CZK - Škoda-Praga L

Škoda-Praga L
     
Název:
Name:
Škoda-Praga L Škoda-Praga L
Originální název:
Original Name:
Škoda-Praga L
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1920-DD.MM.1921 Škodovy závody, Plzeň /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.RRRR-DD.MM.1921
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1921
Osádka:
Crew:
3
Technické údaje:
Technical Data:
 
Náhon:
Configuration:
4x2
Pohotovostní hmotnost:
Curb Weight:
? kg ? lb
Užitečné zatížení:
Payload:
? kg ? lb
Celková hmotnost:
Gross Vehicle Weight:
5000 kg 11023 lb
Celková délka:
Overall Length:
5100 mm 16 ft 8 ¾ in
Celková šířka:
Overall Width:
1940 mm 6 ft 4 ⅜ in
Celková výška:
Overall Height:
2550 mm 8 ft 4 ⅜ in
Světlá výška:
Ground Clearance:
3501) / 5002) mm 1 ft 1 ¾ in 1) / 1 ft 7 ¾ in2)
Rozvor:
Wheelbase:
3600 mm 141 ¾ in
Rozchod:
Track:
1500 mm - prední
1400 mm - zadní
59in - front
55 ⅛ in - rear
Brzdová soustava:
Braking System:
mechanické mechanical
Elektrický systém:
Electrical System:
? ?
Pneumatiky:
Tyres:
Plné pryžové rozmeru 920 x 120 mm
Pancéřování:
Armour:
5 mm 5 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Praga (vodou chladený zážihový 4-valec objemu 3.824 cm3 s výkonom 25,7 kW) Praga (4 cyl., gasoline, water cooled, 3.824 ccm, 35 HP)
Převodovka:
Gearbox:
4+R 4+R
Spojka:
Clutch:
? ?
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? l ? Imp gal
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
40 km/h 24.9 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Spotřeba paliva:
Fuel Consumption:
? l/100 km ? mi/Imp gal
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
? km ? mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Nájezdový úhel přední/zadní:
Angle of Approach/Departure:
? ° / ? °
Svah:
Gradient:
? ° ? %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
? m ?
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m ?
Brodivost:
Fording Depth:
? m ?
Výzbroj:
Armament:
1x kanón kalibru 37 mm Škoda L/27 (100 nábojov)
1x ťažký guľomet Maxim 08 kalibru 7,92 mm (5.000 nábojov)
1x 37 mm cannon Škoda L/27 (100 rounds)
1x heavy machine gun Maxim 08 cal. 7,92 mm (5.000 rounds)
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Vladimír Francev, Charles K. Kliment - Československá obrněná vozidla 1918-1948, vydavateľstvo ARES, 2.vydanie Praha 2004, ISBN 80-86158-40-3
Hubert Procházka, Jan Martof - Praga, Computer Press, Praha 2004, ISBN 80-722-6862-7
1)Ivo Pejčoch, Oldřich Pejs - Obrněná technika 5, Střední Evropa 1919-1945 1.část, vydavateľstvo ARES, Praha 2004, ISBN 80-86158-32-2
2)https://rotanazdar.cz/?p=8397&lang=cs
URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-Praga-L-t47423#560378 Verze : 1
Jedna z prvých konštrukcií obrneného automobilu v novovzniknutej ČSR z roku 1921. Konštrukcia firmy Škoda využívala platformu nákladného automobilu Praga L 7.série, ktorého označenie prebral i tento OA. Na platformu bola namontovaná hranatá pancierová karoséria z tenkých pancierových plátov. Na streche vozidla bola namontovaná otočná veža, v ktorej boli lafetované 37 mm kanón a ťažký guľomet.
Rozpracovaný prototyp bol na jeseň/podzim 1920 predvedený zástupcom vojenskej správy. Na jar 1921 sa vykonali prvé skúšobné jazdy a v 7/1921 bol predstavený zástupcom V. Zbrojného odboru a dôstojníkom Veliteľstva zvláštnych bojových útvarov. Armádou bol 22.8.1921 prevzatý a po vlastnej osi dorazil k Práporu útočnej vozby v Miloviciach. Pre prevoz si zapožičal policajnú evidenčnú tabuľku N VII-762 z obrneného automobilu Fiat-Torino č. 14. Napriek pripomienkam armádnych predstaviteľov bolo vozidlo v 12/1922 vojenskou správou vozidlo odkúpené za 539.460 Kč.
Automobil niesol označenie taktickým číslom 15, neskôr N VII-969. Prototyp slúžil k výcviku v cvičnej rote, hodnotenie veliteľom roty npor. Ullrichom však nevyznelo priaznivo, kedy označil konštrukciu nezodpovedajúcu požiadavkám na bojové vozidlo. Prototyp sa v období od 30.8.1922 do 5.9.1922 zúčastnil cvičenia pri Sedlčanoch a následne bol odoslaný naspäť do Milovíc. Tu slúžil na výcvik.
10.9.1925 o vozidle rozhodovala komisia poverená posúdiť technický stav tohoto prototypu i vozidiel Fiat-Torino. Komisia rozhodla o odstrojení pancierovej karosérii a jej uložení v Miloviciach. Podvozok sa mal prestavať na osobné vozidlo. 27.1.1926 je podvozok odoslaný po vlastnej osi do ČKD (automobilka Praga) k renovácii. Opravený podvozok bol vo firme prevzatý 19.10.1926 a presunutý do karosárne v Prahe Štrašniciach. 13.1.1927 bolo vozidlo opäť presunuté do ČKD k úprave palivových nádrží. 31.1.1927 bolo vozidlo z Pragovky prevzaté a už v novej podobe osobného vozidla sa po vlastnej osi presunul do Milovíc. Vozidlo obdržalo pomenovanie Praga-Break a 20.4.1927 mu bola pridelená registračná značka N-II-677. Osobné vozidlo určené k preprave až 12 osôb zavŕšilo svoju kariéru 12.11.1935, kedy bolo navrhnuté na zrušenie.
Praga L bol významným konštrukčným počinom a stal sa predobrazom moderných československých obrnených automobilov rady PA (PA-I, PA-II, PA-III). Bol na počiatku konštrukčného riešenia ovládania vozidla, ktoré spĺňalo požiadavku na rozsah rýchlosti a manévrovania vpred i vzad. Vozidlo totiž malo obojstranné riadenie, ktoré sa využilo i pri jeho nástupcoch.


