Main Menu
User Menu

CHE - SIG KE 7

lehký kulomet

     
Název:
Name:
SIG KE 7
Originální název:
Original Name:
SIG KE 7
Kategorie:
Category:
kulomet
Výrobce:
Producer:
Schweizerische Industrie Gesellschaft (SIG), Švýcarsko
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost nenabité zbraně:
Weight Unloaded:
7,82 kg
Ráže:
Calibre:
7,0 mm, .303, 7,65, 7,92 mm
Náboj:
Cartridge:
7x57 mm Brazilský Mauser, .303 British, 7,65x53 mm aggentinský Mauser, 7,92x57 mm Mauser
Délka:
Length:
1190 mm
Délka hlavně:
Barrel Length:
600 mm
Kapacita zásobníku:
Magazine Capacity:
25
Výkony:
Performance:
 
Rychlost střelby:
Rate of Fire:
550 ran/min
Úsťová rychlost:
Muzzle Velocity:
825 (7,92x57 mm Mauser) m/s
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Označení KE se váže k počátečním písmenům jmen tvůrců této zbraně- Pála Dedai Királyho a Gottharda Enda. Kulomet střílí jednotlivými ranami nebo dávkami v závislosti na stlačení spouště. Při plném stisknutí spouště střílí dávkou. Má rychlovýměnnou hlaveň. Zbraň byla exportována zejména do zemí jižní Ameriky, Király pak ještě v roce 1935 představil novou zbraň, která se však do výroby nedostala.
Zdroje:
Sources:
Archiv autora

URL : https://www.valka.cz/CHE-SIG-KE-7-t140144#455702Verze : 0
MOD
Podíval jsem se do archivu a vlastním kopii tovární příručky pro tento kulomet. Správné označení je KE 7 bez pomlčky, viz první strana příručky, název nebyl Neuhausen, ale "Mitraillier-Gewehr KE 7", slovo Neuhausen je pouze odkazem na místo kde továrna stála a nemá s oficiálním označením nic společného (to že tomu tak říkají na různých fórech nic neznamená) a je zavádějící. Přidávám i řez zbraní z téže příručky a také způsob plnění zásobníku pomocí plničky.
Pokud jde o výrobu, zbraň se vyráběla sériově prakticky jen v ráži 7,92x57 Mauser. Šlo o dodávky do Číny, kam směřovala skoro celá výroba. výroba v dalších rážích(7,65) byla v malých počtech a možná pouze pro účely zkoušek, především do Jižní Ameriky. Přikládám i foto čínského vojáka s KE 7 (datum není známo) v bojích s Japonci. Výroba běžela od roku 1929 a skončila údajně v roce 1935. Počty vyrobených kusů se neuvádí. Kulomet byl standardně používán s dvounožkou, byla i možnost připojit další nožičku do pažby pro zvýšení stability (fotku připojuji). Na fotce od Karaca je montáž na trojnožce ve formě univerzálního kulometu, ale tato trjnožka nebyla součástí standardní dodávky, jen možností a je otázkou nakolik byla využívána, na fotkách jsem ji nenašel.
Jednou zajímavostí ale je, že v příručkách pro zbraň se někde uvádí počet nábojů v zásobníku jako 26, vzhledem k tomu že jde o španělskou a francouzskou verzi a zřetelně nikoli tištěno, ale namnoženou, je možné že se počet vztahuje k náboji 7 mm nebo 7,65. To je ale jen dohad, může jít i o omyl písaře.


zdroj: Výše uvedená příručka
www.forgottenweapons.com
world.guns.ru
URL : https://www.valka.cz/CHE-SIG-KE-7-t140144#455704Verze : 0
Diskuse
Už jsem si všiml u několika zbraní z produkce SIG, že se zbraně nazývaly Neuhausen a to patrně pouze v anglickém názvu. Je to u tří zbraní, čili to asi nebude náhoda.

KE-7 je, jak se dívám, populární chyba, na všech oficiálních materiálech to je KE 7, všude jinde (dokonce i na tebou uváděných zdrojích) pak KE-7. Ale děkuji za připomínku, upravím.

