Main Menu
User Menu

CA - Mjókó (1927)

妙高 / みょうこう

Mjókó / Myōkō


druh lodě: těžký křižník
třída: Mjókó
zahájení stavby: 25.10.1924
spuštění: 16.4.1927
zařazení do služby: 31.7.1929


délka: 203m
šířka: 20,73m
ponor: 5,1m


výtlak: 10,000t
výtlak max: 14,500t


pohon: 12 kotlů, 4 turbíny, 130 000 hp


rychlost max: 35,5 uzlů


pancéřování: boky: 102mm
hlavní paluba: 32mm
vrchní paluba: 13-25mm
barbety: 76mm
věže: 25mm


výzbroj: 10 x 203mm
8 (4xII) x 127mm/40
8 x 25 mm/60 AA
4 x 13,2mm
16 x TT 610mm


posádka: 891
URL : https://www.valka.cz/CA-Mjoko-1927-t12721#43625Verze : 0
Velitelé lodi


01.11.1929 - 30.11.1929 námořní kapitán Niiyama Yoshiyuki (navíc k "Nachi")
10.11.1929 - 01.12.1930 námořní kapitán Uematsu Toma
01.12.1930 - 01.12.1931 námořní kapitán Yamaguchi Chonan
01.12.1931 - 01.12.1932 námořní kapitán Izawa Haruma
01.12.1932 - 15.11.1934 námořní kapitán Takahashi Hideo
15.11.1934 - 15.11.1935 námořní kapitán Ukita Hidehiko
15.11.1935 - 01.12.1936 námořní kapitán Goga Keijiro
01.12.1936 - 25.04.1938 námořní kapitán Fujita Ruitaro
25.04.1938 - 15.11.1938 námořní kapitán Hoshina Zenshiro
15.11.1938 - 20.07.1939 námořní kapitán Ito Kenzo
20.07.1939 - 15.11.1939 námořní kapitán Abe Koso
15.11.1939 - 15.11.1940 námořní kapitán Itagaki Sakan
15.11.1940 - 11.08.1941 námořní kapitán Yano Hideo
11.08.1941 - 23.05.1942 námořní kapitán Yamazumi Teijiro
23.05.1942 - 02.03.1943 námořní kapitán Miyoshi Teruhiko
02.03.1943 - 05.12.1943 námořní kapitán, od 01.11.1943 kontradmirál Nakamura Katsuhei
05.12.1943 - 15.01.1945 námořní kapitán, od 15.10.1944 kontradmirál Ishihara Itsu


Zdroj: nihonkaigun.modellmarine.de
URL : https://www.valka.cz/CA-Mjoko-1927-t12721#194735Verze : 0
Myôkô


Historie lodi spadá až ke konci WWI. V té době došlo k rozhodnutí o modernizaci děl 200mm L/42 Vickers model 1908. Admiralitě poté byl představen projekt na křižník o výtlaku 7 200t, rychlosti 36 uzlů a výzbroji 12x 140 L/50 3Nendo Shiki (4xII) s možností pozdější zástavby děl ráže 200 mm a 8mi torpédomety (2xIV) ráže 610mm. Tloušťka pancíře byla na čáře ponoru 76 mm. Akční rádius měl být při 14 uzlech 6-8000 námořních mil.


