Název: Name: | Blériot XI | |
Originální název: Original Name: | Blériot XI | |
Kategorie: Category: | průzkumný/pozorovací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1909-DD.MM.191R Blériot Aéronautique, Levallois-Perret / DD.MM.1914-DD.MM.1916 Blériot Aeronautics Ltd., Brooklands / DD.MM.191R-DD.MM.191R Societa Italiana Transaerea, Torino / DD.MM.1913-DD.MM.191R AB Enoch Thulins Aeroplanfabrik, Landskrona DD.MM.1912-DD.MM.1912 Závod aeroplánů a hydroplánů A. A. Anatra, Oděsa / DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ? | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1909-DD.MM.191R | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | ? | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.RRRR | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 3001) kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | ? kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 8,502) m | |
Délka: Length: | 7,803) m | |
Výška: Height: | 2,54 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 14,00 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Gnome Lambda o výkonu 59 kW/80 k nebo Gnome Omega o výkonu 36,8 kW/50 k nebo Anzani o výkonu 18,4 kW/25 k ... | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 1104) km/h v 0 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 2.5 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | ? m | |
Dolet: Range: | ? km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | ruční palné zbraně 25 kg pum | |
Uživatelské státy: User States: | ? ? ? ? | |
Poznámka: Note: | Data odpovídají variantě z roku 1914 s motorem Gnome Lambda; data pro cvičnou úpravu s motorem Omega / původní stroj "La Manche" s motorem Anzani: 1) 320 kg / 210 kg 2) 8,90 m / 8,71 m 3) 7,80 m / 7,25 m 4) 95 km/h / 71 km/h | |
Zdroje: Sources: | Taylor, M. J. H. Jane's Fighting Aircraft of World War I. Thetford, Owen. British Naval Aircraft since 1912. Naval Institute Press, Annopolis 1991, ISBN 1-55750-076-2. Munson, Kenneth. Bombers, Patrol and Reconnaissance Aircraft 1914-19. Blandford Press, Poole 1977. ISBN 0-7137-0632-8. Opdyke, Leonard E. French Aeroplanes before the Great War. Schiffer Publishing, Atglen 1999. ISBN 0-7643-0752-5. Němeček, Václav. Blériot XI, L+K 1969/04. |
URL : https://www.valka.cz/Bleriot-XI-t1844#508733Verze : 0
Aubi
MOD
Blériot XI
Pradávná lidská touha vznést se do vzduchu, oprostit se od zemské přitažlivosti, přiblížit se ptákům i Bohu, došla naplnění 17. prosince 1903. Toho dne se poprvé vznesl člověk do vzduchu na létajícím prostředku těžším vzduchu. Flyer bratří Wrightů vykonal sice jen 80-ti metrový skok, ale spolu s ním jako by odstartovalo celé lidstvo. Flyer byl spíše změtí dřeva, lan a plátna, než něčím co by připomínalo letoun, ale už o pět let později zkonstruoval Louis Blériot svůj Blériot VII - první jednoplošník s tažnou vrtulí, zakrytým trupem, ocasními plochami, hlavními podvozkovými nohami vpředu a ostruhou vzadu. Toto uspořádání platí (navzdory třicetileté převaze dvojplošníků) pro pístová letadla dodnes. Zalétán byl 10. listopadu 1907.
Za další dva roky se objevil na obloze nový Blériotův letoun. Šlo o Blériot XI, nejúspěšnější a nejslavnější model, na němž Louis Blériot přeletěl 25. června 1909 kanál La Manche. Nadšení aviatiků, překonávajících nejrůznější úskalí a často obětujících i své životy, neznalo mezí. O to smutnější je, že jejich oběť položená na oltář leteckého průkopnictví byla záhy zneužita k válečným účelům.
Letoun Blériot XI drží také několik smutnějších, válečných světových prvenství. Stal se totiž prvním letadlem použitým ve válce i prvním bombardérem - poprvé byl letoun použit ve válce 22. října 1911 během italsko-turecké války o Libyi. Italský pilot kpt. Piazza vzlétl na stroji Blériot k průzkumnému letu z Tripolisu a sledoval turecké jednotky u Azízie. První nálet provedl 1. listopadu 1911 ppor. Giulio Gavotti. Svrhl čtyři těžké granáty Cipelli na turecké pozice v oáze Tagnira a Ain Zara. 24. a 25. února 1912 použil kpt. Piazza poprvé fotografický přístroj pro letecký průzkum z letounu.
