Main Menu
User Menu

CZK - OA vz. 27 (Škoda PA-III)

     
Název:
Name:
OA vz. 27
Originální název:
Original Name:
OA vz. 27
Výrobce:
Producer:
Škodovy závody, Plzeň /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1927-DD.MM.1929
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
15 + prototyp
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
30.11.1926
Osádka:
Crew:
5
Technické údaje:
Technical Data:
 
Náhon:
Configuration:
4x2
Pohotovostní hmotnost:
Curb Weight:
? kg
Užitečné zatížení:
Payload:
? kg
Celková hmotnost:
Gross Vehicle Weight:
6640 kg
Celková délka:
Overall Length:
5350 mm
Celková šířka:
Overall Width:
1950 mm
Celková výška:
Overall Height:
2660 mm
Světlá výška:
Ground Clearance:
300 mm
Rozvor:
Wheelbase:
? mm
Rozchod:
Track:
? mm - ?
Brzdová soustava:
Braking System:
?
Elektrický systém:
Electrical System:
?
Pneumatiky:
Tyres:
?
Pancéřování:
Armour:
3 - 5,5 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Škoda (Hanomag WD-40 HP) (zážihový vodou chladený 4-valcový objemu 5700 cm3, 42.7 kW)
Převodovka:
Gearbox:
3+(3xR)
Spojka:
Clutch:
?
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
126 l
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
35 km/h
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h
Spotřeba paliva:
Fuel Consumption:
? l/100 km
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
250 km
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Nájezdový úhel přední/zadní:
Angle of Approach/Departure:
? ° / ? °
Svah:
Gradient:
? °
Boční náklon:
Side Slope:
? °
Překročivost:
Trench Crossing:
0,4 m
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,2 m
Brodivost:
Fording Depth:
0,35 m
Výzbroj:
Armament:
2x ťažký guľomet Schwarzlose vz.7/24 kalibru 7,92 mm (5750 nábojov)
1x ľahký guľomet ZB vz.26 (750 nábojov)
Uživatelské státy:
User States:
/

/
Poznámka:
Note:
označenie výrobcu: PA-III
Zdroje:
Sources:
Ivo Pejčoch, Oldřich Pejs - Obrněná technika 5, Střední Evropa 1919-1945 1.část, vydavateľstvo ARES, Praha 2004, ISBN 80-86158-32-2
Vladimír Francev, Charles K. Kliment - Československá obrněná vozidla 1918-1948, vydavateľstvo ARES, 2.vydanie Praha 2004, ISBN 80-86158-40-3
URL : https://www.valka.cz/CZK-OA-vz-27-Skoda-PA-III-t13593#560299Verze : 2
MOD
Užívatelia:
Československo - 15 + prototyp


Užívatelia po 15.3.1939:
Nemecko - 9 ks + prototyp (???)
Rumunsko - 3 ks (Československé stroje ustúpili do Rumunska po obsadení Podkarpatskej Rusi maďarskými vojskami. Pravdepodobne išlo o vozidla s evidenčnými číslami 13.350, 13.351 a 13.352. Rumuni ich používali na prieskumné a spojovacie úlohy. Dvojica vozidiel bola zničená v roku 1944 v Ploješti pri spojeneckom nálete.
Slovenský štát - 3 ks - vyradené v 9/1943 (ev.č.13.344, 13.345 a 13.346). Slováci používali poslovenčené označenie PA vz.27. Vozidlá boli pôvodne zaradené u JPO-1 (jazdecký priezvedný oddiel). Po ich vyradení bolo vozidlo ev.č. 13.346 ako učebná pomôcka v PÚV v Trenčianskom sv. Martine a vozidlá ev.č. 13.344 a 13.345 boli používané ako učebné pomôcky v Autoprápore 1 v Nitre. Je fotograficky zdokumentovaný výskyt vozidla ev.č.13.345 v kasárňach Autopráporu 1 v Nitre ešte v 6/1945. Je možné, že sa do tejto doby dožilo i vozidlo ev.č. 13.3441)


Prehľad útočnej vozby OA vz.27


*zdroj:
1)Marian Uhrin - Pluk Útočnej vozby 1944, Múzeum Slovenského národného povstania, rok vydania 2012, ISBN: 978-80-89514-14-4
Janko Paliga 13.345
CZK - OA vz. 27 (Škoda PA-III) - Slovenské vozidlo ev.č. 13.345, kasárne Nitra 6/1945

Slovenské vozidlo ev.č. 13.345, kasárne Nitra 6/1945

Web autora : https://www.valka.cz/topic/view/54504

URL : https://www.valka.cz/CZK-OA-vz-27-Skoda-PA-III-t13593#139020Verze : 13
MOD
www.ebay.com
CZK - OA vz. 27 (Škoda PA-III) - V nemeckých službách s rámovou anténou.

V nemeckých službách s rámovou anténou.
URL : https://www.valka.cz/CZK-OA-vz-27-Skoda-PA-III-t13593#138990Verze : 0
MOD
Vážení,
nenašel jsem na stránkách Fóra-válka, zmínku o tom, že obrněná vozidla PA-II, PA-IId a OA vz. 27 (PA-III), měla při svém zdvojeném řízení pro jízdu vpřed, či vzad, jednu pozoruhodnost. Svým způsobem se jednalo o dvě nápravy řídící vybavené náhonem. Každý teď řekne - to je klasika - to je 4x4. Ale opak je pravdou.


Firma Škoda vyrobila konstrukčně pozoruhodný podvozek, ale bez možnosti řídit a pohánět obě nápravy zároveň. Naopak, příslušný řidič pro jízdu vpřed, či pro jízdu vzad, vždy zablokoval z jeho hlediska zadní nápravu. Proto k řízení vozidla sloužila pouze jedna, kdežto druhá pracovala jako hnaná. To znamená, že podvozky vyjmenovaných vozidel patřily konstrukčně k systému 4x2 - čtyři kola z toho dvě poháněná.


Toto složité uspořádání řízení a pohonu, bylo poplatné tehdejší armádní doktríně, která nevědomky znevýhodnila manévrovací a jízdní schopnosti obrněných automobilů.


Kolegou Branem předložená fotografie německé přestavby OA vz. 27 na Funkwagen 27 (t), zřetelně ukazuje jízdu vpřed při zablokování zadní nápravy do polohy hnací a uvolnění přední nápravy pro řízení. K rozlišení přídě a zádě vozidla slouží neozbrojený výstupek čela trupu a poklopy nad motorem. Věž vozidla je k "fotografovi" otočena zádí. Toto lze určit podle pancéřového kryt světlometu.
URL : https://www.valka.cz/CZK-OA-vz-27-Skoda-PA-III-t13593#139015Verze : 0
MOD
Diskuse
Vážení,
díky vzpomínce pamětníka jsem zjistil, že ČSLA po DSV vyřazovala stará silniční vozidla. Pravděpodobně mezi nimi byl i vojenský speciál PA-III původně určený k pohybu na komunikacích. Není sice známo, který konkrétní stroj z patnáctikusové série přežil DSV, ale je známo, že po válce byl jeden kus vyřazen z výzbroje a předán Kovošrotu. Předpokládám, že tato firma přestavěla PA-III na kolejové vozidlo a používala dlouhá léta na železniční vlečce v České Lípě.


Sháním jakékoliv informace o přestavbě PA-III na kolejové vozidlo.
URL : https://www.valka.cz/CZK-OA-vz-27-Skoda-PA-III-t13593#553323Verze : 0
MOD