Název:
Name:
G-13
Originální název:
Original Name:
G-13
Výrobce:
Producer:
BMM, Praha /
Škoda, Plzeň /
Saurer, ?
Období výroby:
Production Period:
DD.04.1944-DD.MM.1949
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
158
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1945 (?)
Osádka:
Crew:
4
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
16000 kg
Celková délka:
Overall Length:
6270 mm
Celková šířka:
Overall Width:
2526 mm
Celková výška:
Overall Height:
2100 mm
Světlá výška:
Ground Clearance:
425 mm
Pancéřování:
Armour:
čelo - 60 mm
boky - 20 mm
zadok - 20 mm
strop - 8 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Praga AE (zážihový vodou chladený 6-valec objemu 7.754 cm3)1)

neskôr

Saurer CH2DRM (vznetový 8-valec s valcami do V (60°) s objemom 11.640 cm3)2)
Výkon:
Power:
1181) / 111.92) kW při 25001) / 20002) ot/min
Převodové ústrojí:
Transmission:
Praga-Wilson (5+R)
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
422) km/h
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
162) km/h
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
2002) km
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
1502) km
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
25 °
Boční náklon:
Side Slope:
? °
Překročivost:
Trench Crossing:
1,5 m
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,65 m
Brodivost:
Fording Depth:
1,1 m
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
7,5 cm StuK 40 L/48 (41 nábojov)
Vedlejší:
Secondary:
7,5 mm guľomet Fliegerabwehr Maschinengewehr 1938 (600 nábojov)
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Rádiostanica:
SE-202 (štandard)
SE-200 (veliteľské vozidlá)
SE-206 (montované v neskoršom období)
Zdroje:
Sources:
Vladimír Francev, Charles K. Kliment, Milan Kopecký - Jagdpanzer 38(t) Hetzer, MBI, rok vydania 2001, ISBN: 80-902238-9-3
www.militaerfahrzeuge.ch
URL : https://www.valka.cz/CZK-G-13-t481#588858Verze : 0
MOD
Již koncem roku 1945 projevili Švýcaři zájem o 200 až 300 vozů. Po různých průtazích přebírá švýcarská delegace prvních osm vozů 11. října 1946. Stíhače se stavěly ve stejném provedení jako pro německou armádu, ale bez kulometné lafety, radiovybavení a s adaptovaným kanónem 7,5 cm StuK 40, charakteristickým úsťovou brzdou.


Expedice stíhačů G-13 podle podnikového archivu Škoda Plzeň:
10.12. 1946 - 8 vozů válečné výroby
03.06. 1947 - 13 vozů novovýroby
06.06. 1947 - 12 vozů novovýroby
28.07. 1947 - 25 vozů novovýroby
31.10. 1947 - 24 vozů novovýroby
20.12. 1947 - 26 vozů novovýroby
30.09. 1948 - 12 vozů novovýroby
30.11. 1948 - 18 vozů novovýroby
16.02. 1950 - 20 vozů novovýroby


Při plnění dodávky se v roce 1948 projevil vliv přechodu na socialistické hospodaření. Tak skončil v roce 1950 největší československý tankový obchod druhé poloviny 40. let.


Švýcaři zařadili Pzj.G-13 do tří tankových oddílů, které se skládaly ze tří rot a velitelství.


Panzerjäger Abteilung 21 (1949-1965), později Panzerjäger Bataillon 21 (1965-1970)
Panzerjäger Abteilung 22 (1949-1965), později Panzerjäger Bataillon 22 (1965-1970)
Panzerjäger Abteilung 23 (1949-1965), později Panzerjäger Bataillon 23 (1965-1970)


V letech 1952 - 54 došlo u vozů z oddílů č.22a23 k výměně původních motorů Praga AE za diesly Saurer-Arbon CH2DRM o 110 kW. Došlo také k dozbrojení kulometem Furrer vz.38 ráže 7,5mm. Lafetován byl v plně otočném třmenu vztyčeného za horním vstupním poklopem. Dále doplňili stíhač na povrchu řadou úchytů pro nářadí a náhradní články pásů,velkou plechovou schránku na drobné vybavení. Na pravém boku bylo umístěno celé náhradní pojezdové kolo. Na horní straně motorového prostoru se objevil buben se 600 metry telefonního kabelu a pod ním schránka na polní telefon, kterým mohla doprovazející pěchota komunikovat s osádkou vozu bez použití radiostanice,která byla též v každém stíhači zamontována (1SE202 o výkonu 30 Wattů). Stíhače G-13 sloužily plných dvacet let než je nahradily tanky Centurion anglického původu. V letech 1971-1972 byly staženy od jednotek a uloženy ve skladech.


URL : https://www.valka.cz/CZK-G-13-t481#42052Verze : 2
...






URL : https://www.valka.cz/CZK-G-13-t481#42054Verze : 0
...




URL : https://www.valka.cz/CZK-G-13-t481#42056Verze : 0
Jeden u nás na Moravě rekonstruovaný stroj.
Dolin






URL : https://www.valka.cz/CZK-G-13-t481#183079Verze : 0
Stroje ze Sinsheimu a Saumuru. Podle mě se jedná o G-13 teda ex ST-1 mimo toho šedého Sinsheimovského předělané trošku do podoby hetzerů.

Sinsheim

Sinsheim

Sinsheim - bok

Saumur

Saumur - zadek
URL : https://www.valka.cz/CZK-G-13-t481#224118Verze : 0
Muzeum v Bruselu


foto vlastní




URL : https://www.valka.cz/CZK-G-13-t481#310324Verze : 0
MOD
banner 1 top banner 5 top banner 6 top

Rozpočet

Rozpočet valka.cz 2019 : 85.000,- Kč
Příjmy doposud : 64.741,- Kč

♡ Chci přispět

HLEDÁME NOVÉ KOLEGY

Server valka.cz neustále hledá nové kolegy, kteří jsou ochotni pomoci s rozvojem a doplňováním obsahu, koordinací a kontrolou práce, moderováním příspěvků a další činností. Neváhejte a zapojte se do tvorby valka.cz v duchu hesla Čtenáři sobě :)

Přidejte se k nám!