Vladimír Francev, Charles K. Kliment - Československá obrněná vozidla 1918-1948, vydavateľstvo ARES, 2.vydanie Praha 2004, ISBN 80-86158-40-3
Hubert Procházka, Jan Martof - Praga, Computer Press, Praha 2004, ISBN 80-722-6862-7
Ivo Pejčoch, Oldřich Pejs - Obrněná technika 5, Střední Evropa 1919-1945 1.část, vydavateľstvo ARES, Praha 2004, ISBN 80-86158-32-2
https://rotanazdar.cz/?p=8397&lang=cs

CZK - Škoda-Praga L -


CZK - Škoda-Praga L -


CZK - Škoda-Praga L -


CZK - Škoda-Praga L -


CZK - Škoda-Praga L -


CZK - Škoda-Praga L -


CZK - Škoda-Praga L -


CZK - Škoda-Praga L -


CZK - Škoda-Praga L -


CZK - Škoda-Praga L - Fotografia z bývalého podnikového archívu Škodových závodov, 10.5.1921

Fotografia z bývalého podnikového archívu Škodových závodov, 10.5.1921
CZK - Škoda-Praga L -


CZK - Škoda-Praga L -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-Praga-L-t47423#185225 Verze : 13
Pancierová karoséria z Praga L bola odstránená a podvozok bol prekonvertovaný na osobný štábny automobil Praga-Break s policajným číslom N-II-677.


https://rotanazdar.cz/?p=8397&lang=cs

CZK - Škoda-Praga L -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-Praga-L-t47423#738683 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více