Bristol F.2 Fighter - přehled verzí
F.2A
První sériová verze, vycházející z projektů R.2a a R.2B. postaveny dva prototypy a 50 sériových kusů, než výroba přešla na upravený typ F.2B.
F.2B Fighter
Standardní model, vyráběný ve velkém množství i u řady subdodavatelů a s několika různými motory, obvykle Sunbeam Arab nebo Rolls-Royce Falcon. Po válce dodatečně označen jako Mk.I.
F.2B Fighter Mk.II
Poválečná verze, používaná na Středním východě jako letoun pro spolupráci s armádou. Odlišoval se tropickým chladičem, standardizovaným motorem Falcon III, většími pneumatikami a vyšší vzletovou hmotností. Kromě asi 200 nově postavených strojů byly tento standard upraveny všechny zbývající F.2B RAF.
F.2B Fighter Mk.III
Varianta z roku 1924, s dalšími strukturálními úpravami umožňujícími vetší náklad. Postaveno 50 strojů, dalších 30 bylo neozbrojených a s dvojím řízením.
F.2B Fighter Mk.IV
Opět zesílená verze, s klapkami Handley Page a novou směrovkou. Na tento standard byla přestavěna většina Mk.III.
F.2C Badger I
Dva prototypy vylepšené verze Fighteru s hvězdicovým motorem ABC Dragonfly a třetí prototyp s motorem Cosmos Jupiter.
F.2C Badger II
Čtvrtý prototyp, s motorem Jupiter a upravenými křídly s klapkami Frise, nevyráběn sériově, dosloužil jako létající zkušebna motorů Jupiter.
F.2C Badger X
Experimentální stroj s křídly badgeru a novým jednoduchým trupem, urřený k aerodynamickým testům.
Tourer
Civilní verze Fighteru, stavěná ve čtyřech základních dvoumístných či třímístných verzích, včetně jedné plovákové.
Curtiss USAO-1
Americká licenční verze, objednáno 1000 kusů, ale výroba předčasně ukončena po 27 kusech kvůli nevhodnosti zvolených motorů Liberty 12.
Engineering Division USB-1
Druhá plánovaná licenční verze, s motorem Hispano-Suiza H. Postaven prototyp, výroba 2000 kusů zrušena kvůli konci války.
Engineering Division USB-2
Další prototyp, s motorem Liberty 8. Byl zničen při havárii na McCook Field hned na počátku testů.
Engineering Division XB-1A
Čtyři prototypy z jara 1919, s motorem Hispano-Suiza H a poloskořepinovou zádí trupu.
Dayton-Wright XB-1A
Sériová verze předchozího, s motorem Wright H bylo postaveno 40 kusů.
Zdroj:
Bowyer, Chaz. Bristol F.2B Fighters: RAF 1918-32, Profile No.237. Leatherhead 1972.
Bruce, J. M. The Bristol Fighter, Profile No.21. Profile Publications, Leatherhead 1965.
Bruce, J. M. Bristol Fighter, Windsock Datafile No.4. Albatros Productions, Berkhamsted 1995. ISBN 0-948414-08-1.
Rogers, L. A. Bristol Fighter, Windsock Datafile No.115. Albatros Productions,Berkhamsted 2006. ISBN 1-902207-77-7.
Barnes, C. H. Bristol Aircraft Since 1910, Putnam Aeronautical Books, London 1964. ISBN 0851778232.
Lamberton, W. M. Fighter Aircraft of the 1914-1918 War. Harleyford Publications Ltd, Letchworth 1960.
Thetford, Owen. Aircraft of the Royal Air Force since 1918, Putnam Aeronautical Books, London 1976. ISBN 0-37010-056-5
http://www.airwar.ru/enc/fww1/brist_f2b.html
http://www.airwar.ru/enc/fww1/brist_f2a.html
www.aviastar.org
www.aviastar.org
www.britishaircraft.co.uk/aircraftpage.php?ID=143
www.flightglobal.com
F.2A
První sériová verze, vycházející z projektů R.2a a R.2B. postaveny dva prototypy a 50 sériových kusů, než výroba přešla na upravený typ F.2B.
