Název: Name: | OA vz. 27 | |
Originální název: Original Name: | OA vz. 27 | |
Výrobce: Producer: | Škodovy závody, Plzeň / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1927-DD.MM.1929 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 15 + prototyp | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | 30.11.1926 | |
Osádka: Crew: | 5 | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Náhon: Configuration: | 4x2 | |
Pohotovostní hmotnost: Curb Weight: | ? kg | |
Užitečné zatížení: Payload: | ? kg | |
Celková hmotnost: Gross Vehicle Weight: | 6640 kg | |
Celková délka: Overall Length: | 5350 mm | |
Celková šířka: Overall Width: | 1950 mm | |
Celková výška: Overall Height: | 2660 mm | |
Světlá výška: Ground Clearance: | 300 mm | |
Rozvor: Wheelbase: | ? mm | |
Rozchod: Track: | ? mm - ? | |
Brzdová soustava: Braking System: | ? | |
Elektrický systém: Electrical System: | ? | |
Pneumatiky: Tyres: | ? | |
Pancéřování: Armour: | 3 - 5,5 mm | |
Pohon: Propulsion: | ||
Typ: Type: | Škoda (Hanomag WD-40 HP) (zážihový vodou chladený 4-valcový objemu 5700 cm3, 42.7 kW) | |
Převodovka: Gearbox: | 3+(3xR) | |
Spojka: Clutch: | ? | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 126 l | |
Výkony: Performance: | ||
Rychlost na silnici: Road Speed: | 35 km/h | |
Rychlost v terénu: Cross-country Speed: | ? km/h | |
Spotřeba paliva: Fuel Consumption: | ? l/100 km | |
Jízdní dosah po silnici: Cruising Range on Road: | 250 km | |
Jízdní dosah v terénu: Cross-country Cruising Range: | ? km | |
Překonávání překážek: Obstacles Crossing: | ||
Nájezdový úhel přední/zadní: Angle of Approach/Departure: | ? ° / ? ° | |
Svah: Gradient: | ? ° | |
Boční náklon: Side Slope: | ? ° | |
Překročivost: Trench Crossing: | 0,4 m | |
Výstupnost: Vertical Obstacle: | 0,2 m | |
Brodivost: Fording Depth: | 0,35 m | |
Výzbroj: Armament: | 2x ťažký guľomet Schwarzlose vz.7/24 kalibru 7,92 mm (5750 nábojov) 1x ľahký guľomet ZB vz.26 (750 nábojov) | |
Uživatelské státy: User States: | / / | |
Poznámka: Note: | označenie výrobcu: PA-III | |
Zdroje: Sources: | Ivo Pejčoch, Oldřich Pejs - Obrněná technika 5, Střední Evropa 1919-1945 1.část, vydavateľstvo ARES, Praha 2004, ISBN 80-86158-32-2 Vladimír Francev, Charles K. Kliment - Československá obrněná vozidla 1918-1948, vydavateľstvo ARES, 2.vydanie Praha 2004, ISBN 80-86158-40-3 |
URL : https://www.valka.cz/CZK-OA-vz-27-Skoda-PA-III-t13593#560299Verze : 2
brano
MOD
Užívatelia:
Československo - 15 + prototyp
Užívatelia po 15.3.1939:
Nemecko - 9 ks + prototyp (???)
Rumunsko - 3 ks (Československé stroje ustúpili do Rumunska po obsadení Podkarpatskej Rusi maďarskými vojskami. Pravdepodobne išlo o vozidla s evidenčnými číslami 13.350, 13.351 a 13.352. Rumuni ich používali na prieskumné a spojovacie úlohy. Dvojica vozidiel bola zničená v roku 1944 v Ploješti pri spojeneckom nálete.