Ohledně ráží- je to možné, veřím tomu, že drtivá část produkce byla v ráži 7,92 mm, ale- pokud byla zbraň exportována do J. Ameriky, očekával bych většinu produkce v 7,65 mm, do Číny v ráži 6,8 mm. Ačkoli prospekt mluví o ráži .303 Brit., nikde jsem eviděl jinou zmínku. A překvapuje mne, že se primárně nedělala na švýcarský náboj 7,5 mm GP11. Nevíš k tomu něco?

Díky
URL : https://www.valka.cz/CHE-SIG-KE-7-t140144#455706Verze : 0
MOD
V prototypu byla zbraň pokud vím v ráži 7,5 mm, ale neuspěla ve výběru pro Švýcarskou armádu, takže se v té ráži nevyráběla. Podobné je to i s ráží .303 british, i tam šlo zřejmě jen o kusy vyrobené pro zkoušky v Británii (uspěl v nich ČS kulomet ZGB)reálně se dělala pro Čínu, ta běžně používala právě 7,92 Mauser, jak u vojenských pušek, tak u kulometů. Proto tahle ráže byla vyráběna. V různých zdrojích jsou zmínky o dalších rážích (typicky 7 mm a 7,65 mm) což odpovídá zmínkám o vývozech do Jižní Ameriky. Otázkou je jak velké počty to byly. V té době, tedy na počátku 30´let se i tam dělaly soutěže na výběr kulometů (i náše Zbrojovka se pokoušela, ale myslím bez úspěchu), takže mohlo jít i jen o malé počty nebo jednotlivé zbraně pro podobné zkoušky. Nepovedlo se mi najít žádnou další zemi krom Číny, která by kulomet zavedla (což neznamená že se to nestalo).
Označení Ke 7 je jasné, je to správné označení a to že se to píše jinak je prostě chyba, směrodatné by mělo být to co zavedla továrna nebo daná armáda, ne to co si vymysleli později lidé. Pokud jde o "Neuhausen", je to pravděpodobně jen obchodní značka pro Británii. Je pravdou že jej i SIG uvádí v příručce která byla asi součástí nabídky pro Brity. Je možné že v té době SIG nic v GB neznamenala a Neuhausen se lépe pamatoval. podobné je to i u třeba BREN, i tam je místo nikoli výrobce. Po pravdě v té době ještě švýcarské zbraně neměli velké jméno a tak to mohl být prostě jen marketingový tah. Nikde jinde se toto označení neobjevuje (myslím dobové dokumenty, ne to co se dnes píše). Dnešní rozšíření je jasné, převážná část lidí čerpá z anglických dokumentů a tak používá i označení pro brity. Reálně se ta věc ale nazývala podle fabriky lehký kulomet KE 7, tedy dobově Mitraillier-Gewehre KE 7. Existují i další příručky (některé evidentně psané na stroji a namnožené něčím jako cyklostylem) které opakují název lehký kulomet v daném jazyce třeba Ametralladora ve španělské (zajímavé je že na obálce je název francouzsky a německy, asi použili standardní desky). Takže lze považovat za jisté že pro firmu to byl KE 7 s tím že se přidávalo i označení druhu zbraně, aby zákazník měl snažší orientaci.
URL : https://www.valka.cz/CHE-SIG-KE-7-t140144#455708Verze : 0
S tím označením je to jasné, správné je KE 7.


Ráže 7 mm- který náboj to podle tebe je? Já se domníval, že jde právě o čínského Mausera, tedy 6,8x57 mm. Ale je pravda, že jsem narazil na zmínku o čínských 7,92 mm kulometech.


