CZK - DVS-8 T-805 (hasičské vozidlo)

Požiarne dopravné vozidlo DVS 8 na podvozku Tatry T 805 je určené na prepravu požiarneho družstva a útočného príslušenstva na miesto požiaru, nemá pevne namontované čerpadlo. Vybavenie vozidla umožňuje komplexný požiarny zásah.

TTD : ...

Výzbroj : prenosná motorová striekačka typ PS8
Výkon : 800 l / hod.
CZK - DVS-8 T-805 (hasičské vozidlo) - Umiestnenie prenosnej striekačky PS8 vo vozidle

Umiestnenie prenosnej striekačky PS8 vo vozidle
CZK - DVS-8 T-805 (hasičské vozidlo) - Hasičský automobil DVS8

Hasičský automobil DVS8
URL : https://www.valka.cz/CZK-DVS-8-T-805-hasicske-vozidlo-t71884#253304 Verze : 1
T 805 s hasičskou nástavbou jako dopravní automobil na defilé hasičské techniky při ukončení hasičské olympiády CTIF v Ostravě 2009.
foto vlastní
CZK - DVS-8 T-805 (hasičské vozidlo) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-DVS-8-T-805-hasicske-vozidlo-t71884#321059 Verze : 0
Hasičský automobil -
(DVS 8),
repsektive vlastní nástavby vyráběly Továrny na hasicí zařízení n. p. Vysoké Mýto (THZ n. p.)


Byly montovány na podvozky automobilů:
a) DVS 8 - Tatra 805 , min. od r. 1955.
b) DVS 8 - Praga RN , min. od r. 1952.


Zdroj: Vlastní archiv poznámek ze stránek SDH:
http://hasicivh.webnode.cz/praga-rn/
www.hasici-krnov.cz
www.hzshk.cz
www.hasicichocen.estranky.cz
URL : https://www.valka.cz/CZK-DVS-8-T-805-hasicske-vozidlo-t71884#333810 Verze : 0
Hasičský automobil DVS-8 na podvozku Tatra 805 slouží k přepravě hasičského družstva s příslušným nářadím k požáru. Zástavbu hasičského vybavení do nízké skříně prováděl národní podnik Karosa ve Vysokém Mýtě, resp. Továrny na hasicí zařízení n. p. Vysoké Mýto (THZ n. p. se staly v r. 1962 jeho součástí).


Kabina řidiče a velitele:
Řidič a velitel sedí na dvou samostatných sedadlech (mezi nimi je kryt motoru), jejichž sedák a opěrák jsou čalouněné. Na pravé straně sedadla je typový štítek, pod sedadlem řidiče je uloženo nářadí pro opravu automobilu a baterie s vyvedenou zásuvkou pro nabíjení. Přední skla kabiny jsou opatřena dvěma stěrači. Na pravých dveřích je brašna na doklady formátu A4. V kabině je umístěn tetrachlorový hasicí přístroj T 2,5. Vně kabiny jsou na předním okraji střechy dva dodatkové výstražné světlomety s červenými skly. Na pravé straně je umístěn přenosný světlomet s příslušnou zásuvkou, slouží k osvětlení místa zásahu. Dopravní vůz je opatřen požární výstražnou houkačkou.
Skříňová nástavba:
Kabina pro hasičské družstvo ve skříňové nástavbě je na obou stranách opatřena dveřmi se spouštěcími okny a osvětlením. Sedačky mají čalouněná opěradla. V kabině jsou háčky pro osobní výstroj družstva. Zadní část skříňové nástavby je opatřena dveřmi se zámky a upravena tak, aby rozmístění příslušenství vyhovovalo požárnímu cvičebnímu řádu. Na vnitřních stranách dveří je umístěn seznam příslušenství. V této části musí být kromě dvou hasicích přístrojů ještě volné místo pro umístění dalších šesti hasicích přístrojů do 10 litrů.
Zadními dveřmi v zadní části skříňové nástavby je možné pomocí sklápěcí plošiny vysunout a zasunout stříkačku PS-8 (Přenosná motorová stříkačka 8). V tomto případě se celek (tj. automobil Tatra 805 s hasičskou výbavou ve skříňové nástavbě) podle dobové požární terminologie označoval DVS 8. Do prostoru pro stříkačku PS 8 bylo možné stejným způsobem zasunout sanitní nosítka a v této úpravě lze dopravního vozu použit i jako nouzového sanitního vozidla. Zadní stěna skříně je opatřena sklopnými stupačkami pro výstup na střechu. Ta je ohrazena a opatřena držáky pro nastavovací žebřík, trhací hák a sanitní nosítka.
Na zadní části rámu podvozku je závěs pro přívěs a DVS-8 mohl sloužit jako tažné vozidlo přívěsnou požární stříkačku (PPS-8), případně DS-12 nebo DS-16 (Dvoukolová stříkačka 12 nebo Dvoukolová stříkačka 16). Přibližná hmotnost DVS-8 (s příslušenstvím k vozu), včetně PS 8 s příslušenstvím, je cca 4800 kg. Základní rozměry a výkony odpovídají provedení Tatra 805 s nízkou skříní.



