Bell P-39D Airacobra

     
Název:
Name:
Bell P-39D Airacobra Bell P-39D Airacobra
Originální název:
Original Name:
Bell P-39D Airacobra
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1941-DD.MM.194R Bell Aircraft Corp., Buffalo, New York
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1941-DD.MM.194R
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
D - 429
D-1 - 336
D-2 - 158
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2478 kg 5462 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3402 kg 7500 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3719 kg 8200 lb
Rozpětí:
Wingspan:
10.36 m 34 ft
Délka:
Length:
9.19 m 30 ft 2 in
Výška:
Height:
3.61 m 11 ft 10 in
Plocha křídla:
Wing Area:
19.79 m2 213 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
D/D-1 - Allison V-1710-35 o výkonu 858 kW
D-2 - Allison V-1710-63 o výkonu 988 kW

třílistá stavitelná vrtule Curtiss Electric
D/D-1 - Allison V-1710-35, power 1150 hp
D-2 - Allison V-1710-63, power 1325 hp

three-blade Curtiss Electric propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
454 l
662 l přídavná nádrž
100 Imp gal
145.7 Imp gal drop tank
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
5921) km/h v 3658 m 3681) mph in 12000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
372 km/h v ? m 231 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
9.1 min do 6096 m 9.1 min to 20000 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
? m ? ft
Dolet:
Range:
9662) km 6002) mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
17703) km 11003) mi
Výzbroj:
Armament:
D a D-2 - 1x pevný 37mm kanón Oldsmobile M4 (T9),
D-1 - 20mm kanón Hispano M1


2x pevný 12,7mm kulomet Browning M2 v trupu
4x pevný 7,62mm kulomet Browning v křídle


226kg bomba
D / D-2 - 1x fixed 37-mm Oldsmobile M4 (T9) cannon in the nose,
D-1 - 1x fixed 20-mm Hispano M1 cannon


2x fuselage-mounted 0.50 Browning M2 machine gun
4x wing-mounted 0.30 Browning machine gun


500-lb bomb
Uživatelské státy:
User States:




Poznámka:
Note:
1) 497 km/h v 0 m, 539 km/h v 1525 m, 521 km/h v 7625 m
2) max. dolet bez přídavné nádrže
3) s přídavnou nádrží
1) 309 mph at sea level, 335 mph at 5000 feet, 324 mph at 25000 feet
2) Maximum range (clean)
3) with drop tank
Zdroje:
Sources:
Pelletier, A. J.: Bell Aircraft Since 1935, Putnam, London 1992. ISBN 1-55750-056-8
Bartoszewski, Piotr: Samolot myśliwski P-39 Airacobra, TBiU Nr.85, Warszawa 1983
McDowell, Ernest: P-39 Airacobra in Action, Aircraft No.43. Squadron/Signal Publications, Carrollton 1980. ISBN 0-89747-102-4
Dorr, Robert F., Scutts, Jerry C.: Bell P-39 Airacobra. Crowood Press Ltd., Marlborough 2000. ISBN 1-86126-348-1
Juszczak, Artur, Pęczkowski, Robert: Bell P-39 Airacobra. Mushroom Model Publications, Sandomierz 2003. ISBN 83-916327-9-2
http://home.att.net/~jbaugher1/p39_4.html
http://home.att.net/~jbaugher1/p39_6.html
http://www.aerofiles.com/_bell.html
http://en.wikipedia.org/wiki/P-39_Airacobra
URL : https://www.valka.cz/Bell-P-39D-Airacobra-t1080#250988 Verze : 0

Úvod


Zprávy z evropského bojiště vedly USAAC k tomu, že čerstvě rozestavěné P-39C prohlásily za nevhodné pro původní účely kvůli slabému pancéřování a výzbroji.


13. září 1940 byla proto vypsána nová objednávka na 394 P-39D (Model 15), s přidělenými čísly 41-6722 až 7115. Den poté byla také změněna objednávka pro P-39C a zbývajících 60 kusů (40-2991 až 3050) mělo být dokončeno také ve standardu P-39D.