Neuhausen v prospektech pro Anglii je možné vysvětlení, nicméně všechny tři zbraně to mají napsané na čelní stránkách dobových anglicky psaných prospektů, čili se to muselo používat patrně běžně.
URL : https://www.valka.cz/CHE-SIG-KE-7-t140144#455712Verze : 0
MOD
Pokud jde o ráži 7 mm nevím, ale pokud se nepletu, tak zbrojovka dělal v téhle ráži pušky pro Brazílii (asi 100 000 kusů), už před tím koupili 15000 kusů (původně pro Čínu vyrobených) a další pak ve stejné ráži do Kolumbie. V ráži 7,65 pak pro Bolívii (také asi 100 000 kusů). Čína koupila mauserovky vz.24 ve standardní ráži 7,92 (opět je to asi 100 000 kusů). Obecně je pro čínu většina dodávaných zbraní v ráži 7,92 mm (někdy uváděno i jako 8 mm) myslím že náboj 6,8x57 se v dodávkách moc neobjevuje (já na něj alespoň nenarazil). Jaký byl správný název toho náboje 7 mm netuším, jen vím že pro jihoamerické státy se to i u nás dělalo v téhle ráži, takže asi to bylo něco v místě běžného, možná se ten "čínský" muser používal i tam. V té ráži se dělaly i pušky "mexického" modelu tedy mod. 12 (asi podle původních mauserovských označení?). Stejnou ráži, tedy 7 mm, měla i zásilka pro Venezuelu. Považoval bych tedy tu ráži 7 mm spíše za jihoamerickou, než čínskou. V Číně to navíc mohlo být i dáno více věcmi, především tím kdo z čínských vládců si zbraně objednával. dále pak třeba i cenou a dostupností. Ono asi pokud cena 7,92 byla nějaká a přestavba na jinou ráži by se do ní promítla, zvolili klidně tu co byla dostupná. Obdobně i to že v dané ráži byla zbraň k dodání obratem (případ pušek vz. 24) pak to bylo asi lepší než čekat třeba rok než se dané množství vyrobí. Ale jak už jsem říkal, v čínských objednávkách se setkávám nejčastěji právě s ráží 7,92 mm, možná i proto, že tam skončilo mnoho kořistních zbraní z WWI.
Pokud jde o Neuhausen, jak už jsem psal, mohlo jít o marketing, zbrojovku SIG nikdo moc neznal a jméno Neuhausen bylo asi snažší k zapamatování. Možná se to SIG anglickému zástupci nelíbilo i proto, že to v angličtině je označení (zkratka, nebo slang) pro označení (signature), případně jako zkratka je to "Ipecial Interest Group" což asi ve výběru pro armádu nepůsobí nejlépe Smile. Ale je to pouze pro anglického zákazníka. Zeptám se jaké dvě další zbraně jsou tak pojmenovány?
URL : https://www.valka.cz/CHE-SIG-KE-7-t140144#455721Verze : 0
Zaslepen Čínou zapomněl na brazilského Mausera (7x57 mm brzilský)...Pardon
URL : https://www.valka.cz/CHE-SIG-KE-7-t140144#455723Verze : 0
MOD
Zřejmě je to nějaký důvod (možná podle první zbraně) to tak uvádět. Bylo by docela zajímavé se dovědět proč a jak to vzniklo. Všechny zbraně jsou tak označeny v době kdy SIG nebyl moc známý a slavný, ale třeba to tak v GB používají i dnes. Jedním z důvodů, který mne napadá je, že možná to blyo použito proto. že pro Brity Neuhausen bylo známé místo, město leží hned u "Rheifall" tedy rýnských vodopádů, což britové zřejmě znali (cestování bylo u střední třídy časté a Švýcarsko bylo běžnou destinací). takže možná místo neznámé zkratky bylo použito místo kde zbrojovka tehdy stála (ředitelství je tam myslím dodnes). Ale opět je to jen dohad.
Ten brazilský mauser je zřejmě správný. Já si ho pamatuju právě přes ty ČS zbraně do Jižní Ameriky, ale přesné označení náboje jsem neznal Smile (takže jedna nejasnost se objasnila, ještě zjistit kolik a kam jich šlo Smile )
URL : https://www.valka.cz/CHE-SIG-KE-7-t140144#455731Verze : 0