Main Menu
User Menu

CL - HMS Sheffield (C24)

     
Název:
Name:
HMS Sheffield
Originální název:
Original Name:
HMS Sheffield
Kategorie:
Category:
lehký křižník
Třída:
Class:
Southampton
Kódové označení:
Pennant Number:
C24
Loděnice:
Builder:
Vickers-Armstrongs Ltd., Newcastle upon Tyne
Založení kýlu:
Laid Down:
31.01.1935
Spuštění na vodu:
Launched:
23.07.1936
Uvedení do služby:
Commissioned:
25.08.1937
Vyřazení ze služby:
Decommissioned:
DD.MM.1967
Velitel:
Commander:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ? ( ? )
09.08.1938-13.12.1939 Faye Renouf, Edward de (Captain)
14.12.1939-01.08.1941 Larcom, Charles A. A. (Captain)
01.08.1941-19.04.1942 Clarke, Arthur W. (Captain)
20.04.1942-05.07.1942 ?, ? ( ? )
06.07.1942-14.02.1943 Clarke, Arthur W. (Captain)
12.02.1943-11.01.1944 Addis, Charles D. (Captain)
11.01.1944-29.03.1944 Salden, Geoffrey M. (Commander)
29.03.1944-28.08.1944 Addis, Charles D. (Captain)
28.08.1944-08.11.1944 Salden, Geoffrey M. (Commander)
09.11.1944-03.01.1945 Liddel, Julian (Commander)
04.01.1945-14.11.1945 Eaton, John W. M. (Captain)
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ? ( ? )
Jednotka:
Unit:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?
Posádka:
Crew:
710-820
Technické údaje:
Technical Data:
 
Standardní výtlak:
Standard Displacement:
9100 t
Plný výtlak:
Full Load Displacement:
11350 t
Délka:
Length:
180,32 m
Šířka:
Beam:
18,80 m
Ponor:
Draught:
5,50 m
Pancéřování:
Armour:
boky: 115 mm
věže: 25 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
4x parní turbína Parsons
4x kotel Admiralty
Výkon:
Power:
14914 kW při 300 ot/min
Šrouby:
Propellers:
4
Zásoba paliva:
Fuel Load:
1970 t
Výkony:
Performance:
 
Rychlost:
Speed:
59,3 km/h
Dosah:
Range:
12964 km při rychlosti 25,9 km/h
Výzbroj a vybavení:
Armament and Equipment:
 
Výzbroj:
Armament:
12x kanon 152mm L/50 BL Mark XXIII ve věží Mark XXII (4x III)
8x kanon 102mm L/45 QF Mark XVI ve věží Mark XIX (4x II)
8x kanon 40mm L/39 QF Mark VIII na lafetě Matk VII (2x IV)
8x kulomet 12,7mm L/62 MG Mark III na lafetě Mark I/II/III (2x IV)
4x ceremoniální kanon 47mm L/50 QF Mark I na lafetě ? (4x I)
6x 533mm torpédomet (2x III)


1939
12x kanon 152mm L/50 BL Mark XXIII ve věží Mark XXII (4x III)
8x kanon 102mm L/45 QF Mark XVI ve věží Mark XIX (4x II)
8x kanon 40mm L/39 QF Mark VIII na lafetě Matk VII (2x IV)
6x 20 mm L/70 QF Mark I na lafetě ? (6x I)
6x 533mm torpédomet (2x III)


1942
12x kanon 152mm L/50 BL Mark XXIII ve věží Mark XXII (4x III)
8x kanon 102mm L/45 QF Mark XVI ve věží Mark XIX (4x II)
16x kanon 40mm L/39 QF Mark VIII na lafetě Matk VII (4x IV)
10x 20 mm L/70 QF Mark I na lafetě ? (10x I)
6x 533mm torpédomet (2x III)


1945
9x kanon 152mm L/50 BL Mark XXIII ve věží Mark XXII (3x III)
8x kanon 102mm L/45 QF Mark XVI ve věží Mark XIX (4x II)
26x kanon 40mm L/39 QF Mark VIII na lafetě Matk VII (?)
12x 20 mm L/70 QF Mark I na lafetě ? (?)
6x 533mm torpédomet (2x III)
Vybavení:
Equipment:
letecký katapult


1938
letecký katapult
Radar typ 79Y


1942
Radar mark 281 (přehledový)
Radar mark 283 (řízení palby)
Nesená letadla:
Aircraft Carried:
3x hydroplán Supermarine Walrus