Projekty křižníku, ale byly pozměněny s ohledem na poválečné dohody, výroba těžkých křižníků třídy Myôkô vedla přes třídy Furutuka, Kako, Aoba. Projekční práce vedl. Kikuô Fujimoto. Plány byly ke schválení předloženy 18.5.1923 a 25.8. 1923. Plány obsahovaly těžký křižník o následujících TTD výtlak: 10 000 t, a při 2/3 bojovém výtlaku 11 850 t ( 2/3 bojového výtlaku znamená = 1/4 paliva, 3/4 zásob munice, 2/3 pitné vody a vody pro kotle.), rychlost: 35,5 uzlu, akční rádius 8000 námořních uzlů při 13,5 uzlech. Výzbroj: 10x 200 mm (5xII) a 4x 120 mm (4xI), 1x katapult pro 2 hydroplány.
Později bylo rozhodnuto o montáži 8-torpedometů 12 Nendo Shiki neotočných ve výšce strojovny a zvětšení počtu PL děl ráže 6x120 mm (6xI). V březnu 1923 schválil parlament výstavbu 4 těžkých křižníků. První dvě lodě měli být postaveny v letech 1923/1924 další dvě v letech 1924/1925 jednotková cena za loď měla být 21 900 000 Yenu. Lodě byly v objednávce pojmenovány Kôkyu Joenyôkan ( Velké křižníky) lodě č.5 a č.6 byly zadány loděnici Yokosuka Kaigun Kôschô i Kure Kaigun Kôshô. 10. Listopadu 1923 byly křižníky oficielně pojmenovány č.5. Myôkô a č.6. Nachi.
1. března 1923 v provinci Kantô proběhlo velké zemětřesení, což způsobilo zmenšení financí a zničení infrastruktury loděnic Yokosuka. Takže k položení kýlu došlo až 25.10.1924 v doku č. 2. Kýl lodě Nachi byl položen 26.11.1924 v doku č.3 ,k terý byl o 50 m prodloužen.
Na podzim 1924 byly zaslány objednávky na zbývající lodě do loděnic Deckyard Company Kôbe Works kde lodi č.7. přidělila kód 345 a do loděnice Mitsubishi Shipbuilding and Engeneering Company Nagasaki Works zakázka na křižník č.7. ( přidělen kód 420).
16.2.1925 dostala loď oficiální jméno Ashigara a č.8 Haguro.
K spuštění Myôkô došlo za účasti císaře 16.4.1927.
V polovině roku 1928 dorazil požadavek o zvětšení neotočných torpédometů na 4xIII 13 Shiki. Díky tomuto byly v okolí prvního komínu zvětšena nástavba k zajištění více prostorů pro kajuty posádky. Na strop byl umístěn víceúčelový kanón r. 120 mm.


Po všech těchto úpravách vzrostl výtlak lodi o 500t.


Názvy lodí
Myôkô - odvozeno od názvu sopky v provincii Niigata Myôkôsun
Nachi - od hory Nachisan v prefektuře Wakayama
Ashigara - od jména hory Ashigarasan v prefektuře Kanagana
Haguro- od hory Hagurosan v prefektuře Yamagata


Konstrukce
Trup lodi je do tvaru zploštělého S, příď nad čarou ponoru byla vysoká 7,94 m, mezi žebry 32 - 306 5,94 m (4,74 m) na zádi 5,03 m (3,69 m). Pod čarou ponoru v oblasti středu lodi byl instalován "bulges" proti torpédům o délce 93 m, v oblasti kotelny a strojovny šel až do hloubky 2,5 m. byl vyroben z oceli HT o tl. 12,7 až 14 mm. Proti účinkům min a torpéd byl rozdělen na 2 části vnitřní a vnější. Vnitřní část byly nádrže na palivo vnější část byla prázdná, ale v období války se předpokládalo vložení zaslepených tyčí které měli když tak lépe přenést zatížení při nárazu torpéda. Při vložení trubek stoupl výtlak o 200t.




Modernizace lodi po spuštění



Modernizace 1934-1935
Hlavním cílem byla modernizace PL výzbroje lodi, ale došlo i k rozčíření "bugles" přičemž byl obestavěn starý bugles. Nový bugles byl vysoký 4,04 m a zvětšil šířku lodi z 17,88 m na 18,99 m a šel od věže č. 3 po věž č. 5. Byl vyroben opět z HT oceli o tl 5 mm u trupu a 14 mm pod čarou ponoru. Bugles měl vydržet kontaktní explozi o síle nálože 200 kg. Hmotnost nových bublin byla 680 t. Výtlak vzrost na 13 963 t. Ponor Myôkô vzrostl 6,23 m na 6,28 m při délce na čáře ponoru 201,71 m a max. rychlost klesla na 34 uzlu.


Mezi příďovým komínem a dělovou věží č.4. vznikla paluba těžkých PL děl. Z důvodu zvýšení dosahu torpéd byla u každého stanoviště torpéd a dvou věžiček zřízeno stanoviště řízení torpédových střel a obsahovalo tabulky a kalkulátory přepočítávající kurz a rychlost cíle 92 Shiki Surai Hoiban.


Modernizována byla i vnitřní komunikace a radiové spojení lodí.


Počet členů posádky stoupl z 814 námořníků na 832.


Déle byly odstraněny světlomety "SU" a na jejich místo byli instalovány PL dálkoměry 91 Shiki Kôtem Sôchi.