Technické rozdíly


Hlavním rozdílem mezi oběma verzemi byla těžší výzbroj. Z přídě zmizely oba 7,62mm Browningy, místo nich ale přibyly čtyři stejné zbraně s 1000 náboji na zbraň do překonstruovaných křídel. 12,7mm kulomety zůstaly zachovány, stejně jako 37mm kanón Oldsmobile, kterému ale byla zvýšena zásoba munice na 30 nábojů.


Čelní štítek kabiny dostal desky z neprůstřelného skla, další pancéřování přibylo i na jiných místech kabiny a motorového prostoru. Nové nádrže byly samosvorné, byla ovšem o třetinu omezena jejich kapacita.


Pod trupem proto přibyl úchytný bod pro 329litrovou přídavnou nádrž, na který mohla být umístěna také 136 nebo 272kg puma.


Vrtule byla nahrazena novou stavitelnou vrtulí Curtiss Electric o průměru 3175 mm a trup byl prodloužen. Veškeré změny vedly k nárůstu hmotnosti o 110 kg a poklesu výkonů ve větších výškách.


Nasazení


První P-39D Airacobra vstoupily do služby u USAAC v únoru 1941, kdy jimi byly vybaveny 39., 40. a 41. stíhací peruť 31. stíhací skupiny na základně Selfridge Field, Michigan.


Společně s P-400 byly P-39D prvními stroji USAAC, které prošly bojem, přestože měly ještě dost problémů, jednak obecný problém s nedostatkem výkonu ve větších výškách, jednak problém se zamrzáním zbraní, které neměly ohřívání, a další.


Vznikly také dvě další série, P-39D-1-BE a D-2-BE, objednané pro dodávky v rámci Lend-Lease. 150 P-39D-1-BE bylo objednáno 11. června 1941 a 185 dalších 17. září, jeden stroj pak na zvláštní objednávku. Teto stroje nesly firemní označení Bell Model 14A a hlavním rozdílem proti původní verzi byla instalace 20mm kanónu M1 místo Oldsmobilu, zbytek výzbroje zůstal zachován.


Dalších 158 strojů pro Lend-Lease bylo označeno P-39D-2-BE (Model 14A-1) a objednány byly 1. června 1941. Tyto stroje měly motor V-1710-63 (E6) zpřevodovaný v poměru 2:1. Až na to, že byl vrácen 37mm kanón, se prakticky nelišily od veze D-1.


Většina těchto letadel byla původně určena pro Velkou Británii, ale britské letectvo Airacobry odmítlo a většina proto byla doručena do SSSR. Několik tuctů ale převzalo USAAC, několik P-39D-1 létalo společně s P-400 u 347. stíhací skupiny v srpnu 1942 na Guadalcanalu a u 31. stíhací skupiny v roce 1943 v severní Africe.


26 strojů P-39D bylo upraveno na průzkumné P-39D-3, což znamenalo umístění fotokamer K-24 a K-25 do zadní části trupu a přídavné pancéřování hladičů proti střelbě ze země. P-39D-4-BE bylo 11 strojů stejným způsobem upravených z P-39D-1. Obě tyto verze byly nasazeny pouze v Itálii.


Zdroj:
Pelletier, A. J.: Bell Aircraft Since 1935, Putnam, London 1992. ISBN 1-55750-056-8
Bartoszewski, Piotr: Samolot myśliwski P-39 Airacobra, TBiU Nr.85, Warszawa 1983
McDowell, Ernest: P-39 Airacobra in Action, Aircraft No.43. Squadron/Signal Publications, Carrollton 1980. ISBN 0-89747-102-4
Dorr, Robert F., Scutts, Jerry C.: Bell P-39 Airacobra. Crowood Press Ltd., Marlborough 2000. ISBN 1-86126-348-1
Juszczak, Artur, Pęczkowski, Robert: Bell P-39 Airacobra. Mushroom Model Publications, Sandomierz 2003. ISBN 83-916327-9-2
http://home.att.net/~jbaugher1/p39_4.html
http://home.att.net/~jbaugher1/p39_6.html
http://www.aerofiles.com/_bell.html
http://en.wikipedia.org/wiki/P-39_Airacobra
URL : https://www.valka.cz/Bell-P-39D-Airacobra-t1080#304388 Verze : 1
Bell P-39D Airacobra
Bell P-39D Airacobra - (USAF)