1942
0 (žádné)
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
https://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Sheffield_(C24)

doplnil: Tallowitz (Pavlík, Jan: Sheffield - Anglický lehký křižník; vydavatelství JaPa
Marshall, Chriss: Velká encyklopedie lodí; vydavatelství Cesty, 1995, ISBN:80-7181-067-3)
URL : https://www.valka.cz/CL-HMS-Sheffield-C24-t241246#667415Verze : 2
MOD
Drze si dovolím trochu poupravit, jelikož wiki je v tomto opravdu špatný zdroj.
Parametry HMS Sheffield:
Délka celková: 180,32m
Šířka na čáře ponoru: 18,8m
Ponor: 5,5m
Palivo: 1970 tun opálového oleje.
Akční radius:7000 Nm při 14 uzlech.
Maximální rychlost: 32 uzlů (někdy uvaděno 33 uzlů).
Výzbroj 1939: 12*152mm (6" mk. XXIII 4*3).
8*104mm (4" mk.XVI 4*2)
8*40mm (2pndr 2*4)
6*20mm (6*1)
6*533mm torpédomet (2*3)
3 letouny Supermarine Walrus.
Posádka:710 mužů.
Radar 79Y
1942: doplněna pl výzbroj na:
16*40mm (2 pndr)
10*20mm
Odstraněn katapult a letadla. Radar 79Y nahrazen mk.283 pro řízení palby hlavní baterie. Doplněn přehledový radar mk.281.
Během modernizace 1944/45 odstraněna věž X pro zesílení pl vyzbroje. Celkově tak HMS Sheffield nesl v roce 1945:
9*152mm mk.XXIII
8*104mm
4*47mm 3pndr
26*40mm 2pndr
12*20mm
6*533mm torpédomet.

Posádka stoupla na 820 mužů.

