Main Menu
User Menu
     
Název:
Name:
Perun ST
Originální název:
Original Name:
Perun ST
Výrobce:
Producer:
SVOS, spol. s r.o., Přelouč
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2+2:
- 2 x prototyp / prototype
- 2 x prototyp pro balistické zkoušky / prototype for ballistic tests

(4 x [AČR, objednávka zrušena / Czech Army, the order canceled])
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.2017
Osádka:
Crew:
4 + 1
Technické údaje:
Technical Data:
 
Náhon:
Configuration:
4x4
Pohotovostní hmotnost:
Curb Weight:
10400 kg
Užitečné zatížení:
Payload:
2600 kg
Celková hmotnost:
Gross Vehicle Weight:
13000 kg
Celková délka:
Overall Length:
60301) mm
Celková šířka:
Overall Width:
2300 mm
Celková výška:
Overall Height:
26002) mm
Světlá výška:
Ground Clearance:
4153) mm
Rozvor:
Wheelbase:
3800 mm
Rozchod:
Track:
1970 mm - obě nápravy
Brzdová soustava:
Braking System:
vzduchové kotoučové brzdy s ABS
Elektrický systém:
Electrical System:
napětí elektrické sítě: 24 V
dva akumulátory: 12 V / 180 Ah
alternátor: 250 A
Pneumatiky:
Tyres:
365/80 R20
Pancéřování:
Armour:
balistická a protiminová ochrana dle:
- minimálně STANAG 4569 Annex A Level 2
- STANAG 4569 Annex B Level 2
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
MTU 6R 106 TD21
- vznětový, řadový, kapalinou chlazený, přeplňovaný, splňující limity exhalací EURO 3
- počet válců: 6
- objem válců: 7 200 cm3
- maximální točivý moment: 1300 Nm při 1600 ot/min
- maximální výkon: 240 kW při 2200 ot/min
Převodovka:
Gearbox:
ZF 6HP602 S Plus
- elektronicky řízená, plně automatická
- počet stupňů: 6 + 1
Spojka:
Clutch:
-
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
230 l
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
110 km/h
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h
Spotřeba paliva:
Fuel Consumption:
? l/100 km
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
700 km
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Nájezdový úhel přední/zadní:
Angle of Approach/Departure:
45 ° / 45 °
Svah:
Gradient:
45 °
Boční náklon:
Side Slope:
25 °
Překročivost:
Trench Crossing:
0,85 m
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,55 m
Brodivost:
Fording Depth:
1,2-1,5 m
Výzbroj:
Armament:
až 5 zbraní v samostatných lafetách, z toho:
- 1 x obežný kruh pro 12,7mm kulomet, nebo 40mm automatický granátomet
- 4 x lafeta pro zbraň ráže 7,62 mm (vpředu, na bocích a vzadu)

vozidla pro českou armádu:
- přední kulomet: MINIMI
- horní zbraň: M2HB-QCB nebo Mk 19

- munice:
-- ráže 12,7 mm / 40 mm: 1000 / 320
-- ráže 7,62 mm: 2500
Uživatelské státy:
User States:
-
Poznámka:
Note:
hmotnost přívěsu: 10000 kg

1) bez náhradního kola
2) bez střešního příslušenství
3) variabilní, od 315 mm
Zdroje:
Sources:
firemní materiály SVOS
ATM 6/2017; ISSN1802-4823
www.bvv.cz
www.mocr.army.cz
URL : https://www.valka.cz/CZE-Perun-ST-t201884#576713Verze : 4
MOD
Perun ST

Otevřené vojenské bojové terénní vozidlo předurčené pro plnění specifických úkolů speciálních sil. Vozidlo je uzpůsobeno pro osádku čítající až 5 osob (4 trvale a 1 osoba na sedačce v prostoru stanoviště střelce z hlavní zbraně).

Vývoj speciálního obrněného víceúčelového vozidla Perun určeného pro vojenské a v sekundární roli též policejní jednotky byl zahájen v roce 2014. První objednávka přišla od českého Ministerstva obrany v roce 2017.