Slovenský štát - 3 ks - vyradené v 9/1943 (ev.č.13.344, 13.345 a 13.346). Slováci používali poslovenčené označenie PA vz.27. Vozidlá boli pôvodne zaradené u JPO-1 (jazdecký priezvedný oddiel). Po ich vyradení bolo vozidlo ev.č. 13.346 ako učebná pomôcka v PÚV v Trenčianskom sv. Martine a vozidlá ev.č. 13.344 a 13.345 boli používané ako učebné pomôcky v Autoprápore 1 v Nitre. Je fotograficky zdokumentovaný výskyt vozidla ev.č.13.345 v kasárňach Autopráporu 1 v Nitre ešte v 6/1945. Je možné, že sa do tejto doby dožilo i vozidlo ev.č. 13.3441)
Prehľad útočnej vozby OA vz.27
*zdroj:
1)Marian Uhrin - Pluk Útočnej vozby 1944, Múzeum Slovenského národného povstania, rok vydania 2012, ISBN: 978-80-89514-14-4
Janko Paliga 13.345
Slovenské vozidlo ev.č. 13.345, kasárne Nitra 6/1945
Web autora : https://www.valka.cz/topic/view/54504
Československo - 15 + prototyp
Užívatelia po 15.3.1939:
Nemecko - 9 ks + prototyp (???)
Rumunsko - 3 ks (Československé stroje ustúpili do Rumunska po obsadení Podkarpatskej Rusi maďarskými vojskami. Pravdepodobne išlo o vozidla s evidenčnými číslami 13.350, 13.351 a 13.352. Rumuni ich používali na prieskumné a spojovacie úlohy. Dvojica vozidiel bola zničená v roku 1944 v Ploješti pri spojeneckom nálete.
Slovenský štát - 3 ks - vyradené v 9/1943 (ev.č.13.344, 13.345 a 13.346). Slováci používali poslovenčené označenie PA vz.27. Vozidlá boli pôvodne zaradené u JPO-1 (jazdecký priezvedný oddiel). Po ich vyradení bolo vozidlo ev.č. 13.346 ako učebná pomôcka v PÚV v Trenčianskom sv. Martine a vozidlá ev.č. 13.344 a 13.345 boli používané ako učebné pomôcky v Autoprápore 1 v Nitre. Je fotograficky zdokumentovaný výskyt vozidla ev.č.13.345 v kasárňach Autopráporu 1 v Nitre ešte v 6/1945. Je možné, že sa do tejto doby dožilo i vozidlo ev.č. 13.3441)
Prehľad útočnej vozby OA vz.27
*zdroj:
1)Marian Uhrin - Pluk Útočnej vozby 1944, Múzeum Slovenského národného povstania, rok vydania 2012, ISBN: 978-80-89514-14-4
Janko Paliga 13.345
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | Janko Paliga |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | https://www.valka.cz/topic/view/54504 |
Slovenské vozidlo ev.č. 13.345, kasárne Nitra 6/1945
Web autora : https://www.valka.cz/topic/view/54504
URL : https://www.valka.cz/CZK-OA-vz-27-Skoda-PA-III-t13593#139020Verze : 13
brano
MOD
www.ebay.com
V nemeckých službách s rámovou anténou.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
V nemeckých službách s rámovou anténou.
URL : https://www.valka.cz/CZK-OA-vz-27-Skoda-PA-III-t13593#138990Verze : 0
brano
MOD
Vážení,
nenašel jsem na stránkách Fóra-válka, zmínku o tom, že obrněná vozidla PA-II, PA-IId a OA vz. 27 (PA-III), měla při svém zdvojeném řízení pro jízdu vpřed, či vzad, jednu pozoruhodnost. Svým způsobem se jednalo o dvě nápravy řídící vybavené náhonem. Každý teď řekne - to je klasika - to je 4x4. Ale opak je pravdou.
Firma Škoda vyrobila konstrukčně pozoruhodný podvozek, ale bez možnosti řídit a pohánět obě nápravy zároveň. Naopak, příslušný řidič pro jízdu vpřed, či pro jízdu vzad, vždy zablokoval z jeho hlediska zadní nápravu. Proto k řízení vozidla sloužila pouze jedna, kdežto druhá pracovala jako hnaná. To znamená, že podvozky vyjmenovaných vozidel patřily konstrukčně k systému 4x2 - čtyři kola z toho dvě poháněná.
