Boeing XP-15

     
Název:
Name:
Boeing XP-15 Boeing XPF-15
Originální název:
Original Name:
Boeing XP-15
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1929-DD.MM.1930 Boeing Aircraft Division, United Aircraft & Transport Corp., Seattle, Washington
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1929-DD.MM.1930
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
30.01.1930
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
931 kg 2052 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1246 kg 2746 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
9.3 m 30ft 6in
Délka:
Length:
6.4 m 21ft
Výška:
Height:
2.84 m 9ft 4in
Plocha křídla:
Wing Area:
14.61 m2 157.3 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Pratt & Whitney SR-1340D o výkonu 336 kW v 2438 m
dvoulistá kovová vrtule Hamilton Standard
Pratt & Whitney SR-1340D, power 450 hp at 8000 ft
Hamilton Standard two-blade metal propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
314 l 83 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
305.8 km/h v 2438 m 190 mph in 8000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
257.5 km/h v ? m 160 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
9.4 m/s 1860 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
8077 m 26500 ft
Dolet:
Range:
677.5 km 421 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
možnost nést 2 7,62mm kulomety Browning provision for 2 .30 Browning machine guns
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Bowers, Peter M. Boeing Aircraft since 1916. London, Putnam 1989. ISBN 0-85177-804-6.
United States Army and Air Force Fighters 1916-1961, Harleyford Publications, Letchworth 1961.
Pelletier, Alain. Boeing - The Complete Story. Haynes Publishing, Yeovil 2010. ISBN 978-1-84425-703-4.
Jones, LLoyd S. U.S. Fighters. Aero Publishers, Inc. Fallbrook 1975.
http://joebaugher.com/usaf_fighters/p15.html
http://www.airwar.ru/enc/fww1/p15.html

Boeing XP-15 -


URL : https://www.valka.cz/Boeing-XP-15-t122915#419098 Verze : 0
Na konci 20. let bylo Boeingu zřejmé, že éra dvouplošníků bude brzy za zenitem a začala zkoumat možnosti jednoplošníků. V roce 1928 začal vznikat první jednoplošný stíhač, XP-9, který ale naprosto zklamal, a firma se rozhodla postavit další stroj na vlastní náklady, na základě ověřených prvků. Nový projekt původně vypadal jako Model 89 (XF4B-1) upravený na hornoplošník, s křídlem mírně posunutým kvůli udržení těžiště, a byl označen Model 96. Brzy ale bylo rozhodnuto použít celokovovou konstrukci, s poloskořepinovým trupem odvozeným z XP-9, a označení bylo změněno na Model 202 (čísla 104-199 byla mezitím vyhrazena pro označení profilů křídel). Ve finální podobě Model 202 stále připomínal P-12/F4B bez spodního křídla a s horním zvětšeným, nyní s duralovou konstrukcí místo dřevěné a duralovým potahem. Zadní část trupu byla po vzoru XP-9 poloskořepinová duralová, přední měla kostru ze svařovaných trubek krytou duralovým plechem. Ocasní plochy, samozřejmě duralové, byly původně hladké. Jako civilní stroj nikdy nenesl výzbroj, bylo ale počítáno s obvyklými dvěma kulomety.


Jako tovární stroj nesl Model 202 pouze civilní registraci, X-270V, a dostal také civilní zbarvení, jaké v té době továrna používala - trup v zelené barvě, s ocasními plochami a spodní plochou křídla šedou a horní plochou oranžovou. Poprvé vzlétl v lednu 1930, čímž předběhl svého problematického jednoplošného předchůdce. Motor Wasp brzy dostal kryt typu Townend, který výrazně ovlivnil maximální rychlost, a také dostal novou směrovku, protože původní měla nedostatečnou plochu. Nová vyšší směrovka byla oblá a byla potažena vlnitým plechem. V této podobě byl Model 202 na základě smlouvy o zapůjčení dopraven na Wright Field, kde byl 10. března 1930 přijat pod neoficiálním označením XP-15. XP-15 vynikal nad P-12B rychlostí, zhoršila se ale rychlost stoupání a manévrovatelnost, a samozřejmě také přistávací rychlost. To vedlo k tomu, že ani XP-15 nebyl nakonec objednán, a ani prototyp nebyl nikdy armádou zakoupen.


Po návratu do továrny byl XP-15 použit k dalšímu vývoji ve snaze nakonec dosáhnout sériové výroby. Všechny naděje ale byly zmařeny 7. února 1931, kdy byl XP-15 zničen při nehodě poblíž Seattlu. Při svislém stoupání selhal jeden z vrtulových listů, následné vibrace utrhly motor. Trochu lépe se vedlo Modelu 205, což byl v podstatě 202 upravený pro službu na letadlové lodi a který, i když se nedostal do sériové výroby, byl námořnictvem alespoň zakoupen. Další útěchou bylo, že mnohé z prvků použitých na XP-15 byly potom úspěšně použity na konzervativnějším, dvouplošném demonstrátoru Model 208, který se stal prototypem pro více než 200 P-12E a F a F4B-3 a -4.
Boeing XP-15 - Původní podoba

Původní podoba
Boeing XP-15 -


Boeing XP-15 - Pozdější podoba

Pozdější podoba
URL : https://www.valka.cz/Boeing-XP-15-t122915#419102 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více