pancéřování: Pás 115mm
věže 25mm


Zdroje:- Jan Pavlík "Sheffield" Anglický lehký křižník, vydavatelství JaPa
-Chriss Marshall Velká encyklopedie lodí Vydavatelství Cesty 1995 ISBN:80-7181-067-3.
https://uboat.net/allies/warships/class/70.html
URL : https://www.valka.cz/CL-HMS-Sheffield-C24-t241246#680765Verze : 1
HMS Sheffield byl třetí jednotkou podtřídy Southampton. Narozdíl od předchozích plavidel, měl příruby vyrobené z nerezové oceli, díky čemuž si vysloužil přezdívku "Shiny Sheff".
V červenci 1937 již probíhaly tovární zkoušky a poslední části dostavby.
V srpnu byl předán Royal Navy ke zkouškám. Během zkoušek se podařilo na zhruba 20 minut překročit rychlost 34 uzlů.
Po zkouškách postupně probíhalo nakládání zásob a výcvik posádky.
Loď byla z počátku zařazena do stavu 2. křižníkové eskadry.
V srpnu 1938 loď dostala vývojový modul radaru 79Y, čímž se stala teprve třetím plavidlem RN vybaveným radarem.
V září 1938 byla loď přeřazena do 18.křižníkové eskadry se základnou ve Scapa Flow.
Válečná služba pro Sheffield započala hlídkovaním v Dánském průlivu, kde se v říjnu podařilo zajmout nákladní loď Gloria a dopravit ji jako kořist do Anglie.
23.11.1939 se při obraně konvoje střetl HMS Rawalpindi s německými korzáry Gneisenau a Sharnhorst,rychle byl potopen ale stihl odeslat souřadnice. Sheffield byl vyslán na pátrání po německých korzárech. Bohužel snaha vyšla naprázdno.
15.3.1940 doprovod konvoje ON 20
22.3.1940 doprovod konvoje NH 21
24.3.1940 doprovod konvoje ON 22
31.3.1940 doprovod konvoje HN23b
7.4.1940 vyplul ze Scapa Flow k hlídce v norských vodách.
9.4.1940 součást svazu pro akci poblíž norského Bergenu. Akce byla zrušena a při zpáteční cestě byl svaz napaden Luftwaffe, HMS Ghurka byla potopena.
28.4.1940 součást doprovodu HMS Ark Royal pro nálet na Trondheim.
9.5.1940 vyslán pro podporu poškozené HMS Kelly.
21.6.1940 vyslán se svazem pro zachycení Sharnhorstu a jeho doprovodu. Ten ovšem opět unikl a ukryl se ve fjordech. Následně byla operace odvolána.
1.7.1940 vyslán na hlídku do Sheerness.
27.7. opožděně vyslán svaz na zachycení Gneisenou. Součástí svazu byl i Sheffield.Svaz se vrátil s nepořízenou 29.7. do Scapa Flow.
21.8.1940 vyslán s uskupením kolem HMS Illustrious k podpoře konvoje AP1, pro špatné počasí se uskupení vrátilo do Scapa ještě ten den odpoledne kolem 14:30.
22.8.1940 Uskupení opět vyrazilo, tentokrát kromě konvoje AP1 podporovalo i konvoj AP2. Doprovod pokračoval až na Gibraltar, kde zakotvil 29.8.
30.8.1940 součást Force B, vyrazil z Gibraltaru do Alexandrie.
11.9.1940 doprovod konvoje AP3.
7.11.1940 převelen jako součást Force H, společně s HMS Illustrious na Gibraltar.
8.11.1940 útok na letiště Galiari- operace "Crack".
15.11.1940 operace "White", ochrana Ark Royal.
25.11.1940 Operace Collar. Sheffield součást svazu B zajišťující krytí. 27.listopadu byl detekován svaz nepřátelských lodí. Odpoledne byla ze svazů B a D vytvořena jedna skupina. První linii tvořily křižníky Sheffield, Manchester, Southampton, Berwick a Newcastle. Krátce po poledni došlo ke kontaktu s nepřítelem -Italské loďstvo a byla zahájena palba. Zhruba ve 13:10 došlo k přerušení kontaktu a na nepřítele se zaměřily letouny z HMS Ark Royal. Italský svaz ustoupil a několik lodí bylo poškozeno.
25.12.1940 Force H opustila Gibraltar v honbě za hlášenou kapesní bitevní lodí.
26.12.1940 Force H operuje ve středozemním moři a snaží se chránit rozptýlený konvoj.
6.1.1941 ochrana konvoje od Gibraltaru po Sicílii- "přebytečný konvoj"
31.1.1941- zahájena operace Picked, Sheffield jako ochrana Ark Royal.
7.2.1941 operace Grog. Sheffield napřed poskytoval krytí konvoji HG 53.
9.2.1941 Sheffield vysílá do vzduchu svůj Hydroplán a na Janov vystřelí přes 760 HE granátů.
12.2.1941 kvůli hlášení opouští Force H Gibraltar a kryje konvoj HG53. Později Sheffield přebírá ještě ochranu konvoje SL 64.
2.4.1941 Sheffield součást konvoje přepravujícího Hurricany na Maltu.
6.4.1941 Force H opouští pro Hlášení přítomnosti Gneisenau a Sharnorstu Gibraltar, a míří k Biskajskému zálivu. Sharnhorst a Gneisenou však neopouští Brest.
24.4.1941 další eskorta transportu letounů na Maltu.
28.4.1941 během cvičení jeden ze Swordfishů narazí do můstku HMS Ark Royal a zřítí se do moře. Sheffield vyloví dva ze tří členů posádky.
6.5.1941 doprovod konvoje WS 8A.
23.5.1941 Force H opouští Gibraltar aby chránila WS 8A před německými hladinovými plavidly, především Bismarckem.
24.5.1941 Force H nabírá vůči Bismarcku vstřícný kurz ve snaze mu zablokovat cestu.
26.5.1941 Force H pro špatné počasí opouštějí doprovodné torpédoborce. V rozbouřeném moři dále na sever pokračují jen HMS Ark Royal, HMS Renown a HMS Sheffield. Sheffield dostal rozkaz otočit na jih, později byl chybně identifikován a napaden letadly v domění, že je to Bismarck. Sheffield udržoval kontakt s Bismarckem až do 21:55.
27.5.1941 po potopení Bismarcka se Force H vrací na Gibraltar.
5.6.1941 Sheffield hlídkuje na východ od Gibraltaru.
12.6.1941 Zachytil a potopil tanker Fridrich Breme.
30.8.1941 přesunut do Greenocku.
31.8.1941 doprovod WS 11
17.9.1941 doprovod WS 11X.
3.10.1941 společně s HMS Kenya potopil zásobovací loď ponorek Kota Pinang
1.3.1942. doprovod konvojů PQ 12 a QP 8.
4.3.1942 poblíž Islandu najíždí na minu. Exploze prorazí velkou díru ve dnu trupu, poškodí kormidelní zařízení a elektrické zařízení zadních věží. Rychlost se sníží na 6 uzlů. Během oprav padne rozhodnutí o modernizaci. Mimo službu tak Sheffield zůstane 17 týdnů.
11.1942 vyčleněn coby součást podpory vylodění v severní Africe (operace Torch)
11.12.1942 účastní se cvičení poblíž Scapa Flow.
12.1942 doprovod konvojů a hlídka v severních přístupech. Během této činnosti se střetne a torpédoborcem Friedrich Eckoldt který potopí.
2.1943 poškozen během prudkého šturmu. Oprava trvá do června.
6.1943 cvičení v oblasti Scapa Flow a Clyde.
červenec-srpen 1943 účastní se a podporuje výsadek u Salerna.
20.11.1943 součást doprovodu USS Iowa z Mers El Kebir
26.12.1943 účastní se potopení Scharnhorsta.
1-6.1944 obrana konvojů v Arktidě.
12.7.1944 odplouvá do USA k modernizaci.
21.4.1945 návrat do Scapa Flow s nedokončenou modernizací.
5.1946 dokončena modernizace v Portsmouthu.
6.1946 převelen do středozemního moře
9.1949-8.1950 modernizace.
1954- účastní se natáčení filmu Bitva na La Plata, kde ztvárňuje HMS Ajax.
1956-1957 modernizace dle standardu NATO.
20.1.1959 vyřazen ze služby.
1960-1966 stažen do rezervy. Původně bylo zamýšleno využít Sheffield jako plovoucí muzeum, důkladná prohlídka zjistila závažné závady kvůli kterým bylo od tohoto záměru upuštěno. Role plovoucího muzea nakonec přešla na HMS Belfast. Padlo rozhodnutí Sheffield sešrotovat.
18.9.1967 doplul do Faslane kde započalo rozebírání.
URL : https://www.valka.cz/CL-HMS-Sheffield-C24-t241246#680855Verze : 3
Velitelé na HMS Sheffield 1938-1945.
Cpt Edward de Faye Renouf 9.8.1938-13.12.1939
Cpt. Charles A. A. Larcom 14.12.1939-1.8.1941
Cpt. Arthur W. Clarke 1.8.1941-19.4.1942 6.7.1942-14.2.1943
Cpt. Charles D. Addis 12.2.1943-11.1.1944
Cmdr. Geoffrey M.Salden 11.1.1944-29.3.1944
Cpt. Charles D. Addis 29.3.1944-28.8.1944
Cmdr. Geoffrey M. Salden 28.8.1944-8.11.1944
Cmdr. Julian Liddel 9.11.1944-3.1.1945
Cpt. John W.M. Eaton 4.1.1945-14.11.1945
URL : https://www.valka.cz/CL-HMS-Sheffield-C24-t241246#680895Verze : 3
Diskuse

