CZE - MARS 4x4

     
Název:
Name:
MARS 4x4 MARS 4x4
Originální název:
Original Name:
MARS 4x4
Výrobce:
Producer:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR SVOS, spol. s r.o., Přelouč
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
prototypy / prototypes:
- 8 (k březnu 2024 /as of March 2024)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.2021
Osádka:
Crew:
2 + 101)
Technické údaje:
Technical Data:
 
Náhon:
Configuration:
4x4
Pohotovostní hmotnost:
Curb Weight:
120002) kg 264552) lb
Užitečné zatížení:
Payload:
20003) kg 44093) lb
Celková hmotnost:
Gross Vehicle Weight:
14000 kg 30865 lb
Celková délka:
Overall Length:
6520 mm 21 ft 4 ⅝ in
Celková šířka:
Overall Width:
2300 mm 7 ft 6 ½ in
Celková výška:
Overall Height:
2720 mm 8 ft 11 ⅛ in
Světlá výška:
Ground Clearance:
245 - 472 mm 9 ⅝ in - 1 ft 6 ⅝ in
Rozvor:
Wheelbase:
3800 mm 149 ⅝ in
Rozchod:
Track:
1970 mm - obě nápravy
77 ½ in - both axles
Brzdová soustava:
Braking System:
vzduchové kotoučové brzdy s ABS pneumatic disc brakes with ABS
Elektrický systém:
Electrical System:
napětí elektrické sítě: 24 V
nominal voltage: 24 V
Pneumatiky:
Tyres:
395/85 R20 nebo/or 365/80 R20
Pancéřování:
Armour:
balistická ochrana:
- minimálně STANAG 4569, Level 2

protiminová ochrana:
- STANAG 4569, Level 2
ballistic protection:
- minimum STANAG 4569, Level 2

mine protection:
- STANAG 4569, Level 2
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Mercedes-Benz OM 926 LA
- vznětový, řadový, kapalinou chlazený, přeplňovaný
- počet válců: 6
- objem válců: 7 200 cm3
- maximální točivý moment: 1300 Nm při 1600 ot/min
- maximální výkon: 240 kW při 2200 ot/min
Mercedes-Benz OM 926 LA
- liquid cooled, in-line, four stroke, turbocharged Diesel engine
- number of cylinders: 6
- displacement: 439 cu in
- maximum torque: 959 lb.ft at 1600 rpm
- maximum power output: 322 hp (325 PS) at 2200 rpm
Převodovka:
Gearbox:
ZF 6HP602 S Plus
- elektronicky řízená, plně automatická
- počet stupňů: 6 + 1
ZF 6HP602 S Plus
- electronically controlled, fully automatic
- number of gears: 6 + 1
Spojka:
Clutch:
- -
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
230 l 50.59 Imp gal
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
110 km/h 68 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Spotřeba paliva:
Fuel Consumption:
? l/100 km ? mi/Imp gal
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
800 km 497 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Nájezdový úhel přední/zadní:
Angle of Approach/Departure:
45 ° / 40 °
Svah:
Gradient:
31 ° 69 %
Boční náklon:
Side Slope:
22 ° 49 %
Překročivost:
Trench Crossing:
0,85 m 33 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,5 m 20 in
Brodivost:
Fording Depth:
1,24) m 47 in4)
Výzbroj:
Armament:
zbraňová stanice
- MANTIS MINI
- Trackfire (odpalovací zařízení RBS-70 NG)
- ...
weapon station
- MANTIS MINI
- Trackfire (RBS-70 NG launcher)
- ...
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
MARS = Multi-role ARmored System

1) verze MARS 4x4 DOUBLE CABINE: 2 + 3
2) verze MARS 4x4 DOUBLE CABINE: 11000 kg
3) verze MARS 4x4 DOUBLE CABINE: 3000 kg
4) bez přípravy, s přípravou 1,5 m
MARS = Multi-role ARmored System

1) verze MARS 4x4 DOUBLE CABINE: 2 + 3
2) verze MARS 4x4 DOUBLE CABINE: 24251 lb
3) verze MARS 4x4 DOUBLE CABINE: 6614 lb
4) without preparation, with preparation 59 in
Zdroje:
Sources:
firemní materiály SVOS
URL : https://www.valka.cz/CZE-MARS-4x4-t259255#709026 Verze : 1
MARS 4x4


Obrněné víceúčelové kolové vozidlo určené pro plnění vojenských a policejních úkolů. Konstrukčně navazuje na automobil Perun. Vozidlo MARS 4x4 bylo veřejnosti poprvé představeno na vojenském veletrhu Eurosatory v Paříži v červnu 2022. Na výstavě byly prezentovány dva prototypy: policejní verze s velkoobjemovou kabinou (osazenou odpalovacím zařízením RBS-70 NG) a varianta valník se záďovou nákladovou plošinou (později použita jako nosič radiolokátoru Giraffe 1X systému MSHORAD).