(USAF)
URL : https://www.valka.cz/Bell-P-39D-Airacobra-t1080#31398 Verze : 0
Pohled do pilotního prostoru P-39D
Bell P-39D Airacobra -


URL : https://www.valka.cz/Bell-P-39D-Airacobra-t1080#65180 Verze : 0
Bell P-39D-2 Airacobra “Bílá 37″ 41-38428, 16. GIAP, Kubáň, květen 1943. Pilot V. Fadějev.


Bell P-39 Airacobra Side view by Basil Zolotov
Bell P-39D Airacobra - Source : http://basilzolotov.com

Source : http://basilzolotov.com
URL : https://www.valka.cz/Bell-P-39D-Airacobra-t1080#369947 Verze : 1
Bell P-39D-2 Airacobra “Bílá 27″ 41-38555, 16. GIAP, Kubáň, březen - květen 1943. Pilot N. Iskrin.


Bell P-39 Airacobra Side view by Basil Zolotov
Bell P-39D Airacobra - Source : http://basilzolotov.com

Source : http://basilzolotov.com
URL : https://www.valka.cz/Bell-P-39D-Airacobra-t1080#369948 Verze : 1
.
Bell P-39D Airacobra - P-39 D-1-BE 35. Fighter Squadron, 8. Fighter Group, pilot Lt. I. A. Erickson, letiště Milne Bay, Nová Guinea, rok 1942. Stroj nese standardní kamufláž se světle šedými spodními plochami a horními a bočními v barvě Olive Drab.

P-39 D-1-BE 35. Fighter Squadron, 8. Fighter Group, pilot Lt. I. A. Erickson, letiště Milne Bay, Nová Guinea, rok 1942. Stroj nese standardní kamufláž se světle šedými spodními plochami a horními a bočními v barvě Olive Drab.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Bell-P-39D-Airacobra-t1080#471577 Verze : 1
Bell P-39D Airacobra (67-31P) z výzbroje 40th Fighter Squadron, podzim 1941. Letoun se zúčastnil velkého vojenského cvičení amerických ozbrojených sil. Z tohoto důvodu nese označení jedné z "bojujících" stran - bílý kříž.
Bell P-39D Airacobra -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Bell-P-39D-Airacobra-t1080#530726 Verze : 0
Bell P-39D-1 Airacobra (253 / 41-28360) určená k výcviku nových amerických pilotů, 1942-1943. Letoun byl původně objednán Velkou Británií pro potřeby RAF v rámci kontraktu na 150 strojů P-39D-1 (americká sériová čísla 41-28257 až 41-28406). Královské letectvo tyto letouny ale odmítlo, a tak dodávku převzalo USAAF, které tyto Airacobry zavedlo do vlastní výzbroje, nebo je předalo do Sovětského svazu.
Bell P-39D Airacobra -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Bell-P-39D-Airacobra-t1080#530731 Verze : 0
Bell P-39D Airacobra (17-31P) z výzbroje 39th Pursuit Squadron spadající pod 31st Pursuit Group, letecká základna Selfridge Field, Michigan, 1941.
Bell P-39D Airacobra -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Bell-P-39D-Airacobra-t1080#530733 Verze : 0
Bell P-39D patriaci 35. stíhacej peruti 8. stíhacej skupiny pri poľnej oprave, Port Moresby, snímok nedatovaný.

https://waralbum.ru/61508/

Bell P-39D Airacobra -


URL : https://www.valka.cz/Bell-P-39D-Airacobra-t1080#677669 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více