V okamžiku vypuknutí I. svět. války však už byly stroje Blériot zastaralé, zejména pro svoji konstrukční zvláštnost - naklánění kolem podélné osy se nedělo pomocí křidélek, jak je dnes obvyklé, ale nakrucovaním křídel. Přesto ještě tento letoun zásadně ovlivnil průběh bojů anglického expedičního sboru v srpnu 1914, neboť anglický průzkumný pilot anglické velení varoval před hrozícím obklíčením.
Pradávná lidská touha vznést se do vzduchu, oprostit se od zemské přitažlivosti, přiblížit se ptákům i Bohu, došla naplnění 17. prosince 1903. Toho dne se poprvé vznesl člověk do vzduchu na létajícím prostředku těžším vzduchu. Flyer bratří Wrightů vykonal sice jen 80-ti metrový skok, ale spolu s ním jako by odstartovalo celé lidstvo. Flyer byl spíše změtí dřeva, lan a plátna, než něčím co by připomínalo letoun, ale už o pět let později zkonstruoval Louis Blériot svůj Blériot VII - první jednoplošník s tažnou vrtulí, zakrytým trupem, ocasními plochami, hlavními podvozkovými nohami vpředu a ostruhou vzadu. Toto uspořádání platí (navzdory třicetileté převaze dvojplošníků) pro pístová letadla dodnes. Zalétán byl 10. listopadu 1907.
Za další dva roky se objevil na obloze nový Blériotův letoun. Šlo o Blériot XI, nejúspěšnější a nejslavnější model, na němž Louis Blériot přeletěl 25. června 1909 kanál La Manche. Nadšení aviatiků, překonávajících nejrůznější úskalí a často obětujících i své životy, neznalo mezí. O to smutnější je, že jejich oběť položená na oltář leteckého průkopnictví byla záhy zneužita k válečným účelům.
Letoun Blériot XI drží také několik smutnějších, válečných světových prvenství. Stal se totiž prvním letadlem použitým ve válce i prvním bombardérem - poprvé byl letoun použit ve válce 22. října 1911 během italsko-turecké války o Libyi. Italský pilot kpt. Piazza vzlétl na stroji Blériot k průzkumnému letu z Tripolisu a sledoval turecké jednotky u Azízie. První nálet provedl 1. listopadu 1911 ppor. Giulio Gavotti. Svrhl čtyři těžké granáty Cipelli na turecké pozice v oáze Tagnira a Ain Zara. 24. a 25. února 1912 použil kpt. Piazza poprvé fotografický přístroj pro letecký průzkum z letounu.
V okamžiku vypuknutí I. svět. války však už byly stroje Blériot zastaralé, zejména pro svoji konstrukční zvláštnost - naklánění kolem podélné osy se nedělo pomocí křidélek, jak je dnes obvyklé, ale nakrucovaním křídel. Přesto ještě tento letoun zásadně ovlivnil průběh bojů anglického expedičního sboru v srpnu 1914, neboť anglický průzkumný pilot anglické velení varoval před hrozícím obklíčením.
URL : https://www.valka.cz/Bleriot-XI-t1844#8923Verze : 0
Rad
MOD
https://en.wikipedia.org/wiki/File:Bleriot.jpg
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Blériot XI |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Původní podoba.
URL : https://www.valka.cz/Bleriot-XI-t1844#508734Verze : 0
Aubi
MOD
en.wikipedia.org
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Blériot XI |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Motor Anzani, jaké byly používány v prvních strojích.
URL : https://www.valka.cz/Bleriot-XI-t1844#508735Verze : 0
Aubi
MOD
en.wikipedia.org
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Blériot XI |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1913 |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Blériot švýcarského aviatika Oskara Bidera, který s ním na jaře 1913 přelétl Alpy z Bernu do Milána a zpět. Motor pravděpodobně Omega.
URL : https://www.valka.cz/Bleriot-XI-t1844#508736Verze : 0
Aubi
MOD
Svedinos museum, vlastni foto
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Blériot XI |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Blériot XI |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Blériot XI |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Bleriot-XI-t1844#539891Verze : 0
karaco
MOD
Bleriot XI - schéma
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Bleriot-XI-t1844#151370Verze : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.