, ale jedná se o rozvod SV.

Zdroj
Archiv konstrukční kanceláře np. Praga
- soupis výrobních čísel vozů Praga, evidenční číslo 00042.
- soupis z roku 1949 "Typy a hollerithová čísla" řada Praga R a RVR měla výkresy s předčíslím 22.
- foto fond řady 2900 39 G.
- charakteristika motoru Praga RN série 4.
Archiv VHJ ČKD Praha
- fond AS, karton 64 a složka 192.
- fond AS, karton 83, složka neuvedena.
- foto fond řady XVII.
Jan Lanc: 50 let technického vývoje automobilů Praga. Automobil 1957, str.359-369.
CZK - Praga RV - Praga RV z přehlídky v Prostějově.

Praga RV z přehlídky v Prostějově.
CZK - Praga RV - Charakteristika motoru Praga RN 4. serie.

Charakteristika motoru Praga RN 4. serie.
CZK - Praga RV - Restaurovaná Praga RV.

Restaurovaná Praga RV.
CZK - Praga RV - Praga RV.

Praga RV.
CZK - Praga RV - Praga RV.

Praga RV.
CZK - Praga RV - Praga RV.

Praga RV.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-RV-t13589#139336Verze : 2
MOD
V roce 1939 obdržela polská armáda kolem 300 kusů těchto automobilů. Jejich dodávka Polsku měla být částečnou úhradou za železniční transport zboží do baltských přístavů přes Polsko. Podle jedné verze byla jejich dodávka uskutečněna začátkem prvního čtvrtletí roku 1939, podle druhé verze byly RV-čka dodány Němci těsně před vypuknutím války v rámci polsko-německé úmluvy o splátkách za tranzit z Německa do Východního Pruska přes Polsko.


Pragy RV sloužily u:
10. jezdecká brigáda
10. pluk jízdních střelců - 21 kusů (po sedmi kusech u každé eskadrony)
24. hulánský pluk - 21 kusů + jeden dílenský
Přezvědná korouhev 10. jezdecké brigády - 4 kusy


Varšavská tanková a motorizovaná brigáda
1. pluk pěších střelců - 22 kusů
Nějaká část byla součástí automobilních kolon armád "Krakov" a "Karpaty".
Několik desítek kusů se při evakuaci polských jednotek dostalo do Maďarska a několik desítek jich ukořistili Sověti po 17. září.


Literatura:
Jońca, Andrzej, Szubański, Rajmund, Tarczyński, Jan: Wrzesień 1939-pojazdy Wojska Polskiego. Barwa i broń., WKŁ, Warszawa 1990
Nowak, Eugeniusz Piotr: Dywizjon Rozpoznawczy 10 Brygady Kawalerii 1938-1939, Towarzystwo Sympatyków Historii, Kraków 1999
URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-RV-t13589#297503Verze : 1
MOD
Praga RV (4.171), Vojenské technické muzeum, Lešany, září 2018.
CZK - Praga RV -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-RV-t13589#609087Verze : 0
MOD
Diskuse

Citace - Jiří Tintěra :




Výrobní čísla vozidel Praga RV
44605, rok 1935, kusů 1, prototyp
44810-44858, rok 1935, kusů 49, série 1 a 2
46160-46213, rok 1936, kusů 54, série 3
46514-46832, rok 1936, kusů 319, série 4
46833-48535, rok 1936, kusů 1521, série 5
48381-48392, rok 1938, kusů 12, série 5
48410, rok 1936 (?), kusů 1, série 5
50497-50826, rok 1938, kusů 330, série Mann
50827-50853, rok 1937, kusů 27, série 5
52518-53478, rok 1939, kusů 961, série 6
53480-53490, rok 1939, kusů 11, série 6
58395, rok 1939, kusů 1, série Mann
59396, rok 1940, kusů 1, série 6
59398, rok 1940, kusů 1, série Mann


Celkem vyrobeno 3289 kusů Praga RV.



5. série byla určená pro ministerstvo vnitra, vozy pro potřeby stráže obrany státu, všech 27 vozů.
Zbývající 3 vozy pro SOS byly ze série z roku 1938, ale je zajímavé, že výr. číslo jednoho z nich bylo 48.343, které v seznamu nefiguruje.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-RV-t13589#213974Verze : 0
Pán Tintěra, dá sa predpokladať, alebo dokonca doložiť, že tieto vozidlá sa dostali i do výzbroje povojnove čs.armády ? A ak je tomu tak, v akých počtoch a kedy boli vyradené.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-RV-t13589#609098Verze : 0
Pane kolego,
omlouvám se, že jsem si vašeho dotazu všiml až nyní. Váš dotaz předložím kolegovi Jaklovi z VHÚ, který se kdysi zabýval poválečnou a kořistní technikou ČSLA.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Praga-RV-t13589#628770Verze : 0
MOD