URL : https://www.valka.cz/Berg-Paavo-David-t50112#681702
Verze : 0
Reklama
Kapteeni Paavo David "Pate" Berg
Narodil se 23. listopadu 1911 v Lahti.
V letech 1930-31 prodělal pilotní výcvik a nastoupil službu u letectva. Od 31. ledna 1938 sloužil v hodnosti luutnanti (poručík) u LentoLaivue 26 (LLv 26). V listopadu dostala jednotka do výzbroje stíhačky Bristol Bulldog Mk.IVA (jedna letka) a Fokker D.XXI (dvě letky).
Na těchto letounech pak piloti jednotky zasáhli do vypuknuvší Zimní války. Berg do ní však výrazněji zasáhl až v únoru 1940. V prosinci 1939 dorazily do Finska první z třiceti Gloster Gladiatorů Mk.II koupených ve Velké Británii (deset jich nakonec Britové Finům darovali). LLv 26 se zrovna připravovala na přezbrojení na nové italské Fiaty G.50, dodávky těchto letounu se však zdržely a tak dostala jednotka v lednu 1940 Gladiatory. Do bojů na nich poprvé zasáhla 2. února 1940 a Berg byl u toho.
Asi hodinu před polednem byla hlídka LLv 26 napadena šesticí I-153 a Berg schytal do své stíhačky několik zásahů. Podařilo se mu však malou I-153 vymanévrovat a zasáhnout ji do motoru. Sovětský pilot od 38.IAP posadil svůj stroj na zamrzlou zem a stal se válečným zajatcem.
Poté již následovaly každodenní boje. Úspěšný byl znovu osmnáctého, kdy z formace asi čtyřiceti bombardérů SB, která útočila na železniční transport u Kouvola, dva sestřelil a třetí poškodil. Mohlo se však jednat o bombardéry typu DB-3 od 1.MTAP; tato jednotka přišla v oblasti boje o tři letouny.
Následující den sestřelil Berg další I-153 a dvacátého zaútočil na formaci třiceti sovětských bombardérů, opět u Kuovola. Vybral si letoun ve středu formace a poslal ho v plamenech v zemi. To už ale Berg neviděl, protože se jeho Gladiator stal obětí křížové palby z ostatních bombardérů a i jeho stíhačku zachvátily plameny. Nezbývalo než opustit stroj na padáku. Po otevření kabiny ale zůstal na chvíli zapříčen v pedálech a plameny ho popálily v obličeji. Nakonec se mu ale podařilo ze svého oře vystoupit. Zimní válka tím pro něj skončila a Berg zůstal v nemocnici až do března 1940.
Berg se stal s pěti sestřely jediným finským esem na Gladiatoru, tří vítězství dosáhl v kabině letounu GL-279.*
Po vyléčení se stal velitelem roje u LLv 32, která používala Fokkery D.XXI, a v dubnu 1940 byl povýšen do hodnosti kapteeni (kapitán).
Během finské mobilizace 18. června 1941 se stal velitelem letky 1./LLv 32, která stále používala Fokkery D.XXI. Ty byly však již v červenci nahrazeny bojeschopnějšími Curtissy H.75, které Finové získali od Němců. První vítězství v nové válce získal Berg 17. července, když v Curtissu CU-553 sestřelil I-153 od 10. KOAE-KBF. První srpnový den se podílel na zničení balónu a třetího září smetl z oblohy další I-153.
Svůj nejúspěšnější souboj svedl devatenáctého téhož měsíce. Jeho letka se kolem půl druhé utkala s pěticí Migů-3. Když bitva skončila nárokovali si Finové bez vlastní ztráty všech pět sestřelených, Berg sám dostal tři. Nepřátelské jednotky 7. a 153. IAP musely odepsat trojici svých letounů.
Naposledy vzlétl Berg do boje 1. listopadu 1941 v Curtissu CU-563. U Tvärminne sice sestřelil společně se svým číslem jednu I-16, následně byl jeho letoun spatřen padající neovladatelně k zemi a Berg našel v jeho troskách smrt. Finové jeho ztrátu přisoudili zásahu protiletadlového dělostřelectva, mohl se ale i stát obětí sovětského stíhacího esa Vasilije F. Goluběva (39+12 v., jeden z nejúspěšnějších pilotů na I-16) od 13.IAP-KBF, který hlásil sice až 2. listopadu, ale chyba v záznamech je možná, sestřel dvou finských Hurricanů. Berg získal celkem 10 a 1/2 jistých vítězství v rovné stovce operačních letů. Za své výkon obdržel Vapauden Risti 4. třídy.
*) Někdy je za nejúspěšnějšího pilota Gladiatoru označován Oiva Emil Tuominen (37-44 v.), kterému je připisováno 2+1 až 6+1 vítězství na výrobku firmy Gloster.
Kapteeni Berg ukazuje na zalepenou díru po kulce na svém Curtisu CU-533.
URL : https://www.valka.cz/Berg-Paavo-David-t50112#193092
Verze : 4
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.