Základ automobilu tvoří žebřinový rám, k němuž je oddělitelným způsobem upevněna karoserie svařená z ocelových plechů. Její komponenty je možné zesílit demontovatelnou balistickou ochranou podle požadavků uživatele. Pancéřování chrání obvod karoserie i spodek vozidla proti minám a různým výbušným systémům. Sklopná čelní okna mají rovněž požadovanou balistickou odolnost. Stálý pohon všech čtyř kol podvozku zajišťuje řadový, vodou chlazený, přeplňovaný šestiválcový vznětový motor přes šestistupňovou automatickou převodovku a diferenciály s úzávěrkami. Motorový prostor je možno vybavit automatickým hasicím zařízením. Kola s pneumatikami vybavenými dojezdovými obručemi a s možností dohušťování pneumatik za jízdy jsou upevněna na nezávisle zavěšených polonápravách s redukcemi. Přední a zadní tlumení pohybu polonáprav v rozsahu 300 mm je tvořeno kombinací vzduchového a pružinového pérování a kapalinových tlumičů, které je integrováno do systémových jednotek uchycených na podbězích vozidla. Systém pérování podvozku umožňuje nastavení výšky v rozsahu 100 mm, přičemž změnu lze provést do 90 s i za jízdy. Brzdový systém tvoří kotoučové brzdy, parkovací a nouzová kotoučová brzda ovládané dvouokruhovým vzduchovým systémem. Řídicí systém vybavený posilovači pro obě nápravy ovládá řízení kol přední i zadní nápravy (zadní nápravu do rychlosti 30 km/h, pro českou armádu bylo objednáno provedení podvozku bez řiditelné zadní nápravy).

Bojový prostor vozidla je členěn na stanoviště řidiče, spolujezdce, střelce z hlavní zbraně a dvou členů osádky. Vozidlo navíc umožňuje přepravu raněného na nosítkách ve vodorovné poloze. Základní výzbroj, kulomet do ráže 12,7 mm nebo automatický granátomet do ráže 40 mm, je lafetována v otočném kruhu nad středem vozidla na trubkovém rámu. Ten slouží zároveň jako ochrana osádky při převrácení vozidla a lze na něj upevnit plachtovou střechu, maskovací síť, reflektory, zadýmovací granátomety, případně další výzbroj a vybavení (rušičky nástražných výbušných systémů) podle požadavků zákazníka. V případě objednávky pro českou armádu se jednalo například o vozidlové hovorové zařízení HARRIS RF-7800M-V150 s radiostanicí AN/PRC-117G, rušičku WBS 2500 a zodolněný vojenský počítač.

Podle požadavků české armády má být vozidlo přepravitelné (bez nutnosti zásadních úprav) leteckými prostředky armád NATO typu CH-47 Chinook (v podvěsu a nákladovém prostoru) a C-130 Hercules (v nákladovém prostoru).

Výběrové řízení na dodávku speciálních vojenských bojových terénních vozidel 4x4 (kolových otevřených vozidel s protiminovou a balistickou ochranou) pro potřeby 601. skupiny speciálních sil bylo zahájeno 8. června 2016. Z pěti přihlášených uchazečů nakonec konkrétní nabídku předložili pouze dva: SVOS a VOP CZ. Z výběrového řízení byl poté vyloučen VOP CZ pro nesplnění technicko-taktických požadavků a pro vyšší nabídkovou cenu (133 511 633 Kč bez DPH). Vítězem se tak stala společnost SVOS se svým typem Perun ST. Smlouva na dodání čtyř těchto vozidel (tehdy pojmenovaných ARM 7 - Soft Top) společně s požadovanou logistickou podporou a příslušenstvím za 94 628 522 Kč s DPH (78 205 390 Kč bez DPH) byla uzavřena 7. března 2017. Vozidla měla být dodána ve žlutopískové kamufláži. Termín pro ukončení plnění kontraktu byl stanoven na 30. listopadu 2018.

Vojskové zkoušky vozidla Perun probíhaly od 23. července do 7. října 2018. V jejich průběhu se však ukázalo, že automobil vykazuje řadu odchylek od smluvních podmínek. Proto byl termín zkoušek prodloužen náčelníkem Generálního štábu AČR do 30. června 2019, aby mohly být odstraněny zjištěné nedostatky. Ani do tohoto data však nebylo dosaženo požadovaného výsledku a podle prohlášení Ministerstva obrany Perun nesplnil 85 procent hodnocených zkoušek.