F.2B Fighter
Standardní model, vyráběný ve velkém množství i u řady subdodavatelů a s několika různými motory, obvykle Sunbeam Arab nebo Rolls-Royce Falcon. Po válce dodatečně označen jako Mk.I.
F.2B Fighter Mk.II
Poválečná verze, používaná na Středním východě jako letoun pro spolupráci s armádou. Odlišoval se tropickým chladičem, standardizovaným motorem Falcon III, většími pneumatikami a vyšší vzletovou hmotností. Kromě asi 200 nově postavených strojů byly tento standard upraveny všechny zbývající F.2B RAF.
F.2B Fighter Mk.III
Varianta z roku 1924, s dalšími strukturálními úpravami umožňujícími vetší náklad. Postaveno 50 strojů, dalších 30 bylo neozbrojených a s dvojím řízením.
F.2B Fighter Mk.IV
Opět zesílená verze, s klapkami Handley Page a novou směrovkou. Na tento standard byla přestavěna většina Mk.III.
F.2C Badger I
Dva prototypy vylepšené verze Fighteru s hvězdicovým motorem ABC Dragonfly a třetí prototyp s motorem Cosmos Jupiter.
F.2C Badger II
Čtvrtý prototyp, s motorem Jupiter a upravenými křídly s klapkami Frise, nevyráběn sériově, dosloužil jako létající zkušebna motorů Jupiter.
F.2C Badger X
Experimentální stroj s křídly badgeru a novým jednoduchým trupem, urřený k aerodynamickým testům.
Tourer
Civilní verze Fighteru, stavěná ve čtyřech základních dvoumístných či třímístných verzích, včetně jedné plovákové.
Curtiss USAO-1
Americká licenční verze, objednáno 1000 kusů, ale výroba předčasně ukončena po 27 kusech kvůli nevhodnosti zvolených motorů Liberty 12.
Engineering Division USB-1
Druhá plánovaná licenční verze, s motorem Hispano-Suiza H. Postaven prototyp, výroba 2000 kusů zrušena kvůli konci války.
Engineering Division USB-2
Další prototyp, s motorem Liberty 8. Byl zničen při havárii na McCook Field hned na počátku testů.
Engineering Division XB-1A
Čtyři prototypy z jara 1919, s motorem Hispano-Suiza H a poloskořepinovou zádí trupu.
Dayton-Wright XB-1A
Sériová verze předchozího, s motorem Wright H bylo postaveno 40 kusů.
Zdroj:
Bowyer, Chaz. Bristol F.2B Fighters: RAF 1918-32, Profile No.237. Leatherhead 1972.
Bruce, J. M. The Bristol Fighter, Profile No.21. Profile Publications, Leatherhead 1965.
Bruce, J. M. Bristol Fighter, Windsock Datafile No.4. Albatros Productions, Berkhamsted 1995. ISBN 0-948414-08-1.
Rogers, L. A. Bristol Fighter, Windsock Datafile No.115. Albatros Productions,Berkhamsted 2006. ISBN 1-902207-77-7.
Barnes, C. H. Bristol Aircraft Since 1910, Putnam Aeronautical Books, London 1964. ISBN 0851778232.
Lamberton, W. M. Fighter Aircraft of the 1914-1918 War. Harleyford Publications Ltd, Letchworth 1960.
Thetford, Owen. Aircraft of the Royal Air Force since 1918, Putnam Aeronautical Books, London 1976. ISBN 0-37010-056-5
http://www.airwar.ru/enc/fww1/brist_f2b.html
http://www.airwar.ru/enc/fww1/brist_f2a.html
www.aviastar.org
www.aviastar.org
www.britishaircraft.co.uk/aircraftpage.php?ID=143
www.flightglobal.com