Modernizace 1939-1941

Byly odstraněny staré "bugles" a udělán nový který zvětšil šířku lodi na 20,73 m. Opět bylo předpokládáno vložení zaslepených trubek. Bugles byl rozdělen na 15 vodotěsných přepážek, z čehož 5 v oblasti strojovny sloužily jako dodatečné nádrže.Byly vyrobeny z oceli Ducol o tl 9 -16 mm a měli vydržet kontakní explozi 250 kg trhaviny.


Modernizována vnitřní komunikace



Lodní výzbroj:


Hlavní dělostřelecká výzbroj byla instalována v 5ti věžích. Délka věže 8m, šířka 6,0 m výška 2,15 m. Vzdálenost mezi děli 1,9 m pohon elektro-hydraulický.


Výzbroj po postavení lodi:
10x 200 mm (5xII)
6x120 mm (6xI)
2x7,7 mm(2xI)
12x Torpédomet r. 610 mm (4xIII)


V letech 1931 a 1932 byla loď přezbrojena děli 203mm L/50 3 Nendo Shiki 2Gô.


PL univerzální dělostřelectvo.


Děla byla z počátku nekrytá r. 120mm max. rychlost odměru 6° za sekundu, náměr 4,5° za sekundu. Verze B2 byla poháněna elektricky a chránil ji tenký pancéřový štít o tl. 1,6 -3,2 mm.udělení odměru 10°za vteřinu a 6,5° za sekundu.


Při přezbrojování v letech 1934 až 1935 dostala loď 8 děl r. 127 mm L/40 postavených v páru do věží "A1 Mod 1" děla nesla označení 12,7cm L/40 89 Shiki.


Charakteristiky děla 120 mm L/45
Ráže: 120 mm
Délka hlavně: 5,60 m
Úsťová rychlost: 825 m/s
Rychlost střelby: 6 -11 ran/minutu
Dostřel:
vodorovný 15 600 m
Výškový: 10 100 m efektivní 8 450m
Náměr: -10°až + 75°
Hmotnost střely: 20,45kg
Hmotnost prachové náplně: 32,5 - 34 kg
Životnost hlavně: 700 -1000 výstřelů



Charakteristiky děla 12,7cm L/40 89 Shiki

Ráže: 127 mm
Délka hlavně: 5,28 m
Úsťová rychlost: 825 m/s
Rychlost střelby: 6 -11 ran/minutu
Dostřel:
vodorovný 13 200 m
Výškový: 8 100 m efektivní 7 400m
Náměr: -8°až + 90°
Hmotnost střely: 23,45kg
Hmotnost prachové náplně: 34,45 kg
Životnost hlavně: 700 -1000 výstřelů
Zásoba střel na hlaveň: 210 ks



Při modernizaci v roce 1939-1941 loď dostala další PL výzbroj ve formě PL kanónů 96 Shiki 25mm Kiju 1 Gatz ( Jednalo se o licenci Hotchkiss vz. 1930, který licenčně vyráběla firma Arsenale Yokosuka, dělo bylo vybaveno tlumičem plamene od firmy Rheinmetall) .
6.8.1936 byly na lodě instalovány dvojčata typu 96 Shiki 25mm Kiju 1 Gatz s elkrtickým pohonem. Odměr 18°za vteřinu a náměr 12°za sekundu. Systém řízení palby pro 25 mm PL kanóny obstarával systém 95 Shiki ( hmotnost 1,1 t).V roce 1941 byly instalována místo dvojčat trojčata o hmotnosti 1,8 t.


V srpnu 1944 dostalo loď radar 22 Gô Dentan.


Zásoba paliva 2 740 t





Zdroje:
1)Lecroix, E. : The development of the A-class cruisers in the Imperial Japan Navy.
2)Jentschura, H. Warships of the Imperial Japan Navy 1869 -1945, Londýn 1999.
URL : https://www.valka.cz/CA-Mjoko-1927-t12721#235554Verze : 0
Řez lodí + schéma pancéřování , řez je veden v místě 184 žebra.
URL : https://www.valka.cz/CA-Mjoko-1927-t12721#235555Verze : 0
1 foto) Zpuštení na vodu z Naval historical centrum
2 foto) Ze sbírek Siegfrieda Breyera
3 foto) Stavba Myoko 20.1.1929 ze sbírek Larsa Ahlberga za povšimnutí stojí kulaté otvory torpédometů.
CA - Mjókó (1927) - Stavba lodi

Stavba lodi
URL : https://www.valka.cz/CA-Mjoko-1927-t12721#235556Verze : 0