Main Menu
User Menu

Blériot XI

     
Název:
Name:
Blériot XI
Originální název:
Original Name:
Blériot XI
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1909-DD.MM.191R Blériot Aéronautique, Levallois-Perret /
DD.MM.1914-DD.MM.1916 Blériot Aeronautics Ltd., Brooklands /
DD.MM.191R-DD.MM.191R Societa Italiana Transaerea, Torino /
DD.MM.1913-DD.MM.191R AB Enoch Thulins Aeroplanfabrik, Landskrona
DD.MM.1912-DD.MM.1912 Závod aeroplánů a hydroplánů A. A. Anatra, Oděsa /
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1909-DD.MM.191R
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
?
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
3001) kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
? kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
8,502) m
Délka:
Length:
7,803) m
Výška:
Height:
2,54 m
Plocha křídla:
Wing Area:
14,00 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Gnome Lambda o výkonu 59 kW/80 k nebo
Gnome Omega o výkonu 36,8 kW/50 k nebo
Anzani o výkonu 18,4 kW/25 k
...
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
1104) km/h v 0 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
2.5 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
? m
Dolet:
Range:
? km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
ruční palné zbraně


25 kg pum
Uživatelské státy:
User States:

?







?
?
?
Poznámka:
Note:
Data odpovídají variantě z roku 1914 s motorem Gnome Lambda; data pro cvičnou úpravu s motorem Omega / původní stroj "La Manche" s motorem Anzani:
1) 320 kg / 210 kg
2) 8,90 m / 8,71 m
3) 7,80 m / 7,25 m
4) 95 km/h / 71 km/h
Zdroje:
Sources:
Taylor, M. J. H. Jane's Fighting Aircraft of World War I.
Thetford, Owen. British Naval Aircraft since 1912. Naval Institute Press, Annopolis 1991, ISBN 1-55750-076-2.
Munson, Kenneth. Bombers, Patrol and Reconnaissance Aircraft 1914-19. Blandford Press, Poole 1977. ISBN 0-7137-0632-8.
Opdyke, Leonard E. French Aeroplanes before the Great War. Schiffer Publishing, Atglen 1999. ISBN 0-7643-0752-5.
Němeček, Václav. Blériot XI, L+K 1969/04.
URL : https://www.valka.cz/Bleriot-XI-t1844#508733Verze : 0
MOD
Blériot XI

Pradávná lidská touha vznést se do vzduchu, oprostit se od zemské přitažlivosti, přiblížit se ptákům i Bohu, došla naplnění 17. prosince 1903. Toho dne se poprvé vznesl člověk do vzduchu na létajícím prostředku těžším vzduchu. Flyer bratří Wrightů vykonal sice jen 80-ti metrový skok, ale spolu s ním jako by odstartovalo celé lidstvo. Flyer byl spíše změtí dřeva, lan a plátna, než něčím co by připomínalo letoun, ale už o pět let později zkonstruoval Louis Blériot svůj Blériot VII - první jednoplošník s tažnou vrtulí, zakrytým trupem, ocasními plochami, hlavními podvozkovými nohami vpředu a ostruhou vzadu. Toto uspořádání platí (navzdory třicetileté převaze dvojplošníků) pro pístová letadla dodnes. Zalétán byl 10. listopadu 1907.

Za další dva roky se objevil na obloze nový Blériotův letoun. Šlo o Blériot XI, nejúspěšnější a nejslavnější model, na němž Louis Blériot přeletěl 25. června 1909 kanál La Manche. Nadšení aviatiků, překonávajících nejrůznější úskalí a často obětujících i své životy, neznalo mezí. O to smutnější je, že jejich oběť položená na oltář leteckého průkopnictví byla záhy zneužita k válečným účelům.

Letoun Blériot XI drží také několik smutnějších, válečných světových prvenství. Stal se totiž prvním letadlem použitým ve válce i prvním bombardérem - poprvé byl letoun použit ve válce 22. října 1911 během italsko-turecké války o Libyi. Italský pilot kpt. Piazza vzlétl na stroji Blériot k průzkumnému letu z Tripolisu a sledoval turecké jednotky u Azízie. První nálet provedl 1. listopadu 1911 ppor. Giulio Gavotti. Svrhl čtyři těžké granáty Cipelli na turecké pozice v oáze Tagnira a Ain Zara. 24. a 25. února 1912 použil kpt. Piazza poprvé fotografický přístroj pro letecký průzkum z letounu.

V okamžiku vypuknutí I. svět. války však už byly stroje Blériot zastaralé, zejména pro svoji konstrukční zvláštnost - naklánění kolem podélné osy se nedělo pomocí křidélek, jak je dnes obvyklé, ale nakrucovaním křídel. Přesto ještě tento letoun zásadně ovlivnil průběh bojů anglického expedičního sboru v srpnu 1914, neboť anglický průzkumný pilot anglické velení varoval před hrozícím obklíčením.
URL : https://www.valka.cz/Bleriot-XI-t1844#8923Verze : 0
MOD
https://en.wikipedia.org/wiki/File:Bleriot.jpg

Blériot XI - Původní podoba.

Původní podoba.
URL : https://www.valka.cz/Bleriot-XI-t1844#508734Verze : 0
MOD
en.wikipedia.org

Blériot XI - Motor Anzani, jaké byly používány v prvních strojích.

Motor Anzani, jaké byly používány v prvních strojích.
URL : https://www.valka.cz/Bleriot-XI-t1844#508735Verze : 0
MOD
en.wikipedia.org

Blériot XI - Blériot švýcarského aviatika Oskara Bidera, který s ním na jaře 1913 přelétl Alpy z Bernu do Milána a zpět. Motor pravděpodobně Omega.

Blériot švýcarského aviatika Oskara Bidera, který s ním na jaře 1913 přelétl Alpy z Bernu do Milána a zpět. Motor pravděpodobně Omega.
URL : https://www.valka.cz/Bleriot-XI-t1844#508736Verze : 0
MOD
Svedinos museum, vlastni foto
Blériot XI -


Blériot XI -


Blériot XI -


URL : https://www.valka.cz/Bleriot-XI-t1844#539891Verze : 0
MOD
Bleriot XI - schéma
Blériot XI -


URL : https://www.valka.cz/Bleriot-XI-t1844#151370Verze : 0