Rozměry a hmotnosti DVS-8:
Rozvor náprav 2700 mm
Rozchod kol 1600 mm
Délka 4720 mm
Šířka 2035 mm
Výška s budkou řidiče 2365 mm
Výška po zadní nástavbu 2600 mm
Světlá výška 400 mm
Rozměr pneumatik 10,50 – 16
Rozměr ráfků 7, 00 – 16
Provozní hmotnost 4240 kg
Povolená hmotnost 5040 kg
Užitečná hmotnost 800 kg


Jízdní vlastnosti:
Nejmenší průměr zatáčení 13,5 m
Nájezdový úhel vpředu 46°
Nájezdový úhel vzadu 52°
Příčná stabilita 40°
Podélná stabilita 55°
Schopnost překonat kolmý terénní stupeň 300mm
Brodivost 650mm
Základní spotřeba paliva 24 l/100km


Motor Tatra 603 A (vzduchem chlazený čtyřdobý benzinový karburační motor)
Počet a uspořádání válců vidlicový osmiválec se samostatnými válci v úhlu 90°
Vrtání válců 75 mm
Zdvih pístů 72 mm
Obsah válců 2545 cm3
Kompresní poměr 6,5:1
Maximální výkon 55,93 kW (75 k) při 4200 ot/min
Brzdy kapalinové, bubnové, bez posilovače
Napětí elektrického zařízení 12 V



Poznámka k označení DVS-8:
Pokud automobil neměl vloženou stříkačku PS-8 (nebo jinou obdobných rozměrů), tak bylo jeho označení s největší pravděpodobností DV-8. Označení DVS-8 znamenalo pravděpodobně Dopravní vozidlo se stříkačkou o výkonu 800 litrů/min.
Označení DVS-8 bylo používáno také u skříňových hasičských automobilů na podvozku Praga RN.
Aby situace byla ještě komplikovanější, v polovině šedesátých let byly z výzbroje ČSLA vyřazovány Tatry 805 ve valníkovém a skříňovém provedení. Určité množství se jich dostalo do civilního sektoru, kde posloužily mj. výrobě k výrobě řady účelových nástaveb. Tak začali, zejména vesničtí dobrovolní hasiči, dostávat hasičské automobily Tatra 805 ve valníkovém provedení. Ty byly označeny také DV-8. Později byla kategorie DV, resp. DVS změněna na kategorii DA a označení obou verzí hasičských automobilů na podvozku Tatra 805 bylo DA-8. Z tohoto důvodu řada jednotek Sboru dobrovolných hasičů (SDH) uvádí u své, dnes již historické techniky, označení DA-8. Pro rozlišení obou verzí je proto pro hasičskou Tatru 805 se skříňovou nástavbou použito označení DVS-8 a pro Tatru 805 ve valníkovém provedení DA-8.
Kromě toho byly na hasičské provedení upravovány vyřazené Tatry 805 ve skříňovém provedení, jejich nízká skříň ale byla odlišného provedení. Měla dveře v zadní části skříně, nikoliv na bocích skříně jako původní DVS-8 na podvozku Tatra 805.



Autor uvítá informace a fotografie o jejich službě v ČSLA a jakékoli upřesnění označování hasičských automobilů (Příslušná nařízení vč. dat o jednotném názvosloví).