Automobil MARS je opatřen celopancéřovou kabinou, která je oddělena od rámu vozidla. Uvnitř kabiny se nachází tzv. plovoucí podlaha. Obě konstrukční řešení redukují účinky výbuchu miny na nohy osádky nebo zraněné ležící na nosítkách. Zadní část kabiny je osazena hydraulicky ovládnou rampou pro rychlý nástup a výstup osob, nakládání rozměrného nákladu nebo vjíždění či vyjíždění bezosádkovým prostředků. Rampa je vysoká 1,25 m, její šířka činí 0,88 m. Nosnost rampy je 500 kg.


Všechny nápravy vozu mají nezávislé zavěšení kol na dvou ramenech s diferenciály vybavenými uzávěrkou a redukcemi v kolech. Podvozek umožňuje individuální nastavení světlé výšky každého kola podvozku zvlášť. Vzduchové odpružení zvyšuje komfort osádky při jízdě v náročném terénu, stejně jako ochranu citlivých elekotronických zařízení a přístrojů bez ohledu na aktuální zatížení vozidla.


Konstrukce vozidla nabízí variabilitu v možnostech volby jeho konfigurace. Automobil je dostupný v uspořádání podvozku 4x4 a 6x6 a díky prostorné opancéřované kabině je vhodný pro instalaci speciálního vybavení. MARS může být kromě toho vybaven zadní nápravou s natáčením kol pro provoz ve stísněných městských či terénních podmínkách.


Vozidlo MARS ve variantě S-330 s celopancéřovou kabinou bylo vybráno švédskou společností Saab Dynamics AB pro integraci jejího protiletadlového systému RBS-70 NG a přehledového 3D radiolokátoru Giraffe 1X. Ve druhé polovině roku 2021 byl do Švédska přepraven jeden automobil MARS, který zde byl osazen zbraňovou stanicí Trackfire s trojnásobným odpalovacím zařízením pro protiletadlové řízené střely kompletu RBS-70 NG. Takto vzniklé palebné vozidlo označené zkratkou MFU (Mobile Fire Unit) následně absolvovalo pozemní funkční zkoušky a ostré střelby protiletadlovými raketami. Standardní osádku vozidla MFU tvoří tři osoby: jeden řidič a dva operátoři, z nichž každý obsluhuje jednu konzoli. Operátoři jsou umístěni na zadních sedadlech, ke kterým mají přístup dvěma dveřmi. Uvnitř prostředku je vytvořen prostor pro přepravu čtyř náhradních protiletadlových raket a trojnožky odpalovacího zařízení, díky čemuž je možné instalovaný systém RBS-70 NG použít také ve standardní přenosné verzi.


S využitím vozu MARS ve variantě S-330 se počítá i pro radiolokační vozidlo MRU (Mobile Fire Unit) pro radiolokátor Giraffe 1X, který je založen na technologii AESA (Active Electronically Scanned Antenna). Hmotnost radaru je nižší než 300 kg, rychlost otáčení antény činí 60 otáček za minutu. Jeho přístrojový dosah je 75 km, proti cíli o velikosti stíhacího letounu má dálkový dosah 30 km a výškový dosah 10 000 metrů, proti menším letounům tyto hodnoty činí 25 km a 8 000 metrů, resp. 13 km a 4 000 metrů proti malým bezpilotním letounům. Radiolokátor Giraffe 1X je schopen sledovat více než 100 vzdušných cílů najednou.


Společnost Saab uspořádala 30. srpna 2022 na střelnici Karlskoga ukázku svého systému protivzdušné obrany MSHORAD (Medium Short Range Air Defence) tvořeného vozidly MARS a protiletadlovým raketovým kompletem RBS-70 NG. Akce se zúčastnilo patnáct vojenských delegací, které viděly úspěšné ostré střelby pěti raket RBS-70 NG proti různým cílům a v různých taktických situacích.
URL : https://www.valka.cz/CZE-MARS-4x4-t259255#709050 Verze : 2
Prototyp vozidla MARS 4x4 ve verzi S-330 s dlouhou kabinou.


Fotografie: SVOS

CZE - MARS 4x4 -


CZE - MARS 4x4 -


URL : https://www.valka.cz/CZE-MARS-4x4-t259255#709051 Verze : 0
Vozidla MARS 4x4 systému MSHORAD ve verzích MFU a MRU.


Fotografie: Saab Dynamics AB

CZE - MARS 4x4 -


URL : https://www.valka.cz/CZE-MARS-4x4-t259255#709054 Verze : 0
Vozidlo MARS 4x4 ve verzi MFU se zbraňovou stanicí Trackfire a trojnásobným odpalovacím zařízením pro střely kompletu RBS-70 NG.


Fotografie: SVOS

CZE - MARS 4x4 -


URL : https://www.valka.cz/CZE-MARS-4x4-t259255#709052 Verze : 0
Vozidlo MARS 4x4 ve verzi MFU s mobilní maskou Barracuda při ukázce pro zahraniční delegace na střelnici Karlskoga, srpen 2022.


Fotografie: Saab Dynamics AB

CZE - MARS 4x4 -


CZE - MARS 4x4 -


CZE - MARS 4x4 -


URL : https://www.valka.cz/CZE-MARS-4x4-t259255#709053 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více