Citace - Tallowitz :


Palivo: 1970 tun opálového oleje.



Opálový olej? Čo to je?
URL : https://www.valka.cz/CL-HMS-Sheffield-C24-t241246#680881Verze : 0
MOD

Citace - buko1 :

Citace - Tallowitz :


Palivo: 1970 tun opálového oleje.



Opálový olej? Čo to je?

druh lehkého topného oleje
URL : https://www.valka.cz/CL-HMS-Sheffield-C24-t241246#680903Verze : 0
Pýtam som sa preto, lebo google mi nič také ako opálový olej (mimo pregladu Hydrogenovaný ricinový olej, zvaný „opalwax“) v súvislosti s palivom nedal.
URL : https://www.valka.cz/CL-HMS-Sheffield-C24-t241246#680924Verze : 0
MOD
Přiznám se, že jsem kdysi také hledal dlouho a marně. Do doby než mi jeden kamarád zapůjčil odbornou publikaci o parních strojích a kotlích. Tam byla opálovému oleji věnováno pár odstavců coby zajímavé volbě pro případ krize, jelikož v pro něj upravených kotlích šlo použít takřka každou hořlavou kapalinu (takové Su26 mezi loděmi)
URL : https://www.valka.cz/CL-HMS-Sheffield-C24-t241246#680925Verze : 0