Z tohoto důvodu Ministerstvo obrany dne 9. srpna 2019 jednostranně odstoupilo od kupní smlouvy ze dne 7. března 2017 se společností SVOS, spol. s r.o. na pořízení 4 kusů bojových vozidel speciálních sil Perun. Dotčená firma však argumentovala, že automobil stanovené parametry plní, ale že celý průběh vojskových zkoušek byl nestandardní a neodpovídající závazným předpisům Ministerstva obrany. Je proto připravená hájit se právní cestou s cílem dokončit vojskové zkoušky v souladu s kupní smlouvou.
URL : https://www.valka.cz/CZE-Perun-ST-t201884#576730Verze : 15
MOD
Prototyp bojového vozidla speciálních sil Perun ST, veletrh IDET 2017, Brno, červen 2017.
CZE - Perun ST -


CZE - Perun ST -


CZE - Perun ST -


CZE - Perun ST -


CZE - Perun ST -


CZE - Perun ST -


CZE - Perun ST -


URL : https://www.valka.cz/CZE-Perun-ST-t201884#576732Verze : 1
MOD
Vážení,
vše nasvědčuje tomu, že konstruktéři SVOS se poučili z nezdarů naroubovat na podvozek tatry jejich pancéřovanou nástavbu. Proto vyvinuli originální řešení individuálního zavěšení kol na rámový podvozek. Takovéto uspořádání údajně umožňuje i natáčení každého kola dle potřeby řidiče.


Zdroj
SVOS s.r.o, Přelouč, ČR: Rámový podvozek, užitný vzor č. CZ 30682 U1, 2017
CZE - Perun ST - 1 - rám, 
2 - podélné nosníky, 
2.1 - svislé stojiny, 
2.2 - horní pásnice, 
2.3 - spodní pásnice, 
3 - dvojité lichoběžníkové návěsy, 
3.1 - horní ramena, 
3.2 - spodní ramena, 
4 - systém vzducho-mechanického odpružení, 
5 - horní úchyty, 
6 - mechanismus řízení, 
7 - spojovací tyče, 
8 - nápravové rozvodovky, 
9 - kola.

1 - rám,
2 - podélné nosníky,
2.1 - svislé stojiny,
2.2 - horní pásnice,
2.3 - spodní pásnice,
3 - dvojité lichoběžníkové návěsy,
3.1 - horní ramena,
3.2 - spodní ramena,
4 - systém vzducho-mechanického odpružení,
5 - horní úchyty,
6 - mechanismus řízení,
7 - spojovací tyče,
8 - nápravové rozvodovky,
9 - kola.

URL : https://www.valka.cz/CZE-Perun-ST-t201884#576735Verze : 1
MOD
Perun ST během zkoušek v klimatické laboratoři Evropského testovacího centra v Hostivicích u Prahy, září 2017.


Fotografie:
Evropské testovací centrum

CZE - Perun ST -


CZE - Perun ST -


CZE - Perun ST -


URL : https://www.valka.cz/CZE-Perun-ST-t201884#588109Verze : 0
MOD
Perun ST, veletrh IDEB 2018, Bratislava, květen 2018. Vozidlo je vybavené českým rušičem STAR Light 3 SF.
CZE - Perun ST -


CZE - Perun ST -


URL : https://www.valka.cz/CZE-Perun-ST-t201884#600825Verze : 0
MOD
Perun ST (F 5872)
Den otevřených dveří 43. výsadkového praporu, letiště Chrudim
CZE - Perun ST -


URL : https://www.valka.cz/CZE-Perun-ST-t201884#625621Verze : 0
MOD
Diskuse
Vážení,
sháním ZTD o vozidle Perun 4x4 z roku 2017 a 2019. Zajímají mne údaje o převodovce, kterou bylo toto vozidlo vybaveno a která umožňovala takzvanou "jízdu krokem". Mj. mne též zajímají přední a zadní úhly nájezdu.
URL : https://www.valka.cz/CZE-Perun-ST-t201884#624848Verze : 0
MOD
V ATM 06/2017 udávajú prevodovku 6 HP 602 S+.
URL : https://www.valka.cz/CZE-Perun-ST-t201884#624854Verze : 1
MOD
Tak som zvedavý na ďalší postup výrobcu v súvislosti s odmietnutím vozidla zo strany AČR - najmä na tie právne kroky. Za úspech považujem už to, že AČR - miesto úpravy požiadaviek tak, aby nimi objednané a dodávateľom vyrobené vozidlo vojskovými skúškami prešlo - radšej odstúpilo do zmluvy.
URL : https://www.valka.cz/CZE-Perun-ST-t201884#625071Verze : 0
MOD