Toto složité uspořádání řízení a pohonu, bylo poplatné tehdejší armádní doktríně, která nevědomky znevýhodnila manévrovací a jízdní schopnosti obrněných automobilů.
Kolegou Branem předložená fotografie německé přestavby OA vz. 27 na Funkwagen 27 (t), zřetelně ukazuje jízdu vpřed při zablokování zadní nápravy do polohy hnací a uvolnění přední nápravy pro řízení. K rozlišení přídě a zádě vozidla slouží neozbrojený výstupek čela trupu a poklopy nad motorem. Věž vozidla je k "fotografovi" otočena zádí. Toto lze určit podle pancéřového kryt světlometu.
nenašel jsem na stránkách Fóra-válka, zmínku o tom, že obrněná vozidla PA-II, PA-IId a OA vz. 27 (PA-III), měla při svém zdvojeném řízení pro jízdu vpřed, či vzad, jednu pozoruhodnost. Svým způsobem se jednalo o dvě nápravy řídící vybavené náhonem. Každý teď řekne - to je klasika - to je 4x4. Ale opak je pravdou.
Firma Škoda vyrobila konstrukčně pozoruhodný podvozek, ale bez možnosti řídit a pohánět obě nápravy zároveň. Naopak, příslušný řidič pro jízdu vpřed, či pro jízdu vzad, vždy zablokoval z jeho hlediska zadní nápravu. Proto k řízení vozidla sloužila pouze jedna, kdežto druhá pracovala jako hnaná. To znamená, že podvozky vyjmenovaných vozidel patřily konstrukčně k systému 4x2 - čtyři kola z toho dvě poháněná.
Toto složité uspořádání řízení a pohonu, bylo poplatné tehdejší armádní doktríně, která nevědomky znevýhodnila manévrovací a jízdní schopnosti obrněných automobilů.
Kolegou Branem předložená fotografie německé přestavby OA vz. 27 na Funkwagen 27 (t), zřetelně ukazuje jízdu vpřed při zablokování zadní nápravy do polohy hnací a uvolnění přední nápravy pro řízení. K rozlišení přídě a zádě vozidla slouží neozbrojený výstupek čela trupu a poklopy nad motorem. Věž vozidla je k "fotografovi" otočena zádí. Toto lze určit podle pancéřového kryt světlometu.
URL : https://www.valka.cz/CZK-OA-vz-27-Skoda-PA-III-t13593#139015Verze : 0
Jiří Tintěra
MOD
Vážení,
díky vzpomínce pamětníka jsem zjistil, že ČSLA po DSV vyřazovala stará silniční vozidla. Pravděpodobně mezi nimi byl i vojenský speciál PA-III původně určený k pohybu na komunikacích. Není sice známo, který konkrétní stroj z patnáctikusové série přežil DSV, ale je známo, že po válce byl jeden kus vyřazen z výzbroje a předán Kovošrotu. Předpokládám, že tato firma přestavěla PA-III na kolejové vozidlo a používala dlouhá léta na železniční vlečce v České Lípě.
Sháním jakékoliv informace o přestavbě PA-III na kolejové vozidlo.
díky vzpomínce pamětníka jsem zjistil, že ČSLA po DSV vyřazovala stará silniční vozidla. Pravděpodobně mezi nimi byl i vojenský speciál PA-III původně určený k pohybu na komunikacích. Není sice známo, který konkrétní stroj z patnáctikusové série přežil DSV, ale je známo, že po válce byl jeden kus vyřazen z výzbroje a předán Kovošrotu. Předpokládám, že tato firma přestavěla PA-III na kolejové vozidlo a používala dlouhá léta na železniční vlečce v České Lípě.
Sháním jakékoliv informace o přestavbě PA-III na kolejové vozidlo.
URL : https://www.valka.cz/CZK-OA-vz-27-Skoda-PA-III-t13593#553323Verze : 0
Jiří Tintěra
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.