Zdroj:
www.sdh-dobroslavice.com
www.sdh-slovany.sweb.cz
www.ihasici.cz
www.hasicina.unas.cz/DA_kacena.htm
www.vkpvt.estranky.cz
CZK - DVS-8 T-805 (hasičské vozidlo) - DVS-8 na podvozku Tatra 805 na CIAF 2009 na letišti Hradec Králové. Vůz patří Východočeskému klubu přátel vojenské techniky.
Vlastní foto z 5. září 2009.

DVS-8 na podvozku Tatra 805 na CIAF 2009 na letišti Hradec Králové. Vůz patří Východočeskému klubu přátel vojenské techniky.
Vlastní foto z 5. září 2009.

CZK - DVS-8 T-805 (hasičské vozidlo) - DVS-8 na podvozku Tatra 805 na CIAF 2009 na letišti Hradec Králové. Vůz patří Východočeskému klubu přátel vojenské techniky.
Vlastní foto z 5. září 2009.

DVS-8 na podvozku Tatra 805 na CIAF 2009 na letišti Hradec Králové. Vůz patří Východočeskému klubu přátel vojenské techniky.
Vlastní foto z 5. září 2009.

CZK - DVS-8 T-805 (hasičské vozidlo) - DVS-8 na podvozku Tatra 805 na CIAF 2009 na letišti Hradec Králové. Vůz patří Východočeskému klubu přátel vojenské techniky.
Vlastní foto z 5. září 2009.

DVS-8 na podvozku Tatra 805 na CIAF 2009 na letišti Hradec Králové. Vůz patří Východočeskému klubu přátel vojenské techniky.
Vlastní foto z 5. září 2009.

CZK - DVS-8 T-805 (hasičské vozidlo) - DVS-8 na podvozku Tatra 805 na CIAF 2009 na letišti Hradec Králové. Vůz patří Východočeskému klubu přátel vojenské techniky.
Vlastní foto z 5. září 2009.

DVS-8 na podvozku Tatra 805 na CIAF 2009 na letišti Hradec Králové. Vůz patří Východočeskému klubu přátel vojenské techniky.
Vlastní foto z 5. září 2009.

CZK - DVS-8 T-805 (hasičské vozidlo) - DVS-8 na podvozku Tatra 805 na CIAF 2009 na letišti Hradec Králové. Vůz patří Východočeskému klubu přátel vojenské techniky.
Vlastní foto z 5. září 2009.

DVS-8 na podvozku Tatra 805 na CIAF 2009 na letišti Hradec Králové. Vůz patří Východočeskému klubu přátel vojenské techniky.
Vlastní foto z 5. září 2009.

URL : https://www.valka.cz/CZK-DVS-8-T-805-hasicske-vozidlo-t71884#334380 Verze : 0
DVS-8 na podvozku Tatra 805 na Hasičských slavnostech v Litoměřicích. Vůz patří Sboru dobrovolných hasičů Krásný Dvůr.
Vlastní foto z 12. června 2010.
CZK - DVS-8 T-805 (hasičské vozidlo) -


CZK - DVS-8 T-805 (hasičské vozidlo) -


CZK - DVS-8 T-805 (hasičské vozidlo) - Levá strana nástavby před zadní nápravou.

Levá strana nástavby před zadní nápravou.
CZK - DVS-8 T-805 (hasičské vozidlo) - Levá strana nástavby za zadní nápravou.

Levá strana nástavby za zadní nápravou.
CZK - DVS-8 T-805 (hasičské vozidlo) - Uložení stříkačky v zadní části nástavby.

Uložení stříkačky v zadní části nástavby.
CZK - DVS-8 T-805 (hasičské vozidlo) - Uložení stříkačky v zadní části nástavby.

Uložení stříkačky v zadní části nástavby.
CZK - DVS-8 T-805 (hasičské vozidlo) - Pravá strana nástavby před zadní nápravou.

Pravá strana nástavby před zadní nápravou.
CZK - DVS-8 T-805 (hasičské vozidlo) - Pravá strana nástavby za
zadní nápravou.

Pravá strana nástavby za
zadní nápravou.

CZK - DVS-8 T-805 (hasičské vozidlo) -


CZK - DVS-8 T-805 (hasičské vozidlo) -


CZK - DVS-8 T-805 (hasičské vozidlo) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-DVS-8-T-805-hasicske-vozidlo-t71884#362469 Verze : 0

Diskuse

Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více